Lijst van vragen : 36410-VIII Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024
2023D49184 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de bewindspersonen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over
de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024 (Kamerstuk 36 410 VIII).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr
Vraag
1
Wat is de reden dat instellingen een aanvraag voor macrodoelmatigheid aan moeten kondigen?
Kunnen de instellingen deze aankondiging alleen in een bepaalde periode doen? Welke
uitzonderingen gelden hierbij?
2
Wat is de reden dat instellingen geen hertoetsing van hun macrodoelmatigheidsaanvraag
meer aan kunnen vragen? Is hierbij ook overwogen om een langere termijn dan tien maanden
te laten gelden?
3
Hoe vaak kwamen hertoetsingen macrodoelmatigheid de afgelopen vijf jaar voor?
4
Kunt u uiteenzetten welke onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs al dan niet
een stilte- en/of gebedsruimte hebben gefaciliteerd?
5
Wat is de stand van zaken van de Uitvoeringsagenda Klimaat en Energie van het Ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en in hoeverre worden (scholieren- en) studentenkoepels
hierbij betrokken?
6
Kunt u uiteenzetten welke hoger onderwijsinstellingen een centraal punt binnen de
instelling hebben waar kennis over duurzaamheid wordt gebundeld en duurzame ontwikkelingen
worden gestimuleerd, zoals een Green Office?
7
Hoeveel hoger onderwijsinstellingen hebben loting (opnieuw) ingevoerd voor numerus
fixus-opleidingen sinds het weer wettelijk mogelijk is om loting toe te passen?
8
Kunt u aangeven welke wetgeving of wetswijzigingen er nodig is/zijn om toelatingsbeleid
mogelijk te maken waarbij de context waarin resultaten van kandidaten zijn behaald,
meegenomen kan worden in de beoordeling van deze kandidaat, ook wel contextualised
admissions genoemd? Kunt u daarbij overwegingen geven voor het al dan niet invoeren
van contextualised admissions in het hoger onderwijs?
9
Wat is het aandeel van de culturele en creatieve sector voor het bruto binnenlandsproduct?
Wat zijn de meest actuele cijfers die u hierover heeft?
10
Wat is de indirecte bijdrage van de culturele en creatieve sector aan het bruto binnenlandsproduct?
Denk aan de bijdrage van de culturele en creatieve sector op de horecasector, het
midden- en kleinbedrijf, het vestigingsklimaat voor grote bedrijven, et cetera?
11
Hoe komt het dat de ontwikkeling van de bruto rijksuitgaven aan cultuur in de periode
2012–2021 (exclusief coronasteunmaatregelen) bij het domein «kunsten» een daling laat
zien van 19 indexpunten?1
12
Heeft u een overzicht van alle (internationale) onderzoeken en toetsen voor basisvaardigheden,
hoe deze zich qua vorm en vraagstelling tot elkaar verhouden, welke verplicht zijn,
hoeveel scholen en leerlingen meedoen en wat de tijdsinvestering voor scholen is?
13
Hoeveel tijd besteden scholen in de praktijk nu aan de basisvaardigheden?
14
Wat zijn de meest recente cijfers voor veiligheidsincidenten op scholen?
15
Heeft u een overzicht van maatregelen om de (sociale) veiligheid op scholen te vergroten?
16
Hoeveel onverwachte bezoeken gaat de Inspectie van het onderwijs (hierna: de inspectie)
komend jaar afleggen?
17
Heeft u een overzicht van veelgebruikte extracurriculaire lespakketten die scholen
gebruiken?
18
Welk deel van de leraren wordt nu opgeleid via het programma Samen Opleiden en Professionaliseren?
Hoe ontwikkelt dit getal zich over de afgelopen en komende jaren?
19
Hoe groot zijn de bovenmatige reserves op scholen?
20
Heeft u een hernieuwd overzicht van de lopende wetstrajecten op het terrein van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap?
21
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het wijzigen van de leerplicht vanaf
5 jaar naar een leerplicht vanaf 4 jaar?
22
Hoe zit het met de mogelijkheden tot schorsing na geweldsincidenten op school?
23
Hoe zit het met de mogelijkheid tot permanente verwijdering na geweldsconflicten op
school?
24
Hoeveel onderwijszorgarrangementen zijn er in het onderwijs? Hoeveel aanvragen zijn
er gedaan en hoeveel geld is er voor onderwijszorgarrangementen beschikbaar?
25
Wat is de stand van zaken van het wetsvoorstel flexstuderen? Is invoering per studiejaar
2025–2026 reëel?
