Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Flach ter vervanging van nr. 11 over het in de amvb stellen van regels ter waarborging van een haalbare en betaalbare overstap naar een alternatieve warmtevoorziening voor alle gebouweigenaren/gebruikers
36 387 Wijziging van de Omgevingswet, de Gaswet en de Warmtewet in verband met gemeentelijke instrumenten voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving (Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie
Nr. 15
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID FLACH TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 11
Ontvangen 9 april 2024
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Na artikel II, onderdeel A, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
Aa
Aan artikel 2.28 wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een komma, een
onderdeel toegevoegd, luidende:
k. het in redelijkheid uitsluiten van het gebruik van gas als bedoeld in artikel 1, eerste
lid, onder b, van de Gaswet als warmtevoorziening van gebouwen in een gebied en, voor
zover op dezelfde locatie milieubelastende activiteiten worden verricht, de energievoorziening
voor die milieubelastende activiteiten, waarbij:
1º. de technische haalbaarheid en de betaalbaarheid van de alternatieve warmtevoorziening
voor alle gebouweigenaren dan wel gebruikers in acht wordt genomen, en
2º. gebouweigenaren tijdig op de hoogte zijn gesteld van de alternatieve warmtevoorziening
die in hun situatie passend kan zijn, welke stappen hiervoor nodig zijn en de wijze
waarop zij ondersteund worden.
Toelichting
Het gebruik maken van de aanwijzingsbevoegdheid om wijken af te sluiten van het aardgasnet
(omgevingsplan) heeft grote gevolgen voor aangesloten gebouweigenaren (huishoudens,
ondernemers, verenigingen). Afhankelijk van de invulling van de alternatieve warmtevoorziening
kan het gevolgen hebben voor de maandelijkse energiekosten en kunnen aanpassingen
aan het gebouw nodig zijn (isolatie, warmtepomp, vloerverwarming, enzovoorts). De
indiener vindt het van belang dat gemeenten ervoor zorgen dat een overstap naar een
alternatieve warmtevoorziening niet alleen gemiddeld haalbaar en betaalbaar is, maar
dat ook de 5% meest kwetsbare huishoudens het mee kunnen maken. Hij stelt voor om
ervoor te zorgen dat in de beoogde algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld
met het oog op het waarborgen van een haalbare en betaalbare overstap naar een alternatieve
warmtevoorziening voor alle gebouweigenaren/gebruikers, dus ook de 5% meest kwetsbare
huishoudens. De indiener vindt dat daarbij het principe van woonlastenneutraliteit
als uitgangspuntgenomen moet worden. Bij de uitwerking van de regelgeving kunnen in
overleg met gemeenten en andere betrokken partijen afspraken gemaakt worden over de
wijze waarop het principe van woonlastenneutraliteit ingevuld wordt. Ook moeten gemeenten
zich ervan vergewissen dat alle huishouden omgeschakeld kunnen zijn, voordat een wijk
daadwerkelijk van het gasnet afgesloten wordt. In het geval dat gekozen wordt voor
elektrificatie is het van belang dat zeker is gesteld dat in de toekomst geen sprake
zal zijn van netcongestie. Tot slot stelt de indiener voor om ervoor te zorgen dat
aan betrokken gebouweigenaren handelingsperspectiefgeboden wordt. Aangesloten moeten
niet alleen weten wanneer ze afgesloten worden, maar het moet voor hen ook tijdig
duidelijk zijn welke stappen ze zelf moeten zetten met het oog op een alternatieve
warmtevoorziening en op welke wijze zij daarbij ondersteund worden.
Veel gemeenten zullen in lijn met bovenstaande handelen. Voor vertrouwen en draagvlak
acht de indiener het van belang om deze aspecten op wetgevingsniveau te verankeren.
Flach
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
André Flach, Tweede Kamerlid