Verslag van een rapporteur : Tussentijds verslag van de rapporteurs over de evaluatie en mogelijke herziening van de Nitraatrichtlijn
33 037 Mestbeleid
Nr. 599
                   VERSLAG VAN DE RAPPORTEURS
            
Vastgesteld 23 april 2025
Introductie
De vaste commissie voor Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft
                  ons aangesteld als rapporteurs voor de evaluatie en mogelijke herziening van de Nitraatrichtlijn1.
               
In het werkprogramma voor het jaar 2024 kondigde de Europese Commissie reeds een evaluatie
                  aan van de Nitraatrichtlijn.2 In de visie voor landbouw en voedsel van 19 februari 2025 werd duidelijk dat de evaluatie
                  tegen het einde van 2025 wordt verwacht.3 De evaluatie zou mogelijk kunnen leiden tot een herziening van de Nitraatrichtlijn.
                  Daarnaast lopen op dit moment de onderhandelingen over het RENURE voorstel4 in het Nitraatcomité. Gelet op de nauwe samenhang van dit voorstel met de evaluatie
                  en mogelijk herziening van de Nitraatrichtlijn hebben wij dit onderwerp ook aan de
                  orde gesteld bij de gevoerde gesprekken.
               
In dit tussentijdse verslag zullen wij rapporteren over gesprekken die wij met de
                  Europese Commissie hebben gevoerd op twee niveaus; op het politieke niveau met Eurocommissaris
                  Roswall, verantwoordelijk voor milieu, waterweerbaarheid en concurrerende circulaire
                  economie, en op hoog ambtelijk niveau met vertegenwoordigers van DG Environment. Daarbij
                  zullen wij onze bevindingen delen en een voorstel doen voor het vervolg van het rapporteurschap.
               
Aanbevelingen van de rapporteurs
Dit tussentijds verslag kan door de commissie LVVN worden betrokken bij de toekomstige
                  commissiedebatten over de Landbouw- en Visserijraad en bij het commissiedebat Mestbeleid
                  op 19 juni 2025.
               
De commissie LVVN kan een reactie van de Minister vragen op de bevindingen in het
                  tussentijdse verslag, zodat deze informatie kan worden betrokken bij toekomstige commissiedebatten
                  over de Landbouw- en Visserijraad en bij het commissiedebat Mestbeleid op 19 juni
                  2025.
               
De commissie LVVN kan de Minister vragen om een tweemaandelijkse brief met een update
                  over de stand van zaken voor de ontwikkeling van het 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn. Daarbij kan de Minister worden gevraagd aan te geven
                  welke stappen er zijn gezet, wat de volgende stappen in het proces zijn en welke maatregelen
                  worden overwogen. Daarbij kan de Minister tevens worden gevraagd aan te geven hoe
                  dit zich verhoudt tot een eventuele nieuwe aanvraag voor derogatie.
               
Doel van het EU-rapporteurschap
Het rapporteurschap richt zich op de evaluatie van de Nitraatrichtlijn en de daaropvolgende
                  mogelijke herziening van de Nitraatrichtlijn. Het rapporteurschap heeft enerzijds
                  als doel om de informatiepositie van de Kamer te versterken en anderzijds om te zorgen
                  voor aandacht en tijdige behandeling zodat het dossier zo optimaal mogelijk kan worden
                  behandeld in de Kamer.
               
Bevindingen van de rapporteurs
Evaluatie Nitraatrichtlijn
De Europese Commissie geeft aan dat dit sinds de start van de Nitraatrichtlijn de
                  eerste integrale evaluatie is van de richtlijn. Bij de evaluatie zal de Europese Commissie
                  onder andere kijken naar de samenhang tussen de Nitraatrichtlijn en andere Europese
                  wetgeving zoals de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
                  (GLB). Verder zal de Europese Commissie kijken naar de kosten van implementatie van
                  de richtlijn, directe voordelen van de richtlijn, mogelijkheden voor vereenvoudiging
                  en mogelijkheden voor vermindering van administratieve lasten. Centraal staat uiteindelijk
                  de vraag in welke mate de richtlijn geschikt is om de gestelde doelstelling te behalen,
                  namelijk om waterverontreiniging die wordt veroorzaakt of teweeggebracht door nitraten
                  uit agrarische bronnen te verminderen en verdere verontreiniging van dien aard te
                  voorkomen.
               
Evaluatie Nitraatrichtlijn: krachtenveld
Uit de gesprekken met de Europese Commissie komt naar voren dat Nederland in een unieke
                  situatie zit wanneer het gaat om de problemen rondom mest- en stikstofbeleid. Het
                  lijkt er tot op heden dan ook op dat Nederland één van de weinige landen is die grote
                  problemen ervaart met de implementatie van de Nitraatrichtlijn. Dit is ook terug te
                  zien in het zeer geringe aantal lidstaten met een derogatie. Dit speelt eigenlijk
                  alleen nog maar in Nederland en Ierland. Denemarken heeft lange tijd ook gebruik gemaakt
                  van de derogatiemogelijkheid, maar heeft inmiddels een alternatieve aanpak gevonden
                  om aan de normen uit de richtlijn te voldoen.
               
Om het krachtenveld beter in kaart te kunnen brengen zullen wij de commissie LVVN
                  voorstellen om een ECPRD5 vraag uit te zetten onder lidstaatparlementen.
               
