Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de voortgang meldpunt sociale veiligheid
2023D05743
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over de brieven van de Minister
voor Primair en Voortgezet Onderwijs d.d. 23 december 2022 inzake de voortgang van
het meldpunt sociale veiligheid (Kamerstuk 29 240, nr. 129) en d.d. 14 juli 2022 inzake de ontwikkelingen van het meldpunt sociale veiligheid
(Kamerstuk 29 240, nr. 126).
De voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
De adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Inhoudsopgave
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
– Inbreng van de leden van de VVD-fractie
– Inbreng van de leden van de D66-fractie
– Inbreng van de leden van de CDA-fractie
– Inbreng van de leden van de SP-fractie
– Inbreng van de leden van de PvdA-fractie
– Inbreng van de leden van de GroenLinks-fractie
II Antwoord/reactie van de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brieven «Voortgang
meldpunt sociale veiligheid» en «Ontwikkelingen meldpunt sociale veiligheid» en hebben
hier nog enkele vragen over.
De leden van de VVD-fractie lezen dat het expertisenetwerk vijf keer samengekomen
is. Wat hebben deze sessies concreet opgeleverd? Tot welke acties en vervolgstappen
is in deze sessies besloten? Hoe ziet de samenwerking er in de toekomst uit?
De leden van de VVD-fractie lezen dat er in de nabije toekomst een wegwijzerwebsite
wordt gelanceerd. Hoe gaat het gebruik van deze website gepromoot worden en hoe vaak
komt het voor dat er meerdere plekken zijn waar leerlingen en ouders met dezelfde
klacht terecht kunnen? Vindt de Minister dit onwenselijk? En hoe voorkomt de Minister
dat meerdere organisaties zich met dezelfde soort klachten bezighouden? Zou het überhaupt
niet beter zijn voort te bouwen op bestaande loketten en structuren en die te versterken
in plaats van nieuwe op te tuigen?
De leden van de VVD-fractie lezen in de beslisnota1 dat er gesprekken lopen voor telefonische support bij de website. Hoeveel budget
is hiervoor nodig en zijn er nu al plekken waar ouders en leerlingen telefonisch contact
mee kunnen krijgen voor klachten?
Deze leden lezen ten slotte dat de Minister werkt aan de invoering van een bindend
advies van klachtencommissies. Dit betekent dat scholen het advies moeten volgen.
De Minister wil dat deze maatregel nog voor het eind van deze kabinetsperiode in werking
treedt. Deze leden vragen of de Minister de Kamer op de hoogte wil houden van deze
ontwikkelingen.
Inbreng van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de brief «Voortgang meldpunt
sociale veiligheid». Zij hebben nog enkele vragen die zij willen voorleggen aan de
Minister.
Wegwijzertool
De leden van de D66-fractie zijn van mening dat onderwijs goed en veilig moet zijn.
Deze leden zijn van mening dat, om veilig onderwijs te waarborgen, er melding gedaan
moet kunnen worden indien leerlingen of docenten onveiligheid ervaren. Zij zijn positief
dat de Minister een meldpunt sociale veiligheid is gaan ontwikkelen, maar hebben zorgen
over mensen die met hun melding tussen wal en schip vallen en misschien niet bij de
juiste organisatie terechtkomen. Kan de Minister toelichten op welke manier wordt
gewaarborgd dat de organisaties in overleg treden en een persoon alsnog wordt geholpen,
indien die persoon niet bij de juiste organisatie terechtkomt? Kan de Minister toelichten
hoe hij waarborgt dat mensen niet tussen wal en schip vallen?
Communicatietool
De leden van de D66-fractie zijn van mening dat goede communicatie van belang is voor
het verbeteren van de sociale veiligheid in het onderwijs. Deze leden lezen dat de
Minister bij de lancering van de wegwijzerwebsite een communicatiecampagne zal uitzetten.
Kan de Minister toelichten wat die campagne in zal houden? Kan de Minister uiteenzetten
hoe hij ervoor zorgt dat die communicatiecampagne toereikend is?
Aanbevelingen
De leden van de D66-fractie zijn van mening dat een vertrouwenspersoon en de professionaliteit
van die persoon een belangrijke rol spelen bij het realiseren van veilig onderwijs.
Deze leden lezen in het Eindrapport2 klachtenstelsel po3 & vo4 dat er grote verschillen zijn in de professionaliteit van vertrouwenspersonen. Hoe
reflecteert de Minister daarop? De leden lezen daarnaast in het eindrapport een zestal
aanbevelingen. Zij zijn positief dat de Minister aan de slag is gegaan met de eerste
en de laatste aanbeveling. Zij vragen zich echter af waarom de Minister de andere
aanbevelingen niet heeft overgenomen en ontvangen daarop graag een reactie.
