Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over de brandbrief van de gemeente Aalsmeer m.b.t. de nachtvluchten vanaf de Aalsmeerbaan
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brandbrief van de gemeente Aalsmeer met betrekking tot de nachtvluchten vanaf de Aalsmeerbaan (ingezonden 6 september 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
17 oktober 2018) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 110.
Vraag 1
Heeft u al gereageerd op de brandbrief van de gemeente Aalsmeer met betrekking tot
de nachtvluchten vanaf de Aalsmeerbaan?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het voornemen om de ontheffing voor nachtvluchten vanaf de Aalsmeerbaan toe te
staan besproken met de getroffen gemeenten?
Antwoord 2
De tijdelijke ontheffing is aangevraagd door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
in verband met de verbouwing van de verkeerstoren. LVNL heeft alle betrokken partijen
in de Omgevingsraad, waaronder bewoners en bestuurders, voor de zomer geïnformeerd
over de aanvraag van deze ontheffing. Daarnaast heeft LVNL de gemeente Aalsmeer apart
geïnformeerd over de werkzaamheden.
Vraag 3
Is er geen alternatief denkbaar dat voorkomt dat er ’s nachts over drukke woonwijken
wordt gevlogen?
Antwoord 3
Tijdens de verbouwing wordt ’s nachts torenverkeersleiding gegeven vanuit de voormalige
verkeerstoren, die nu fungeert als back-up toren. Vanaf de start van de werkzaamheden
wordt in de nacht een aangepaste werkwijze voor de afhandeling van vliegverkeer gehanteerd.
Gedurende de verbouwing van de verkeerstoren wordt in de nacht gebruik gemaakt van
de combinatie Polderbaan en Kaagbaan, die nu standaard al in de nacht worden gebruikt.
In tweede instantie, indien de Kaagbaan niet ingezet kan worden vanwege meteorologische
of operationele redenen zal de Zwanenburgbaan in de nacht worden gebruikt. Vanwege
zichtlimieten kan de Zwanenburgbaan alleen met aanvullende maatregelen gebruikt worden
tijdens het werken vanuit de back-up toren. De Aalsmeerbaan wordt gedurende de verbouwing
in de nacht alleen in zeer uitzonderlijke situaties ingezet, namelijk wanneer het
niet mogelijk blijkt de Zwanenburgbaan in te zetten.
Voorafgaand aan de aanvraag tot vrijstelling door LVNL heeft het ministerie een dringend
beroep op LVNL gedaan om alles in het werk te stellen om zo min mogelijk gebruik te
maken van de verleende vrijstelling. De maatregelen die LVNL daartoe heeft genomen
bieden mij voldoende vertrouwen dat de overlast voor de omgeving tot een minimum wordt
beperkt.
Vraag 4
Waarom wordt een organisatorisch probleem van Schiphol afgewenteld op de omwonenden?
Antwoord 4
Om ervoor te zorgen dat LVNL in de toekomst het vliegverkeer op Schiphol veilig kan
blijven afhandelen is het noodzakelijk dat de verkeerstoren wordt verbouwd. De mogelijkheid
om de Aalsmeerbaan in de nacht in te zetten, indien meteorologische of operationele
omstandigheden dit vereisen, is daarom tijdelijk noodzakelijk om ook tijdens deze
verbouwing het verkeer veilig en onverstoord af te kunnen handelen.
Het ministerie heeft met LVNL afgesproken dat gedurende de werkzaamheden de inzet
van de Aalsmeerbaan wordt gemonitord en dat LVNL op de website van het Bewonersaanspreekpunt
Schiphol (BAS) melding maakt als er gebruik wordt gemaakt van de vrijstelling.
Vraag 5
Is er overwogen om dan maar (tijdelijk) helemaal geen nachtvluchten toe te staan?
Antwoord 5
LVNL heeft in de onderbouwing van hun verzoek tot ontheffing opgenomen welke maatregelen
worden ingezet om het gebruik van de Aalsmeerbaan in de nacht tot een minimum te beperken.
Deze maatregelen, bijvoorbeeld de inzet van de waarnemers op de Zwanenburgbaan, geven
mij het vertrouwen dat de overlast voor de omgeving in deze tijdelijke situatie tot
een minimum wordt beperkt. Het annuleren van geplande vluchten is daarom niet aan
de orde.
Vraag 6
Wat gebeurt er als de belofte van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), dat het
slechts om enkele nachten zou gaan, niet wordt nagekomen?
Antwoord 6
Het betreft geen belofte maar een prognose van LVNL op basis van meteorologische informatie.
Naast deze ontheffingsaanvraag van LVNL verwacht ik tevens een aanvraag van Schiphol,
in verband met het geplande baanonderhoud in deze periode. Dit kan van invloed zijn
op de inzet van de Aalsmeerbaan. Als hier meer duidelijkheid over is wordt samen met
LVNL en Schiphol besproken hoe zij alles in het werk kunnen stellen om ervoor te zorgen
dat de nachtelijke inzet van de Aalsmeerbaan in de betreffende periode waarin de verkeerstoren
wordt verbouwd niet toeneemt als gevolg van het baanonderhoud van Schiphol. Ik zal
de gemeente Aalsmeer hier dan ook bij betrekken.
Vraag 7
Wanneer is bekend geworden dat voor de verbouwing van de verkeerstoren een ontheffing
voor nachtvluchten via de Aalsmeerbaan noodzakelijk zou zijn? is dit pas gebeurd bij
de aanvraag voor de ontheffing door de LVNL of al eerder?
Antwoord 7
In mei heeft LVNL in een ambtelijk overleg met het ministerie een toelichting gegeven
op de werkzaamheden die samenhangen met de verbouwing van de verkeerstoren op de luchthaven.
LVNL heeft aangekondigd te onderzoeken wat de implicaties van de verbouwing op het
baangebruik zullen zijn. LVNL heeft daarbij ook gemeld dat zij in dit kader vanuit
veiligheidsoverwegingen voor een periode van negen maanden een vrijstelling zal aanvragen
van het verbod om in de nacht starts uit te voeren vanaf de Aalsmeerbaan.
Voor de zomer heeft LVNL alle betrokken partijen in de Omgevingsraad, waaronder bewoners
en bestuurders, gemeld dat de verkeerstoren wordt verbouwd en dat er een ontheffing
zal worden aangevraagd voor het geval er in uitzonderlijke situaties de Aalsmeerbaan
in de nacht moet worden ingezet.
Vraag 8
Waarom is dit niet met de Kamer gedeeld?
Antwoord 8
Het besluit van het ministerie om de vrijstelling te verlenen is gepubliceerd in de
Staatscourant op 14 augustus 2018. Dit is de normale gang van zaken voor besluiten
met betrekking tot werkzaamheden op Schiphol die leiden tot ander baangebruik.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.