26
Kan uiteengezet worden hoe de afhandeling eruitziet voor studenten die hebben meegedaan
aan de pilot flexstuderen?
27
Welke verantwoording leggen instellingen momenteel af over gekozen selectiemethoden?
28
Wat zijn de meest recente cijfers over het aantal beroepsbegeleidende leerweg (bbl)-studenten?
Wat is de prognose voor de volgende jaren?
29
Wat is de huidige status van de mogelijke invoering van instellingsaccreditatie?
30
Welke stappen heeft u op Europees niveau genomen om studiemigratie terug te dringen?
31
Wat is uit de toegezegde Europese gesprekken over het tegengaan van cumulatie van
studiefinanciering gekomen?
32
Welke opleidingen maken gebruik van decentrale loting? Welke opleidingen gebruiken
het Klaas-Vissermodel?
33
Wat is de stand van zaken rond NLZiet? Hoe beoordeelt u deze privaat-publieke samenwerking?
34
Wat is de stand van zaken van het garantiefonds voor het in stand houden van bevrijdingsfestivals?
35
Wat is de stand van zaken rond de toegezegde visiebrief over volkscultuur?
36
Wat is uw reactie op de positieve evaluatie van het Universiteit van Amsterdam (UvA)-experiment
om een quotum in te stellen voor buitenlandse studenten bij de opleidingen psychologie
en politicologie?
37
Wat voor afspraken bent u voornemens te maken betreffende studentenwelzijn?
38
Hoe staat het met de transformatie van residentieel onderwijs bij gesloten jeugdzorginstellingen
naar onderwijs bij kleinschalige jeugdzorgvoorzieningen? Hoeveel gesloten jeugdzorginstellingen
bieden nog onderwijs? Zijn er voldoende middelen om dit te bieden?
39
Wat zijn de kosten voor het structureel verhogen van de basisbeurs naar het huidige
bedrag inclusief de koopkrachtmaatregel?
40
Wat zijn de budgettaire gevolgen wanneer alle studenten die onder het leenstelsel
hebben gestudeerd de huidige uitwonende basisbeurs (274,90 euro) met terugwerkende
kracht ontvangen?
41
Wat is de totale besparing door de invoering van het leenstelsel in de jaren 2015–2023?
42
Kunt u uiteenzetten waar het geld van de besparing van het leenstelsel naar toe is
gegaan en in de toekomst nog naartoe gaat?
43
Hoeveel instellingen gebruiken een centraal informatiepunt (online of fysiek) voor
studenten?
44
Kunt u aangeven hoe het is gesteld met de verbetering van stagebegeleiding, zoals
afgesproken in het Stagepact middelbaar beroepsonderwijs (mbo)? Kunt u daarnaast aangeven
hoeveel extra stageplaatsen er zijn gerealiseerd?
45
Hoe verklaart u dat, sinds de Kamer in 2009 de motie van het lid Hamer heeft aangenomen2, de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs zodanig is achteruit gegaan dat ons land
op het gebied van lezen in de Europese Unie (EU) alleen nog boven Griekenland staat?
Hebben de middelen tekortgeschoten? Is de ambitie die de Kamer in deze motie uitsprak
verdwenen? Of werd er een verkeerde aanpak gekozen teneinde deze ambitie waar te maken?
Welke lessen trekt u hieruit?
46
Hoeveel scholen voor basis- en voor voortgezet onderwijs in Nederland bieden niet
voor elke leerling, ongeacht seksuele gerichtheid, genderidentiteit, geloof, huidskleur
of beperking, een veilige leeromgeving?
47
Hoe staat het met de awareness van Fair Pay onder zowel werkverschaffers als werkenden
(met name zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers))? In hoeverre is er aan beide kanten
sprake van een cultuurverandering zodat Fair Pay ook daadwerkelijk gerealiseerd kan
worden?
48
Hoe wordt het naleven en hanteren van Fair Pay bij Basisinfrastructuur (BIS)-instellingen
en -fondsen per 2025 ook daadwerkelijk gecontroleerd en gemonitord?
49
Kan een overzicht gegeven worden van de maatregelen en beschikbare middelen om de
veiligheid van journalisten te bevorderen?
50
Hoe verklaart u dat veel schoolboeken nog altijd mannen en vrouwen tonen in stereotiepe
rollen, zoals promovendus Van de Rozenberg onlangs signaleerde3, terwijl de toenmalige Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media in 2017
het toenmalige lid Van den Hul nog had geantwoord dat het denkbaar is «om de maatschappelijke
discussie over dit onderwerp te bevorderen en hierin een faciliterende rol te nemen.
