Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord vragen van het lid Bashir over de onbeveiligde spoorwegovergangen van de Valleilijn (herdruk)
Vragen van het lid Bashir (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over de onbeveiligde spoorwegovergangen van de Valleilijn (ingezonden 15 mei 2012).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 6 juli 2012).
* In verband met correctie in de tekst.
Vraag 1
Herinnert u zich de motie Van der Staaij1 en de daaropvolgende brief van uw ambtsvoorganger?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van het noodlottige ongeval3 op de Valleilijn van 26 juni 2010 op de onbeveiligde overweg KM 26,362 Doolhoflaan?
Waarom was deze overweg niet actief beveiligd? Is deze overweg inmiddels alsnog adequaat
beveiligd? Zo niet, waarom niet?
Antwoord 2
Ja. Ik heb kennisgenomen van dat noodlottige ongeval. In algemene zin kan worden gesteld
dat ProRail bij het opstellen van de planning voor de maatregelen uit het Project
Verbetering Overwegveiligheid Valleilijn de doorlooptijden van bijvoorbeeld overleg,
ontwerp, aanbesteding en uitvoering te ambitieus heeft gepland.
Specifiek geldt ten aanzien van de overweg Doolhoflaan dat in overleg met de wegbeheerder
is besloten om het actief beveiligen van de overweg niet tegelijkertijd met de uitvoering
van maatregelen op andere overwegen binnen de gemeente te doen, maar in een later
stadium. Daarmee is afgeweken van de oorspronkelijke planning.
Overigens is de overweg Doolhoflaan is in september 2011 voorzien van een actieve
beveiliging en in gebruik genomen.
Vraag 3
Is het waar dat enige tijd daarna ook weer een bijna-ongeval4 heeft plaatsgevonden op de naastgelegen overweg KM 26,037 Wildzoom? Is deze overweg
inmiddels alsnog adequaat beveiligd? Zo niet, waarom niet?
Antwoord 3
Ja. Er heeft op 20 september 2011 een bijna aanrijding plaatsgevonden tussen een trein
en een auto op de overweg Wildzoom bij km 26.037. Deze overweg betreft een particuliere
overweg met een openbaar karakter.
De overweg Wildzoom is in het kader van het project Verbetering Overwegveiligheid
Valleilijn beoordeeld. In dit kader zijn maatregelen getroffen in de vorm van het
verbeteren van het overzicht (i.c. de «zichtlijnen») ter plaatse van de overweg. Ik
verwijs hierbij ook naar Bijlage B van de brief d.d. 24 augustus 2009 van ProRail
met als kenmerk RvB/BK20092408 inzake de nadere achtergrond informatie bij de uitgevoerde
risicobeschouwing van onbeveiligde openbare overwegen die is opgenomen bij de brief
van 1 september 2009 inzake de aanpak van de onbeveiligde overwegen op drukbereden
spoortrajecten conform de motie van het Kamerlid Van der Staaij (Kamerstuk 29 893, nr. 87).
In deze beoordeling is geen directe noodzaak vastgesteld voor het aanbrengen van actieve
beveiliging.
Vraag 4
Heeft u inmiddels kennisgenomen van het bericht over de meest recente overwegbotsing5 op een onbewaakte overweg van de Valleilijn?
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Betrof voornoemd incident de onbeveiligde overweg KM 22,275 Zandkamp in het centrum
van Lunteren? Is het u bekend dat schuin tegenover deze onbeveiligde overweg het kinderdagverblijf
«Het Boemeltje» gevestigd is?6 Hoe beoordeelt u deze situatie, mede gelet op het openbare gebruikskarakter, de boogligging
en de gevaarlijk late zichtbaarheid van naderende treinen? Deelt u de mening dat actieve
beveiliging of opheffing van de overgang hier ten spoedigste noodzakelijk is? Kunt
u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
Ja. Op 25 april 2012 heeft een aanrijding plaats gevonden tussen een trein en wegvoertuig.
Er was enkel sprake van lichte materiële schade. De overweg Zandkamp bij km 22.275
betreft een particuliere overweg met een openbaar karakter.
Kinderopvang «Het Boemeltje» is inderdaad gelegen in Lunteren en gevestigd aan de
Poelakkerweg nr. 5. De opvang biedt kinderopvang aan maximaal 5 kinderen per dag.
In het kader van het Project Verbetering Overwegveiligheid Valleilijn is door ProRail
in samenspraak met de gemeente gepoogd de Zandkamp op te heffen. Echter niet alle
rechthebbenden wilden hier aan meewerken.
Indien (mogelijke) interventie door de gemeente niet tot opheffing leidt, zal aan
de hand van het Programma Uniformering Particuliere Overwegen door ProRail worden
bepaald of deze overweg een particuliere of openbare status krijgt. Bij een openbare
status ligt aanpassing in de rede.
Vraag 6
Wat is in de stand van zaken met betrekking tot de overwegsanering op de Valleilijn?
Zijn de eerder overeengekomen maatregelen conform planning alle in 2010 uitgevoerd?
Zo nee, waarom niet en wat gaat u doen om op korte termijn alsnog een adequaat veiligheidsniveau
te bereiken?
Antwoord 6
In het kader van Project Verbeteren Veiligheid Overwegen Nieuw loopt het Programma
Uniformering Particuliere Overwegen. Dit programma heeft tot doel het verbeteren van
de risicobeheersing van particuliere overwegen (al dan niet met een openbaar karakter).
Een in dit kader te treffen maatregel kan bestaan uit het afsluiten of herijken van
particuliere overeenkomsten zodat het openbare karakter verdwijnt. Een maatregel kan
ook bestaan uit het erkennen van het openbare karakter casu quo het toekennen van
de openbare status door gemeenten van die overweg. Indien nodig wordt de uitmonstering
van de overweg daarbij aangepast op het risicoprofiel van de overweg waarbij bij de
aanpak prioriteit wordt gegeven aan overwegen met het hoogste risicoprofiel.
Zoals hierboven gesteld is, is het gros van de maatregelen uitgevoerd dan wel in uitvoering.
De planning is in veel gevallen gehaald. In algemene zin kan worden gesteld dat bij
het opstellen van de initiële planning voor de maatregelen uit het project Verbetering
Overwegveiligheid Valleilijn optimistisch is gedacht over de doorlooptijden. De medewerking
van rechthebbenden bij particulieren dan wel voorstellen van de wegbeheerder hebben
in een aantal gevallen tot vertraging geleid. Voor een aantal maatregelen is in overleg
met de wegbeheerder bewust gekozen voor een herziening van de planning.
Vraag 7
Is er naar uw mening voldoende aandacht en gevoel van urgentie bij rechthebbenden,
wegbeheerders en lokale overheden voor de (onbeveiligde) spoorwegovergangen en met
name voor de onbeveiligde overwegen met een openbaar gebruikskarakter?
Antwoord 7
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, minister van Infrastructuur en Milieu
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.