Nota van wijziging : Tweede nota van wijziging
36 725 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 5
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 3 juni 2025
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
De begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds (A) voor het jaar 2025 komt te luiden:
Tabel 1 Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds (A) voor het jaar
2025 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2025 (Incl. NvW, amendementen)
Mutaties incidentele suppletoire begroting
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
11
Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
310.326
228.668
0
0
0
0
12
Hoofdwegennet
4.692.863
3.937.469
124.305
980.405
0
0
13
Spoorwegen
2.307.036
2.742.066
303.115
0
0
0
14
Regionaal, lokale infrastructuur
174.089
597.904
0
0
0
15
Hoofdvaarwegennet
1.324.929
1.406.135
13.161
0
0
0
17
Megaprojecten Verkeer en Vervoer
438.892
516.879
70.735
0
0
0
18
Overige uitgaven en ontvangsten
0
0
0
0
0
0
19
Bijdragen andere begrotingen Rijk
0
0
8.917.805
0
0
0
Subtotaal
9.248.135
9.429.121
9.429.121
980.405
0
0
18.10
Voordelig eindsaldo (cumulatief) vorig jaar
Subtotaal
9.248.135
9.429.121
9.429.121
980.405
0
0
Voordelig eindsaldo (cumulatief) huidig jaar
Totaal
9.248.135
9.429.121
9.429.121
980.405
0
0
Tabel 2 Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds (A) voor het jaar
2025 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. NvW, amendementen en ISB)
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting (incl. NvW en amendementen)
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
11
Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
310.326
228.668
0
150.575
– 111.113
12
Hoofdwegennet
5.673.268
3.937.469
124.305
706.103
91.414
41.982
13
Spoorwegen
2.307.036
2.742.066
303.115
1.217.355
465.008
93.403
14
Regionaal, lokale infrastructuur
174.089
597.904
133.485
– 45.129
0
15
Hoofdvaarwegennet
1.324.929
1.406.135
13.161
56.217
– 11.954
– 2.030
17
Megaprojecten Verkeer en Vervoer
438.892
516.879
70.735
1.011.964
– 53.080
11.793
18
Overige uitgaven en ontvangsten
0
0
0
3.437
3.392
4
19
Bijdragen andere begrotingen Rijk
0
0
8.917.805
– 45.343
Subtotaal
10.228.540
9.429.121
9.429.121
3.279.136
338.538
99.809
18.10
Voordelig eindsaldo (cumulatief) vorig jaar
238.729
Subtotaal
10.228.540
9.429.121
9.429.121
3.279.136
338.538
338.538
Voordelig eindsaldo (cumulatief) huidig jaar
Totaal
10.228.540
9.429.121
9.429.121
3.279.136
338.538
338.538
Toelichting
Algemeen
Op 2 oktober 2024 is het Tracébesluit voor het project A12/A15 Ressen Oudbroeken (hierna:
ViA15) door de Raad van State onherroepelijk verklaard. Dat betekent dat we aan de
slag kunnen met het verbreden van de A12 en A15 en het doortrekken van de A15. De
afgelopen maanden is Rijkswaterstaat met GelreGroen in overleg getreden om te komen
tot nieuwe afspraken over de realisatie van het project. Het initiële contract uit
2019 moest geactualiseerd worden. Dit heeft gevolgen voor de financiën van het project:
de markt- en grondstofprijzen zijn sinds 2019 fors gestegen en er zijn enkele scopewijzigingen
doorgevoerd.
In de Voorjaarsnota 2025 en de eerste suppletoire begroting 2025 van het Mobiliteitsfonds
(kst 36 725 A) wordt het projectbudget opgehoogd van € 1.463 miljoen naar € 2.468
miljoen. Dit betekent dat voorgesteld wordt het projectbudget binnen artikel 12 van
het Mobiliteitsfonds, zowel het verplichtingenbudget als het kasbudget, op te hogen
met € 1.005 miljoen.
Indien tot na het zomerreces gewacht moet worden op autorisatie van de eerste suppletoire
begrotingswet voor het Mobiliteitsfonds door beide Kamers vertraagt het project met
minimaal één jaar. Trein Vrije Perioden (tijdelijke spoorafsluitingen), die noodzakelijk
zijn om de weg aan te kunnen leggen, dienen twee jaar van te voren aangevraagd te
worden bij ProRail. Om de benodigde en verkregen Trein Vrije Perioden in 2026 te kunnen
benutten, dient er uiterlijk in de eerste week van juli een gewijzigd contract te
zijn ondertekend met GelreGroen. Verdere toelichting is te vinden in de recente Kamerbrief
«Kamerbrief over voortgang project A12/A15 Ressen-Oudbroeken en beroep op Comptabiliteitswet».