Dat ligt op het terrein van mijn collega, de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Dit kan ertoe leiden dat leermiddelenmakers vaker andere, minder stereotype voorbeelden
gaan gebruiken.»4
51
In hoeverre worden middelbare scholen vanuit het inspectiekader beoordeeld op leerlingen
die opstromen en afstromen?
52
Welke gevolgen voor middelbare scholen heeft het afstromen van leerlingen voor het
oordeel van de inspectie?
53
Welke gevolgen voor middelbare scholen heeft het opstromen van leerlingen voor het
oordeel van de inspectie?
54
In hoeverre leidt het afstromen van leerlingen tot een vermindering of verandering
in bekostiging van middelbare scholen?
55
In hoeverre leidt het opstromen van leerlingen tot een verandering in bekostiging
van middelbare scholen?
56
Hoeveel scholen, uitgesplitst naar primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs
(vo), doen mee aan het Masterplan Basisvaardigheden? Hoeveel middelen krijgen zij
gemiddeld?
57
Hoeveel scholen, uitgesplitst naar po en vo, worden of zijn geholpen door de basisteams
(vanuit het Masterplan Basisvaardigheden) van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap?
58
Hoeveel scholen, uitgesplitst naar po en vo, ontvangen geen middelen meer indien het
Masterplan Basisvaardigheden beperkt wordt tot alleen zwak of zeer zwakke scholen?
Hoeveel leerlingen zitten er op die scholen?
59
In hoeverre vormt stagediscriminatie nog altijd een verklaring voor het verschijnsel
dat studenten in het mbo en ho bij gebrek aan een stageplaats hun opleiding afbreken?
60
In welke mate komt het voor dat mbo'ers gevangen zitten in een kwalificatiedossier
en een eendimensionale opleiding richting een bepaald beroep, waardoor zij onvoldoende
kunnen inspelen op de snel veranderende arbeidsmarktbehoeften, zoals bijvoorbeeld
groene en digitale banen? Welke mogelijkheden bestaan er binnen de geldende regelgeving
om het mbo meer regelvrijheid te bieden om opleidingen flexibel vorm te geven?
61
Wat hebben de basisteams van het Masterplan Basisvaardigheden tot nu toe opgeleverd?
Hoeveel basisteams zijn er tot nu toe ingezet? Wat zijn de taken die de basisteams
uitvoeren?
62
Hoeveel onderwijscoördinatoren van de basisteams van het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap zijn momenteel actief bezig met de uitvoering van het Masterplan
Basisvaardigheden?
63
Welke specifieke taken en verantwoordelijkheden zijn aan de onderwijscoördinatoren
van de basisteams toegewezen in het kader van het Masterplan Basisvaardigheden?
64
Welke middelen zijn beschikbaar gesteld voor de onderwijscoördinatoren van de basisteams
om hun taken binnen het Masterplan Basisvaardigheden uit te voeren?
65
Op welke manier wordt de effectiviteit van de inzet van de basisteams gemeten en geëvalueerd?
66
Wat is de stand van zaken van het wetsvoorstel internationalisering in balans? Welke
vorderingen zijn er voor de uitwerking van het regieorgaan?
67
Is er al een concrete voorspelling te maken met betrekking tot de aanzuigende werking
van internationale studenten na de herinvoering van de basisbeurs? Kunt u het antwoord
toelichten?
68
Welke effecten zijn er al te merken op scholen waar personeel de arbeidsmarkttoelage
ontvangt? Levert die arbeidsmarkttoelage extra personeel op? Zo ja, hoeveel extra
personeel?
69
Hoeveel medewerkers in het onderwijs ontvangen de arbeidsmarkttoelage, uitgesplitst
naar type medewerkers (leraren, onderwijsassistenten, schoolleiders) en sector (po
en vo)?
70
Hoeveel euro per maand bedraagt gemiddeld de arbeidsmarkttoelage voor leraren, uitgesplitst
naar sector (po en vo)?
71
Hoeveel euro per maand bedraagt gemiddeld de arbeidsmarkttoelage voor onderwijsassistenten,
uitgesplitst naar sector (po en vo)?
72
Hoeveel euro per maand bedraagt gemiddeld de arbeidsmarkttoelage voor schoolleiders,
uitgesplitst naar sector (po en vo)?
73
Hoeveel leerlingen, uitgesplitst naar po en vo, uit categorie A-scholen ontvangen
een verrijkte schooldag vanuit het programma School en Omgeving?
