Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1 gemeentefondsBudgettaire gevolgen van beleid4 Bijlagen4.1 Overzicht integratie-uitkeringen4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
35 850 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat voor het gemeentefonds.
Vanwege de spoedeisende maatregelen zijn op respectievelijk 15 december 2020, 15 februari 2021 en 15 maart 2021 de eerste, tweede en derde incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom ‘vastgestelde begroting’ zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begrotingen zijn opgenomen.
Het in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 3
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.
De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,K.H.Ollongren
De Staatssecretaris van Financiën,J.A.Vijlbrief
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2021. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2021. In de stand van de vastgestelde begroting 2021 zijn opgenomen de mutaties die verwerkt zijn in de Nota van Wijziging bij de Ontwerpbegroting 2021 en de mutaties die verwerkt zijn in de drie Incidentele Suppletoire Begrotingen voor 2021 die reeds zijn gepubliceerd in de periode december 2020 tot en met maart 2021.1
Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij gemeenten. Indien dit gepaard gaat met een toevoeging aan of een uitname uit het gemeentefonds, wordt dit begrotingstechnisch verwerkt. In de tabel met belangrijkste mutaties worden de mutaties groter dan € 30,0 mln. weergegeven. Daarbij wordt onderscheid aangebracht tussen nominale mutaties enerzijds en overboekingen van/naar andere departementen anderzijds.
In onderstaande extracomptabele tabel is een overzicht opgenomen van de coronagerelateerde uitgaven die vanuit de begroting van het gemeentefonds worden gedaan in 2021.
Tabel 1 Overzicht corona gerelateerde uitgaven (bedragen x € 1 mln.)
Maatregel
Verplichtingen 2021
Uitgaven 2021
Relevante Kamerstukken
Opschalingskorting
160
160
Kamerstukken II 2019/20, 35420, nr. 104 en Kamerstukken II 2020/21, 35544, nr. 1
Gemeentelijk schuldenbeleid
15
15
Kamerstukken II 2020/21, 24515, nr. 569 en Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3
Bijzondere bijstand
5
5
Kamerstukken II 2020/21, 24515, nr. 569 en Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3
Crisisdienstverlening
16
16
Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3
Re-integratie
39
39
Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 134 en Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3
Aanvullend pakket re-integratie
39
39
Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 134 en Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3
Lokale culturele gemeentelijke infrastructuur
150
150
Kamerstukken II 2019/20, 35420, nr. 105 en Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3
Verkiezingen 2021
22
22
Kamerstukken II 2019/20, 35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3
Jeugdpakket
19
19
Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2020/21, 35679, nr. 1
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK)
65
65
Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2020/21, 35731, nr. 1
Afvalverwerking
28
28
Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2020/21, 35731, nr. 1
Kinderopvang
5
5
Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 207 en Kamerstukken II 2020/21, 35731, nr. 1
Activiteiten en ontmoetingen jeugd
8
8
Kamerstukken II 2020/21, 25295, nr. 988 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
Jongerenwerk jeugd
14
14
Kamerstukken II 2020/21, 25295, nr. 988 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
Mentale ondersteuning jeugd
12
12
Kamerstukken II 2020/21, 25295, nr. 988 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
Bestrijden eenzaamheid ouderen
37
37
Kamerstukken II 2020/21, 25295, nr. 988 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
Extra begeleiding kwetsbare groepen
37
37
Kamerstukken II 2020/21, 25295, nr. 988 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
Extra begeleiding dak- en thuisloze mensen
10
10
Kamerstukken II 2020/21, 25295, nr. 988 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties 2021 (eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Uitgaven 2021
Vastgestelde begroting 20211
33.449.975
Belangrijkste suppletoire mutaties
Nominale mutaties
1. Loon- en prijsbijstelling IU Participatie 2021
39 784
2. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2020
136.025
3. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2020
96.022
Overboekingen
4. Brede aanpak dak- en thuisloosheid
45.500
5. Wachttijden specialistische jeugdzorg
255.000
6. Overige jeugdzorgproblematiek
238.000
Overige mutaties
127.891
Stand 1e suppletoire begroting 2021
34.388.197
X Noot
1
Inclusief NvW en ISB's: Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3, Kamerstukken II 2020/21, 35679, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35731, nr. 1 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling IU Participatie 2021
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2021 voor de integratie-uitkering participatie. De verschillende onderdelen van de voormalige integratie-uitkering sociaal domein, die (nog) niet zijn overgeheveld naar de algemene uitkering, genereren op de gebruikelijke wijze loon- en prijsbijstelling.
2. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2020
Bij Slotwet 2020 is vastgesteld hoe de in 2020 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de tweede suppletoire begroting 2020 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er bij de algemene uitkering lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2020 werd verwacht. Deze verschillen kunnen ontstaan doordat op het moment van uitbetaling nog niet alle gegevens van de verdeelmaatstaven definitief zijn. Het gaat hierbij om een verschil van € 136,0 mln. Dit bedrag wordt, conform de bestaande systematiek, toegevoegd aan het uitgavenbudget voor 2021, zodat de betalingen aan gemeenten in 2021 plaats kunnen vinden.
3. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2020
De ontwikkeling van het BTW compensatiefonds (BCF) en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Bij Miljoenennota 2021 werd de ruimte onder het plafond voor 2020 geraamd op € 109,3 mln. Bij de definitieve afrekening blijkt deze ruimte te zijn toegenomen met € 107,7 mln. Dit overschot wordt toegevoegd aan het gemeentefonds en provinciefonds. Het aandeel van het gemeentefonds daarin bedraagt € 96,0 mln.
4. Brede aanpak dak- en thuisloosheid
Het kabinet wil dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk voorkomen en ervoor zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Het kabinet heeft voor de aanpak van dak- en thuisloosheid een financiële impuls beschikbaar gesteld van in totaal € 200,0 mln. voor de jaren 2020 en 2021. Daarvan is een groot deel al eerder aan het gemeentefonds toegevoegd. In aanvulling daarop wordt € 45,5 mln. aan gemeenten verstrekt in 2021. Het totaal beschikbaar gestelde bedrag voor 2021 komt daardoor op € 123,0 mln.
5. Wachttijden specialistische jeugdzorg
Het Rijk en de VNG hebben op 22 april jl. afspraken gemaakt over extra middelen en maatregelen voor actuele problematiek in de jeugdzorg. Eén van de maatregelen betreft meer inzet en regie op het voorkomen en aanpakken van wachttijden van (regionaal) ingekochte specialistische jeugdzorg op basis van goede data, zodat kwetsbare kinderen de hulp krijgen die ze nodig hebben. Hiervoor komt € 255,0 mln. beschikbaar.
6. Overige jeugdzorgproblematiek
Daarnaast wordt € 238,0 mln. verstrekt voor overige problematiek, zoals de consultatiefunctie ggz en het uitbreiden van de Praktijkondersteuner Huisarts (POH) jeugd ggz in gemeenten. De organisatorische kosten die met de bovenstaande gepaard gaan, zijn onderdeel van de beschikbaar gestelde middelen.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 gemeentefonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 gemeentefonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)1
Vastgestelde begroting (3=1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5=3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
32.818.978
630.997
33.449.975
776.538
34.226.513
130.108
137.322
140.721
141.938
Uitgaven
32.818.978
630.997
33.449.975
938.222
34.388.197
130.108
137.322
140.721
141.938
Financiering gemeenten
Bijdrage aan medeoverheden
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen
27.550.558
395.702
27.946.260
758.267
28.704.527
55.347
61.453
67.090
73.256
Decentralisatie-uitkeringen
1.102.286
235.295
1.337.581
106.580
1.444.161
‒ 15.836
‒ 15.856
‒ 15.856
‒ 17.404
Integratie-uitkering Voogdij 18+
723.378
0
723.378
7.049
730.427
14.493
14.493
14.493
14.493
Integratie-uitkering Beschermd wonen
1.501.271
0
1.501.271
29.628
1.530.899
26.284
33.380
34.266
34.218
Integratie-uitkering Participatie
1.903.278
0
1.903.278
39.785
1.943.063
38.724
37.680
36.623
35.572
Integratie-uitkeringen Overig
36.696
0
36.696
‒ 3.115
33.581
11.096
6.172
4.105
1.803
Kosten Financiële verhoudingswet
Opdrachten
Onderzoeken verdeelsystematiek
1.511
0
1.511
28
1.539
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
32.818.978
630.997
33.449.975
938.222
34.388.197
130.108
137.322
140.721
141.938
X Noot
1
Inclusief NvW en ISB's: Kamerstukken II 2020/21, 35570 B, nr. 3, Kamerstukken II 2020/21, 35679, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35731, nr. 1 en Kamerstukken II 2020/21, 35767, nr. 1
Toelichting
Algemeen
Het aandeel Juridisch verplicht bedraagt bij het gemeentefonds 100%.