Daarom wordt middels deze nota van wijziging het voorstel gedaan om de mutaties met
betrekking tot het project ViA15 uit de eerste suppletoire begroting 2025 van het
MF te halen, zodat deze apart in behandeling genomen kunnen worden door beide Kamers.
Ook wordt een Incidentele Suppletoire Begroting op de Ontwerpbegroting 2025 opgesteld
voor het MF in het kader van de ViA15.
Artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte en Artikel 12 Hoofdwegennet
Verplichtingen
– Overboeking excessieve prijsstijgingen: het betreft een terugboeking van artikel 12
naar artikelonderdeel 11.04 in de jaren 2026 t/m 2029 (€ 193,1 miljoen) en voor de
jaren 2031 en verder (€ 5 miljoen). In totaal wordt € 198 miljoen teruggeboekt. Zie
nadere toelichting bij uitgaven.
– Overboeking risicoreserveringen: het betreft een terugboeking van artikel 12 naar
artikelonderdeel 11.04 in de jaren 2026 t/m 2029 (€ 584 miljoen) en voor de jaren
2031 en verder (€ 46 miljoen). In totaal wordt € 630 miljoen teruggeboekt. Zie nadere
toelichting bij uitgaven.
– Overboeking integrale opgave MF: het betreft een terugboeking van artikel 12 naar
artikelonderdeel 11.04 in de jaren 2026 t/m 2029 (€ 114 miljoen) en voor de jaren
2031 en verder (€ 46 miljoen). In totaal wordt € 160 miljoen teruggeboekt. Zie nadere
toelichting bij uitgaven.
– Verplichtingenschuif artikel 12: er is een verplichtingenschuif doorgevoerd uit de
jaren 2026 en 2027 (totaal € 192 miljoen) naar de jaren 2030 en 2031.
Uitgaven
– Overboeking excessieve prijsstijgingen: het betreft een terugboeking in de jaren 2029
(€ 545k) en 2030 (€ 92,5 miljoen) en voor de jaren 2031 en verder (€ 104,9 miljoen).
In totaal wordt € 198 miljoen teruggeboekt. Het project heeft last gehad van excessieve
prijsstijgingen. Dit komt vanuit de generieke investeringsruimte op artikelonderdeel
11.04 en wordt teruggeboekt van artikel 12.
– Overboeking risicoreserveringen: het betreft een terugboeking van artikel 12 naar
artikelonderdeel 11.04 in de jaren 2026 t/m 2029 (€ 584 miljoen) en voor de jaren
2031 en verder (€ 46 miljoen). In totaal wordt € 630 miljoen teruggeboekt. Het betreft
de ophoging van het projectbudget doordat het tracebesluit na de uitspraak van de
Raad van State onherroepelijk is geworden. Dit betreft het actualiseren van de huidige
aanbieding naar prijspeil 2024 en deels scopeaanpassingen.
– Overboeking dekkingsopgave MF: het betreft een terugboeking van artikel 12 naar artikelonderdeel
11.04 in de jaren 2026 t/m 2029 (€ 114 miljoen) en voor de jaren 2031 en verder (€ 46
miljoen). In totaal wordt € 160 miljoen teruggeboekt. Dit budget is onderdeel van
de interne dekkingsopgave op het Mobiliteitsfonds.
– Kasschuif ViA15: dit betreft een kas- en verplichtingenschuif die nodig was voor de
dekkingsopgave MF en excessieve prijsstijgingen op artikel 11.04. Het betreft € 207,1
miljoen uit de jaren 2026 t/m 2029 naar 2031 en verder.
Ontvangsten
– Excessieve prijsstijgingen: de ontvangsten en de daarbij behorende uitgavenbudgetten
worden verlaagd met € 17 miljoen bij artikel 12.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen eerste suppletoire begroting
2025 vóór nota van wijziging, de mutaties en de standen suppletoire begroting 2025
na nota van wijziging meerjarig opgenomen. Op de eerste suppletoire begroting 2025
van het MF heeft eerder ook een nota van wijziging plaatsgevonden voor de Klimaatfondsmiddelen.
Daarom is de stand op artikel 11 de stand na de nota van wijziging op het Klimaatfonds
(KF).
