Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 725 XIV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (XIV) en het Diergezondsheidsfonds (F) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve
ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen
aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid
en Natuur
de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Diergezondheidsfonds
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, F.M. Wiersma
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
2. Beleid
2.1. Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Uitgaven 2029
Uitgaven 2030
Vastgestelde begroting 2025
4.385.412
4.774.112
2.987.561
1.821.135
1.599.550
1.550.514
Belangrijkste suppletoire mutaties
Stikstofaanpak landbouw
51
200.000
400.000
Eindejaarsmarge 2024
21
188.735
Subsidieregeling grasland
21
52.400
0
0
0
0
0
Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen
24
11.200
0
0
0
0
0
Ophoging EG-regeling
21
6.011
8.335
4.068
0
0
0
In beslag genomen goederen
21
5.750
5.500
5.250
4.750
0
0
Landelijke aanpak wolf
22
5.100
7.300
7.300
5.000
4.400
0
Invasieve exoten
22
4.600
0
0
0
0
0
Mestbeleid 2026 – 2029
21
0
59.000
64.000
64.000
63.000
0
Mestaanwending en RENURE
21
0
10.000
30.000
30.000
40.000
15.000
Robotisering en digitalisering
23
0
5.000
12.500
17.500
20.000
20.000
Dierwaardigheid
21
0
8.100
7.600
9.200
12.700
12.700
Verdienvermogen (ecoregeling)
21
0
50.000
0
0
0
0
Visserij
22
0
5.000
10.200
10.100
5.100
19.600
Experimenteerlocaties en pilots
23
0
3.500
8.500
8.500
9.000
9.000
Gewasbescherming
21
0
5.000
5.000
5.000
5.000
5.000
GLB voorbereiding nieuwe periode
24
0
5.000
5.000
5.000
0
0
Versterking positie boer in de keten
21
0
1.920
2.880
3.300
3.300
3.300
Vervanging Aerius
22
0
3.188
3.832
4.132
0
0
Onderzoeksinfrastructuur HCU
23
0
0
2.000
3.000
30.000
0
Voedselbeleid
21
0
2.000
2.000
2.000
2.000
2.000
Overige mutaties
– 94.952
– 1.433.337
– 427.748
103.221
133.688
157.944
Stand 1e suppletoire begroting 2025
4.764.256
3.919.618
2.729.943
2.095.838
1.927.738
1.795.058
Toelichting
1. Stikstofaanpak Landbouw
Op artikel 51 is € 600 mln. toegevoegd ten behoeve van de stikstofaanpak landbouw.
2. Eindejaarsmarge
Dit betreft budget dat aan LVVN is toegekend voor betalingen die over de jaargrens
heen lopen. Bovenop de reguliere eindejaarsmarge van maximaal één procent van de ontwerpbegroting
van het afgelopen jaar is voor LVVN eindejaarsmarge toegekend voor de beëindigingsregelingen
Lbv en Lbv-plus, zodat hiermee de overlopende verplichtingen op deze regelingen voldaan
kunnen worden. Zonder de aanvullende eindejaarsmarge zou LVVN geen budget hebben om
alle aanmeldingen voor de beëindigingsregelingen te betalen.
3. Subsidieregeling grasland
In 2025 wordt het subsidieplafond van de subsidieregeling behoud grasland bij afbouw
derogatie opgehoogd met € 52,4 mln. Dit is het gevolg van een ophoging van de Europese
deminimisgrens, waardoor er een hoger bedrag per aanvrager kan worden uitgekeerd.
Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt
de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
4. Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen
Roodvleesslachthuizen worden geconfronteerd met een forse tariefstijging. LVVN maximeert
de tariefstijging en compenseert de kostenstijging voor de sector in 2025.
5. Ophoging EG-regeling
De middelen die bestemd zijn voor de CO2-levering glastuinbouw worden ingezet voor het ophogen van de Energie-efficiëntie
Glastuinbouw (EG) regeling om zo het beoogde doelbereik van CO2 reductie te behalen.
6. In beslag genomen goederen
Jaarlijks worden er op grond van dierenwelzijn dieren in bewaring of in beslag genomen.
Deze dieren komen in bewaring bij een opslaghouder die kosten maakt voor onder andere
voer en medische zorg. De afgelopen jaren is een consequent hoger aantal dieren in
beslag genomen hetgeen heeft geleid tot financiële tegenvallers. Daarom wordt voor
de jaren 2025–2028 aanvullend € 21,3 mln. beschikbaar gesteld.
7. Landelijke aanpak wolf
De provincies en LVVN intensiveren de samenwerking en gaan in versneld tempo te werken
aan beleidsmaatregelen voor de wolf. In december 2024 hebben Rijk en provincies daarom
een gezamenlijke Landelijke Aanpak Wolven vastgesteld. Voor de uitvoering van deze
aanpak wordt cumulatief € 29,1 mln. beschikbaar gesteld voor de periode 2025–2029.
Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
8. Invasieve exoten
Invasieve exoten zijn een gevaar voor de biodiversiteit en het aantal nieuwe invasieve
exoten en hun verspreiding neemt toe. Er wordt een start gemaakt met het aanvalsplan
tegen invasieve exoten om de schadelijke impact van invasieve exoten op de biodiversiteit
te beperken. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
9. Mestbeleid 2026–2029
Uit de hoofdlijnenakkoord (HLA) middelen wordt € 250 mln. beschikbaar gesteld voor
het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het mestbeleid, waaronder het Landelijk
Meetnet effecten Mestbeleid, toezicht en handhaving van het mestbeleid en maatregelen
voor de aanpak van de mestmarkt. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende
Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd
(CW 3.1), spoedig verzonden.
10. Mestaanwending en RENURE
Uit de HLA middelen wordt, in anticipatie op goedkeuring vanuit de Europese Commissie,
€ 125 mln. beschikbaar gesteld voor subsidieregelingen voor het stimuleren van RENURE
als kunstmestvervanger en voor emissiearme aanwendingstechnieken. Deze middelen worden
overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het
zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
11. Robotisering en digitalisering
In het HLA is een innovatieprogramma voor de land- en tuinbouw aangekondigd, voor
robotisering gericht op het besparen van arbeidskrachten. Voor introductie en opschaling
van inzet van robots in de boerenpraktijk is een samenhangend innovatieprogramma vereist.
De belangrijkste doelen van dit innovatieprogramma zijn arbeidsbesparing, verduurzaming,
nieuwe verdienmodellen en het verhogen van de efficiëntie van voedselproductie. Deze
middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de
onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
12. Dierwaardigheid
Het doel is om in 2040 dierwaardige veehouderij te bewerkstelligen. In wet- en regelgeving
(AMvB) zullen de gedragsbehoeften van productiedieren worden aangewezen. In de periode
periode 2025 – 2030 zijn activiteiten voor voorbereiding, onderzoek en pilots voorzien.
Hiervoor wordt uit de HLA middelen € 50,3 miljoen beschikbaar gesteld en overgeheveld
vanaf de aanvullende post.
13. Verdienvermogen (eco-regeling)
Deze middelen worden ingezet om het budget voor de ecoregeling in 2026 te verhogen,
zodat de vooraf gecommuniceerde bedragen voor goud, zilver en brons uitbetaald kunnen
worden. Dit is een ambitie uit het HLA. Het borgt daarnaast de stap van agrariërs
naar een meer duurzame vorm van landbouw en een stabiele uitvoering van deze regeling.
Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt
de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
14. Visserij
Voor de genoemde ambities voor de visserij in het Regeerprogramma wordt € 50 mln.
beschikbaar gesteld uit de HLA-middelen. De middelen worden ingezet voor het stimuleren
van innovatie, investeren in verduurzaming van de visserijsector, toekomstvisie garnalenvisserij,
visakkers en een versterkte internationale inzet voor de Nederlandse belangen. Deze
middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
15. Experimenteerlocaties en pilots
In het HLA wordt innovatie in de landbouw benoemd als ambitie. Het hoofddoel van de
aanpak voor experimenteerlocaties is het ondersteunen van de verdere verduurzaming
van de Nederlandse land- en tuinbouw met nieuwe kennis en baanbrekende innovatieve
praktijken. De innovaties waarmee geëxperimenteerd wordt kunnen bijdragen aan het
behalen van doelstellingen op het gebied van water- en bodemkwaliteit, stikstofreductie,
klimaat en biodiversiteit. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende
Post.
16. Gewasbescherming
De middelen voor deze ambitie uit het HLA zijn bedoeld om de afhankelijkheid van chemisch-synthetische
gewasbeschermingsmiddelen te verminderen en ervoor te zorgen dat de toepassing veilig
is voor mens, dier en milieu. Dit wordt onder anderen bereikt door meerjarig gezondheidsonderzoek
en het verbeteren van de naleving van gebruiksvoorschriften, waarvoor € 25 mln. beschikbaar
wordt gesteld. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
17. GLB-voorbereiding nieuwe periode
Vanaf 2025 is er een intensief proces van (Europese) besluitvorming en de ontwikkeling
voor een nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) voor 2028–2034. Er wordt cumulatief
€ 15 mln. beschikbaar gesteld om de ICT-architectuur voor te bereiden en de systemen
hiervoor in te richten. Daarnaast zijn er middelen beschikbaar om de onderhandelingen
en beleidsontwikkeling te faciliteren.
18. Versterking positie boer in de keten
Voor de uitvoering van EU-wetgeving om de positie van de boer in de keten te versterken
worden middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen wordt onder andere (grensoverschrijdende)
handhaving op oneerlijke handelspraktijken verbeterd en de keten middels een bemiddelingsmechanisme
versterkt.
19. Vervanging AERIUS
Een ambitie uit het HLA is de ontwikkeling van een alternatief systeem voor Aerius.
Om dit te ontwikkelen wordt er circa € 11,1 mln. beschikbaar gesteld. Deze middelen
worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
20. Onderzoeksinfrastructuur HCU
Deze middelen zijn beschikbaar gesteld uit de HLA middelen, voor de volgende onderzoeksfase,
het uitwerken van een projectplan, ter voorbereiding van de vervanging van de huidige
HCU. De HCU wordt ingericht voor onderzoek en diagnostiek naar besmettelijke dierziekten,
zoönose en antimicrobiële resistentie. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de
Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes
Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
21. Voedselbeleid
Voedselbeleid is een ambitie uit het HLA. Er wordt € 10 mln. beschikbaar gesteld voor
het tegengaan van voedselverliezen en voedselverspilling, het verhogen van transparantie
in milieubelasting en voedselverbruik en het creëren van een volhoudbaar voedselsysteem.
Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2025
Ontvangsten 2026
Ontvangsten 2027
Ontvangsten 2028
Ontvangsten 2029
Ontvangsten 2030
Vastgestelde begroting 2025
74.297
91.763
133.693
146.422
63.591
63.161
Belangrijkste suppletoire mutaties
Maatregel Gerichte Aanpak
22
81.877
0
0
0
0
0
Overige mutaties
36.943
21.000
– 3.500
– 3.500
– 3.500
– 5.000
Stand 1e suppletoire begroting 2025
193.117
112.763
130.193
142.922
60.091
58.161
Toelichting
1. Maatregel gerichte aankoop
In 2020 is de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij N2000-gebieden (Maatregel
Gerichte Aankoop) opengesteld voor een gebiedsgerichte aanpak van het vrijwillig beëindigen
van veehouderijlocaties. In latere jaren werden de generieke Lbv en Lbv-plus opengesteld
die financieel aantrekkelijker zijn. Hierdoor is het budget voor de Maatregel Gerichte
Aankoop gedeeltelijk onbesteed gebleven. De overgebleven middelen uit deze specifieke
uitkering worden door de provincies terugbetaald aan LVVN.
3. Beleidsartikelen
3.1. Artikel 21 Land- en tuinbouw
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 21 (bedragen x € 1.000)
21 Land- en tuinbouw
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
967.875
0
967.875
340.286
1.308.161
165.882
148.214
125.367
122.111
366.449
Uitgaven
2.342.356
– 30
2.342.326
– 257.915
2.084.411
374.977
197.878
119.471
157.832
310.666
Subsidies (regelingen)
Sociaal economische positie boeren
44.992
0
44.992
12.642
57.634
68.559
18.529
373
122
4.634
Duurzame veehouderij
1.768.734
– 40
1.768.694
– 304.183
1.464.511
286.495
95.309
0
0
14.873
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
119.770
0
119.770
– 33.703
86.067
– 28.876
– 33.004
1.044
35.789
172.201
Mestbeleid
137.509
0
137.509
56.837
194.346
69.000
94.000
94.000
103.000
20.756
Diergezondheid en dierenwelzijn
4.600
0
4.600
70
4.670
129
123
113
104
3.938
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
1.539
0
1.539
– 267
1.272
0
0
0
0
1.213
Integraal voedselbeleid
7.390
10
7.400
– 47
7.353
2.118
2.114
2.105
2.096
5.663
Leningen
Lening Investeringsfonds Duurzame Landbouw
40.000
0
40.000
1.118
41.118
0
0
0
0
0
Overige leningen
0
0
0
2.000
2.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
Garanties
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit
1.805
0
1.805
0
1.805
0
0
0
0
1.805
Opdrachten
Sociaal economische positie boeren
19.832
0
19.832
– 12.470
7.362
– 11.538
3.277
4.280
1.530
11.852
Duurzame veehouderij
4.853
0
4.853
– 357
4.496
8.100
7.600
9.200
12.700
12.700
Mestbeleid
15.300
0
15.300
– 15.207
93
0
0
0
0
0
Diergezondheid en dierenwelzijn
12.897
0
12.897
2.388
15.285
6.613
6.362
5.863
1.118
12.009
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
3.755
0
3.755
1.983
5.738
500
500
400
300
3.555
Integraal voedselbeleid
1.856
0
1.856
– 224
1.632
0
0
0
0
3.339
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden
1.828
0
1.828
81
1.909
67
50
50
50
1.484
Centrale Commissie Dierproeven
2.522
0
2.522
– 182
2.340
44
43
43
43
2.515
Medebewind/voormalige productschappen
187
0
187
0
187
0
0
0
0
687
Raad voor de Plantenrassen
1.503
0
1.503
41
1.544
26
26
26
26
1.499
Keuringsdiensten
11.397
0
11.397
334
11.731
113
27
17
– 3
7.098
Bijdrage aan medeoverheden
Specifieke uitkeringen
110.417
0
110.417
29.585
140.002
– 30.275
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
FAO en overige contributies
11.012
0
11.012
308
11.320
164
184
219
219
10.449
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Storting begrotingsreserve apurement
2.500
0
2.500
1.000
3.500
0
0
0
0
2.500
Storting begrotingsreserve borgstelling
3.627
0
3.627
0
3.627
– 2.600
– 2.600
– 2.600
– 2.600
1.027
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Diergezondheidsfonds
12.531
0
12.531
338
12.869
338
338
338
338
12.869
Ontvangsten
31.193
0
31.193
11.672
42.865
20.000
– 5.000
– 5.000
– 5.000
24.080
Ontvangsten
Sociaal economische positie boeren
245
0
245
0
245
0
0
0
0
245
ZBO's/RWT's
2.300
0
2.300
0
2.300
0
0
0
0
2.300
Agroketens
2.013
0
2.013
0
2.013
0
0
0
0
513
Mestbeleid
7.209
0
7.209
5.000
12.209
– 5.000
– 5.000
– 5.000
– 5.000
2.209
Garanties
1.800
0
1.800
0
1.800
0
0
0
0
1.800
Diergezondheid en dierenwelzijn
11.600
0
11.600
0
11.600
0
0
0
0
11.600
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
6.026
0
6.026
6.672
12.698
0
0
0
0
5.413
Onttrekkingen begrotingsreserves
0
0
0
0
0
25.000
0
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor dit beleidsartikel wordt opgehoogd met € 340,5 mln.
Dit betreft voor het leeuwendeel onbenut verplichtingenbudget voor de Lbv en Lbv-plus
regelingen dat van 2024 naar 2025 worden overgeheveld.
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Het subsidiebudget voor Sociaal economische positie boeren wordt verhoogd met € 13,1 mln. Dit betreft grotendeels een nationale aanvulling van
de regeling vestigingssteun jonge boeren, die in 2024 niet tot uitbetaling is gekomen
en in 2025 alsnog wordt uitbetaald, en een kasschuif om de aanvullende eindejaarsmarge
op deze regeling in het juiste kasritme te zetten.
Duurzame veehouderij
Het subsidiebudget voor Duurzame veehouderij wordt verlaagd met € 304,2 mln. Dit bestaat voornamelijk uit de te ontvangen eindejaarsmarge
op de Lbv en Lbv-plus regelingen en een kasschuif om middelen voor deze regelingen
naar latere jaren te verplaatsen conform prognose. Verder betreft dit een verlaging
van de budgetten bedoeld voor de Sbv-regeling, omdat er minder aanvragen zijn ingediend
dan verwacht.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
Het subsidiebudget voor Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen wordt met € 33,7 mln. verlaagd in 2025. Dit heeft met name te maken met het doorschuiven
van middelen voor de subsidieregelingen Energie-efficiëntie glastuinbouw (EG) en Warmte-infrastructuur
glastuinbouw (SWiG) (€ 24,7 mln.). Het restant bestaat uit overhevelingen naar andere
begrotingsartikelen voor bijvoorbeeld uitvoeringskosten door RVO (artikel 24) en het
uitzetten van onderzoek (artikel 23).
Mestbeleid
Het subsidiebudget voor Mestbeleid wordt met € 56,8 mln. verhoogd. Dit betreft met name een ophoging van het subsidieplafond
voor de regeling Behoud grasland bij afbouw derogatie (€ 56,5 mln.). Deze ophoging
vindt plaats als gevolg van de verhoging van de (Europese) de-minimis-grens. Verder
wordt er in latere jaren budget gereserveerd voor onder meer de implementatie van
het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid.
Opdrachten
Sociaal economische positie boeren
Het opdrachtenbudget voor Sociaal economische positie boeren wordt met € 12,4 mln. verlaagd. Dit betreft onder meer een overheveling van opdrachtenbudget
naar Leningen, waarna het onder Leningen in een aangepast kasritme wordt gezet.
Mestbeleid
Het opdrachtenbudget voor Mestbeleid wordt verlaagd met € 15,2 mln. Dit betreft een overheveling naar de NVWA voor de
uitvoering van onder andere het 7e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het RvDM.
Bijdrage aan mede-overheden
Specifieke uitkeringen
Het Specifieke uitkeringen-budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop wordt verhoogd met € 29,6 mln. Dit betreft
budget dat vanuit 2026 naar 2025 wordt gehaald vanwege de urgentie van vermindering
van stikstofemissie. Het voorstel is om al in najaar 2025 i.p.v. 2026 deze middelen
beschikbaar te maken voor provincies om veehouderijondernemingen financieel schadeloos
te stellen als deze gedeeltelijk of volledig worden gesloten en deze in prioritaire
gebieden liggen.
3.2. Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 22 (bedragen x € 1.000)
22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
630.673
50.000
680.673
– 74.782
605.891
76.953
52.468
34.100
34.218
241.517
Uitgaven
1.109.875
50.000
1.159.875
– 103.934
1.055.941
50.547
59.406
30.951
18.739
439.487
Subsidies (regelingen)
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
5.297
0
5.297
3.421
8.718
– 1.310
– 1.226
– 1.139
– 990
3.164
Natuur en Biodiversiteit op land
102.776
50.000
152.776
– 36.408
116.368
8.421
10.281
3.564
7.997
38.963
Beheer Kroondomeinen
803
0
803
– 50
753
0
0
0
0
613
Duurzame visserij
16.417
0
16.417
– 3.598
12.819
169
168
152
140
5.063
Overige stelsel activiteiten
14.882
0
14.882
– 2.341
12.541
– 2.518
– 2.514
– 873
– 882
4.429
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
2.100
0
2.100
300
2.400
300
300
0
0
0
Leningen
Leningen rente en aflossing
22.145
0
22.145
– 1.350
20.795
– 1.300
0
0
0
22.145
(Schade)vergoeding
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit
2.000
0
2.000
5.383
7.383
7.000
7.000
0
0
0
Opdrachten
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
18.251
0
18.251
– 12.386
5.865
8.621
8.660
9.573
5.690
16.340
Natuur en Biodiversiteit op land
65.281
0
65.281
– 5.741
59.540
34.787
14.537
5.090
3.845
21.106
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
44.311
0
44.311
– 28.860
15.451
– 636
14.651
6.776
– 174
26.579
Duurzame visserij
59.020
0
59.020
– 30.327
28.693
3.685
8.885
9.437
4.478
49.765
Internationale Samenwerking
3.113
0
3.113
– 204
2.909
34
34
34
34
3.135
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
3.506
0
3.506
– 433
3.073
– 62
0
0
0
3.306
Bijdrage aan agentschappen
Rijkswaterstaat
16.808
0
16.808
– 1.929
14.879
883
1.183
897
1.168
14.436
Rijksvastgoedbedrijf
68.559
0
68.559
– 1.059
67.500
0
0
0
0
0
Overige agentschappen
0
0
0
684
684
0
0
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Staatsbosbeheer
32.294
0
32.294
1.377
33.671
1.065
1.039
1.032
1.026
32.300
Overige ZBO's
0
0
0
1.177
1.177
0
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
Caribisch Nederland
1.651
0
1.651
– 672
979
0
0
0
0
800
Specifieke uitkering
628.820
0
628.820
9.082
637.902
– 8.592
– 3.592
– 3.592
– 3.593
195.503
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Internationale Samenwerking
1.841
0
1.841
0
1.841
0
0
0
0
1.840
Ontvangsten
31.486
0
31.486
83.448
114.934
1.000
1.500
1.500
1.500
23.205
Ontvangsten
Landinrichtingsrente
19.641
0
19.641
0
19.641
0
0
0
0
13.760
Verkoop gronden
1.000
0
1.000
0
1.000
0
0
0
0
0
Overige ontvangsten natuur
2.089
0
2.089
83.448
85.537
0
0
0
0
1.889
Duurzame visserij
8.756
0
8.756
0
8.756
0
0
0
0
7.556
Onttrekkingen begrotingsreserves
0
0
0
0
0
1.000
1.500
1.500
1.500
0
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen op dit beleidsartikel worden verlaagd met € 74,8 mln. Dit betreft
voornamelijk schuiven om de verplichtingen voor de samenwerking in veenweiden en overgangsbieden 2000 en de maatwerkoplossingen voor piekbelasters regelingen in het juiste ritme te zetten.
Subsidies
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit
Het subsidiebudget voor Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit wordt meerjarig
verlaagd. Dit betreft een ombuiging van op het beleid rondom Nationale Parken. Vanaf
2026 loopt deze reeks af van € 1,3 mln. tot € 1,0 mln.
Natuur en biodiversiteit op land
Het subsidiebudget voor Natuur en Biodiversiteit op land wordt met € 36,4 mln. verlaagd.
Dit betreft een saldo van meerdere mutaties. Ten eerste wordt er € 18,0 mln. in latere
jaren verantwoord voor de maatwerkoplossingen piekbelasters. Maatwerkcasussen hebben
een lange doorlooptijd vanwege onder meer de juridische complexiteit. Vanwege vertraging
in de uitvoering worden middelen doorgeschoven naar latere jaren.
Daarnaast wordt € 12,0 mln. vanuit 2025 naar 2026 doorgeschoven voor de 2e openstelling
van de GLB-regeling samenwerking in veenweiden en overgangsgebieden Natura 2000 en
wordt er € 7,0 mln. toegevoegd als eindejaarsmarge als gevolg van overlopende verplichtingen
uit 2024. Tot slot wordt € 12,5 mln. doorgeschoven naar latere jaren omdat de openstelling
voor de uitrol van watermaatregelen in veenweidegebieden met een jaar is uitgesteld.
Opdrachten
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit
Het opdrachtenbudget voor Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit wordt verlaagd
met € 12,4 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat er € 6,9 mln. is overgeheveld
naar artikel 23 ten behoeve van de ontwikkeling van en het onderhoud aan AERIUS.
Ten tweede wordt er € 2,1 mln. overgeheveld naar het Provinciefonds. Met deze middelen
kunnen provincies bijdragen leveren aan de nationale parken in het kader van het Programma
Nationale Parken. Tot slot wordt er € 1,2 mln. overgeheveld naar het subsidiebudget
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit voor de uitfinanciering van een subsidie uit 2024 ten behoeve van
nationale parken. Meerjarig wordt er omgebogen op het opdrachtenbudget voor nationale
parken. Dit bedrag loopt af vanaf 2027 van € 4,8 mln. tot € 4,3 mln. in 2030.
Natuur en biodiversiteit grote wateren
Het opdrachtenbudget voor Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren in 2025 wordt verlaagd
met € 28,9 mln. Dit komt grotendeels door vertraging in de uitvoering van Programma
Natuurversterking Noordzee, waarbij € 10,0 mln. naar 2026 en 2027 geschoven worden.
Verder wordt € 10,2 mln. voor Natuurcompensatie Voordelta naar latere jaren geschoven
in afwachting van een definitief besluit over dit plan en de daarbij behorende flankerende
plannen buiten de Voordelta.
Duurzame visserij
Het opdrachtenbudget voor Duurzame visserij wordt in 2025 verlaagd met € 30,3 mln.
Dit betreft een overheveling binnen artikel 22. naar bijdrage aan medeoverheden ten behoeve van de specifieke uitkering Visserij Ontwikkelplan (VOP). Dit plan is
samengesteld uit vijf regionale deelplannen en twee bovenregionale deelplannen. Het
VOP kent twee doelen: Het behouden en ontwikkelen van toekomstbestendige landzijdige
visclusters voor een kleinere, duurzamere en meer diverse aanvoersector, en het ontplooien
van andere sociaaleconomische activiteiten die qua karakter aansluiten bij de identiteit
en bijdragen aan het behoud van het sociaal-cultureel erfgoed en de werkgelegenheid
van de betreffende visserijgemeenschappen.
Bijdrage aan medeoverheden
Specifieke uitkeringen
Het budget «bijdrage aan medeoverheden» op dit artikel wordt met € 9,1 mln. verhoogd.
Dit betreft een saldo van verschillende mutaties en wordt voornamelijk veroorzaakt
doordat er € 30,3 mln. ten behoeve van de specifieke uitkering Visserij Ontwikkelplan
is toegevoegd vanaf het opdrachtenbudget. Hierbij wordt samen met provincies en gemeenten
invulling gegeven aan de onderdelen van het Visserij Ontwikkelplan.
Daarnaast wordt het budget met € 7,5 mln. verlaagd aangezien uitgaven voor zaakbegeleiding
voor PAS-melders op het opdrachtenbudget van artikel 22 worden verantwoord. Ook is
er € 6,7 mln. aan BTW overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds voor de regeling
provinciale maatregelpaketten landelijk gebied en ca. € 3,5 mln. voor het uitvoeringsprogramma
natuur.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget in 2025 op dit begrotingsartikel valt € 83,4 mln. hoger uit
dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door terug te ontvangen middelen ad
€ 81,9 mln. voor de Maatregel Gerichte Aankoop-1-regeling. Omdat het een specifieke
uitkering betreft dienen niet-bestede middelen terug te worden betaald aan het Ministerie
van LVVN.
3.3. Artikel 23 Kennis en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 23 (bedragen x € 1.000)
23 Kennis en innovatie
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
227.395
0
227.395
224.275
451.670
27.202
25.993
27.727
77.064
262.481
Uitgaven
407.083
0
407.083
23.260
430.343
25.056
41.773
41.528
76.218
257.165
Subsidies (regelingen)
Beleidsondersteunend onderzoek
37.737
0
37.737
12.426
50.163
2.746
990
770
671
15.182
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid
58.637
0
58.637
– 8.805
49.832
2.729
543
350
157
44.832
Kennisverspreiding en groen onderwijs
152.875
0
152.875
5.692
158.567
10.741
31.755
32.846
68.077
54.304
Opdrachten
Kennisontwikkeling en innovatie
11.859
0
11.859
8.083
19.942
803
663
525
290
9.335
Bijdrage aan agentschappen
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
9.928
0
9.928
4.052
13.980
735
586
194
194
6.106
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Wageningen Research
136.047
0
136.047
1.812
137.859
7.302
7.236
6.843
6.829
125.163
ZonMw
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2.243
Ontvangsten
7.474
0
7.474
0
7.474
0
0
0
0
7.474
Ontvangsten
Kennisontwikkeling en innovatie
7.474
0
7.474
0
7.474
0
0
0
0
7.474
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op dit beleidsartikel wordt met € 224,2 mln. verhoogd. Dit
betreft het inzetten van onbenutte verplichtingenruimte in 2024 van € 171,6 mln. ten
behoeve van Nationale Groeifonds-projecten; Holomicrobioom (€ 59,9 mln.), Proefdiervrije
Biomedische Translatie (CPBT) (€ 54,9 mln.) en RE-GE-NL (€ 56,8 mln.). Verder vindt
er in 2025 een verplichtingenschuif Wettelijke Onderzoekstaken (WOT) voedselveiligheid
beleid plaats van € 28,0 mln. ten laste van 2027 en 2028 om de nieuwe meerjarige uitvoeringsovereenkomst
2026 tot en met 2028 te kunnen verplichten. De overige circa € 25 mln. is het gevolg
van meerdere kleinere technische mutaties.
Subsidies
Beleidsondersteunend onderzoek
Het subsidiebudget voor Beleidsondersteunend onderzoek wordt per saldo met € 12,4 mln. verhoogd. Het leeuwendeel, € 11,9 mln., betreft een
per saldo ophoging van het kasbudget voor onderzoeksprogrammering. Daar bovenop wordt
er voor € 11,6 mln. budget van Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid overgeheveld
naar beleidsondersteunend onderzoek, is LPO verwerkt en zijn er meerdere kleinere
technische mutaties voor beleidsondersteunend onderzoek verwerkt. Daarnaast wordt
het budget met € 9,5 mln. verlaagd, omdat dit budget ingezet wordt voor andere beleidsprioriteiten
zoals het nationaal kennisprogramma stikstof (€ 6 mln.) en DuurzaamDoor (€ 3 mln.).
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid
Het subsidiebudget voor Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid wordt per saldo met € 8,8 mln. verlaagd. Dit betreft de eerder genoemde technische
mutatie waar € 11,6 mln. budget van Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid
wordt geprogrammeerd op beleidsondersteunend onderzoek. Door verwerking van LPO wordt
dit effect verkleind.
Kennisverspreiding en groen onderwijs
Tot slot wordt het subsidiebudget voor Kennisverspreiding en groen onderwijs per saldo met € 5,7 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt verklaard door toevoegen
van middelen voor het eerder genoemde NKS (€ 6 mln.) en Duurzaamdoor (€ 3 mln.). Het
overige per saldo effect is een verlaging van € 3,3 mln. en is het gevolg van meerdere
kleinere technische mutaties.
Opdrachten
Het opdrachtenbudget voor Kennisontwikkeling en innovatie wordt met € 8,1 mln. verhoogd.
Deze verhoging bestaat voornamelijk uit bijdragen van andere artikelen voor opdrachtverlening
aan de RIVM en de verwerking van LPO.
3.4. Artikel 24 Uitvoering en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 24 (bedragen x € 1.000)
24 Uitvoering en toezicht
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
614.466
0
614.466
101.379
715.845
41.069
42.369
30.483
25.162
555.179
Uitgaven
614.466
0
614.466
101.379
715.845
41.069
42.369
30.483
25.162
555.179
Bijdrage aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
316.775
0
316.775
48.934
365.709
11.289
11.581
11.985
11.729
333.931
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
297.691
0
297.691
52.445
350.136
29.780
30.788
18.498
13.433
221.248
Ontvangsten
0
0
0
23.700
23.700
0
0
0
0
0
Ontvangsten
Agentschappen en overig
0
0
0
23.700
23.700
0
0
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Op artikel 24 worden de verplichtingen € 101,3 mln. verhoogd.
Bijdrage aan Agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit
De bijdrage aan de NVWA wordt verhoogd met € 48,9 mln. Dit behelst meerdere onderliggende
mutaties. Als onderdeel van het programma Herziening Stelsel Keuren en Toezicht wordt
de Kwaliteitskeuring Dierlijke sector (KDS) ingehuisd bij de NVWA. Dit leidt tot tariefverhogingen
voor roodvleesslachthuizen. Deze tariefstijging wordt gemaximeerd en het restant van
de tariefstijging (€ 11,2 mln.) komt ten laste van de LVVN-begroting. Verder wordt
er € 15,2 mln. van artikel 21 naar artikel 24 overgeheveld ten behoeve van de bijdrage
aan de NVWA. Tenslotte wordt voorzien in het bekostigen van het jaarplan van de NVWA.
Hieronder valt onder meer: de uitvoering van het 7e Actieprogramma Mest (€ 2,7 mln.),
het realtime Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM) (€ 11,8 mln.) en EC Meststoffenverordening
(€ 0,7 mln.).
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Dee bijdrage aan de RVO wordt verhoogd met € 52,4 mln. Hieraan liggen een groot aantal
mutaties ten behoeve van de uitvoeringskosten die de RVO maakt voor het uitvoeren
van diverse regelingen ten grondslag. De grote mutaties betreffen het inzetten van
LPO voor uitvoeringskosten die de RVO maakt (€ 10,0 mln.). Andere grote mutaties betreffen
de uitvoeringskosten voor Lbv en Lbv-plus (€ 6,6 mln.) en In Beslag genomen Goederen
(IBG) (€ 4,3 mln.).
Ontvangsten
De ontvangsten op artikel 24 worden met € 23,7 mln. verhoogd. De NVWA laat in de prognose
van 2024 een positief resultaat zien dat resulteert in een surplus van het Eigen Vermogen
(EV) ad. € 13,8 mln. De regeling agentschappen schrijft voor dat het EV niet meer
dan 5% van de omzet in de afgelopen drie jaar mag betreffen. Voor NVWA is dit € 26,0
mln. De eigenaar dient het surplus aan EV van NVWA af te romen. Het af te romen EV
gaat, in overeenstemming met het Ministerie van VWS, volledig naar LVVN.
De resterende € 9,9 mln. ontvangsten komen voort uit twee posten van de NVWA waar
onderuitputting op is ontstaan in 2024 die zijn gefinancierd door LVVN.
4. Niet-beleidsartikelen
4.1. Artikel 50 Apparaat
Tabel 8 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
50 Apparaat
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
245.242
0
245.242
24.471
269.713
20.531
44.787
45.304
42.267
217.914
Uitgaven
245.242
0
245.242
24.471
269.713
20.531
44.787
45.304
42.267
217.914
Personele uitgaven
Eigen personeel
182.778
0
182.778
24.070
206.848
18.246
42.939
43.220
40.190
156.449
Externe inhuur
11.031
0
11.031
– 3.045
7.986
0
0
0
0
17.397
Overige personele uitgaven
2.253
0
2.253
76
2.329
0
0
0
0
2.015
Materiële uitgaven
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU)
9.002
0
9.002
0
9.002
0
0
0
0
5.898
SSO DICTU
19.728
0
19.728
0
19.728
0
0
0
0
16.624
Overige materiële uitgaven
20.450
0
20.450
3.370
23.820
2.285
1.848
2.084
2.077
19.531
Ontvangsten
4.144
0
4.144
0
4.144
0
0
0
0
3.402
Ontvangsten
Ontvangsten
4.144
0
4.144
0
4.144
0
0
0
0
3.402
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen op dit beleidsartikel worden met € 24,4 mln. verhoogd.
Personele uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor personele uitgaven wordt met € 21,0 mln. verhoogd. Dit betreft voor
€ 10,0 mln. het inzetten van loon-en prijsbijstellingen over eigen personeel en overige
personele uitgaven. Ook is er € 5,2 mln. uitgetrokken in samenwerking met EZ/KGG voor
de aanschaf van nieuwe financiële systemen.
4.2. Artikel 51 Nog onverdeeld
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid art. 51 (bedragen x € 1.000)
51 Nog onverdeeld
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Verplichtingen
12.416
– 7.296
5.120
202.883
208.003
419.877
27.431
6.966
7.970
21.943
Uitgaven
12.416
– 7.296
5.120
202.883
208.003
419.877
27.431
6.966
7.970
21.943
Loonbijstelling
0
0
0
228
228
1.313
8.491
5.836
6.384
2.767
Nog te verdelen
12.416
– 7.296
5.120
202.655
207.775
418.564
18.940
1.130
1.586
19.176
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat er
geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 51 worden gedaan. Vanuit dit artikel
vinden overboekingen van loon- en prijsbijstelling naar de loon- en prijsgevoelige
artikelen binnen de begroting plaats. Ook worden er taakstellingen of middelen die
nog niet aan de beleidsartikelen zijn toegevoegd op dit artikel geplaatst.
Verder is op artikel 51 is € 600 mln. toegevoegd ten behoeve van de stikstofaanpak
landbouw.
5. Agentschappen
5.1. Agentschap Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit
Toelichting
De agentschapsparagraaf is in deze suppletoire begroting niet opgenomen. Op basis
van de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 wordt een agentschapsparagraaf opgesteld indien
de realisatie cumulatief 5% of cumulatief € 20 mln. afwijkt van de begroting. Hier
is geen sprake van.
6. Begrotingsfonds
6.1. De begroting van het Diergezondheidsfonds
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
36.389
0
36.389
0
36.389
0
0
0
0
37.923
Uitgaven
36.389
0
36.389
0
36.389
0
0
0
0
37.923
1.1
Bewaking van dierziekten (opdrachten)
4.407
0
4.407
– 3.507
900
0
0
0
0
4.407
Bewaking van dierziekten (opdrachten)
4.407
0
4.407
– 3.507
900
0
0
0
0
4.407
Bewaking van dierziekten (opdrachten)
4.407
0
4.407
– 3.507
900
0
0
0
0
4.407
1.2
Bestrijding van dierziekten (opdrachten)
1.175
0
1.175
0
1.175
0
0
0
0
1.175
Bestrijding van dierziekten (opdrachten)
1.175
0
1.175
0
1.175
0
0
0
0
1.175
Bestrijding van dierziekten (opdrachten)
1.175
0
1.175
0
1.175
0
0
0
0
1.175
1.4
Overig (opdrachten)
1.160
0
1.160
0
1.160
0
0
0
0
1.160
Overig (opdrachten)
1.160
0
1.160
0
1.160
0
0
0
0
1.160
Overig (opdrachten)
1.160
0
1.160
0
1.160
0
0
0
0
1.160
1.8
Bestrijding van dierziekten (schade)vergoedingen
2.000
0
2.000
0
2.000
0
0
0
0
2.000
Bestrijding van dierziekten (schade)vergoedingen
2.000
0
2.000
0
2.000
0
0
0
0
2.000
Bestrijding van dierziekten (schade)vergoedingen
2.000
0
2.000
0
2.000
0
0
0
0
2.000
1.9
Overig (subsidies)
447
0
447
0
447
0
0
0
0
447
Overig (subsidies)
447
0
447
0
447
0
0
0
0
447
Overig (subsidies)
447
0
447
0
447
0
0
0
0
447
1.15
Bewaking (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
17.493
0
17.493
3.507
21.000
0
0
0
0
17.493
Bewaking (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
17.493
0
17.493
3.507
21.000
0
0
0
0
17.493
Bewaking (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
17.493
0
17.493
3.507
21.000
0
0
0
0
17.493
1.16
Overig (bijdrage aan ZBO's / RWT's)
1.058
0
1.058
0
1.058
0
0
0
0
1.058
Overig (bijdrage aan ZBO's / RWT's)
1.058
0
1.058
0
1.058
0
0
0
0
1.058
Overig (bijdrage aan ZBO's / RWT's)
1.058
0
1.058
0
1.058
0
0
0
0
1.058
1.17
Crisisparaatheid (opdrachten)
7.787
0
7.787
– 4.518
3.269
0
0
0
0
9.321
Crisisparaatheid (opdrachten)
7.787
0
7.787
– 4.518
3.269
0
0
0
0
9.321
Crisisparaatheid (opdrachten)
7.787
0
7.787
– 4.518
3.269
0
0
0
0
9.321
1.18
Bestrijding (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
862
0
862
0
862
0
0
0
0
862
Bestrijding (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
862
0
862
0
862
0
0
0
0
862
Bestrijding (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
862
0
862
0
862
0
0
0
0
862
1.19
Crisisparaatheid (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
0
0
0
4.518
4.518
0
0
0
0
0
Crisisparaatheid (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
0
0
0
4.518
4.518
0
0
0
0
0
Crisisparaatheid (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)
0
0
0
4.518
4.518
0
0
0
0
0
Ontvangsten
54.437
0
54.437
0
54.437
– 988
– 1.500
– 1.500
– 1.500
36.423
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid Diergezondheidsfonds ontvangsten (bedragen
x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2025 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Ontvangsten
54.437
0
54.437
0
54.437
0
0
0
0
37.923
1.10
Ontvangsten LVVN
12.638
0
12.638
0
12.638
0
0
0
0
13.005
Ontvangsten LVVN
12.638
0
12.638
0
12.638
0
0
0
0
13.005
Ontvangsten LVVN
12.638
0
12.638
0
12.638
0
0
0
0
13.005
1.11
Ontvangsten sector
33.167
0
33.167
0
33.167
0
0
0
0
24.918
Ontvangsten sector
33.167
0
33.167
0
33.167
0
0
0
0
24.918
Ontvangsten sector
33.167
0
33.167
0
33.167
0
0
0
0
24.918
1.12
Ontvangsten EU
1.209
0
1.209
0
1.209
0
0
0
0
0
Ontvangsten EU
1.209
0
1.209
0
1.209
0
0
0
0
0
Ontvangsten EU
1.209
0
1.209
0
1.209
0
0
0
0
0
1.13
Bijdrage sector crisisreserve
7.423
0
7.423
0
7.423
0
0
0
0
0
Bijdrage sector crisisreserve
7.423
0
7.423
0
7.423
0
0
0
0
0
Bijdrage sector crisisreserve
7.423
0
7.423
0
7.423
0
0
0
0
0
Toelichting
Bij de eerste suppletoire begroting worden de verplichtingen of uitgaven van het Diergezondheidsfonds
niet verhoogd of verlaagd. Wel wordt een deel van de middelen weggehaald bij opdrachten instrumenten en verschoven naar bijdrage aan ZBO's / RWT's. Rendac, WBVR en GD vallen feitelijk onder de categorie ZBO. Door het splitsen van
de middelen naar een opdrachten en een bijdrage aan ZBO's instrument kunnen deze middelen
beter gescheiden worden en zijn ze beter navolgbaar voor de ADR.
Ontvangsten
Als begrotingsfonds heeft het Diergezondsheidsfonds een 100% eindejaarsmarge. Conform
de vigerende systematiek wordt bij voorjaarsnota het eindsaldo DGF van het voorgaande
jaar (2024) toegevoegd aan de ontvangsten van het lopende jaar (2025). Op het saldo
van de afgesloten rekeningen is derhalve € 23,1 mln. toegevoegd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Wiersma, minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Tegen |
FVD | 3 | Tegen |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.