Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Koninkrijksrelaties2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat3.2 Artikel 2. Slavernijverleden3.3 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur3.4 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen3.5 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 6. Apparaat4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld5 Beleid BES-fondsOverzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties6 Beleidsartikelen BES-fonds6.1 Artikel 1. BES-fonds
36 850 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025‒2026
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd.
Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,F.Rijkaart
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2025. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2025 (Kamerstukken II 2024/25, 36600 IV) opgebouwd.
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2024/25, 36725 IV). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2025/26, 36820 IV) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2025
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
2. Slavernijverleden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 5 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 10 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
2 Beleid Koninkrijksrelaties
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
263.150
Stand 1e suppletoire begroting 2025
189.954
Stand suppletoire begroting september 2025
270.472
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Afvalstortplaats Bonaire
4
1.500
2) Huisvesting Vertegenwoordiging Curaçao
4
2.000
3) Desaldering SSO-CN
6
3.112
4) Aanvulling BES-fonds
7
‒ 750
5) Diverse mutaties
div
‒ 5.450
Stand 2e suppletoire begroting 2025
270.884
Toelichting
1) Het bestuurscollege van Bonaire ontvangt een bijdrage ter ondersteuning van het nemen van de benodigde maatregelen bij de afvalstortplaats Selibon Lagun op Bonaire ten behoeve van de volksgezondheid, natuur en milieu.
2) Met het beschikbaar stellen van de middelen is het mogelijk om het pand aan te kopen waarin de Vertegenwoordiging op Curaçao (VNACS) is gehuisvest.
3) Dit betreft een desaldering van ontvangsten en uitgaven om de kosten te dekken die SSO-CN heeft gemaakt voor specifieke dienstverlening.
4) Het betreft een reallocatie naar het BES-fonds om eenmalig een tekort aan te vullen.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
205.344
Stand 1e suppletoire begroting 2025
100.581
Stand suppletoire begroting september 2025
108.262
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Desaldering SSO-CN
6
3.112
2) Diverse mutaties
div
26
Stand 2e suppletoire begroting 2025
111.400
Toelichting
1) Dit betreft een desaldering van ontvangsten en uitgaven om de kosten te dekken die SSO-CN heeft gemaakt voor specifieke dienstverlening.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
18.201
2.825
21.026
Uitgaven
18.201
‒ 175
18.026
1.0
Versterken rechtsstaat
18.201
‒ 175
18.026
Opdrachten
179
‒ 50
129
Diverse opdrachten
179
‒ 50
129
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
468
0
468
Detentie - Algemeen
468
0
468
Bijdrage aan medeoverheden
1.574
0
1.574
Overige bijstand aan de landen
532
0
532
Bestuurlijke aanpak
1.042
0
1.042
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
15.980
‒ 125
15.855
Grensbewaking (Defensie)
7.543
335
7.878
Recherchecapaciteit (JenV)
219
‒ 219
0
Rechterlijke macht (JenV)
7.756
119
7.875
Douane (Financiën)
462
‒ 360
102
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
2025
juridisch verplicht
94%
bestuurlijk gebonden
3%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
3%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 94% juridisch verplicht.
Opdrachten
Dit betreft een bijdrage van Koninkrijksrelaties (IV) aan DJI voor de ondersteuning die DJI biedt bij het vormgeven van een Plan van Aanpak voor zowel Curaçao als Aruba en verdere ondersteuning voor de verduurzaming van het detentiewezen in beide landen.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
In het kader van de coronasteun aan de Caribische landen in het Koninkrijk levert de KMar een bijdrage aan het versterken van het grenstoezicht. Op basis hiervan wordt het budget wat niet gerealiseerd wordt, teruggeboekt naar de begroting van Koninkrijksrelaties.
Recherchecapaciteit (JenV)
Dit betreft een reallocatie van het Rijksrechercheteam (RST) naar het gemeenschappelijk hof ten behoeve van het uitbetalen van uitzendkosten (kosten die tijdens de uitzendperiode van personeel op de landen worden gemaakt).
Rechterlijke macht (JenV)
Dit betreft een reallocatie van het RST naar het gemeenschappelijke hof ten behoeve van het uitbetalen van uitzendkosten (kosten die tijdens de uitzendperiode van personeel op de landen worden gemaakt).
Douane (Financiën)
Met het beschikbaar stellen van de middelen is het mogelijk om het pand aan te kopen waarin de Vertegenwoordiging op Curaçao (VNACS) is gehuisvest.
3.2 Artikel 2. Slavernijverleden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Slavernijverleden (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
35.165
‒ 524
34.641
Uitgaven
7.832
‒ 524
7.308
2.0
Slavernijverleden
7.832
‒ 524
7.308
Subsidies (regelingen)
1.778
‒ 524
1.254
Maatschappelijke initiatieven
1.778
‒ 524
1.254
Bijdrage aan medeoverheden
6.054
0
6.054
Maatregelen bewustwording, betrokkenheid en doorwerking slavernijverleden
6.054
0
6.054
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 7 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 2
2025
juridisch verplicht
0%
bestuurlijk gebonden
100%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 2 is 0% juridisch verplicht.
