Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen inzake vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2020 (Kamerstuk 35300-XII)
2019D37231 Verslag houdende een lijst van vragen
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de Vaststelling van de begrotingsstaten
van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2020 (35 300 XII, nrs. 1, 2 en 3).
Voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
Griffier van de commissie, Israel
Nr
Vraag
1
Wanneer komt u met een reactie op het Deltaplan Mobiliteit van de Mobiliteitsalliantie,
dat u in juni is aangeboden? Vóór de begrotingsbehandeling?
2
Hoe bent u betrokken bij de investeringsagenda van het Ministerie van Economische
Zaken en Klimaat? Hoe is uw ministerie betrokken bij het opstellen van de Groeiagenda
(Economische Zaken en Klimaat) en de criteria voor het Investeringsfonds?
3
Waarom wordt het geld dat met kasschuiven naar de toekomst wordt weggezet niet nu
besteed aan onderhoud, aangezien wordt ingezet op een onderhoudsimpuls om de versnelling
van de groei van de achterstand te bestrijden? Hoeveel schade door gebrekkig of uitgesteld
onderhoud kan worden voorkomen door nu geld hiervoor vrij te maken?
4
Kunt u een overzicht geven van alle budgetspanningen in de begroting?
5
Wordt bij de economische verlieskosten in de top-50 gewerkt met dezelfde methodiek
voor het vrachtverkeer als in de Economische wegwijzer, zoals jaarlijks uitgebracht
door brancheverenigingen evofenedex en TLN?
6
Wat behelzen de no-regret maatregelen van het gebiedsprogramma Rotterdam- Den Haag?
7
Wat is het verschil tussen het aantal gerealiseerde, dus beschikbare verzorgingsplaatsen
voor vrachtwagens in Nederland en het aantal benodigde verzorgingsplaatsen in Nederland
in 2021?
8
Wat is het verschil tussen het aantal gerealiseerde, dus beschikbare overnachtingplaatsen
voor vrachtwagens in Nederland in 2021?
9
Is er op de begroting een reservering terug te vinden voor compensatiegelden voor
stikstofdepositie of bijbehorende maatregelen?
10
In hoeverre komen middelen uit het miljardenfonds voor nieuwbouw in de grote steden
gerelateerd aan infrastructuur, zoals ontsluiting van een nieuwe wijk op de infrastructuur,
los te staan van de MIRT-systematiek (MIRT: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte
en Transport)? Gaan er twee aparte potjes ontstaan voor infrastructuur?
11
Welke invloed heeft de kortetermijn file-aanpak voor de emissies van NO2 en de PAS (Programma Aanpak Stikstof?
12
Kunt u een apart overzicht van alle budgetspanningen geven? Kunt u dit kort toelichtingen/
uitleggen?
13
Hoe staat het met de realisatie van het aantal verzorgings- en overnachtingsplaatsen
voor vrachtwagens in Nederland? Worden de doelen gehaald? Is daarmee aan de vraag
voldaan? Zijn daarmee de bestaande sociale-, veiligheids- en overlastproblemen voldoende
opgelost?
14
Hoe gaat het verder met de maximum snelheid van 130 km per uur op de snelwegen, nu
die snelheidsverhoging vanwege de PAS niet door kan gaan?
15
Hoe is de voortgang van de aanleg van ontgassingsinstallaties en het programma «Schoon
schip»?
16
Nu het tracebesluit voor de A27/A12 is vernietigd wordt dan ook de beloofde geluidssanering
niet meer uitgevoerd? Geldt dit ook voor de delen van het Meerjarenprogramma Geluidssanering,
Kanaleneiland, Hoograven en Lunetten?
17
Was het voor de veiligheid van het luchtverkeer niet beter geweest om de nieuwe luchtverkeersleiders
bij Lelystad, die daar nu zonder vliegtuigen moeten oefenen, in bijvoorbeeld Maastricht
Aachen Airport (MAA) aan het werk te zetten en ze daadwerkelijk iets te laten doen?
18
Zijn er mogelijkheden om snel nieuwe grote projecten uit te zetten, als het kabinet
later dit jaar met een grote investeringsagenda komt en er extra budgetten vrijkomen
voor nieuwe infrastructuur? Kunt u dit ook toelichten in het licht van de enorme kasschuiven
van de afgelopen jaren en de 2 miljard euro van het regeerakkoord die maar ten dele
wordt gebruikt? Zijn er genoeg ambtenaren, ingenieurs, aannemers en bouwers om aan
de nodige procedures te kunnen voldoen?
19
Welke extra middelen of maatregelen zijn er beschikbaar voor een trendbreuk die we
zien ondanks alle inspanningen van de afgelopen decennia niet hebben geleid tot een
afname in de hoeveelheid afval in Nederland?