74
Hoeveel leerlingen, uitgesplitst naar po en vo, uit categorie B-scholen ontvangen
een verrijkte schooldag vanuit het programma School en Omgeving?
75
Hoeveel scholen, uitgesplitst naar po en vo, zonder positieve achterstandsscore doen
mee aan het programma School en Omgeving? Hoeveel leerlingen zijn dit?
76
Hoeveel scholen, uitgesplitst naar po en vo, met positieve achterstandsscore doen
mee aan het programma School en Omgeving? Hoeveel leerlingen zijn dit?
77
Hoe kan het dat voor het tweede jaar op rij veel geld uit het budget van de Maatschappelijke
Diensttijd (MDT) onuitgeput blijft? Hoeveel van het budget voor de MDT is uitgegeven
en hoeveel onderuitputting is er?
78
Kunt u aangeven op basis van welke onderzoeken blijkt dat loting kansengelijkheid
bevordert?
79
Wat zijn de meest actuele cijfers over het kwantitatieve en het kwalitatieve lerarentekort
in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs?
80
Hoeveel geld is er structureel beschikbaar als de zogenoemde «werkdrukmiddelen», uitgesplitst
naar po en vo? Hoeveel is dit per school en hoeveel is dit in totaal op de begroting?
81
Hoeveel bedraagt het gemiddelde maandsalaris (excl. vakantiegeld, toelagen en uitkeringen)
en de gemiddelde beloning (incl. vakantiegeld, toelagen en uitkeringen) van leraren
in het po, vo, mbo, hoger beroepsonderwijs (hbo) en het wetenschappelijk onderwijs
(wo)?
82
Hoe verhoudt het gemiddelde Nederlandse lerarensalaris, uitgesplitst naar po en vo,
zich tot het EU-gemiddelde en het gemiddelde van de Organisatie voor Economische Samenwerking
en Ontwikkeling (OESO)-landen? Kan hierbij het onderscheid gemaakt worden tussen salaris
(excl. vakantiegeld, toelagen en uitkeringen) en beloning (incl. vakantiegeld, toelagen
en uitkeringen)?
83
Welke bedragen betalen scholen voor po aan stagevergoeding voor hun leraren in opleiding?
Welke deel van de scholen betaalt een stagevergoeding van minimaal 750 euro per maand?
84
Heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zicht op het aantal casussen
sociale veiligheid en de (status van de) afhandeling hiervan in het gehele vervolgonderwijs?
85
Kunt u een overzicht van geven van instellingen in het vervolgonderwijs die geen onafhankelijke
klachtencommissie, ombudsfunctionaris en meld-klachtprocedures en/of voorlichtingsprogramma’s
hebben op het gebied van sociale veiligheid?
86
Welke zorgplicht hebben instellingen op het gebied van sociale veiligheid en studentenwelzijn?
87
Krijgt de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) de loon- en
prijsbijstelling (lpo) ook uitgekeerd?
88
Voor welke maatregelen zijn de Coalitieakkoord (CA)-middelen in tabel 1 bedoeld?
89
Kunt u toelichten hoe de berekening van het saldo in 2024 precies tot stand is gekomen?
90
Waarom is er voor 2024 en 2025 5,3 miljoen euro uitgetrokken voor het reisproduct
voor leerlingen in het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs
(vavo) en vanaf 2026 structureel 6,3 miljoen euro? Waar komt het verschil tussen deze
twee bedragen vandaan? Hoe wordt het geld verdeeld in 2024, 2025 en 2026 tussen pro
en vavo?
91
Wat is de meest recente informatie over de benodigde investeringen in onderwijshuisvesting?
92
Welke herschikkingen van budgetten vinden plaats op artikel 9 (arbeidsmarkt- en persooneelsbeleid)
om een efficiëntere inzet van middelen mogelijk te maken via de onderwijsregio's? Wat
zijn de concrete effecten hiervan op scholen en besturen?
93
De genoemde bedragen in de toelichting op de beleidsmatige uitgaven en ontvangsten
(paragraaf 5, 6 en 7) tellen niet op tot het bedrag van 418,5 miljoen euro. Hoe kan
dit worden verklaard?
94
Kunt u aangeven welke instellingen en/of opleidingen een alternatief gebruiken voor
het bindend studieadvies en welke evaluaties er zijn van dit beleid?
95
Kunt u aangeven of er instellingen zijn die voornemens zijn om hun bindend studieadvies
te verlagen naar aanleiding van uw voornemen om het bindend studieadvies te versoepelen?
Zo ja, kunt u dit toelichten?