2.0 Slavernijverleden
Subsidies
Maatschappelijke initiatieven
Deze wijziging betreft een overboeking naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor de uitvoeringskosten voor het opstellen en invoeren van de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven trans-Atlantisch slavernijverleden voor het Caribisch deel van het Koninkrijk. Dit wordt uitgevoerd door de unit Uitvoering van Beleid (UvB) van SZW en daarom is er een overboeking nodig.
3.3 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
108.626
3.315
111.941
Uitgaven
80.887
3.315
84.202
4.1
Curaçao, Sint Maarten en Aruba
26.934
‒ 1.524
25.410
Subsidies (regelingen)
18.805
26
18.831
Diverse subsidies
747
0
747
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
11.892
0
11.892
Onderwijshuisvesting Curaçao
6.166
26
6.192
Opdrachten
4.677
‒ 1.550
3.127
Opdrachten landen
677
‒ 50
627
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
4.000
‒ 1.500
2.500
Inkomensoverdrachten
1.218
0
1.218
Toeslagen op pensioenen NA
1.218
0
1.218
Bijdrage aan medeoverheden
1.979
0
1.979
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
1.979
0
1.979
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
255
0
255
Diverse bijdragen
255
0
255
4.2
Caribisch Nederland
51.883
5.063
56.946
Subsidies (regelingen)
3.152
0
3.152
Subsidies Caribisch Nederland
3.152
0
3.152
Opdrachten
3.361
1.689
5.050
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
1.140
‒ 212
928
Opdrachten Caribisch Nederland
2.221
1.901
4.122
Inkomensoverdrachten
1.349
0
1.349
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
1.349
0
1.349
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
283
0
283
Caribisch Nederland
283
0
283
Bijdrage aan medeoverheden
43.556
674
44.230
Sociaaleconomische initiatieven
34.000
0
34.000
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
9.556
674
10.230
Bijdrage aan agentschappen
182
2.700
2.882
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
182
2.700
2.882
4.3
Stimuleringsregelingen
2.070
‒ 224
1.846
Subsidies (regelingen)
759
‒ 224
535
Voedselzekerheid
759
‒ 224
535
Garanties
1.311
‒ 1.311
0
Borgstelling MKB
1.311
‒ 1.311
0
Storting/onttrekking begrotingsreserve
0
1.311
1.311
Begrotingsreserve BMKB ACS
0
1.311
1.311
Ontvangsten
954
26
980
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
2025
juridisch verplicht
91%
bestuurlijk gebonden
6%
beleidsmatig gereserveerd
3%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 91% juridisch verplicht.
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Opdrachten
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Met het beschikbaar stellen van de middelen is het mogelijk om het pand aan te kopen waarin de VNACS is gehuisvest.
4.2 Caribisch Nederland
Opdrachten
Opdrachten Caribisch Nederland
Dit betreft een reallocatie van € 1,9 mln. van opdrachten naar bijdrage aan medeoverheden. Het gaat om een bijdrage aan het Openbaar Lichaam Sint-Eustatius voor de renovatie van cultuur-historisch erfgoed op het juiste instrument te verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreft een reallocatie van € 1,9 mln. van opdrachten naar bijdrage aan medeoverheden om deze uitgave op het juiste instrument te verantwoorden. Het gaat om een bijdrage aan het Openbaar Lichaam Sint-Eustatius voor de renovatie van cultuur-historisch erfgoed. Daarnaast betreft dit een bijdrage van € 1,5 mln. aan het Openbaar Lichaam Bonaire. Het bestuurscollege van Bonaire ontvangt een bijdrage ter ondersteuning van het nemen van de benodigde maatregelen bij de afvalstortplaats Selibon Lagun op Bonaire ten behoeve van de volksgezondheid, natuur en milieu.
Bijdrage aan agentschappen
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Met het beschikbaar stellen van de middelen is het mogelijk om het pand aan te kopen waarin de Vertegenwoordiging op Curaçao (VNACS) is gehuisvest.
3.4 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
90.780
0
90.780
Uitgaven
119.297
0
119.297
5.1
Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten
28.517
0
28.517
Leningen
28.517
0
28.517
Schuldsanering
28.517
0
28.517
5.2
Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
90.780
0
90.780
Leningen
90.780
0
90.780
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
90.780
0
90.780
Ontvangsten
105.603
0
105.603
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
2025
juridisch verplicht
100%
bestuurlijk gebonden
0%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100% juridisch verplicht en dit betreft volledig het instrument leningen.
Voor artikel 5 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2025 geen wijzigingen te melden.
3.5 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.040
0
1.040
Uitgaven
1.040
0
1.040
8.1
Wederopbouw
1.040
0
1.040
Opdrachten
1.040
0
1.040
Wederopbouw op Sint Maarten
1.040
0
1.040
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 13 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8
2025
juridisch verplicht
83%
bestuurlijk gebonden
0%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
17%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 83% juridisch verplicht.
