Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Krol over malafide slotenmakers
Vragen van het lid Krol (50PLUS) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over malafide slotenmakers (ingezonden 31 augustus 2018).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 15 oktober 2018).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 72.
Vraag 1
Kent u het bericht «Slotenmaker bedondert buitengesloten vrouw in Den Bosch: «Dat
wordt dan 850 euro»»?1 Is het u bekend dat deze problematiek al lang speelt en al meermaals door het programma
Opgelicht van de Tros aan de orde werd gesteld?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 5
Kunt u een overzicht geven van de omvang en de aard van de problematiek van malafide
slotenmakers? Kunt u een inschatting maken hoeveel klanten zijn benadeeld en hoeveel
geld hen afhandig is gemaakt?
Klopt het dat met name ouderen slachtoffer worden van malafide slotenmakers?
Antwoord 2, 5
De politie registreert niet specifiek op het beroep van verdachten en heeft hierover
dan ook geen cijfers beschikbaar. Derhalve is het niet mogelijk voor de politie om
een inschatting te maken hoeveel klanten jaarlijks door malafide slotenmakers zijn
benadeeld, wat de leeftijd van deze slachtoffers is en hoeveel geld hen afhandig is
gemaakt.
Vraag 3
Heeft het openbaar ministerie (OM) zicht op malafide slotenmakers? Wie zijn het en
worden ze vervolgd?
Antwoord 3
Bij het Openbaar Ministerie (OM) vindt eveneens geen afzonderlijke registratie plaats
van zaken waarin sprake is van oplichting door malafide slotenmakers. Indien sprake
is van oplichting (op welke wijze ook) zal het OM een passende strafrechtelijke reactie
laten volgen.
Vraag 4
Hoe gaan deze malafide slotenmakers te werk? Klopt het dat zij zeer professioneel
te werk gaan, en in zoekprogramma’s als Google vaak bovenaan de zoekresultaten verschijnen?
Antwoord 4
Ik heb hier geen andere informatie over dan in het programma wordt getoond. In zijn
algemeenheid geldt dat indien een ondernemer de juiste «add words» inkoopt, hij automatisch
bovenaan de zoekresultaten verschijnt.
Vraag 6
Krijgen de slachtoffers van malafide slotenmakers de geleden schade vergoed?
Antwoord 6
Niet iedere vorm van bewust oneerlijk zaken doen levert in strafrechtelijk zin oplichting/fraude
op.
Van oplichting is alleen sprake wanneer de in de wet genoemde oplichtingsmiddelen
worden toegepast:
– Oplichting door het aannemen van een valse naam;
– Oplichting door het aannemen van een valse hoedanigheid;
– Oplichting door het toepassen van listige kunstgrepen;
– Oplichting door een samenstel van verdichtsels.
In dit geval kan een burger civielrechtelijk optreden tegen de «wanprestatie» en bij
de rechter trachten de schade vergoed te krijgen.
Vraag 7
Deelt u de mening dat het bestaan van meerdere keurmerken «van en voor» slotenmakers
misleidend kan zijn voor de kwetsbare consument? Is het tijd voor een verplicht keurmerk
voor slotenmakers? Zo nee, wat gaat u dan doen om deze vorm van criminaliteit nu eindelijk
eens aan te pakken?
Antwoord 7
Ik ben mij bewust van het feit dat er meerdere keurmerken van en voor slotenmakers
zijn. Er zijn mij geen aanwijzingen bekend dat deze keurmerken gebruikt worden door
malafide slotenmakers of dat deze keurmerken niet voldoen. Ik ben van mening dat het
bestaan van meerdere keurmerken niet misleidend is. Een keurmerk biedt in ieder geval
enige garantie van kwaliteit. Aangezien het hier om een vrije markt gaat, ben ik geen
voorstander van een verplicht keurmerk.
Bij deze vorm van criminaliteit is preventie van belang. De Fraudehelpdesk (onderdeel
van de Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland). heeft
een aantal tips op haar website staan (https://www.fraudehelpdesk.nl/nieuws/malafide-slotenmakers-zien-nog-alt…).
Vraag 8
Zou een maximum tarief voor diensten van een slotenmaker kunnen helpen bij het bestrijden
van deze vorm van oplichting?
Antwoord 8
De prijs van deze dienstverlening is afhankelijk van een groot aantal factoren. Kosten
zijn onder meer afhankelijk van het moment dat de consument belt, reistijd van de
slotenmaker, schade als gevolg van het openen en welke merken cilinders de slotenmaker
gebruikt. Schakelt de consument een slotenmaker buiten kantoortijden in (bijvoorbeeld
in de avond of in het weekend) dan zullen de meeste slotenmakers hiervoor een weekend
tarief rekenen. De oplossing zit hem derhalve niet zozeer in een maximum tarief als
wel in het van te voren afspraken maken over de kosten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.