Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over het instorten van een parkeergarage in Wormerveer
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het instorten van een parkeergarage in Wormerveer. (ingezonden 24 september 2018).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
17 oktober 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Automobilist vlucht ingestorte garage Wormerveer uit: «Reed zo
over brokstukken heen»1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe is deze instorting ontstaan? Is bekend of er sprake is geweest van instortingsgevaar?
Antwoord 2
Ik heb hierover navraag gedaan bij de gemeente Zaanstad. Deze heeft mij het volgende
laten weten. De gedeeltelijke instorting is ontstaan doordat de verbinding tussen
een stalen ligger met de kolom is bezweken. De kanaalplaatvloeren die hierop steunden
zijn hierdoor naar beneden gestort. Vervolgonderzoek naar de oorzaak loopt nog. Er
is nu geen direct instortingsgevaar meer omdat er preventief bouwkundige maatregelen
zijn genomen bij gelijksoortige verbindingen.
Vraag 3
Is het waar dat er bij deze instorting sprake is van «kanaalplaatvloeren», in tegenstelling
tot de parkeergarage bij de luchthaven in Eindhoven, waar de oorzaak hoogstwaarschijnlijk
het gebruik van «breedplaat-« ofwel «bubblevloeren» was?
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
In hoeverre is er een relatie met «kanaalplaatvloeren», nu de eerste bevindingen van
de gemeente wijzen op het bezwijken van een stalen steunbalk? Is er meer bekend over
deze zogenaamde «prefab-vloeren» in relatie tot instortingsgevaar? Is er bekend in
hoeveel gebouwen er gebruik is gemaakt van deze «kanaalplaatvloeren»?
Antwoord 4
Ik verwijs hierbij naar mijn antwoord op vraag 2. De kanaalplaatvloeren waren niet
de oorzaak van de instorting, maar de staalconstructie. Kanaalplaatvloeren zijn de
afgelopen decennia veelvuldig toegepast in gebouwen. Ik beschik niet over concrete
aantallen gebouwen.
Vraag 5
Weet u dat, naar aanleiding van de instorting van de parkeergarage bij de luchthaven
in Eindhoven, in Haarlem een parkeergarage gesloten is, waarbij ook sprake is van
«breedplaatvloeren»? Is het probleem in Haarlem opgelost, nu deze garage weer open
is?
Antwoord 5
Ik heb hierover navraag gedaan bij de gemeente Haarlem. Deze heeft mij het volgende
laten weten. De betreffende parkeergarage is weer geopend nadat er tijdelijke hulpconstructies
zijn geplaatst. Deze hulpconstructies zijn geplaatst naar het ontwerp van een constructiebureau
ingehuurd door de eigenaar van de garage. De gemeente heeft dit ontwerp gecontroleerd.
Hiermee is de veiligheid ondanks de onzekerheid over de kwaliteit van de vloer voldoende
geborgd. Aan de definitieve oplossing wordt gewerkt.
Vraag 6
Weet u dat voor de zomer in Bergen op Zoom ook een parkeergarage gedeeltelijk gesloten
is?2 Welke vloeren zijn daar gebruikt? Is er instortingsgevaar geweest?
Antwoord 6
Ik heb hierover navraag gedaan bij de gemeente Bergen op Zoom. Deze heeft mij het
volgende laten weten. De gedeeltelijk sluiting had geen relatie met de constructieve
veiligheid van de parkeergarage, maar met een lekkage. De lekkage is veroorzaakt door
werkzaamheden die boven de parkeergarage werden uitgevoerd. De parkeergarage heeft
breedplaatvloeren, maar is gebouwd in de jaren 80 en valt daarmee niet onder het landelijke
onderzoek dat beperkt is tot gebouwen na 1999. De gemeente heeft de garage desondanks
toch beoordeeld aan de hand van het informatiedocument Beoordeling breedplaatvloeren
bestaande bouw3 en er bleken geen maatregelen nodig. Er is geen instortingsgevaar geweest.
Vraag 7
Weet u dat er deze week in Purmerend ook de bovenste verdieping van een parkeergarage
gesloten is?4 Van welke vloeren is hier sprake? Is er instortingsgevaar geweest?
Antwoord 7
Ik heb hierover navraag gedaan bij de gemeente Purmerend. Deze heeft mij het volgende
laten weten. De parkeergarage bestaat uit een staalconstructie met vloerplaten van
glasvezel composiet. Op plekken waar veel kracht vrijkomt
(draai-, rem- en oprijplekken) dienen enkele vloerplaten vervangen te worden door
slijtage en veroudering van het composiet. Er is geen sprake van instortingsgevaar.
Om uitsluitsel te verkrijgen over de volledige staat van de garage en veiligheid is
eerst onderzoek verricht en vervolgens met de leverancier gezocht naar een passende
aanpak. Voor vervanging van de vloerplaten is opdracht gegeven aan de leverancier.