Inbreng van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de brieven
met betrekking tot het meldpunt sociale veiligheid. Zij steunen het idee om het klachtenstelsel
niet verder te versnipperen en zoveel als mogelijk aan de scholen te laten. Zij hebben
tevens nog enkele vragen.
De leden van de CDA-fractie vragen hoe de Minister wil werken aan de versterking van
de positie van vertrouwenspersonen. Beschikken (sommige) scholen ook over een ombudsman?
Gaat de ombudsman een rol spelen in de escalatieladder?
Daarnaast vragen deze leden hoeveel scholen momenteel al zijn aangesloten bij een
klachtencommissie. In hoeverre wordt momenteel geen opvolging gegeven aan de uitkomsten
van de klachtencommissies?
Inbreng van de leden van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de brieven met betrekking tot
de voortgang meldpunt sociale veiligheid. Deze leden hebben daar nog enkele opmerkingen
en vragen over.
Voortgang aangekondigde maatregelen
Wegwijzerwebsite/tool
De leden van de SP-fractie vinden het een goede zaak dat de Minister heeft geluisterd
naar het onderwijsveld en op basis van hun aanbevelingen heeft besloten een interactieve
wegwijzerwebsite te ontwikkelen in plaats van een nieuw meldpunt. Ook deze leden hadden
hun bedenkingen bij een nieuw meldpunt om dezelfde redenen. Wel vragen zij nog welke
escalatiemogelijkheden het veld precies voorstelt en in hoeverre de Minister al die
mogelijkheden meeneemt.
Inrichten van mogelijkheid tot escalatie
De leden van de SP-fractie vragen de Minister of hij de escalatieladder tot het bindend
advies kan schetsen en kan de Minister toelichten wat er gebeurt als scholen het bindend
advies niet opvolgen? Is verdere escalatie dan nog mogelijk? En hoe wordt hier toezicht
op gehouden?
Inbreng van de leden van de PvdA-fractie
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de onderhavige
brief. Deze leden staan positief tegenover de bedoeling van het oprichten van een
onafhankelijk meldpunt Sociale veiligheid, namelijk dat iedereen die hulp zoekt die
ook daadwerkelijk vindt, dat niemand tussen wal en schip valt en elke melding, klacht
of hulpvraag wordt opgepakt door de meest passende partij binnen de overheid.
De Minister geeft aan gesprekken te voeren met het expertisenetwerk waarin het onderwijsveld
zeer breed is vertegenwoordigd. Kan de Minister uitleggen waarom deelnemende partijen
aan het expertisenetwerk, Oudervereniging Balans en Ouders & Onderwijs, samen met
IederIn, middels een brief op 3 februari 20235 hun zorgen uiten over het op te zetten meldpunt en de escalatiemogelijkheid? Is binnen
de gesprekken van het expertisenetwerk ruimte voor input die afwijkt van het oorspronkelijke
idee? Hoe gaat de Minister opvolging geven aan de kritiekpunten die genoemd zijn in
de brief? Mochten er tot slot kritiekpunten zijn waar de Minister geen opvolging aan
wenst te geven, kan de Minister dan toelichten welke overwegingen daaraan ten grondslag
liggen?
Inbreng van de leden van de GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie hebben met interesse de brief gelezen over de voortgang
van het meldpunt sociale veiligheid. Het is volgens deze leden goed om te lezen dat
de Minister nauw de samenwerking heeft gezocht met de partijen uit het klachtenstelsel
(leerlingen, ouders en onderwijspersoneel) en dat de Minister goed geluisterd heeft
naar de aanbevelingen van deze partijen. Zeker op het punt van het voorkomen van verdere
versnippering van het klachtenstelsel. Zij zagen dit risico ook en de gevonden oplossing
in een interactieve wegwijzerwebsite lijkt een goede.
De leden van de GroenLinks-fractie hebben nog wel een vraag over de invoering van
een bindend advies van klachtencommissies. De Minister wil dat dit nog vóór het eind
van deze kabinetsperiode in werking treedt. Hoe ziet de Minister dit precies voor
zich? Wie gaat bijvoorbeeld controleren of het advies van de klachtencommissies ook
echt wordt opgevolgd?
Tot slot zijn de leden van de GroenLinks-fractie benieuwd wanneer de antwoorden volgen
op de schriftelijke vragen6 die zij hebben ingediend over de Kamerbrief «Vrij en Veilig Onderwijs», aangezien
deze vragen al op 23 december 2022 zijn ingediend.
II Antwoord/reactie van de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.