Motie : Motie van de leden Kostić en Lohman over de eiwittransitie opnemen in het preventiebeleid
32 793 Preventief gezondheidsbeleid
Nr. 891
MOTIE VAN DE LEDEN KOSTIĆ EN LOHMAN
Voorgesteld 18 juni 2026
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Nederlandse overheid sinds 2020 een nationale eiwitstrategie
voert, gericht op een verschuiving naar 50% plantaardig en 50% dierlijk eiwit, mede
op basis van het advies van de Gezondheidsraad «Gezonde eiwittransitie»;
constaterende dat de Gezondheidsraad in dit advies concludeert dat een dergelijke
verschuiving voor de meeste Nederlanders gezondheidswinst oplevert, naast milieuwinst;
constaterende dat deze beleidsdoelen tot nu toe geen plek hebben in het nationale
preventiebeleid;
verzoekt de regering om de eiwittransitie als onderdeel van gezond eetgedrag expliciet
op te nemen in het preventiebeleid, met een concrete duiding van de rol van het Voedingscentrum
en de Schijf van Vijf hierin, en de Kamer hierover vóór de zomer van 2027 te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Kostić
Lohman
Indieners
-
Indiener
Ines Kostić, Kamerlid -
Medeindiener
Joris Lohman, Kamerlid
Appreciatie (oordeel)
Appreciatie:
Ontraden
De minister of staatssecretaris is het niet eens met de motie en adviseert de Kamer om tegen de motie te stemmen. Bijvoorbeeld omdat hij of zij vindt dat de motie wettelijk niet klopt, te veel geld kost om uit te voeren, of helemaal niet uitvoerbaar is.