20
Waarom gaat het budget van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) met 8 miljoen
euro naar beneden en dan volgend jaar weer met 1 miljoen euro omhoog? Moet er gezien
de grote opgave op het gebied van handhaving, alle incidenten bij de industrie, de
luchtvaart, de Stint en dergelijke niet juist extra handhavingscapaciteit bij?
21
Is er niet veel meer nodig dan 100 miljoen euro, gezien de steeds verder oplopende
hoeveelheid uitgesteld onderhoud en bij hoofdvaarwegen zelfs achterstallig onderhoud?
Moet er niet met veel meer urgentie en moet er niet veel meer geld en menskracht worden
vrijgemaakt om economische schade, betrouwbare reistijden, veiligheidsrisico's en
overlast in de toekomst te voorkomen?
22
Kunt u een toelichting geven op de klachten van aannemers(combinaties) dat het zeer
onaantrekkelijk is om projecten voor Rijkswaterstaat te doen? Kunt u toelichten dat
er altijd grote risico's zijn en de bereidheid om overheidsprojecten te doen, afneemt?
Is dit een bedreiging voor de uitvoering van rijksprojecten? Draagt dit bij aan de
achterstand in de realisatie van projecten? Hoe kan dit worden opgelost?
23
Welk ministerie heeft de leiding bij de transformatie van onze havens naar een omslagpunt
voor de fossiele sector naar een fossielvrije toekomst? Is dat het Ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken en Klimaat of Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties?
24
Hoe staat het met de opvolging van de aanbevelingen die zijn gedaan in 2017 door Bureau
Berenschot bij de evaluatie van het Basisnet Spoor?
25
Welke kosten heeft uw ministerie in 2018 en 2019 gemaakt ten behoeve van (leden van)
het Koninklijk Huis? En welk bedrag is hiervoor precies gereserveerd in de begroting
van 2020?
26
Bent u dit parlementaire jaar voornemens om de verhoging van de maximumsnelheid naar
130 km/u te evalueren en daarbij te kijken naar de tijdswinst en de effecten op fijnstof,
stikstof, CO2 en geluid in vergelijking met eerdere maximumsnelheden?
27
Kunt u de al beschikbare informatie rondom verhoging maximumsnelheid naar 130 km/u
en de milieu en gezondheidseffecten van deze maatregel delen?
28
Wat is de planning van de invoering van de vrachtwagenheffing en wat is de huidige
voortgang?
29
Kunt u toelichten welke grondstoffen wel en welke niet bijgemengd mogen worden onder
de nieuwe richtlijn Renewable Energy Directive waarmee een aandeel aan conventionele
biobrandstoffen bijgemengd kan worden in het wegvervoer?
30
Wat is het beoogde ingroeipad voor elektrisch personenvervoer naar 100% elektrisch
nieuwverkoop in 2030? Kunt u dit weergeven met de jaarlijkse percentages voor de verwachte
nieuwverkoop, op basis waarvan het hand-aan-de-kraan-principe wordt gehanteerd?
31
Hoe worden de middelen van in totaal 345 miljoen euro besteed voor Impuls Fiets?
32
Waar worden de bedragen van 177 miljoen euro in het kader van Beter Benutten en 94,7
miljoen euro voor projecten op het hoofdwegennet precies aan besteed?
33
Een groot deel van het budget voor het programma «Beter Benutten» is niet benut. Wat
is hiervoor de hoofdreden? Kan dit geldt niet elders worden ingezet voor hetzelfde
doel?
34
Hoeveel projecten of beoogde projecten met betrekking tot aanleg en onderhoud van
het spoor worden geraakt door de PAS-uitspraak van de Raad van State? Heeft dit gevolgen
voor het bestaande personenvervoer en het kunnen garanderen van de veiligheid op het
spoor?
35
Welke geplande projecten en onderhoud lopen gevaar door de PAS-problematiek?
36
Hoeveel vergunningen zijn er al aangevraagd voor experimenten met zelfrijdende auto’s?
Hoe worden weggebruikers geïnformeerd over experimenten?
37
Hoeveel vergunningen zijn er al aangevraagd voor experimenten met zelfrijdende auto’s?
Hoe worden weggebruikers geïnformeerd over experimenten?
38
Wanneer start de verkenning naar de drie varianten voor betalen naar gebruik? Wanneer
bent u voornemens deze af te ronden? Wie worden hierbij betrokken? Wat is de opdracht?
39
Wanneer verwacht u dat alle landen de wijzigingen van het Scheepsafvalstoffenverdrag
hebben geratificeerd?
40
Houdt het programma schoon schip in de handhaving rekening met het feit dat er momenteel
onvoldoende technische mogelijkheden zijn om veilig te kunnen ontgassen?