Dit werk wordt binnenkort uitgevoerd, waarna de garage weer volledig gebruikt kan
worden.
Vraag 8
Hoe ver bent u met de inventarisatie van de «breedplaatvloeren»? Is instorting in
Wormerveer aanleiding om de werkgroep «breedplaatproblematiek» breder onderzoek te
laten doen naar panden waar andere prefab-vloeren liggen, of zelfs naar alle gebouwen
met constructiefouten? Beperkt het probleem zich tot parkeergarages?
Antwoord 8
In mijn brief van 31 mei 2018 (TK 28 325 nr. 173) heb ik uw Kamer geïnformeerd over de stand van zaken van het onderzoek naar de constructieve
veiligheid van breedplaatvloeren bij bestaande gebouwen. Hierin is ook gemeld dat
gemeenten als bevoegd gezag belast zijn met het toezicht op gebouwen en dat door mij
geen landelijke registratie wordt bijgehouden van de gebouwen met breedplaatvloeren
die worden of zijn onderzocht. Het onderzoek naar de gedeeltelijke instorting van
de parkeergarage in Wormerveer is nog niet afgerond. Als dit onderzoek is afgerond,
bezie ik of landelijke maatregelen nodig zijn bij soortgelijke parkeergarages of gebouwen.
Vraag 9
Deelt u de mening van het Centraal Bureau Bouwbegeleiding dat het incident in Wormerveer
duidt op een dieper liggend probleem: het tekort aan bouwtoezicht? Hoe voorkomen we
dat er nog meer parkeergarages instorten of dat er nog meer gesloten moeten worden?
Antwoord 9
Ik ben van mening dat de bouwkwaliteit van nieuw te bouwen gebouwen moet verbeteren.
De verbetering van de bouwkwaliteit, waaronder de constructieve veiligheid, wordt
beoogd met de voorgenomen Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Het toezicht
op de naleving van de bouwtechnische voorschriften tijdens de bouw zal hierbij worden
uitgevoerd door een onafhankelijke en deskundige kwaliteitsborger, die werkt volgens
een door de overheid toegelaten instrument voor kwaliteitsborging. Dit leidt ertoe
dat het bouwtoezicht intensiever wordt dan nu veelal wordt uitgevoerd.
Vraag 10
Deelt u de mening dat het bouwtoezicht verbeterd moet worden, om te voorkomen dat
er nog meer parkeergarages instorten en dat er nog nog meer gesloten moeten worden?
Zo ja, hoe bent u van plan dat te doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Zie mijn antwoord op vraag 9.
Vraag 11
Kunt u aangeven of er in al deze praktijksituaties een volledig gebouwendossier bij
de gemeente ligt? Kunt u op basis hiervan aangeven in hoeverre de oorzaak van deze
fouten gedeeltelijk bij gemeentelijk toezicht ligt? Kunt u aangeven in hoeverre de
in de Tweede Kamer behandelde Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen dit toezicht adresseert?
Antwoord 11
Ik heb hierover navraag gedaan bij de verschillende gemeenten. Deze hebben mij het
volgende laten weten.
gemeente Zaanstad
Bij de gemeente is een volledig bouwdossier aanwezig. Er kan momenteel nog niet worden
aangegeven in hoeverre het bezwijken van de constructie al bekend had kunnen zijn
toen het gebouw nog in aanbouw was en of er sprake is van fouten tijdens de uitvoering
noch fouten bij gemeentelijk toezicht. Op last van de burgemeester is nader onderzoek
gestart naar de oorzaak van dit incident. Zodra de resultaten bekend zijn, zal de
gemeente mij nader informeren.
gemeente Haarlem
Bij de gemeente ligt het bouwvergunningsdossier van de parkeergarage met hierin de
tekeningen en berekeningen van de constructie. De gemeente heeft deze tekeningen en
berekeningen beoordeeld en toezicht gehouden op de bouwplaats.
gemeente Bergen op Zoom
Bij de gemeente is een bouwvergunningsdossier van de parkeergarage aanwezig. Zoals
geantwoord op vraag 6 had de gedeeltelijke sluiting geen relatie met de constructieve
veiligheid van de parkeergarage, maar met een lekkage die is veroorzaakt door werkzaamheden
boven de parkeergarage.
gemeente Purmerend
Van de parkeergarage is een volledig papieren dossier aanwezig. Ten behoeve van de
vergunningverlening heeft een volledige beoordeling plaatsgevonden, inclusief regulier
toezicht bij de bouw.
Op basis van deze informatie is er voor mij geen reden om uit te gaan van fouten bij
gemeentelijk toezicht. Voor wat betreft uw vraag over de Wet Kwaliteitsborging voor
het bouwen verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 9.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.