96
Is bekend hoeveel studenten zich vroegtijdig uitschrijven van hun studie? Is bekend
welk deel van deze groep dit doet met het oog op het voorkomen van een negatief bindend
studieadvies?
97
Waar is het bedrag voor het programma schoolmaaltijden op gebaseerd? Is bij u duidelijk
hoeveel vraag er naar schoolmaaltijden is?
98
Kunt u aangeven welke categorieën onder de post «CA Kansengelijkheid» vallen en welke
deeluitgaven deel uitmaken van deze post?
99
Kunt u de Kamer voorzien van een cijfermatig overzicht uitgesplitst per categorie
waar de bedragen voor kansengelijkheid heen gaan?
100
Kunt u aangeven hoeveel geld er wordt besteed aan de aanpak basisvaardigheden in het
mbo? Kunt u dit uitsplitsen in de uitgaven aan de Nederlandse taal, rekenen en burgerschap?
101
Kunt u aangeven hoe het staat met de ambitie om bevoegde docenten basisvaardigheden
en burgerschap in te zetten? Kunt u percentueel aangeven hoeveel docenten rekenen,
Nederlands en burgerschap op dit moment in het mbo bevoegd zijn?
102
In hoeverre bestaat er de mogelijkheid tot het instellen van een landelijke norm voor
basisvoorzieningen die studenten met een ondersteuningsbehoefte kunnen ontvangen?
Hoe zou een landelijke norm voor basisvoorzieningen voor studenten met een ondersteuningsvraag
eruit kunnen zien?
103
Wat is er inmiddels over in termen van reële loonsverhoging voor leraren in het po,
vo en speciaal onderwijs na de inflatie van de afgelopen tijd?
104
Welke juridische en/of financiële belemmeringen bestaan er zoal om jongeren ook na
hun twintigste levensjaar speciaal onderwijs te laten blijven volgen als dat nodig
is?
105
Wat is de stand van zaken van de subsidieregeling voor hoogbegaafde leerlingen?
106
Hoeveel voltijdsvoorzieningen voor hoogbegaafde leerlingen zijn er? Hoe ontwikkelt
dit aantal zich over de jaren heen?
107
Hoe komt het dat in tabel 23 staat dat 98,2 procent juridisch verplicht is, maar in
de regel eronder staat dat 98,0 procent van het totale budget juridisch verplicht
is?
108
Wat zijn de meest actuele cijfers van de aantallen kinderen in de leerplichtige leeftijd
die, verstoken van passend onderwijs, thuiszitten? Hoeveel kinderen met een beperking
in de leerplichtige leeftijd zitten op een school die hen onvoldoende passend onderwijs
kan bieden?
109
Welke ervaringen kunt u inmiddels rapporteren met betrekking tot de zogenoemde brugfuctionarissen,
die de verbinding tussen school, kind en gezin en de ondersteuningsstructuur op school
moeten versterken? Welke afrekenbare doelen zijn er in beeld bij de 51,8 miljoen euro
die in totaal in 2024 voor de brugfunctionarissen beschikbaar komt?
110
Kunt u aangeven of alle mbo-studenten die stage lopen een onkostenvergoeding krijgen,
zoals afgesproken in het Stagepact mbo? Zijn er sinds de ondertekening van het Stagepact
mbo daarbovenop afspraken gemaakt in cao's over een passende stagevergoeding? Kunt
u inzicht geven in hoe die afspraken er uit zien?
111
Kunt u inzicht geven in hoe het staat met de uitbanning van stagediscriminatie, zoals
geprioriteerd in het Stagepact mbo?
112
Waarom worden de subsidies aan Nuffic, Studiekeuze123, VluchtelingStudenten Stichting
voor Vluchteling-Studenten UAF, Handicap en Studie, Interstedelijk Studentenoverleg
(ISO) en Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) wel toegelicht, maar soortgelijke jongerenorganisaties
en belangenbehartigers bij andere onderwijssoorten niet? Kunt u een overzicht geven
van hoeveel subsidie andere jongerenorganisaties en belangenbehartigers krijgen vanuit
de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap? Kan dit voortaan standaard worden
opgenomen in de begroting?
113
Kunt u per sector inzichtelijk maken welk deel van de lumpsum in het vervolgonderwijs
ten goede komt aan onderwijs (personeelskosten, faciliteiten, et cetera) en onderzoek?
114
Hoe is de vaste voet van de verschillende instellingen totstandgekomen? Kunt u inzichtelijk
maken in hoeverre de vaste voet voor instellingen zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld?
