Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Kamerstuk 35570-VIII)
2020D37249 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Basis- en
Voortgezet Onderwijs en Media inzake de Vaststelling van de begrotingsstaten van het
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Kamerstuk
35 570 VIII).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, Verouden
Nr.
Vraag
1
Heeft u cijfers over het aantal illegale feesten voor de coronacrisis en het aantal
illegale feesten sinds het ingaan van de coronamaatregelen?
2
Hoeveel studenten maken gebruik van huurtoeslag?
3
Kunt u aangeven welke budgettaire wijzigingen er hebben plaatsgevonden binnen de begroting
die expliciet een negatief dan wel positief effect hebben op de kansengelijkheid van
mannen en vrouwen, aangezien onderwijs een belangrijke rol speelt in de kansengelijkheid
tussen mannen en vrouwen?
4
Hoeveel is er geïnvesteerd in onderwijs in de afgelopen tien jaar? Kunt u dat uiteenzetten
per onderwijssector? (po1, vo2, mbo3, ho4)
5
Kunt u een overzicht geven van alle (gedane en aangekondigde) extra investeringen
in het onderwijs, structureel en incidenteel, sinds de start van deze kabinetsperiode?
6
Hoeveel heeft het kabinet Rutte-III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het onderwijs?
7
Hoeveel heeft het kabinet Rutte-III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het primair
onderwijs?
8
Hoeveel heeft het kabinet Rutte-III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het hoger
onderwijs?
9
Hoeveel heeft het kabinet Rutte III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het voortgezet
onderwijs?
10
Hoeveel heeft het kabinet Rutte III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in cultuur?
11
Hoeveel heeft het kabinet Rutte III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in media?
12
Hoe is de verhouding tussen private en publieke bekostiging in zowel het primair als
het voortgezet onderwijs?
13
Hoeveel klachten en bezwaren heeft de Inspectie van het Onderwijs (hierna: Inspectie)
afgelopen jaar gekregen en hoeveel bedroeg dit voorgaande jaren? Wat was de aard van
deze klachten?
14
Kunt u een overzicht geven van alle geschrapte regels voor scholen in het toezicht
van de Inspectie?
15
Hoeveel ontving Nederland uit het programma Horizon Europe in de periode 2014–2020?
16
Hoeveel ontving Nederland uit het programma Erasmus+ in de periode 2014- 2020?
17
Hoeveel ontving Nederland uit het programma Creative Europe in de periode 2014–2020?
18
Wat is de stand van zaken in de uitvoering van het Regenboogakkoord?
19
Hoe wordt in de begroting aan de erkenning en waardering van docenten concreet (financiële)
uitvoering gegeven?
20
Welke consequenties verbindt u aan de bevindingen uit het onderzoek in samenwerking
met het Jeugdeducatiefonds en de ABN AMRO Foundation «Ieder kind een kans! Interventies
voor gelijke kansen in het basisonderwijs» voor het beleid gericht op gelijke onderwijskansen?
21
Wat zijn de opbrengsten van de Gelijke Kansen Alliantie (GKA)? Op welke wijze heeft
de GKA bijgedragen aan het tegengaan van ongelijke kansen?
22
Hoeveel kinderen leven in armoede? Wat zijn de meest recente cijfers?
23
Hoeveel extra lesuitval is er door corona in zowel primair als voortgezet onderwijs?
24
Op welke bevindingen is de € 244 miljoen gebaseerd, die u extra uittrekt om leerachterstanden
weg te werken die door de coronacrisis zijn ontstaan? Voor welk deel is dit budget
toereikend om de ontstane achterstanden teniet te doen? Op welke onderzoeken baseert
u dit oordeel?
25
Wat is de stand van zaken in de uitvoering van de extra programma’s die worden gefinancierd
uit de € 244 miljoen extra coronagelden om achterstanden van leerlingen weg te werken?
Hoeveel scholen maken hier tot nu toe gebruik van?
26
Op welke wijze(n) doet het thuiszittersbeleid recht aan het feit dat er in de laatste
zes maanden onder invloed van de coronacrisis een nieuwe groep thuiszitters is ontstaan:
zo'n 50.000 kinderen met een zwakkere gezondheid, bijvoorbeeld door diabetes, astma
of epilepsie?
27
Zijn er extra pedagogisch medewerkers nodig om in 2021 het verhoogd aantal uren voorschoolse
educatie te realiseren? Zo ja, hoeveel meer en hoe worden deze geworven? Zo nee, hoe
ziet de uitvoering er dan uit?
28
Wanneer zijn de regionale plannen gereed die vroegtijdig schoolverlaten tegen dienen
te gaan?
29
Hoeveel leraren zijn er werkzaam zijn in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs,
(voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en middelbaar
beroepsonderwijs uitgesplitst naar onbevoegd, benoembaar en bevoegde leraren in zowel
absolute getallen als percentages?
30
Hoe hoog is het huidige lerarentekort in de verschillende onderwijssectoren op dit
moment?
31
Hoe heeft het lerarentekort zich ontwikkeld sinds het aantreden van het kabinet Rutte
III?
32
Hoeveel leraren overwegen te stoppen met hun vak en met welke redenen?
33
Hoeveel leraren hebben in de afgelopen tien jaar het vak verlaten en met welke redenen?
34
Waar wordt de € 32 miljoen voor de aanpak lerarentekort precies aan besteed?
35
Waarom staan er geen percentages bij 2019 in tabel 2 Sterke docenten?
36
Wat kost jaarlijks de bureaucratie in het onderwijs in Nederland?
37
Wat zijn volgens u de grootste oorzaken van de hoge werkdruk in het onderwijs per
onderwijssector?
38
Kunt u specifiëren wat er gaat gebeuren met de € 460 miljoen die vrij is gemaakt voor
werkdrukmiddelen?
39
Onderdeel van het convenant dat gesloten is eind 2019 is het naar voren schuiven van
werkdrukmiddelen van 2023 en 2024, wat betekent dat voor de resterende werkdrukmiddelen
voor die jaren?
40
Is bekend wat de investering in werkdrukmiddelen in het primair en voortgezet onderwijs
de afgelopen vijf jaar heeft opgeleverd?
41
Is de inschatting dat jaarlijks structureel € 32 miljoen voor het lerarentekort genoeg
is om het op te lossen? Zo ja, kunt u uitleggen waarom u dat denkt? Zo nee, hoeveel
zou er nog bij moeten komen?
42
Is er in andere Europese landen ook sprake van een lerarentekort? Zo ja, kunt u een
overzicht geven?
43
Op welke manier is het voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs momenteel
mogelijk om hun vaardigheden voor digitaal lesgeven te bevorderen?
44
Op welke manier is het voor docenten in het hoger onderwijs momenteel mogelijk om
hun vaardigheden voor digitaal lesgeven te bevorderen?
45
Op welke manier is het voor docenten in het mbo momenteel mogelijk om hun vaardigheden
voor digitaal lesgeven te bevorderen?
46
Kunt u aangeven waar het bedrag van € 15 miljoen voor een offensief tot behoud van
stage- en leerwerkplekken op is gebaseerd?
47
Hoeveel studenten in het mbo hebben door de coronacrisis geen stage- of leerwerkplek
kunnen vinden?
48
Hoe gaat de € 15 miljoen in 2021 voor het offensief tot behoud van stage- en leerwerkplekken
besteed worden en hoeveel stage- en leerwerkplekken gaat dit opleveren?
49
Kunt u inzicht geven in het aantal uur dat mbo-instellingen besteden aan discriminatie
en stagediscriminatie?
