Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over de voorbereidingen voor de aanbesteding en uitvoering van de A27 Lunetten Rijnsweerd
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de voorbereidingen voor de aanbesteding en uitvoering van de A27 Lunetten Rijnsweerd (ingezonden 6 november 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 november 2018).
Vraag 1
Kunt u toelichten hoe het staat met de voorbereidingen voor de aanbesteding en uitvoering
van de A27 Lunetten Rijnsweerd?
Antwoord 1
De aanbestedingsdossiers van het project A27/A12 Ring Utrecht zijn in voorbereiding.
De actuele planning is om in de eerste helft van 2019 te starten met de aanbesteding.
Vraag 2
Kunt u toelichten hoe groot de technische risico’s zijn voor de verbreding van «de
bak» (een onderdeel van de verdiepte ligging van de A27) in relatie tot de plastic
folie en lekkage van het grondwater, verdroging van Amelisweerd en andere gebieden
in de omgeving?
Antwoord 2
Tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd is de A27 in het verleden aangelegd in
een verdiepte ligging, deels door middel van een betonnen bak en deels in een folieconstructie.
De verbreding van de A27 is technisch complex met een aanzienlijk maar beheersbaar
risicoprofiel. Om de verbreding op een beheersbare manier te kunnen realiseren, heeft
Rijkswaterstaat diverse technische onderzoeken laten uitvoeren. Voor deze onderzoeken
zijn verschillende externe kennisinstituten geraadpleegd. Om negatieve effecten op
de omgeving te voorkomen zijn randvoorwaarden opgesteld die meegaan als eis in het
contract van de aannemer. Daarnaast zijn tijdens de aanbesteding de omgevingseffecten
onderdeel van de gunningscriteria. De randvoorwaarden zijn opgesteld in afstemming
met de bestuurlijke partners in de regio.
Vraag 3
Kunt u toelichten waarom voor deze bak is gekozen om bij de graafwerkzaamheden de
folie te naderen tot op minder dan een meter ondanks dat dit als zeer risicovol wordt
gezien?
Antwoord 3
De verbreding vindt plaats binnen de ligging van de huidige folieconstructie. Door
een meter afstand tot de folieconstructie te behouden worden de technische risico’s
beperkt. Bij de aanleg van de nieuwe (langzaam verkeer) brug over de A27 nabij Lunetten
is dit uitgangspunt een aantal jaar geleden met succes toegepast.
Vraag 4
Kunt u inzage geven hoe de aannemers staan tegenover het plan? Zijn er aannemers(combinaties)
die dit plan zien zitten?
Antwoord 4
In een tweetal marktconsultaties is gesproken met vertegenwoordigers uit de markt.
Bij deze bijeenkomsten is informatie uitgewisseld over de manier waarop het project
succesvol kan worden aanbesteed en uitgevoerd. Uiteraard hebben de partijen tijdens
deze bijeenkomsten nog niet aangegeven of ze wel of niet voornemens zijn om deel te
nemen aan de aanbesteding.
Vraag 5
Wie is ervoor verantwoordelijk als het mis gaat: de aannemer of u? Is er een plan
voor herstel van de folie als deze beschadigd raakt? Wie is daarvoor verantwoordelijk?
Antwoord 5
Een beheerste bouwmethode in de verdiepte ligging is een belangrijk onderdeel van
het aanbestedingsproces. In de contractvoorwaarden zijn daarom diverse technische
eisen opgenomen. Daarnaast wordt in het contract een risicoverdeling opgenomen tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer.
De aannemer zal worden gevraagd om in zijn aanbieding maatregelen op te nemen om de
daarmee verband houdende risico’s te beheersen. De aannemer is verantwoordelijk voor
de uitvoering van deze maatregelen.
Vraag 6
Wat zou het herstel van de folie of een alternatieve methode voor containment kosten
in tijd en geld?
Antwoord 6
De aannemer wordt gevraagd om in zijn bieding met een plan te komen waarbij de kans
op beschadiging van de folie wordt geminimaliseerd. De exacte uitvoeringsmethode is
op dit moment nog niet bekend en is onderdeel van de aanbestedingsprocedure.
Vraag 7
Zijn er lessen getrokken uit de lekkage van de veel simpelere bak bij de A4 (Midden-Delfland)
die kunnen worden betrokken bij de A27?
Antwoord 7
De ervaringen bij dit project zijn meegenomen in de contractvoorbereiding. Zo is er
door een gerenommeerd kennisinstituut meer onderzoek uitgevoerd naar de bodemgesteldheid
en de grondwaterstroming (praktijkproef met bemaling). Daarnaast zijn er aanvullende
modelberekeningen uitgevoerd. Er zijn echter ook verschillen, zo is er bij de A4 bijvoorbeeld
geen sprake van een folieconstructie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.