Voor artikel 8 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2025 geen wijzigingen te melden.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 6. Apparaat
Tabel 14 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
39.623
11.388
51.011
Uitgaven
39.623
1.388
41.011
6.0
Apparaat
39.623
1.388
41.011
Personele uitgaven
26.591
‒ 3.301
23.290
Eigen personeel
25.402
‒ 3.651
21.751
Inhuur externen
1.189
350
1.539
Materiële uitgaven
13.032
4.689
17.721
Overige materiële uitgaven
13.032
4.689
17.721
Ontvangsten
1.705
3.112
4.817
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het bestuurscollege van Bonaire ontvangt een bijdrage ter ondersteuning van het nemen van de benodigde maatregelen bij de afvalstortplaats Selibon Lagun op Bonaire ten behoeve van de volksgezondheid, natuur en milieu. Met deze reallocatie van artikel 6 naar artikel 4 (circa € 0,3 mln.) worden er hiervoor middelen beschikbaar gesteld.
Met het beschikbaar stellen van de middelen (circa € 0,3 mln.) is het mogelijk om het pand aan te kopen waarin de Vertegenwoordiging op Curaçao (VNACS) is gehuisvest.
Verder betreffen het reallocaties om budgetten in lijn te brengen met de daadwerkelijke uitgaven (RCN, VNACS en SSO-CN). De budgetten waren gebaseerd op historische gegevens en worden nu gecorrigeerd (circa € 2,9 mln.).
Inhuur externen
Met het beschikbaar stellen van de middelen (circa € 0,2 mln.) is het mogelijk om het pand aan te kopen waarin de Vertegenwoordiging op Curaçao (VNACS) is gehuisvest.
Daarnaast vindt een reallocatie plaats van circa € 0,6 mln. om het budget in lijn te brengen met de daadwerkelijke uitgaven (SSO-CN). Het budget was gebaseerd op historische gegevens en wordt nu gecorrigeerd.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Het bestuurscollege van Bonaire ontvangt een bijdrage ter ondersteuning van het nemen van de benodigde maatregelen bij de afvalstortplaats Selibon Lagun op Bonaire ten behoeve van de volksgezondheid, natuur en milieu. Met deze reallocatie van artikel 6 naar artikel 4 (circa € 1,2 mln.) worden hiervoor middelen beschikbaar gesteld.
Verder gaat het om reallocaties om budgetten in lijn te brengen met de daadwerkelijke uitgaven. Voorheen werden budgetten namelijk gebaseerd op historische gegevens, wat nu wordt gecorrigeerd (circa € 2,3 mln.).
Tot slot vindt een desaldering plaats (€ 3,1 mln.) van ontvangsten en uitgaven om de kosten te dekken die SSO-CN heeft gemaakt voor specifieke dienstverlening.
Ontvangsten
Dit betreft een desaldering (€ 3,1 mln.) van ontvangsten en uitgaven om de kosten te dekken die SSO-CN heeft gemaakt voor specifieke dienstverlening.
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Tabel 15 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.592
‒ 3.592
0
Uitgaven
3.592
‒ 3.592
0
7.0
Nog onverdeeld
3.592
‒ 3.592
0
Nog te verdelen
3.592
‒ 3.592
0
Onvoorzien
3.592
‒ 3.592
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Nog te verdelen
Onvoorzien
Dit betreft een reallocatie van € 0,8 mln. naar het BES-fonds om eenmalig het tekort aan te vullen.
Verder betreft het voornamelijk een reallocatie naar het instrument «Bijdrage aan Agentschappen» op artikel 4 voor de overdracht van cultuur-historische vastgoed op Sint-Eustatius (€ 0,7 mln.). Tevens betreft dit een reallocatie naar artikel 4 om te voldoen aan de toezegging om het restbedrag van de 1ste tranche van de renovatiewerkzaamheden aan de klif op Sint-Eustatius beschikbaar te stellen voor de tweede tranche ( € 0,5 mln.).
5 Beleid BES-fonds
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 16 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
88.642
Stand 1e suppletoire begroting 2025
97.376
Stand suppletoire begroting september 2025
97.999
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Aanvulling BE-fonds
1
750
2) Diverse mutaties
1
30
Stand 2e suppletoire begroting 2025
98.779
Toelichting
1) Het betreft een reallocatie van artikel 7 (onvoorzien) naar het BES-fonds om eenmalig een tekort aan te vullen (circa € 0,8 mln.).
Tabel 17 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
88.642
Stand 1e suppletoire begroting 2025
97.376
Stand suppletoire begroting september 2025
97.999
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
1
780
Stand 2e suppletoire begroting 2025
98.779
Toelichting
1) Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij de (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
6 Beleidsartikelen BES-fonds
6.1 Artikel 1. BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)
art
Verplichtingen
97.999
780
98.779
Uitgaven
97.999
780
98.779
1.0
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije Uitkering
97.999
780
98.779
Ontvangsten
97.999
780
98.779
Toelichting
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
Het betreft een reallocatie van artikel 7 (onvoorzien) naar het BES-fonds om eenmalig een tekort aan te vullen (circa € 0,8 mln.).
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F. Rijkaart, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.