50
Hoeveel meldingen van stagediscriminatie zijn er in het afgelopen jaar bij verschillende
meldpunten binnengekomen?
51
Kunt u een overzicht geven van de sancties die zijn getroffen tegen discriminerende
aanbieders van stageplaatsen?
52
Kunt u een overzicht geven van regionale verschillen in stagediscriminatie?
53
Wat is het effect van de coronacrisis op stagediscriminatie?
54
Welke instelling hebben nog geen goedgekeurde beoordeling gekregen van de NVAO5 als het gaat om de kwaliteitsafspraken? Op welke termijn wordt verwacht dat zij wel
een goedgekeurde beoordeling krijgen?
55
Waarom wordt het budget van de studievoorschotmiddelen voor 2021 niet uitdrukkelijk
en onder meer geoormerkt voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en
voor meer vaste banen voor docenten in met name het wetenschappelijk onderwijs?
56
Welke maatregelen neemt u, nu de gevolgen van de coronacrisis op het wetenschappelijk
onderzoek «nog lang merkbaar» zijn?
57
Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat voor onderzoek geen extra geld is,
nu wordt aangenomen dat de mogelijke schade voor onderzoeken als gevolg van de coronacrisis
veel hoger ligt?
58
Hoeveel procent van de makers voor de schermen (auteurs, acteurs, zangers, etc.) is
sinds de coronacrisis uit de sector vertrokken?
59
Hoeveel procent van de makers achter de schermen (technici, licht, camera, geluid
etc.) is sinds de coronacrisis uit de sector vertrokken?
60
Hoe groot zijn de verliezen voor theaters, filmhuizen en andere cultuurlocaties nu
zij maximaal 25 procent gevuld mogen worden?
61
Met welk percentage zaalbezetting in theaters, filmhuizen en andere cultuurlocaties
zouden deze plekken (gemiddeld) de kosten voor voorstellingen er wel uithalen?
62
Kunt u de algemene omzetdaling in de culturele sector van 62 procent specifiëren in
omzetdaling per culturele sector? (theater, film, dans, etc)
63
Kunt u aangeven uit welke geldstromen de € 500 miljoen bestaat die de kunst- en cultuursector
heeft ontvangen in 2020?
64
Hoeveel was de bijdrage van de gehele culturele en creatieve sector aan de totale
Nederlandse economie (het bbp6) in 2019, uitgesplitst per onderdeel van de sector?
65
Hoeveel was de werkgelegenheid in de culturele en creatieve sector in 2019 in arbeidsjaren
en arbeidsplaatsen in fte7?
66
Hoeveel freelancers en zzp’ers kent de culturele en creatieve sector in 2019 en 2020
uitgesplitst naar het gesubsidieerde en ongesubsidieerde deel van de sector?
67
Wat zijn de financiële gevolgen van de coronacrisis voor het ongesubsidieerde deel
van de kunst- en cultuursector in het geheel en specifiek voor freelancers?
68
Hoeveel banen zijn er in 2020 verloren gegaan voor het ongesubsidieerde deel van de
kunst- en cultuursector als gevolg van de coronacrisis?
69
Hoeveel mensen werkend in de kunst- en cultuursector hebben geen beroep kunnen doen
op generieke steun in 2020, uitgesplitst naar vaste krachten en freelancers, als ook
gesubsidieerd en ongesubsidieerd?
70
Hoeveel regionale cultuur- en kunstinstellingen krijgen subsidie uit de basisinfrastructuur
voor de periode 2021–2024 en hoeveel waren dat er in 2017–2020, uitgesplitst naar
regio?
71
Wat is het verwachte dalingspercentage in a) werkgelegenheid, b) inkomsten en c) aanbod
(programma’s etc.) in 2021 en de jaren daarna, aangezien het aannemelijk is dat in
2021 en de jaren daarna de gevolgen van het coronavirus op de kunst- en cultuur sector
nog merkbaar zullen zijn?
72
Klopt het dat de fiscale mogelijkheden die er zijn, slechts gelden voor de Geefwet,
en daarmee alleen voor instellingen met een ANBI8-status?
73
Klopt het dat de Geefwet en crowdfunding geen fiscale maatregelen zijn, zoals een
verlaging of een nulstelling van het btw-tarief op podiumkunsten, openbare musea en
verzamelingen en het fiscaal aantrekkelijk maken van diensten die creatievelingen
aanbieden, ook op EU-niveau?
74
Wat zou het kosten om de aankoop van kunst en cultuur fiscaal aftrekbaar te maken
van de inkomstenbelasting?
75
Wat zou het kosten om als crisismaatregel de Geefwet tijdelijk te verruimen door de
drempel en het plafond te verwijderen, als ook aankopen van kunst en cultuur eronder
te laten vallen?
76
Klopt het dat individuele kunstenaars niet in aanmerking komen voor een ANBI-status
en dat er tot nu toe nog geen passende fiscale maatregel is gevonden ter bevordering
van aankoop van kunstwerken of het inhuren van kunstenaars? Welke fiscale regelingen
zouden de aankoop van kunst en het inhuren van kunstenaars zonder ANBI-status kunnen
aanmoedigen?
77
Kunt u aangeven met hoeveel procent kunstaankopen zijn gedaald in 2020, onder andere
omdat kunstbeurzen stil liggen vanwege het beperkte internationale verkeer?
78
Welke fiscale maatregelen zijn er voor zelfstandige en freelance kunstenaars? Is er
al onderzocht wat de impact zou kunnen zijn van fiscale maatregelen, zoals een (tijdelijke)
verlaging of een nulstelling van het btw-tarief op podiumkunsten, openbare musea en
verzamelingen, het voorkomen van het betalen van dubbele belasting door Nederlandse
popartiesten bij optredens in het buitenland en het, misschien tijdelijk, fiscaal
aantrekkelijk maken van diensten die creatievelingen aanbieden, ook op EU-niveau?
79
Klopt het dat individuele kunstenaars de grootste groep werkenden is die onder het
sociaal minimum leven, waardoor er vaak geen buffer bestaat om in een crisis het hoofd
boven water te houden? Hoeveel procent van deze groep leeft in 2020 onder het sociaal
minimum en hoe is dit cijfer veranderd ten opzichte van 2019? Wat zijn de verwachtingen
voor deze groep in 2021?
80
Hoeveel procent van de € 300 miljoen uit het eerste steunpakket voor de culturele
sector is bij makers terechtgekomen?
81
Hoeveel procent van de € 300 miljoen uit het eerste steunpakket voor de culturele
sector is bij gesubsidieerde instellingen terechtgekomen?
82
Hoeveel procent van de € 300 miljoen uit het eerste steunpakket voor de culturele
sector is bij zzp'ers terechtgekomen?
83
Hoe wordt de € 2 miljoen extra voor regionale cultuur gefinancierd?
84
Hoeveel procent van het tweede steunpakket voor de culturele sector gaat naar verwachting
bij makers terechtkomen? Hoe gaat u daarvoor zorgen?
85
Kunt u aangeven uit welke geldstromen de mogelijke € 700 miljoen bestaat die de kunst-
en cultuursector kan ontvangen in 2021?
86
Wat is de voortgang op het ratificatieproces van Nederland van het ILO9 Verdrag nr. 190 «Geweld en intimidatie in de wereld van werk», waarin specifieke
aandacht is voor gender-gerelateerd geweld en de impact van huiselijk geweld op werk?
87
Welke concrete maatregelen gaat u treffen en welke concrete actie gaat u ondernemen
tegen geweld achter de voordeur, nu u constateert dat de hoeveelheid huiselijk geweld
tijdens de coronacrisis naar «verwachting» is toegenomen?
88
Wat is de stand van zaken omtrent het wetsvoorstel voor diversiteitsquota in raden
van toezicht en raden van bestuur?
89
Wat is de stand van zaken omtrent de andere aanbevelingen uit het rapport «Diversiteit
in de top» van de SER10?
90
Zet u in op het plaatsvinden van een volledige 65e Commission on the Status of Women
(CSW) in 2021, ook in de contacten met relevante EU- en VN-gremia, nu de CSW in 2020
en andere bijeenkomsten ter viering van Beijing+25 geen doorgang konden vinden wegens
COVID-19?
91
Wat zijn de mogelijke negatieve gevolgen voor gendergelijkheid en vrouwenrechten mocht
de 65e CSW of andere bijeenkomsten voor Beijing+25 geen of in een beperkte doorgang
vinden vanwege de COVID-19 pandemie? Waar zet u in het geval van geen of een beperkte
doorgang van de 65e CSW op in?
92
Hoe ondersteunt u de participatie van het Nederlandse maatschappelijk middenveld en
haar partners in onder andere fragiele staten in de aanloop van en tijdens de 65e
CSW? Ziet u mogelijke risico’s dan wel kansen voor de participatie van het maatschappelijk
middenveld als gevolg van de COVID-19 crisis? Zo ja, welke zijn deze?
93
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is omtrent het uitwerken van de aanbevelingen
uit het rapport van Grevio11 (Raad van Europa) over het Nederlandse beleid voor de bestrijding van geweld tegen
vrouwen?12 Wanneer kunnen de aanbevelingen met de Kamer worden gedeeld? Op welke manier wordt
in de uitwerking rekening gehouden met de mogelijke negatieve gevolgen van de COVID-19
crisis met betrekking tot de eerder (op blz. 22 van het rapport) benoemde toename
van huiselijk geweld?
94
Kunt u de subsidieregeling primair onderwijs van € 102 miljoen uitsplitsen hoeveel
geld naar welke ondersteuning is gegaan?
95
Kunt u de subsidieregeling voortgezet onderwijs uitsplitsen waar het geld terecht
gekomen is?
96
Kunt u bij tabel 8 per maatregel uitsplitsen op welk begrotingsartikel en meer specifiek
op welk onderdeel van het begrotingsartikel, de maatregel te vinden is en kunt u tevens
dit bedrag uitsplitsen over de jaren 2020 en 2021?
97
Wat kost het om de compensatie die studenten in het mbo, hbo en wo13 ontvangen als gevolg van studievertraging vanwege COVID-19 als ze afstuderen tussen
september en januari uit te breiden naar alle studenten mbo, hbo en wo, ongeacht het
studiejaar of dat er sprake is van studievertraging?
98
Wat kost het om iedere student in het mbo, hbo en wo een kwart van het les- of collegegeld
terug te geven?
99
Kan er een inschatting worden gegeven van het aantal studenten dat studievertraging
heeft opgelopen als gevolg van de coronamaatregelen?
100
Is de uitval in studiejaar 2019/2020 groter dan in voorgaande jaren? Kan er een overzicht
worden gegeven van de uitval van de afgelopen vijf jaar?
101
Kunt u een inschatting maken van het aantal studenten dat vertraging op zal lopen
in het mbo, hbo en wo door de uitbraak van corona?
102
Zijn er cijfers beschikbaar over studievertraging en/of uitval ten gevolge van stagediscriminatie?
103
Hoeveel studenten hebben via online proctoring tentamens gemaakt? Van hoeveel studenten
hiervan heeft het online proctoring gefaald en is het tentamen ongeldig verklaard?
104
Kunt u een inschatting maken van de kosten als alle studenten die vertraging oplopen
door corona compensatie ontvangen?
105
Wat zijn de opbrengsten tot nu toe van de inhaal- en ondersteuningsprogramma's die
scholen (hebben) kunnen bieden naar aanleiding van de extra middelen die daarvoor
vrijgemaakt zijn vanwege de coronacrisis?
106
Verwacht u dat het bedrag van € 244 miljoen dat geserveerd is om leerachterstanden
door de coronacrisis in te halen in de voorschoolse educatie, het po en het vo, genoeg
gaat zijn? Zo ja, waar baseert u dit bedrag op?
107
Hoeveel, van zowel de generieke coronasteunpakketten als van de cultuurspecifieke
steunpakketten, is er in totaal bij makers terecht gekomen en komt daar naar verwachting
na eventuele uitwerking nog bij?
108
Kunt u uitleggen hoe de verschillende bedragen inzake het voorkomen van jeugdwerkloosheid,
te weten € 29,5 miljoen en € 14 miljoen zich tot elkaar verhouden?
109
Hoe wordt de «tegenvaller nieuwkomers» opgevangen?
110
Welke leerlingen of docenten krijgen minder geld nu de tegenvaller nieuwkomers moet
worden opgevangen?
111
Hoeveel is er totaal extra geïnvesteerd in onderwijs deze kabinetsperiode, zowel structureel
als incidenteel, naast de afspraken uit het reageerakkoord in 2017?
112
Wat betekenen de nieuwe leerlingencijfers voor de te verwachten krimp, uitgesplitst
per sector?
113
Hoe kan het dat de leerlingen- en studentenramingen elk jaar zo verkeerd worden ingeschat?
114
Waar komt de € 60 miljoen vandaan waarmee de tegenvallende leerlingen- en studentenramingen
uit de OCW-begroting zelf worden bekostigd?
115
Hoeveel is er de afgelopen tien jaar uit de OCW-begroting zelf bekostigd om de tegenvallende
leerlingen- en studentenramingen op te vangen?
116
Kunt u specificeren hoe groot de tegenvaller is in de leerlingen- en studentenontwikkeling
die in 2021 € 198,1 miljoen bedraagt en die verder oploopt tot € 416,8 miljoen (in
2025), bij de leerlingen- en studentenaantallen in de jaren 2022, 2023 en 2024?
117
Kunt u specificeren hoe groot de tegenvaller bij de studiefinanciering, die in 2021
€ 16,7 miljoen bedraagt en die verder oploopt tot € 36,3 miljoen (in 2025), is bij
de raming van de studiefinanciering in de jaren 2002, 2023 en 2024?
118
Kunt u per begrotingsartikel (1, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 14, 15, 16 en diverse) een uitsplitsing
geven van alle intensiveringen?
119
Kunt u per begrotingsartikel (1, 3, 4, 6, 7, 14 en 16) een uitsplitsing geven van
alle ombuigingen?
120
Kunt u per begrotingsartikel (1, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 14, 15, 16 en diverse) een uitsplitsing
kunnen geven van alle saldi intensiveringen en ombuigingen?
121
Hoeveel niet-juridisch verplichte middelen in euro’s zijn nog niet bestemd voor bepaald
doeleinden?
122
Hoeveel reserves hebben de verschillende schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
opgebouwd?
123
Welke andere landen hebben ook een systeem dat vergelijkbaar is met het passend onderwijs
in Nederland? Wat zijn de knelpunten die in deze landen ervaren worden?
124
Waarom is het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis zit
zonder passend onderwijsaanbod opnieuw gestegen in 2019 in het primair onderwijs?
125
Hoe verhoudt klassengrootte zich tot de score op de eindtoets?
126
Wat zijn de oorzaken dat het aantal thuiszitters nog steeds oploopt? Wat gaat u daaraan
doen?
127
Hoeveel van het aandeel thuiszittende leerlingen is hoogbegaafd?
128
Hoe komt het dat het aandeel thuiszittende leerlingen is gestegen, terwijl er meer
in is geïnvesteerd?
129
Hoeveel scholen zijn er de afgelopen vier jaar gesticht in Nederland in het primair
onderwijs en wat waren hun achtergrond (bijzonder of openbaar onderwijs, en wat voor
bijzonder onderwijs)?
130
Hoeveel scholen zijn er de afgelopen vier jaar gesticht in Nederland in het voortgezet
onderwijs en wat waren hun achtergrond (bijzonder of openbaar onderwijs, en wat voor
bijzonder onderwijs)?
131
Op welke manier is de kwaliteit van het onderwijs inzichtelijk voor ouders in het
primair- en voortgezet onderwijs?
132
Hoeveel kost het jaarlijks om alle leerlingen in Nederland een warme maaltijd op school
te geven in het basisonderwijs?
133
Welke kinderen hebben een risico op een onderwijsachterstand, voordat ze aan het primair
onderwijs zijn begonnen?
134
Hoeveel leerlingen die hoogbegaafd zijn kunnen van dit onderwijs- en/of ondersteuningsaanbod
gebruikmaken?
135
Hoeveel hoogbegaafde leerlingen hebben extra onderwijs- en/of ondersteuningsaanbod
nodig?
136
Hoeveel kinderen die hoogbegaafd zijn zitten momenteel thuis?
137
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar in het primair onderwijs
in deze periode?
138
Wat verdient een basisschoolleraar gemiddeld?
139
Hoeveel kinderen maken gebruik van leerlingenvervoer?
140
Waarom stijgen het aantal leerlingen in het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet)
speciaal onderwijs, terwijl het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt?
141
Hoeveel kost het om de groepsgrootte in het basisonderwijs terug te brengen naar 20
leerlingen?
142
Hoeveel kost het om de groepsgrootte in het basisonderwijs terug te brengen naar 21
leerlingen?
143
Hoeveel kost het om de groepsgrootte in het basisonderwijs terug te brengen naar 22
leerlingen?
144
Is bekend welke klassengrootte leidt tot de beste leerprestaties?
145
Hoeveel procent van de Nederlandse basisschoolklassen zijn groter dan 30 leerlingen?
146
Hoeveel procent van de Nederlandse basisschoolklassen zijn groter dan 25 leerlingen?
147
Hoe verhoudt de dalende leerlingenaantallen in het primair onderwijs tot 2025 (tabel
22) zich tot de tegenvaller voor de leerlingenramingen, vanwege meer nieuwkomers dan
geraamd? Zijn de kosten voor de geraamde aanvullende financiering die nodig is om
nieuwkomers te ondersteunen groter dan de verminderde financiering die nodig is vanwege
dalende leerlingenaantallen in het primair onderwijs? Hoe zit dit voor het voortgezet
onderwijs?
148
Hoeveel investeert u in werkdrukmiddelen in het voortgezet speciaal onderwijs?
149
Wat is de gemiddelde klassengrootte in het voortgezet speciaal onderwijs? Is dat de
afgelopen tien jaar gestegen?
150
Hoeveel kost het om overal in Nederland brede brugklassen in te voeren?
151
Wat verklaart de stijging aan humanistisch vormend en godsdienstonderwijs?
152
Voor het schooljaar 2021–2022 is € 370 miljoen beschikbaar om de werkdruk in het primair
onderwijs tegen te gaan, hoe bent u tot dat bedrag gekomen? Hoe gaat u dat besteden?
153
Hoeveel geld komt er vrij als de sectorakkoorden aflopen? Is dit geld nu al bestemd
voor een andere post op de begroting?
154
Waarom dalen de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs, terwijl het aantal leerlingen
in het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs stijgen?
155
Wat is de stand van zaken bij de erkenning van het CXC14-onderwijs van Sint-Eustatius? Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat de
CXC-structuur wordt gevolgd, terwijl de hbo-instellingen in Nederland worden vrijgelaten
om studenten met deze (buitenlandse!) diploma's al dan niet te accepteren?
156
Hoeveel geld gaat er van de lichte ondersteuning naar de ondersteuning van hoogbegaafde
leerlingen?
157
Wat is het minimale budget voor ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen in het po
en vo?
158
Hoeveel geld is er beschikbaar uit de aanvullende bekostiging voor het leeraanbod
voor hoogbegaafde leerlingen uitgesplitst in het po en vo? Hoeveel is dat per hoogbegaafde
leerling?
159
Hoeveel hoogbegaafde leerlingen kunnen hiermee ondersteund worden?
160
Hoeveel hoogbegaafde leerlingen kunnen er niet mee geholpen worden?
161
Wat zijn de eerste resultaten bij de Aanpak tekorten G5?
162
Hoeveel kost het om kinderopvang over te hevelen van het Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap?
163
Waarom is het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis zit
zonder passend onderwijsaanbod opnieuw gestegen in 2019 in het voortgezet onderwijs?
164
Klopt het dat 4,1 procent van de lessen in het voortgezet onderwijs gegeven worden
door onbevoegden? Hoeveel personen zijn dit en om hoeveel lesuren gaat dit?
165
Hoeveel lesuren worden gegeven door benoembare leraren in zowel het primair, als het
voortgezet onderwijs?
166
Hoeveel lesuren worden gegeven door onbevoegden in zowel het primair, als het voortgezet
onderwijs?
167
Hoeveel lesuren worden gegeven door bevoegde leraren in zowel het primair, als het
voortgezet onderwijs?
168
Waarom is het aantal voortijdige schoolverlaters in het voortgezet onderwijs ook in
2019 weer gestegen?
169
Hoeveel wordt er geïnvesteerd om de werkdruk in het voortgezet onderwijs tegen te
gaan?
170
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar, tweedegraads, in het middelbaar
onderwijs in deze periode?
171
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar, eerstegraads, in het middelbaar
onderwijs in deze periode?
172
Wat verdient een tweedegraads leraar op de middelbare school?
173
Wat verdient een tweedegraads leraar gemiddeld op een middelbare school?
174
Wat verdient een eerstegraads leraar op de middelbare school?
175
Wat verdient een eerstegraads leraar gemiddeld op een middelbare school?
176
Bij welke vakken is het lerarentekort in het middelbaar onderwijs het grootst?
177
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar in het voortgezet onderwijs
in deze periode?
178
Verdient een leraar meer dan een verpleegster of een agent?
179
Hoeveel islamitische middelbare scholen hebben momenteel beoordeling onvoldoende door
de Inspectie?
180
Hoeveel leerlingen volgden er in schooljaar 2019/2020 een aanvullend onderwijsprogramma,
zoals tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in
zowel basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma
in tabelvorm aangeven?
181
Hoeveel leerlingen volgen er dit schooljaar een aanvullend onderwijsprogramma, zoals
tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in zowel
basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma in tabelvorm
aangeven?
182
Wat is de gemiddelde klassengrootte in het voortgezet onderwijs in Nederland?
183
Hoeveel zou het kosten om de klassengrootte in het voortgezet onderwijs terug te brengen
naar 21 leerlingen?
184
Kunt u aangeven met hoeveel procent het aantal vroegtijdige schoolverlaters in het
mbo gestegen is door corona? Kunt u een reeks geven van de afgelopen tien jaar?
185
Kunt u aangeven hoeveel het kost om de mbo-stagetekorten in de publieke sector weg
te werken?
186
Kunt u aangeven hoeveel het kost om de mbo-stagetekorten in de private sector weg
te werken?
187
Wat is de omvang van het lerarentekort in het mbo in 2020 en de verwachtingen voor
2021?
188
Kunt u uiteenzetten hoe u kansengelijkheid in het mbo bevordert?
189
Kunt u aangeven hoe de private sector wordt gestimuleerd om mbo-stageplekken te creëren?
190
Hoe groot is het actuele mbo-stagetekort op dit moment?
191
Wat is het verwachte mbo-stagetekort voor 2020/2021?
192
Hoeveel kost een bbl15-leerwerkbaan gemiddeld voor de werkgever?
193
Wat levert een bbl-leerwerkbaan gemiddeld aan baten op voor de werkgever?
194
Hoeveel kost een bol16-stage gemiddeld voor de werkgever?
195
Wat levert een bol-stage gemiddeld aan baten op voor de werkgever?
196
Kunt u een overzicht geven van alle maatregelen die de rijksoverheid, decentrale overheden,
werkgevers en SBB17 hebben genomen om mbo-stagetekorten terug te dringen, alsmede een overzicht van hoeveel
stages elk van die maatregelen heeft opgeleverd?
197
Hoe groot is het stagetekort in de publieke sectoren op dit moment, uitgesplitst naar
sector?
198
Welke maatregelen neemt u om meer mbo-stages in de publieke sectoren te creëren en
hoeveel stages gaat dit naar verwachting opleveren?
199
Hoeveel uur stagebegeleiding stellen mbo-instellingen gemiddeld beschikbaar per student
en hoe heeft dit aantal uren zich over de afgelopen vijf jaar ontwikkeld?
200
Hoeveel uur stagebegeleiding stellen werkgevers gemiddeld beschikbaar per student
en hoe heeft dit aantal uren zich over de afgelopen vijdf jaar ontwikkeld?
201
Hoe vaak is stagediscriminatie in het mbo geconstateerd in 2019 en 2020?
202
Wat verdient een leraar in het mbo?
203
Waardoor stijgen de kosten per student in het mbo over de komende vijf jaar?
204
Waarom is de uitgave per mbo-student in 2022 € 1.000 lager dan in 2023?
205
Waarom loopt het LLO18 budget van bijna € 8 miljoen in 2022 terug tot bijna € 3 miljoen in 2023 en nog lager
in de jaren daarna?
206
Kunt u aangeven hoeveel wordt besteed aan kansengelijkheid in het mbo? Kunt u een
reeks geven van de afgelopen tien jaar?
207
Kunt u een overzicht per jaar geven uit de afgelopen zes jaar van de besteding van
de gelden verbonden aan de kwaliteitsafspraken afgezet tegen zowel de daadwerkelijk
verbeterde onderwijskwaliteit, als de door studenten ervaren onderwijs?
208
Wat is het effect van de subsidieregeling praktijkleren op de groep mbo-studenten
met een migratie-achtergrond die zoals blijkt uit onderzoek meer moeite blijken te
hebben bij het vinden van een stageplek? Vindt deze groep sinds invoering van de regeling
sneller een stageplek? Zo nee, heeft u hiervoor een verklaring?
209
Welk percentage van de totale subsidie praktijkleren wordt benut in het hoger onderwijs?
210
Zijn er naast het bedrag van € 14 miljoen nog andere bedragen opgenomen in de begroting
voor de aanpak jeugdwerkloosheid? Zo ja op welke begrotingsartikel en bij welk onderdeel
van dit begrotingsartikel is dit terug te vinden in de begroting?
211
Op welke manieren houdt de aanpak van laaggeletterdheid rekening met het toenemende
aandeel leerlingen dat op 15-jarige leeftijd onvoldoende kan lezen om aan de samenleving
deel te nemen en een kwart van de 15-jarigen risico loopt op laaggeletterdheid? In
hoeverre is in deze begroting op dit punt sprake van voortschrijdend inzicht en nieuw
beleid?
212
Kunt u aangeven hoeveel projecten SBB heeft uitgevoerd in 2018, 2019 en 2020?
213
Hoeveel meldingen van discriminatie heeft SBB ontvangen? Kunt u een reeks geven van
de afgelopen tien jaar?
214
Heeft SBB loon- en prijsbijstelling ontvangen?
215
Wat is het effect van het twee jaar op rij niet uitkeren van een loon-prijsbijstelling
aan SBB op het aantal stageplaatsen dat SBB kan helpen creëren?
216
Hoe groot is het tekort aan stages op het hbo?
217
Welke acties zijn op het hbo in gang gezet om meer stages mogelijk te maken?
218
Is er een «SBB van het hbo», die het aanbieden van stages aanjaagt?
219
Kunt u een specificatie geven van de posten en kosten die onder de overige subsidies
vallen?
220
Kunt u aangeven hoeveel studenten op dit moment een tweede opleiding volgen in onderwijs
of zorg die al eerder een graad hebben behaald in onderwijs of gezondheidszorg?
221
Kunt u aangeven hoeveel studenten op dit moment een tweede opleiding volgen in onderwijs
of zorg?
222
Kunt u aangeven hoeveel het zou kosten om de studenten die op dit moment een tweede
opleiding volgen in onderwijs of zorg en die al eerder een graad hebben behaald in
onderwijs of gezondheidszorg het lagere wettelijke collegegeld te laten betalen in
plaats van het instellingscollegegeld?
223
Kunt u aangeven hoe groot de daling is van het aantal internationale studenten dat
in Nederland studeert door de uitbraak van corona? Kunt u dit aangeven voor Europese
en niet-Europese studenten?
224
Kunt u uiteenzetten waarom de afgelopen vijf jaar de uitval van studenten na het eerste
studiejaar is toegenomen?
225
Hoeveel studenten zijn momenteel ingeschreven aan een Nederlandse universiteit?
226
Hoeveel studenten staan momenteel ingeschreven aan een Nederlandse hbo-instelling?
227
Hoeveel procent van de ingeschreven studenten aan een Nederlandse universiteit of
hbo-instelling is afkomstig uit een niet-EER19 land?
228
Hoeveel procent van de ingeschreven studenten in het Nederlandse hoger onderwijs is
afkomstig uit een EER-land, exclusief Nederland?
229
Welke studies hebben momenteel een BSA20 en hoe hoog is dat BSA?
230
Hoeveel procent van de studenten vindt een baan in het eerste jaar nadat ze hun bachelor
hebben behaald?
231
Hoeveel procent van de studenten vindt een baan in het eerste jaar nadat ze hun master
hebben behaald?
232
Hoeveel, zowel absoluut als procentueel, is er tijdens de kabinetsperiode van Rutte-III
extra geïnvesteerd in hoger onderwijs, onderzoek en wetenschap ten opzichte van de
kabinetsperiode Rutte-II?
233
Met hoeveel euro is in totaal tijdens kabinet Rutte-III het budget voor artikel 6
en 7 bijgesteld voor studentenaantallen?
234
Hoeveel studenten in het hoger onderwijs hebben ouders met een inkomen tot € 80.000
en hoeveel tot € 100.000?
235
Kunt u uiteenzetten wat de leeftijden en de aantallen zijn van de huidige leenstelsel-generatie?
236
Hoeveel wordt herverdeeld van alfa, gamma, medische faculteiten naar bèta en technische
faculteiten over 2021, 2022, en 2013?
237
Kunt u de precieze verdeelsleutel van de aanvullende beurs delen met de Kamer?
238
Wat is de financiële invloed, uitgesplitst per instelling, vanwege de afname van internationale
studenten door COVID-19?
239
Waarom wordt bij tabel 41 «Uitgaven per student» over bekostiging per student slechts
het onderwijsdeel weergegeven? Zou het niet vollediger zijn om hierbij ook het onderzoeksdeel
te noemen, voor het wetenschappelijk onderwijs?
240
Kunt u aangeven hoeveel middelen vrijkomen met het sluiten van de NESO21-kantoren?22
241
Kunt u een overzicht geven van de Rijksbijdrage aan universiteiten van het afgelopen
tien jaar, verdeeld in 1e en 2e geldstroom?
242
Hoeveel ontvangt Studiekeuze 123 voor het uitvoeren van de Nationale Studentenenquête?
243
Welke eisen zijn er om selectie aan de poort te mogen toepassen in het hoger onderwijs?
244
Hoeveel subsidie ontvangt de LSVb23?
245
Op welke manier wordt de representativiteit van het LSVb vastgesteld?
246
Hoeveel subsidie ontvangt het ISO24?
247
Op welke manier wordt de representativiteit van het ISO vastgesteld?
248
Hoeveel subsidie ontvangt het JOB25?
249
Kunt u aangeven in hoeverre er specifieke kwaliteitscriteria zijn geformuleerd voor
afstands- en online onderwijs?
250
Wat voor adviezen zijn er verschenen over het specifieker opstellen van criteria of
richtlijnen rond de kwaliteit van online onderwijs?
251
Kunt u aangeven hoeveel procent van het onderwijs op afstand en online te volgen is,
zowel voor corona als op dit moment?
252
Welke hulp en aanbod aan hulpmiddelen biedt u aan onderwijsinstellingen om hen te
ondersteunen in het vormgeven van online onderwijs?
253
Hoeveel opleidingen, in percentage van het totaal, hebben op dit moment nog geen enkele
vorm van fysiek onderwijs?
254
Hoeveel kost het om de loonkloof tussen leraren in het primair onderwijs en voortgezet
onderwijs te dichten?
255
Hoeveel kost het om de leraren die werken in het voortgezet speciaal onderwijs te
laten vallen onder de cao van het voortgezet onderwijs in plaats van de cao van het
primair onderwijs?
256
Hoeveel kost het om het salaris van leraren in het primair onderwijs gelijk te trekken
aan het salaris van leraren in het voortgezet onderwijs, inclusief de arbeidsvoorwaarden
uit het voortgezet onderwijs, zoals de vermindering van lestijden, waardoor leraren
uit beide sectoren onder een cao kunnen gaan vallen naar de huidige standaarden van
het voortgezet onderwijs?
257
Hoe groot is de stille reserve (mensen met een lesbevoegdheid die niet in het onderwijs
werken) op dit moment voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs?
258
Heeft u een inschatting hoeveel procent van de stille reserve weer in het onderwijs
zou willen werken als de klassengrootte wordt aangepakt, als de salarissen omhoog
gaan of als de werkdruk wordt aangepakt? Kunt u dat per punt inschatten?
259
Kunt u uiteenzetten hoeveel leraren het voortgezet speciaal onderwijs de afgelopen
tien jaar voortijdig hebben verlaten?
260
Welke mogelijkheden ziet u om de lerarenbeurs weer te verhogen naar de hoogte van
het bedrag in 2019?
261
Hoeveel is er de afgelopen tien jaar geïnvesteerd in de Lerarenbeurs? Hoeveel daarvan
is per jaar opgemaakt?
262
Hoeveel geld was er tekort in 2020 bij de Lerarenbeurs om te kunnen voldoen aan alle
aanvragen uit alle sectoren?
263
Hoe is het oplopende budget voor de Lerarenbeurs te verklaren vanaf 2023 na de aanvankelijke
daling vanwege de overheveling van gelden uit de Lerarenbeurs naar regelingen voor
zij-instromers?26
264
Hoe is de daling van het budget voor zij-instromers te verklaring zoals deze blijkt
uit tabel 46 na de aanvankelijke stijging in 2021 en het gegeven dat een deel van
het budget uit de Lerarenbeurs is ingezet voor extra stimulering en ondersteuning
van zij-instromers?
265
Kunt u uiteenzetten hoeveel leraren het voortgezet onderwijs de afgelopen tien jaar
voortijdig hebben verlaten?
266
Kunt u uiteenzetten hoeveel leraren het primair onderwijs de afgelopen tien jaar voortijdig
hebben verlaten?
267
Is het budget voor de subsidieregeling Lerarenbeurs in 2021 en latere jaren nog toereikend
om alle verwachte aanvragen voor de Lerarenbeurs te kunnen honoreren?
268
Als het budget voor de subsidieregeling Lerarenbeurs in 2021 volledig uitgeput raakt,
worden er dan aanvragen voor de Lerarenbeurs afgewezen net als in het jaar 2020 gebeurd
is?
269
Is de inschatting dat € 46,8 miljoen in 2021 genoeg is om aan alle aanvragen van de
Lerarenbeurs te voldoen? Zo ja, waar baseert u dat op? Zo nee, aan hoeveel aanvragen
denkt u te kunnen voldoen? Hoeveel zou het kosten om wel aan alle ingeschatte aanvragen
te voldoen?
270
Hoeveel onderwijsassistenten hebben in de afgelopen vijf jaar gebruikt gemaakt van
de subsidieregeling om leraar te worden?
271
Hoeveel van het budget voor zij-instroom gaat naar de subsidieregeling voor onderwijsassistenten?
272
Kan worden aangegeven hoeveel zij-instromers zijn ondersteund vanuit de regeling voor
zij-instromers vanaf 2017 en hoe de verdeling is van zij-instromers die werden ondersteund
over de diverse onderwijssectoren?
273
Hoeveel leraren zijn er afgelopen kabinetsperiode bijgekomen via de zij-instroomroute
en hoeveel zijn er tijdens of vlak na de opleiding uitgevallen?
274
Hoeveel openbare scholen zijn er in Nederland in het primair en voortgezet onderwijs?
275
Hoeveel bijzondere scholen zijn er in Nederland in het primair en voortgezet onderwijs?
276
Hoeveel islamitische middelbare scholen zijn er in Nederland?
277
Hoeveel islamitische basisscholen zijn er in Nederland?
278
Wat kost het om alle studenten die onder het leenstelsel vallen met terugwerkende
kracht een thuiswonende basisbeurs toe te kennen?
279
Wat kost het om alle studenten die onder het leenstelsel vallen met terugwerkende
kracht een uitwonende basisbeurs toe te kennen?
280
Hoeveel studenten in de collegejaren 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020
en 2020/2021 vallen onder het sociaal leenstelsel?
281
Hoeveel studenten in de collegejaren 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020
en 2020/2021 ontvangen nog een basisbeurs onder het oude stelsel van studiefinanciering?
282
Hoeveel studenten en oud-studenten vallen onder het sociale leenstelsel?
283
Hoeveel eerstejaarsstudenten zijn er ieder jaar sinds de invoering van het sociaal
leenstelsel, toegespitst naar mbo, hbo en wo?
284
Hoeveel procent van de studenten zou ongeveer in aanmerking komen voor de aanvullende
beurs, als de aanvullende beurs verbreed zou worden naar € 70.000?
285
Hoeveel instellingen met een positieve beoordeling van de Raad van Cultuur krijgen
nu toch subsidie van het Fonds Podiumkunsten door de extra € 15 miljoen? Vallen er
toch nog instellingen buiten de boot?
286
Kunt u een vergelijking geven van de verhouding tussen vaste contracten en flexibele
contracten en zzp'ers in de culturele sectoren in andere Europese landen?
287
Op welke manier kan het genre musical en popmuziek gebruikmaken van rijksubsidies?
288
Op welke manier kan het genre musical en popmuziek gebruikmaken van regionale subsidies?
289
Op welke manier zijn er stimuleringsfondsen voor genre musicals en popmuziek?
290
Op welke manier is regionale spreiding gewaarborgd binnen verdeling van culturele
rijkssubsidies?
291
Hoeveel is er in cultuur geïnvesteerd in de kabinetsperiode Rutte-II? Kan daarbij
expliciet worden aangegeven in welke mate de circa € 200 miljoen aan bezuinigingen
uit Rutte-I op cultuur zijn teruggedraaid?
292
Hoeveel, zowel absoluut als procentueel, is er tijdens de kabinetsperiode van Rutte-III
extra geïnvesteerd in cultuur ten opzichte van de kabinetsperiode Rutte-II?
293
Hoeveel procent van de cultuurgelden komt nu in de Randstad terecht en hoeveel procent
komt in de regio terecht?
294
Hoeveel procent van de toegevoegde € 500.000 per jaar van 2021 tot en met 2024 aan
de koepelregeling cultuureducatie voor kinderen en jongeren gaat naar mbo-studenten?
Kunt u specifiëren waaraan?
295
Is bekend hoe vaak mbo-studenten gemiddeld per jaar een culturele voorstelling, tentoonstelling,
evenement of culturele instelling bezoeken?
296
Hoeveel is er totaal extra geïnvesteerd in cultuur deze kabinetsperiode, zowel structureel
als incidenteel? Kunt u hierbij zowel de extra investeringen uit het regeerakkoord
van Rutte-III, extra impulsen uit opvolgende begrotingen en de coronasteunpakketten
betrekken, en deze middels een tabel weergeven? Kunt u hierbij tevens een uitsplitsing
maken tussen de steun voor de culturele sector die is verkregen via de generieke coronamaatregelen,
en de steun voor de culturele sector via de specifieke cultuurmaatregelen?
297
Hoeveel extra geld is er sinds de aanvang van Rutte-III bij makers in de culturele
sector terecht gekomen?
298
Hoeveel zzp'ers die in de culturele sector werken, zijn (eventueel naar schatting)
«gedwongen» zzp'er? Kan met een top drie worden aangegeven in welke verschillende
takken van de culturele sector het aantal gedwongen zzp'ers het hoogste is (bv. technici,
musici, etc.)?
299
Klopt het dat mbo-studenten substantieel minder toegang hebben tot kunst en cultuur
dan hun leeftijdsgenoten op het voortgezet onderwijs?
300
Hoeveel uur cultuuronderwijs hebben mbo-studenten per jaar?
301
Hoeveel uur cultuuronderwijs hebben havo en vwo leerlingen per jaar?
302
Hoeveel procent van het verhoogde budget voor Cultuureducatie met Kwaliteit gaat naar
mbo-studenten? Hoeveel geld is dat in euro's? Kunt u uiteen zetten op welke manier
dit aan mbo-studenten wordt besteed?
303
Hoeveel kost het om ervoor te zorgen dat elke gemeente in Nederland een volwaardige
bibliotheekvoorziening heeft, die invulling geeft aan de vijf functies, zoals omschreven
in de Bibliotheekwet? Kunt u het bedrag zodanig specifiëren?
304
Hoeveel wordt door u geïnvesteerd in het programma Bibliotheek op school? Waar komt
dat geld vandaan? Hoeveel percentage is uit het programma «Tel mee met Taal»?
305
Hoeveel van het budget «overige opdrachten» wordt besteed aan de Cultuurkaart? Hoeveel
daarvan aan de Cultuurkaart voor het voortgezet onderwijs en hoeveel voor de Cultuurkaart
voortgezet speciaal onderwijs? Is dit geld afkomstig van de beëindiging van de subsidie
op de MBO Card of komt dit ergens anders vandaan? Wat is er met het geld van de subsidie
van de MBO Card gedaan?
306
Welke projecten ontvangen ondersteuning vanuit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
in de aankomende twaalf maanden?
307
Klopt het dat het budget voor wetenschappelijk onderzoek en wetenschapsbeleid met
€ 1,134 miljard ongeveer € 80 miljoen euro lager ligt dan in 2020?27
308
Op welke manieren draagt u in 2021 bij aan internationale samenwerking op gendergelijkheid
met organisaties als de VN? Welke mogelijke gevolgen heeft de COVID-19 pandemie op
deze bijdragen?
309
Op welke manier zijn de rechten van LHBTI+ personen in Nederland verbeterd tijdens
deze kabinetsperiode?
310
Hoe vaak zijn er aangiftes gedaan door LHBTI+ personen in Nederland in 2019 en 2020,
omdat ze werden gediscrimineerd? Wanneer was hier sprake van geweld?
311
Wat is de huidige status van Roze in Blauw bij de politie?
312
Kunt u aangeven welke trajecten uit de voorgaande jaren zijn beëindigd of zijn komen
te vervallen en met welke reden, aangezien de subsidie voor vrouwenemancipatie vanaf
2020 € 0 bedraagt?
313
Kunt u aangeven welke trajecten uit de voorgaande jaren zijn beëindigd of zijn komen
te vervallen en met welke reden, aangezien de subsidie voor LHBTI vanaf 2021 € 0 bedraagt?
314
Kunt u een overzicht geven van congressen waaraan ambtenaren deelnamen sinds het aantreden
van Rutte-III? Hoeveel geld werd hier jaarlijks aan uitgegeven? Kunt u aangeven wat
het doel was van deze congressen?
315
Kunt u een overzicht geven van congressen en reizen waaraan ambtenaren deelnamen in
het buitenland sinds het aantreden van Rutte-III? Hoeveel geld werd hier jaarlijks
aan uitgegeven? Kunt u hierbij aangeven wat het doel was van deze congressen en reizen?
316
Hoe vaak werden reizen en congressen geheel of gedeeltelijk bekostigd door externe
partijen sinds het aantreden van Rutte-III? Om welke externe partijen ging het specifiek?
317
Door wie werden de reizen waar ambtenaren aan deelnamen of hun verblijven bekostigd
en wat was de bijdrage?
318
Welke onderzoeken heeft u extern laten uitvoeren en bij wie? Welke kosten gingen hiermee
gemoeid? Is er tussen het departement en de onderzoekers gesproken over de concept-conclusies?
319
Hoeveel communicatiemedewerkers heeft het Ministerie van OCW in dienst? Hoeveel is
dit uitgedrukt in fte?
320
Kunt u een overzicht geven van alle (aanjaag)teams die het ministerie heeft ingezet,
welke personen (uit welke organisaties) werken voor deze (aanjaag)teams, hoeveel fte
dit bedraagt, wat hun salariëring bedraagt, wat hun doelstellingen zijn en welke resultaten
ze tot nu toe hebben geboekt?
321
Op welke manier houdt u momenteel toezicht op informele onderwijsinstellingen, zoals
Turkse weekendscholen? Hoeveel van deze scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende
gescoord?
322
Hoeveel scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende gescoord?
323
Hoeveel bijzondere scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende gescoord?
324
Hoeveel openbare scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende gescoord?
325
Hoeveel scholen in het primair onderwijs hebben momenteel het predicaat «goed» van
de onderwijs inspectie?
326
Hoeveel scholen in het primair onderwijs hebben momenteel het predicaat «voldoende»
van de onderwijs inspectie?
327
Hoeveel scholen in het primair onderwijs hebben momenteel het predicaat «excellent»
van de onderwijs inspectie?
328
Hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs hebben momenteel het predicaat «goed»
van de onderwijs inspectie?
329
Hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs hebben momenteel het predicaat «voldoende»
van de Inspectie?
330
Hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs hebben momenteel het predicaat «excellent»
van de Inspectie?