Evaluatie Nitraatrichtlijn: aanpassing 170 kg / ha norm lijkt onwaarschijnlijk
Alhoewel de Europese Commissie nog niet vooruit wil lopen op de uitkomsten van de
                  evaluatie van de Nitraatrichtlijn, lijken de signalen over de toekomst van de 170 kilogram
                  per hectare (kg/ha) norm in de Nitraatrichtlijn helder. Het lijkt zeer onwaarschijnlijk
                  dat de 170 kg/ha norm zal worden verlaagd. Dit komt ook omdat Nederland redelijk alleen
                  lijkt te staan in de problematiek omtrent deze norm. De Eurocommissaris gaf ook aan
                  dat de insteek van de evaluatie niet is om milieustandaarden te verlagen, maar dat
                  de focus met name komt te liggen op vereenvoudiging en ondersteuning bij implementatie.
               
Derogatie
De Europese Commissie benadrukt dat zij lange tijd flexibel is geweest voor Nederland
                  met het verstrekken van een derogatie. Echter heeft dit volgens de Europese Commissie
                  tot onvoldoende resultaten geleid als het gaat om de verbetering van waterkwaliteit
                  en het voldoen aan milieunormen. De Europese Commissie lijkt de bal nu dan ook bij
                  Nederland te leggen om met maatregelen te komen zodat hierin (voor wat betreft de
                  verbetering van de waterkwaliteit) stappen worden gezet. De Europese Commissie benadrukt
                  daarbij dat de Nitraatrichtlijn zo is opgezet dat lidstaten veel vrijheid hebben bij
                  het kiezen van de maatregelen die passen bij de lidstaat om de doelstellingen uit
                  de richtlijn te behalen. Daarbinnen geeft de Europese Commissie aan graag met Nederland
                  mee te denken. De Europese Commissie benadrukt in deze context ook dat het haar rol
                  is om het gelijk speelveld in Europa te bewaken. Het feit dat andere lidstaten wel
                  een manier hebben gevonden om aan de Nitraatrichtlijn te voldoen, inclusief Denemarken
                  die tot voor kort ook gebruik maakte van een derogatie, maakt ook dat de Europese
                  Commissie zich terughoudend opstelt ten aanzien van een eventuele nieuwe derogatie.
                  Totdat er een stevig pakket op tafel ligt ten aanzien van het mestbeleid lijkt het
                  dan ook zeer onwaarschijnlijk dat een derogatie aan Nederland opnieuw verleend zal
                  worden.
               
RENURE
Tijdens het Nitraatcomité van 31 mei 2024 heeft de Europese Commissie het RENURE voorstel
                  gepresenteerd. Tot op heden heeft er nog geen besluitvorming plaatsgevonden over dit
                  voorstel (de laatste vergadering vond plaats op 20 maart 2025). Volgens de Europese
                  Commissie hebben enkele lidstaten zorgen geuit over de gevolgen van het voorstel voor
                  het al dan niet blijven bestaan van een gelijk speelveld.
               
Terugkoppeling over de ondernomen activiteiten
Gesprek met DG Environment van de Europese Commissie
Op donderdag 10 april 2025 hebben wij een gesprek gevoerd met een delegatie van DG
                  Environment die verantwoordelijk is voor de evaluatie en implementatie van de Nitraatrichtlijn.
                  De Europese Commissie heeft een toelichting gegeven op de opzet en het doel van de
                  evaluatie. Vervolgens hebben wij naar een aantal specifieke aspecten gevraagd, namelijk
                  het krachtenveld ten aanzien van de evaluatie en implementatie van de richtlijn, de
                  waarschijnlijkheid van een eventuele aanpassing van de 170 kg/ha norm, de mogelijkheden
                  voor een derogatie voor Nederland en de stand van zaken ten aanzien van het RENURE
                  voorstel.
               
Gesprek met Eurocommissaris Roswall
Op donderdag 10 april 2025 hebben wij als rapporteurs deelgenomen aan het gesprek
                  tussen Eurocommissaris Roswall en de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat
                  en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Tijdens het gesprek is het onderwerp
                  van de Nitraatrichtlijn door ons als rapporteurs en door verschillende andere leden
                  van de commissie LVVN aan de orde gesteld.
               
Vervolg van het EU-rapporteurschap
Gelet op de interessante uitkomsten van het gesprek met DG Environment van de Europese
                  Commissie zijn wij voornemens om nog voor het aankomende commissiedebat mestbeleid
                  in juni een gesprek te organiseren voor de commissie LVVN met vertegenwoordigers van
                  DG Environment van de Europese Commissie. Daarnaast zullen wij de commissie LVVN voorstellen
                  om een ECPRD vraag uit te zetten onder andere lidstaatparlementen. Dit om in kaart
                  te brengen hoe het krachtenveld eruit ziet ten aanzien van de evaluatie en mogelijke
                  herziening van de Nitraatrichtlijn en het RENURE voorstel. Ook zullen wij de commissie
                  LVVN voorstellen om via parlement & wetenschap enkele wetenschappelijke factsheets
                  of position papers op te vragen over de wetenschappelijke onderbouwing van de 170kg / ha
                  norm in de Nitraatrichtlijn.
               
Van Campen Holman Vedder
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
Thom van Campen, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
Eline Vedder, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
Harm Holman, Tweede Kamerlid