Lijst van vragen : 36800-A Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2026
2025D43223 Verslag houdende een lijst van vragen
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen. De vragen zijn op 2 oktober 2025 voorgelegd aan de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat.
De voorzitter van de commissie,
P. de Groot
De griffier van de commissie,
Schukkink
Nr
Vraag
1
Kunt u een concreet overzicht geven van de uitwerking van de 22 procent bezuiniging
op apparaatslasten vanuit het regeerprogramma? Graag in een tabel waarin is aangegeven
op welke organisaties of organisatieonderdelen deze bezuiniging neerslaat, en per
organisatieonderdeel hoeveel externe inhuur teruggedrongen wordt, hoeveel fte verdwijnen
en welk type functies het daar betreft.
2
Met welk bedrag zou de begroting van het Mobiliteitsfonds moeten worden verhoogd om
de instandhoudingsopgave van de infrastructuur volledig te kunnen dekken, aangezien
het huidige budget structureel tekortschiet? En hoeveel geld zou moeten verschuiven
van aanleg naar instandhouding om de opgave volledig te dekken?
3
Wat zijn de gemiddelde meerkosten als een project 1, 5 of 10 jaar vertraging oploopt,
door bijvoorbeeld stikstof of gebrek aan uitvoeringscapaciteit? Zowel in aanlegkosten
als in derving aan baten? Is dit vergelijkbaar voor wegen, spoor en water?
4
Wanneer heeft het Ministerie van Financiën de envelop met hoofdlijnenakkoordmiddelen
voor woningbouw vrijgegeven?
5
Kan in een schematisch overzicht weergegeven worden hoeveel geld er voor de lopende
ov-projecten nu beschikbaar is en hoeveel er nog nodig is om tot realisatie over te
gaan?
6
Wat is in de meerjarenramingen op dit moment de geplande fasering van de inzet van
de vijf keer 0,5 miljard euro uit het hoofdlijnenakkoord voor infrastructurele ontsluiting
van woningbouw?
7
Hebben zich na de 1e suppletoire begroting wijzigingen voorgedaan in de meerjarenramingen van de geplande
fasering van de inzet van de vijf keer 0,5 miljard euro uit het hoofdlijnenakkoord
voor infrastructurele ontsluiting van woningbouw? Zo ja, kunt u deze toelichten?
8
Zit de 2,5 miljard euro uit het hoofdlijnenakkoord voor infrastructurele ontsluiting
van woningbouw, volledig verwerkt in subartikel 11.03.03 (Reserveringen Coalitieakkoord)?
Zo nee, waar dan wel of waar dan nog meer? Kan ook worden aangegeven in welke artikelonderdelen
en in welke jaren na 2030 het resterende bedrag van de 2,5 miljard is terug te vinden?
9
Waarom daalt in tabel 13 het projectbudget «Reservering Ontsluiting Woningbouw Regeerakkoord»
van 2.541 miljoen naar 2.441 miljoen euro?
10
Wat is bij de «Reservering Ontsluiting Woningbouw Regeerakkoord» precies de budgettaire
aanpassing die wordt omschreven als «overboeking vanuit de Woningbouw Mobiliteitsprogramma
middelen naar HXII voor apparaatskosten»?
11
In de Miljoenennota (p. 38) staat dat de loon-prijsbijstelling de komende jaren wordt
ingezet voor structurele tekorten. Wat zijn de gevolgen van het niet volledig doorvoeren
hiervan voor investeringen in bereikbaarheid? In welke mate kan dit leiden tot vertragingen
of hogere kosten bij noodzakelijke infrastructuurprojecten? En met welk bedrag zou
de begroting van het Mobiliteitsfonds toenemen als de loon-prijsbijstelling wél volledig
zou worden doorgevoerd?
12
Waarom dalen de uitgaven ten laste van artikel 14 (Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's)
de komende jaren zo sterk (van ca. 0,85 miljard in 2024 naar ca. 0,2 miljard euro
per jaar vanaf 2027)?
13
Betekent de «overboeking naar de beleidsbegroting HXII vanuit de Reservering Woningbouwmiddelen
[...] voor de apparaatskosten voor woningbouw» dat in de jaren 2025–2031 cumulatief
100 miljoen van de 2,5 miljard euro voor infrastructurele ontsluiting van woningbouw
wordt gebruikt om de apparaatskosten van het Ministerie van IenW te financieren?
14
Waaruit bestaan de «apparaatskosten voor woningbouw» die in 2025–2031 cumulatief oplopen
tot 100 miljoen euro, en op welk moment zijn ze ontstaan?
15
Waarom wordt de hoofdlijnenakkoordintensivering voor infrastructurele ontsluiting
van woningbouw nu deels gebruikt voor het bekostigen van apparaatskosten? Op grond
van het hoofdlijnenakkoord zou toch juist fors gesneden worden in de apparaatskosten
van ministeries?
16
Was, toen afgelopen voorjaar de 2,5 miljard euro aan middelen voor de ontsluiting
van woningbouwprojecten door het Ministerie van Financiën werd overgeheveld vanaf
de Aanvullende Post naar de begroting van het Mobiliteitsfonds, al bekend dat 100
miljoen euro hiervan aangewend zou worden voor het financieren van apparaatskosten
van het Ministerie van IenW? Is deze aanwending conform de voorwaarden van de overheveling
en/of is het Ministerie van Financiën hier op enig moment akkoord mee gegaan?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.C. (Peter) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Schukkink, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.