115
Kunt u een overzicht geven van de studentgebonden tarieven en wegingsfactoren per
opleidingsgroep in het vervolgonderwijs?
116
Kunt u een inventarisatie geven welke onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs
collegegeldvrij besturen aanbieden? Is het mogelijk om collegegeldvrij besturen wettelijk
te verplichten?
117
Wat is de procentuele groei in lerarensalarissen sinds 2017 (reëel en nominaal), uitgesplitst
naar sector (po, vo, mbo, hbo, wo)?
118
Hoeveel aanvragen zijn afgewezen voor de lerarenbeurs in 2023? Waarom is ervoor gekozen
om het bedrag van de lerarenbeurs voor 2024 ongeveer gelijk te houden aan 2023, terwijl
bekend is dat niet alle aanvragen zijn gehonoreerd in 2023? Waarom is er niet voor
gekozen om het budget te verhogen naar het aantal aanvragen van de lerarenbeurs in
2023 of is er überhaupt niet hoger begroot?
119
Wat betekent de samenvoeging van de middelen van
de aanpak lerarentekort en de tegemoetkoming kosten opleidingsscholen concreet voor
scholen en besturen?
120
Kunt u aangeven hoeveel de uitgaven voor bibliotheken zouden stijgen als iedereen,
ongeacht leeftijd, aanspraak zou kunnen maken op een gratis basisabonnement?
121
Kunt u aangeven hoeveel de uitgaven voor museale instellingen met een wettelijke taak
zouden stijgen als deze één dag per maand voor iedereen gratis toegankelijk zouden
worden?
122
Welke gemeenten voldoen op dit moment niet aan de wettelijke verplichting van een
bibliotheekvoorziening?
123
Kunt u aangeven hoeveel fondsen er worden vrijgemaakt voor de implementatie van de
anti-SLAPP5-richtlijn en de aanbeveling van de Europese Unie? Waar wordt het toezicht belegd?
124
Is de subsidie van 11,3 miljoen euro voor het apenproefdiercentrum, het Biomedical
Primate Research Centre (BPRC), een wettelijk verplichte bijdrage? Zo ja, welk deel
hiervan is verplicht?
125
Wat is het totale budget van de Rijksbegroting dat beschikbaar is voor proefdiervrije
innovaties?
126
Neemt het totale budget van de Rijksbegroting dat beschikbaar is voor proefdiervrije
innovaties toe? Zo ja, met welk bedrag? Zo nee, waarom niet?
127
Hoeveel procent van de subsidie aan het BPRC is geoormerkt voor proefdiervrij onderzoek?
128
Hoe groot was de fokkolonie van het BPRC, gemiddeld genomen per jaar, in de afgelopen
vijf jaar?
129
Hoeveel overtollige dieren zijn er, uitgesplitst per jaar, gedood in het BPRC in de
afgelopen vijf jaar?
130
Ligt het BPRC op schema om de door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
opgestelde reductieopdracht van 40 procent in 2025 te halen?
131
Zijn er apen vanuit het BPRC overgebracht naar andere proefdierfaciliteiten? Zo ja,
hoeveel en naar welke faciliteiten zijn zij gebracht?
132
Heeft het BPRC apen verkocht aan andere instanties? Zo ja, hoeveel en aan welke instanties?
133
Hoeveel apen moesten in het BPRC worden ingeslapen of zijn dood aangetroffen gedurende
een dierproef, uitgesplitst per jaar, in de afgelopen vijf jaar?
134
Zijn er door het BPRC in de afgelopen vijf jaar apen aangekocht bij apenhandelaar
Hartelust?
135
Hoeveel apen zijn in het BPRC gedood na afronding van een onderzoek en hoeveel apen
zijn opnieuw ingezet voor nieuwe experimenten, gemiddeld genomen per jaar, over de
afgelopen vijf jaar?
136
Hoeveel inspecties zijn door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) uitgevoerd
bij het BPRC, uitgesplitst per jaar, in de afgelopen vijf jaar? Zijn er bij deze inspecties
overtredingen geconstateerd?
137
Kunt u bevestigen dat de voltallige Kamer de wens heeft uitgesproken om het aantal
proeven op niet-humane primaten zo snel mogelijk en veilig naar nul af te bouwen?6
138
Kunt u een update geven over de uitvoering van de aangenomen motie van het lid Wassenberg
over een onderzoek naar de mogelijkheid om het aantal proeven op niet-humane primaten
verder te verlagen?7 Zijn de onafhankelijke commissie en het onderzoeksbureau, zoals aangekondigd in uw
Kamerbrief van 6 juli 2023, aangesteld?8
139
Welke andere initiatieven lopen er om dierproeven op apen af te bouwen naar nul?