Tabel 3 Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
2029
2030
11
Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
Stand na nota van wijziging KF en ISB ViA15
460.901
385.790
1.784.478
322.855
772.278
2.189.653
11.04
Generieke Investeringsruimte
Verplichtingenschuif ViA15
0
– 31.000
– 40.000
– 40.000
– 3.545
– 92.545
Overboeking ViA15 excessieve prijsstijgingen
0
0
0
0
545
92.545
Overboeking risicoreserveringen
0
25.000
219.000
267.000
73.000
0
Overboeking ViA15 integrale opgave MF
0
31.000
40.000
40.000
3.000
0
11
Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
Stand na nota van wijziging ViA15
460.901
410.790
2.003.478
589.855
845.278
2.189.653
12
Hoofdwegennet
Stand na nota van wijziging KF en ISB ViA15
6.379.371
5.322.953
3.826.017
3.619.107
3.610.258
3.510.250
12.03
Ontwikkeling
Overboeking ViA15 excessieve prijsstijgingen
0
0
0
0
– 545
– 92.545
Overboeking ViA15 risicoreserveringen
0
– 25.000
– 219.000
– 267.000
– 73.000
0
Overboeking ViA15 integrale opgave MF
0
– 31.000
– 40.000
– 40.000
– 3.000
0
Verplichtingensschuif ViA15
0
– 100.000
– 92.000
0
0
92.000
ViA15 excessieve prijsstijgingen
0
0
0
0
– 1.546
– 1.546
12
Hoofdwegennet
Stand na nota van wijziging ViA15
6.379.371
5.166.953
3.475.017
3.312.107
3.532.167
3.508.159
Totaal
Mobiliteitsfonds
Stand na nota van wijziging KF en ISB ViA15
13.507.676
11.120.735
11.478.863
8.311.764
8.982.361
9.898.745
Mutaties ViA15
0
– 131.000
– 132.000
– 40.000
– 5.091
– 2.091
Stand na nota van wijziging ViA15
13.507.676
10.989.735
11.346.863
8.271.764
8.977.270
9.896.654
Tabel 4 Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
2029
2030
11
Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
Stand na nota van wijziging KF en ISB ViA15
117.555
282.383
480.602
399.454
1.008.519
1.780.900
11.04
Generieke Investeringsruimte
Kasschuif ViA15
0
– 31.000
– 40.000
– 40.000
– 3.545
– 92.545
Overboeking ViA15 excessieve prijsstijgingen
0
0
0
0
545
92.545
Overboeking ViA15 risicoreserveringen
0
25.000
219.000
267.000
73.000
Overboeking ViA15 dekkingsopgave MF
0
31.000
40.000
40.000
3.000
11
Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
Stand na nota van wijziging ViA15
117.555
307.383
699.602
666.454
1.081.519
1.780.900
12
Hoofdwegennet
Stand na nota van wijziging KF en ISB ViA15
4.028.883
4.362.824
4.774.537
4.788.518
4.381.225
4.288.322
12.03
Ontwikkeling
Kasschuif ViA15
0
31.000
40.000
40.000
3.545
92.545
Overboeking ViA15 risicoreserveringen
0
– 25.000
– 219.000
– 267.000
– 73.000
Overboeking ViA15 integrale opgave MF
0
– 31.000
– 40.000
– 40.000
– 3.000
Overboeking ViA15 excessieve prijsstijgingen
0
0
0
0
– 545
– 92.545
ViA15 excessieve prijsstijgingen
– 1.546
– 1.546
12
Hoofdwegennet
Stand na nota van wijziging ViA15
4.028.883
4.337.824
4.555.537
4.521.518
4.306.679
4.286.776
Totaal
Mobiliteitsfonds
Stand na nota van wijziging KF en ISB ViA15
9.767.659
10.189.911
10.754.360
10.525.719
10.767.513
10.730.034
Mutaties ViA15
0
0
0
0
– 1.546
– 1.546
Stand na nota van wijziging ViA15
9.767.659
10.189.911
10.754.360
10.525.719
10.765.967
10.728.488
Tabel 5 Meerjarige doorwerking ontvangsten (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
2029
2030
12
Hoofdwegennet
Stand na nota van wijziging KF en ISB ViA15
166.287
120.882
117.284
111.989
180.950
165.830
12.09
Ontvangsten
ViA15 excessieve prijsstijgingen
0
0
0
0
– 1.546
– 1.546
Totaal
Stand na nota van wijziging ViA15
166.287
120.882
117.284
111.989
179.404
164.284
Mobiliteitsfonds
Stand na nota van wijziging KF
9.767.659
10.189.911
10.754.360
10.525.719
10.767.513
10.730.034
ViA15 excessieve prijsstijgingen
0
0
0
0
– 1.546
– 1.546
Stand na nota van wijziging ViA15
9.767.659
10.189.911
10.754.360
10.525.719
10.765.967
10.728.488
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat