Motie : Motie van het lid Eerdmans over een plan van aanpak voor klassikaal onderwijs
36 600 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2025
Nr. 111
MOTIE VAN HET LID EERDMANS
Voorgesteld 28 november 2024
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Nederlandse 15-jarigen tot de slechtste lezers van de Europese Unie
behoren;
constaterende dat de helft van onze leerlingen in het primair onderwijs het basisniveau
rekenen en taal niet haalt;
overwegende dat lesmethodes in rekenen, lezen en schrijven veel te veel in het teken
staan van zelfredzaamheid en digitale hulpmiddelen;
van oordeel dat we terug zouden moeten keren naar het klassikale onderwijs waarbij
structureel oefenen van de lesstof in de klas met goede uitleg, discipline en pen
en papier tot betere schoolprestaties zal leiden;
verzoekt de regering met de sector na te denken over een plan van aanpak «klassikaal
onderwijs»,
en gaat over tot de orde van de dag.
Eerdmans
Indieners
-
Indiener
Joost Eerdmans, Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen |
VVD | 24 | Tegen |
NSC | 20 | Tegen |
D66 | 9 | Tegen |
BBB | 7 | Tegen |
CDA | 5 | Tegen |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Tegen |
Volt | 2 | Tegen |
JA21 | 1 | Voor |