140
Wat heeft u gedaan met de aanbevelingen uit de Kennisagenda Transitie naar Proefdiervrije
Innovaties van ZorgOnderzoek Nederland en Medische Wetenschappen (ZonMW)?9
141
Op welke manier(en) stimuleert u de toepassing van systematic reviews bij wetenschappelijk
onderzoek, om de kwaliteit van het onderzoek te verbeteren, te voldoen aan artikel
1d van de Wet op de dierproeven en het aantal gebruikte dierproeven te laten dalen?
142
Stimuleert u validatie- en acceptatietrajecten van proefdiervrije methoden om zo te
komen tot betere onderzoeksmethoden? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
143
Wat is het afgelopen jaar ondernomen om de validatie van proefdiervrije methoden te
versnellen?
144
Wat is de stand van zaken omtrent het onderzoek over het gebruik van kunstmatige intelligentie
voor het zoeken naar proefdiervrije methoden?
145
Zijn de resultaten van de pilot stimulering transparant proefdieronderzoek al verschenen?
Zo ja, welke lessen trekt u hieruit?
146
Hoeveel subsidies zijn er op dit moment aangevraagd onder de subsidieregeling gender-
en lhbtiq+ gelijkheid 2022–2027? Hoeveel hiervan zijn er toegekend? Krijgen organisaties
feedback op hun aanvraag als deze niet is toegekend, zodat zij een nieuwe aanvraag
kunnen doen? Op basis van welk kader worden de beslissingen genomen?
147
Wordt er controle uitgevoerd op de bijdrage die gemeenten krijgen voor de uitvoering
van de samenwerkingsafspraken over versterking en uitvoering van het lokale beleid
op het gebied van gendergelijkheid en lhbtiq+ gelijkheid? Zo ja, hoe? Zijn er kaders
voor gemeenten over op welke manier zij dit geld kunnen uitgeven? Zo nee, waarom niet?
148
Wordt het Nationaal Actieprogramma ook tussentijds geëvalueerd? Zo ja, zijn hier al
resultaten van beschikbaar of wanneer komen deze beschikbaar? Zo nee, waarom niet?
149
Is er in de pilots uitgevoerd op het terrein van economische zelfstandigheid speciale
aandacht voor vrouwen uit migrantgroepen? Zo ja, hoe is dat verwerkt in de pilots?
Zo nee, waarom niet?
150
Welke concrete maatregelen worden er op dit moment genomen om een gelijk speelveld
tussen mannen en vrouwen te creëren?
151
Op welke manier wordt gendergelijkheid in de top van de private en (semi)publieke
sector gestimuleerd?
152
Waar komt de stijging van uitgaven vandaan in 2023 in vergelijking tot het jaar 2022?
153
Waar komt de daling in opeenvolgende jaren 2022, 2023 en 2024 vandaan onder het kopje
«verplichtingen»?
154
Welke onderzoeken en verkenningen lopen op dit moment die worden besproken onder het
kopje «opdrachten»?
155
Wordt er ook met internationale organisaties samengewerkt op het gebied van emancipatie?
156
Welke overwegingen liggen ten grondslag aan de veel hogere marge van 42 procent die
bol.com kan vragen bij kleine schrijvers die boeken in eigen beheer uitgeven, terwijl
het Centraal Boekhuis als primaire leverancier en distributeur van alle ca. 4000 fysieke
boekhandels die bij het Centraal Boekhuis zijn aangesloten, weigert om O-boeken wél
via de boekhandel te verkopen, zonder dat ook meteen via bol.com te doen? Wat betekent
dit voor de diversiteit van het aanbod van Nederlandstalige boeken?
157
Wat is de stand van zaken omtrent de aangenomen motie van de leden Graus en Wassenberg
over het geven van voorrang aan initiatieven die bijdragen aan een onmiddellijke daling
van het aantal dierproeven?10
158
Hoeveel middelen zouden er nodig zijn om de kansen van kinderen te vergroten door
in verschillende regio's rijke schooldagen in te voeren waarbij elk kind een rijk
programma krijgt met sport, dans, cultuur, techniek, begeleiding en nabije zorg met
een goede balans tussen inspanning en ontspanning?
159
Wat is de officiële status van de uitkomsten van de ketentafels in verband met de
implementatie van Fair Pay? Met andere woorden: zijn de uitkomsten van de ketentafels
ook daadwerkelijk het minimumvereiste voor instellingen en fondsen om te kunnen voldoen
aan de Fair Pay-verplichting vanaf 2025?
