Motie : Motie van het lid El Abassi over de hoogte van de beloning van bestuurders van de NS
29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan
Nr. 1294
MOTIE VAN HET LID EL ABASSI
Voorgesteld 17 juni 2026
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat NS als staatsdeelneming een publieke taak vervult en bestuurders
van de NS salarissen ontvangen die hoger liggen dan het salaris van de Minister-President,
namelijk meer dan € 400.000 en € 500.000;
van mening dat maatschappelijke aanvaardbaarheid van beloningen aan de top van groot
belang is, zeker in een periode waarin reizigers worden geconfronteerd met stijgende
kosten voor het openbaar vervoer;
spreekt uit dat beloningen van bestuurders van de NS niet hoger zouden moeten zijn
dan die van de Minister-President,
en gaat over tot de orde van de dag.
El Abassi
Indieners
Ismail el Abassi, Kamerlid
Appreciatie (oordeel)
Appreciatie:
Geen (expliciete) appreciatie
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
|---|---|---|---|
| D66 | 26 | Tegen | |
| VVD | 22 | Tegen | |
| PRO | 20 | Voor | |
| PVV | 19 | Voor | |
| CDA | 18 | Tegen | |
| JA21 | 9 | Tegen | |
| FVD | 7 | Tegen | |
| Groep Markuszower | 7 | Voor | |
| BBB | 3 | Voor | |
| ChristenUnie | 3 | Voor | |
| DENK | 3 | Voor | |
| PvdD | 3 | Voor | |
| SGP | 3 | Tegen | |
| SP | 3 | Voor | |
| 50PLUS | 2 | Voor | |
| Keijzer | 1 | Niet deelgenomen | |
| Volt | 1 | Voor |