331
Wat is de stand van zaken van de overgang van groen onderwijs naar het Ministerie
van OCW? Volgt er nog een evaluatie?
332
Wordt op dit moment de problematiek van het lerarentekort al in kaart gebracht door
landelijk te registeren, zoals de aangenomen motie van het lid Kwint c.s.28 verzoekt? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, wanneer en hoe gaat dit wel gebeuren?
333
Wat is nu de huidige stand van zaken over de motie van de leden Bergkamp en Yesilgoz-Zegerius29?
334
Wanneer wordt duidelijk hoe de motie van het lid El Yassini30 wordt vormgegeven en uitgevoerd, aangezien de deadline voor 1 januari 2021 is?
335
Waarom duurt de uitvoering van de motie Lucas31 maar liefst vier jaar?
336
Hoe staat het met de uitvoering van de PABO gericht op het jongere en oudere kind,
conform de motie van het lid Rudmer Heerema32?
337
Kan de uitvoering van de motie van de leden Van der Molen en Paternotte33 voor 1 december 2020 verwacht worden?
338
Wanneer wordt de motie van het lid Wiersma34 daadwerkelijk uitgevoerd?
339
Wat is de huidige stand van zaken rondom motie van de leden Wiersma en Van der Molen35 over de besprekingen van de negatieve kanten van studentmobiliteit binnen de EU?
340
Waarom is de motie van de leden Rudmer Heerema en Westerveld36 nog niet uitgevoerd?
341
Waarom is de motie van het lid Smals c.s.37 nog niet uitgevoerd?
342
Waarom is de motie van de leden Kuik en Smals38 nog niet uitgevoerd?
343
Wanneer komt de evaluatie van het servicedocument schoolkosten mbo?
344
Kunt u een overzicht geven van alle onderwijsbestuurders die in opspraak zijn geweest
vanwege wanbeleid/wanbestuur en wat daaraan ten grondslag lag?
345
Hoeveel particuliere scholen voor basis-, speciaal en voortgezet onderwijs bestaan
er in Nederland? Kunt u een overzicht geven van deze aantallen jaarlijks vanaf 2000
tot en met dit schooljaar?
346
Hoeveel leerlingen volgen onderwijs op een particuliere school in Nederland? Kunt
u een overzicht geven van het aantal leerlingen dat sinds 2000 tot en met dit schooljaar
onderwijs volgt op een particuliere school?
347
Kan er een overzicht worden gegeven van het aantal flexcontracten per universiteit?
348
Hoeveel kinderen staan op een wachtlijst voor een plek in het speciaal onderwijs,
ondanks dat wachtlijsten niet zouden mogen bestaan?
349
Hoeveel extra scholen voor speciaal (basis)onderwijs zijn nodig om alle kinderen die
op een wachtlijst staan een plek te geven?
350
Hoeveel leraren zijn niet in loondienst in het primair- en voortgezet onderwijs, maar
ingehuurd via onder andere uitzendbureaus?
351
Hoeveel uitzend- en detacheringbureaus zijn er in Nederland die onderwijspersoneel
uitzenden/detacheren? Hoeveel hebben deze uitzend- en detacheringsbureaus jaarlijks
verdient aan het uitzenden/detacheren van onderwijspersoneel sinds 2017?
352
Hoe staat het met de regionale afspraken over (het beperken van) de inzet van commerciële
uitzend- en bemiddelingsbureaus, naar aanleiding van de motie van de leden Kwint en
Westerveld39?
353
Welke expertise heeft de Inspectie in huis dat zij onderzoek kunnen doen naar de cyberveiligheid
van instellingen? Kunt u dit ook vermelden in aantal fte?
354
Kunt u verklaren waarom de subsidie voor het toegankelijk maken van lesmateriaal voor
leerlingen en studenten met een visuele of andere leesbeperking voor 2021 (en de jaren
daarna) met bijna € 1 miljoen wordt verlaagd? Kan met deze vermindering van het budget
met ongeveer een kwart de ondersteuning aan de groep leerlingen en studenten met een
visuele of andere leesbeperking nog wel op niveau blijven?
355
Hoe wordt in de begroting voor 2021 precies uitvoering gegeven aan de motie van de
leden Van Meenen en Westerveld40 van 20 december 2018?
356
Kunt u van de post «overige subsidies» een uitsplitsing geven van alle subsidieregelingen
die onderdeel uitmaken van deze post?
357
Is het budget voor de subsidieregeling zij-instroom in 2021 en latere jaren nog toereikend
om alle verwachte aanvragen voor de subsidieregeling zij-instroom te kunnen honoreren?
Zo niet, hoeveel geld zou erbij moeten?
358
Hoeveel besturen hebben gebruik gemaakt van de zij-instroom regeling?
359
Hoeveel besturen hebben er geen gebruik gemaakt van de zij-instroom regeling en verhoudt
zich dit tot het lerarentekort?
X Noot
1
Po: Primair onderwijs
X Noot
2
Vo: Voortgezet onderwijs
X Noot
3
Mbo: Middelbaar beroepsonderwijs
X Noot
4
Ho: Hoger onderwijs
X Noot
5
NVAO: Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie
X Noot
6
Bbp: Bruto binnenlands product
X Noot
7
Fte: fulltime-equivalent
X Noot
8
ANBI: Algemeen nut beogende instelling
X Noot
9
ILO: Internationale Arbeidsorganisatie
X Noot
10
SER: sociaaleconomische Raad
X Noot
11
Grevio: Group of Experts on Action against Violence against Women and Domestic Violence
X Noot
12
Kamerstuk 28 345, nr. 227
X Noot
13
Wo: Wetenschappelijk onderwijs
X Noot
14
CXC: Caribbean Examinations Council
X Noot
15
Bbl: Beroepsbegeleidende leerweg
X Noot
16
Bol: Beroepsopleidende leerweg
X Noot
17
SBB: Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
X Noot
18
LLO: Leven lang ontwikkelen
X Noot
19
EER: Europese Economische Ruimte
X Noot
20
BSA: Bindend studieadvies
X Noot
21
NESO: Netherlands Education Support Offices
X Noot
22
Kamerstuk 31 288 nr. 876
X Noot
23
LSVb: Landelijke Studenten Vakbond
X Noot
24
ISO: Interstedelijk Studenten Overleg
X Noot
25
JOB: Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs
X Noot
26
Tabel 46 Budgettaire gevolgen van beleid art. 9
X Noot
27
Medisch contact, 15 september 2020, OCW: «Minder geld voor wetenschappelijk onderzoek»
https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/ocw-m…
X Noot
28
Kamerstuk 35 000-VIII, nr. 192
X Noot
29
Kamerstuk 30 420, nr. 309
X Noot
30
Kamerstuk 32 820, nr. 343
X Noot
31
Kamerstuk 31 524, nr. 281
X Noot
32
Kamerstuk 27 923, nr. 401
X Noot
33
Kamerstuk 31 288, nr. 812
X Noot
34
Kamerstuk 31 288, nr. 828
X Noot
35
Kamerstuk 35 282, nr. 32
X Noot
36
Kamerstuk 31 497, nr. 314
X Noot
37
Kamerstuk 26 695, nr. 129
X Noot
38
Kamerstuk 31 524, nr. 454
X Noot
39
Kamerstuk 27 923, nr. 336
X Noot
40
Kamerstuk 34 638, nr. 5
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
E.M. Verouden, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 32 | Voor |
PVV | 20 | Voor |
CDA | 19 | Voor |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
PvdD | 4 | Tegen |
50PLUS | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Voor |
Krol | 1 | Voor |
Van Kooten-Arissen | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.