Amendement : Amendement van het lid Joseph c.s. over het verbod op contante betaling doen gelden vanaf €10.000
36 228 Wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme in verband met het verbod op contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro (Wet plan van aanpak witwassen)
Nr. 18
                   AMENDEMENT VAN HET LID JOSEPH C.S.
            
Ontvangen 6 september 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In het opschrift wordt «3.000 euro» vervangen door «10.000 euro».
II
In de beweegreden wordt «3.000 euro» vervangen door «10.000 euro».
III
In het in artikel I, onderdeel C, voorgestelde artikel 1f wordt «€ 3.000» vervangen
                     door «€ 10.000».
                  
Toelichting
               
Met dit amendement wordt de limiet voor het verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige
                  handelaren in goederen om transacties in contanten te verrichten opgehoogd van 3.000
                  euro naar 10.000 euro.
               
De indieners zijn van mening dat een verbod met een limiet van 3.000 euro te rigide
                  is. De indieners verwachten namelijk dat dit vooral onschuldige burgers raakt, in
                  plaats van dat het beoogde doel van dit wetsvoorstel wordt bereikt, namelijk het tegengaan
                  van witwassen. Met een ophoging van de limiet van 3.000 euro naar 10.000 euro wordt
                  gepoogd om de privacy van burgers beter te waarborgen en te voorkomen dat onschuldige
                  burgers geconfronteerd worden met onnodige verdachtmakingen.
               
Daarnaast schiet het voorliggende wetsvoorstel ook voorbij aan de praktische waarde
                  van contant geld als legitiem betaalmiddel. Contant geld zou altijd beschikbaar moeten
                  blijven als terugvaloptie voor momenten waarop niet gepind kan worden, zoals bij uitval
                  van internet of stroomstoringen. Het wetsvoorstel beperkt met een limiet van 3.000
                  euro deze praktische waarde van contant geld als legitiem betaalmiddel. Het voorliggende
                  wetsvoorstel raakt ook het Nederlandse midden- en kleinbedrijf met een introductie
                  van een verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen om transacties
                  vanaf 3.000 euro in contanten te verrichten, zoals bijvoorbeeld de verkoop van auto’s
                  door handelaren.
               
In Mei 2024 is de Europese Anti-Money Laundering Regulation aangenomen. Deze verordening
                  omvat een verbod op contante betalingen boven de € 10.000 voor personen die handelen
                  in goederen of die diensten verlenen. In het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen
                  kiest Nederland ervoor om een verbod op contante betalingen vanaf een bedrag van € 3.000
                  voor beroeps- en bedrijfsmatige handelaren in goederen te introduceren. Hiermee wijkt
                  Nederland dus af van de Europese verordening.
               
Uit de memorie van toelichting van het wetsvoorstel kan worden opgemaakt dat er wordt
                  gekozen om af te wijken van de Europese verordening, om een mogelijk waterbedeffect
                  tegen te gaan. Echter blijkt uit de memorie van toelichting ook dat het vooraf lastig
                  te kwantificeren is wat de effecten zullen zijn van het verbod op omringende landen.
                  Ook wordt uit de memorie van toelichting niet duidelijk wat de effectiviteit van een
                  limiet van 3.000 euro zou zijn ten opzichte van een limiet van 10.000 euro. Concluderend
                  wordt dus uit de memorie van toelichting niet duidelijk wat het nut en noodzaak is
                  van het afwijken van de Europese verordening.
               
Een tweede reden voor het afwijken van de Europese verordening wordt genoemd in een
                  brief van de regering op 16 april aan de Kamer over de gevolgen van het AML-pakket
                  voor de maatregelen van het Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen. Hierin wordt genoemd
                  dat Nederland bij het niet aannemen van het wetsvoorstel het Nederlandse Herstel-
                  en Veerkrachtplan niet in volledigheid niet naleeft, wat volgens de regering tot een
                  korting van max. 600 miljoen euro op de HVP-ontvangsten leidt. Nederland zal volgens
                  de brief daarom in gesprek moeten treden met de Europese Commissie om dit toe te lichten
                  en een korting proberen te voorkomen.
               
Een limiet op contante betalingen is namelijk een mijlpaal van de Europese Herstel-
                  en Veerkrachtfaciliteit: De mijlpaal bevat geen specifiek grensbedrag en heeft als
                  precieze tekst: Inwerkingtreding van een wet die een limiet voor contante betalingen
                  invoert.
               
De indieners zijn zich ervan bewust dat met dit amendement het Nederlandse Herstel-
                  en Veerkrachtplan niet volledig wordt nageleefd, aangezien daarin een verbod op contante
                  betalingen boven de 3.000 euro is opgenomen. Echter kan met het invoeren van het amendement
                  alsnog zowel aan de mijlpaal van de Europese Herstel- en Veerkrachtfaciliteit als
                  aan de Europese AML verordening worden voldaan. Met het amendement laat Nederland
                  namelijk nog steeds een wet in werking treden die een limiet voor contante betalingen
                  invoert, en deze limiet van 10.000 euro is gelijk aan de limiet die de Europese AML
                  verordening omvat. De indieners zijn daarom overtuigd dat met deze argumentatie op
                  een goede manier aan de Europese Commissie kan worden betoogd waarom er wordt afgeweken
                  van het initiële Nederlandse Herstel- en Veerkrachtplan.
               
De zorgen over de privacy van burgers, het voorbijschieten aan de praktische waarde
                  van contant geld als legitiem betaalmiddel, de gevolgen voor het MKB en de Europese
                  context maken dat de indieners een verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren
                  in goederen om transacties vanaf 10.000 euro in contanten te verrichten daarom het
                  meest proportioneel achten.
               
Joseph Vermeer De Vree
Indieners
- 
              
                  Indiener
 Agnes Joseph, Kamerlid
- 
              
                  Medeindiener
 Henk Vermeer, Kamerlid
- 
              
                  Medeindiener
 Henk de Vree, Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| PVV | 37 | Voor | 
| GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen | 
| VVD | 24 | Tegen | 
| NSC | 20 | Voor | 
| D66 | 9 | Tegen | 
| BBB | 7 | Voor | 
| CDA | 5 | Tegen | 
| SP | 5 | Tegen | 
| ChristenUnie | 3 | Tegen | 
| DENK | 3 | Voor | 
| FVD | 3 | Voor | 
| PvdD | 3 | Tegen | 
| SGP | 3 | Voor | 
| Volt | 2 | Tegen | 
| JA21 | 1 | Voor | 
 
           
   
  