Bijdragen aan medeoverheden
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen
Dit betreft de uitkering aan alle gemeenten, die ten goede komt aan de algemene middelen van de gemeenten. De uitkering is gebaseerd op de artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1.
Integratie-uitkeringen
Dit betreft de uitkering die wordt toegepast als rechtstreekse overheveling van middelen naar de algemene uitkering bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang naar de algemene uitkering. De uitkering is gebaseerd op artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1. Een overzicht van de integratie-uitkeringen is opgenomen in paragraaf 4.1.
Decentralisatie-uitkeringen
Naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering bestaat in het gemeentefonds ook de decentralisatie-uitkering. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1. Een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen is opgenomen in paragraaf 4.2.
Opdrachten en Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken op het vlak van de omvang en verdeling van het gemeentefonds en het onderhoud van het betaalsysteem.
4 Bijlagen
4.1 Overzicht integratie-uitkeringen
Tabel 4 Integratie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitgaven 2021
Voogdij 18+
730 427
Beschermd wonen
1 530 899
Participatie
1 943 062
Verhoging raadsledenvergoeding kleine gemeenten
10 067
Uitvoeringskosten inburgering
23 513
Wijziging betalingsverloop integratie uitkeringen 2020
2
Totaal
4.237.970
4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
Tabel 5 Decentralisatie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitgaven 2021
Aanpak discriminatie en bevorderen samenleven
219
Aanpak laaggeletterdheid
5.500
Aanpak lerarentekort G4
4.000
Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren
256
Beeldende kunst en vormgeving
13.500
Bevolkingsdaling
11.245
Bibliotheekmiddelen
1.000
Bodembescherming
16.765
Brede aanpak dak- en thuisloosheid
123.000
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders
4.731
Buurtsportcoaches
75.005
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)
3.780
Crisisdienstverlening
48.460
Erfgoed Deal
2.610
Faciliteitenbesluit opvangcentra
7.326
Geweld hoort nergens thuis
3.600
Gezond in de stad
24.042
Herorientatie zelfstandigen
6.387
Jeugd
21.700
Jeugd aan zet
3.090
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC
5.100
Kansen voor alle kinderen
85.000
Kerkenvisies
2.800
Koplopergemeenten clientondersteuning
4.628
Landelijke voorziening vreemdelingen
16.400
LHBTI beleid regenboogsteden
1.343
Maatschappelijke begeleiding
20.830
Maatschappelijke opvang
395.057
Museale voorzieningen slavernijverleden
958
Ondersteunen lokale culturele infrastructuur
149.700
Pilots Roma en Sinti
239
Programmabureau Sociaal domein
100
Regionale opgaven
25.500
Uitstapprogramma prostituees
4.000
Veilige steden
391
Veiligheidshuizen
7.699
Verkiezingen 2021
22.035
Versterken lokale werkgelegenheid Groningen
1.130
Versterking arbeidsmarktregio's
13.756
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten
3.825
Voorschoolse voorziening peuters
35.100
Vrouwenopvang
215.560
VTH-taken
46.700
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2020
10.094
Totaal
1.444.161
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 15 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Voor |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 3 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.