160
Hoe staat het met de pabo-pilots rondom het jonge en oudere kind?
161
Kunt u uiteenzetten hoeveel procent van de studenten een functiebeperking heeft uitgesplitst
naar de verschillende medezeggenschapsgremia (centraal, decentraal en opleidingscommissies)?
162
Waarom worden toelagen voor deelname aan de medezeggenschap als arbeidsinkomsten beschouwd
waarmee voor studenten, die recht hebben op een gemeentelijke studietoeslag vanwege
een ondersteuningsbehoefte, het risico bestaat dat hiermee hun studietoeslag wordt
verlaagd of stopgezet?
163
In hoeverre is het verlagen of stopzetten van gemeentelijke studietoeslag door vergoedingen
uit deelname aan de medezeggenschap een reden voor studenten om niet in de medezeggenschap
te gaan?
164
Is het juridisch gezien mogelijk dat er bij het ontvangen van een gemeentelijke studietoeslag
een uitzondering wordt gemaakt voor vergoedingen uit deelname aan de medezeggenschap?
165
Hoe groot is de rol van het schaduwonderwijs van commerciële organisaties bij het
basis-, voortgezet en speciaal onderwijs? In welke mate werken publiek gefinancierde
scholen samen met commerciële bijlesorganisaties?
166
Hoeveel kinderen in de leerplichtige leeftijd hebben op dit moment een ontheffing
van de leerplicht op grond van geloofsovertuiging verleend gekregen? Hoe ontwikkelde
dit aantal zich in de jaren vóór en na de corona-epidemie?
167
Wat doen schoolbesturen op dit moment om segregatie in het onderwijs tegen te gaan?
Welke mogelijkheden hebben gemeenten om hieraan sturing te geven via de onderwijshuisvesting,
een transparant aannamebeleid, extra investeringen in scholen waar de meeste achterstanden
voorkomen en inzet op brede schoolgemeenschappen? Welke wettelijke belemmeringen staan
gemeenten hierbij in de weg?
168
Op hoeveel scholen voor basisonderwijs en op hoeveel scholen voor vo bestaat er niet
een (actieve) leerlingenraad die functioneert om leerlingen actief betrokken te houden
bij de besluitvorming?
169
Wanneer komt er duidelijkheid over de uitvoering van de motie van de leden Westerveld
en De Hoop?11
170
Wat zijn de meest recente Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)-cijfers over de
omzet en inkomenspositie van zzp’ers in de culturele en creatieve sector?12 En wat zijn de meest recente cijfers van de «Monitor Kunstenaars en andere werkenden
met een creatief beroep»?13
171
Hoeveel onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs hebben zelfmoordpreventiebeleid
en nazorgbeleid geïmplementeerd en daarmee uitvoering gegeven aan de motie van het
lid De Hoop over onderwijsinstellingen in het mbo en het hoger onderwijs verplichten
tot zelfmoordpreventiebeleid en nazorgbeleid?14
172
Kunt u een overzicht geven van het aantal onderzoeken dat is gedaan naar de relatie
tussen studentenwelzijn en het judicium «cum laude», in het bijzonder bij coschappen?
X Noot
1
https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/cultuur-en-media/cultuur/overheids…
X Noot
2
Kamerstuk 32 123, nr. 10.
X Noot
3
Universiteit Leiden, 11 december 2023, «Schoolboeken niet inclusief: stereotiepe rolpatronen,
heteroseksueel is de norm», https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2023/12/schoolboeken-niet-incl…
X Noot
4
Brief van 6 december 2017 (2017D35881).
X Noot
5
SLAPP: strategic lawsuits against public participation.
X Noot
6
Kamerstuk 32 336, nr. 57 en Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 113.
X Noot
7
Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 113.
X Noot
8
Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 255.
X Noot
9
ZonMW, 13 april 2023, «Kennisagenda Transitie naar Proefdiervrije Innovaties», (https://www.zonmw.nl/sites/zonmw/files/2023–04/TPI-Kennisagenda-digitaal-DV.pdf).
X Noot
10
Kamerstuk 32 336, nr. 132.
X Noot
11
Kamerstuk 31 497, nr. 462.
X Noot
12
CBS, 21 juli 2022, «Omzet en inkomenspositie zzp’ers in culturele sector», (https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2022/29/omzet-en-inkomenspositie-zzp-…).
X Noot
13
CBS, 6 oktober 2021, «Monitor Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep,
2021», (https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2021/monitor-kunstenaars-…).
X Noot
14
Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 95.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.