41
Houdt het programma schoon schip rekening met het feit dat het totaalverbod op varend
ontgassen vanuit het CDNI-verdrag pas in 2024 volledig in werking zal zijn (CDNI:
Verdrag inzake de Verzameling, Afgifte en Inname van Afval in de Rijn- en Binnenvaart
van 9 september 1996)?
42
Wanneer worden de concrete bedragen bekend voor de maatregelen gericht op het stimuleren
van elektrisch rijden door particulieren, bijvoorbeeld met betrekking tot de aanschafsubsidie
en het laadtegoed?
43
Is het mogelijk om het budget van 12 miljoen euro voor 2021 naar voren te halen, als
blijkt dat de interesse voor subsidies groter blijkt dan het in 2020 beschikbare budget
van 5 miljoen euro?
44
Wat gebeurt er als het gereserveerde bedrag van 5 miljoen euro, dat volgens de Miljoenennota
voor aanschafsubsidies voor particuliere elektrische auto's is uitgetrokken, overvraagd
wordt? Vindt u subsidie voor 833 auto's niet weinig? Krijgen de laatkomers dan niets?
Moeten de laatkomers dan wachten tot het jaar erop? Leidt dat dan niet tot een vertraging
in plaats van een versnelling?
45
Op welke manier stimuleert en werkt het ministerie aan de ontwikkeling van synthetische
kerosine?
46
Met welke maatregelen en met hoeveel budget wordt de productie van synthetische kerosine
gestimuleerd?
47
Wat wordt er bedoeld met kleine projecten infrastructuur waar 19 mln voor is gereserveerd?
48
Hoeveel extra inzet en middelen komen er voor de politie bij voor verkeershandhaving?
Wat zijn de doelen met betrekking tot alcohol- en snelheidscontroles?
49
Hoeveel geld staat er in de totale rijksbegroting opgenomen voor het vergroten van
de verkeersveiligheid «in brede zin» (begrotingshoofdstukken Infrastructuur en Waterstaat,
Infrastructuurfonds, Justitie en Veiligheid, Volksgezondheid, Welzijn en Sport etc)?
50
Kunt u voor de begrotingsbehandeling inzicht in geven in de manier waarop u in 2019
samen met de medeoverheden in kaart brengt welke financiële middelen beschikbaar zijn
voor verkeersveiligheid en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ingezet, zoals
u antwoordde op Kamervragen over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (vraag 5,
Kamerstuk 29 398, nr. 669) d.d. 25 januari 2019?
51
In het kader van verkeersveiligheid: welke inzet (in fte en budgetten) is er bij de
politie de komende jaren beschikbaar voor verkeershandhaving?
52
Blijkt uit de aangekondigde verkenning met medeoverheden in 2019 of aanvullende financieringsmogelijkheden
nodig en mogelijk zijn op het gebied van verkeersveiligheid?
53
Welke inzet, in fte en budgetten, is er bij de politie de komende jaren beschikbaar
voor verkeershandhaving?
54
Hoeveel geld staat er in de totale rijksbegroting opgenomen voor het vergroten van
de verkeersveiligheid «in brede zin» (begrotingshoofdstukken Infrastructuur en Waterstaat,
Infrastructuurfonds, Justitie en Veiligheid, Volksgezondheid, Welzijn en Sport et
cetera)?
55
Welke inzet in fte en budgetten is er bij de politie de komende jaren beschikbaar
voor verkeershandhaving?
56
Hoeveel slotmisbruik is er geweest per Nederlandse luchthaven in 2018 en in 2019?
57
Op welke manier gaat de ILT slotmisbruik tegen en op welke wijze worden veelplegers
aangepakt?
58
Hoeveel CO2 equivalenten stoot de luchthaven Schiphol uit, inclusief uitstoot vluchten en rekening
houdend met «radiative forcing»?
59
Hoeveel NOx stoot de luchthaven Schiphol uit, inclusief luchtvaart?
60
Hoeveel NOx depositie veroorzaakt de luchthaven Schiphol, in totaal en uitgesplitst per Natura
2000 gebied. Welk percentage van de depositie op dat gebied is dat?
61
Welke experts worden er gevraagd om mee te denken over het advies aan het ministerie
over het berekenen en meten van geluidshinder?
62
Kan worden toegelicht hoe in de praktijk de rangorde wordt bepaald tussen de uitgangspunten
milieueffecten, leveringszekerheid en economisch concurrentievermogen?
63
Wat zijn de meest «hardnekkige» knelpunten in Nederland als het gaat om luchtkwaliteitsverbetering?
64
Worden met de inzet van het kabinet in het Schone Luchtakkoord, om 50% gezondheidswinst
in 2030 ten opzichte van 2016 te behalen, ook de advieswaarden van de gezondheidsraad
behaald?
65
Zijn alle lokale wegbeheerders zich er nu bewust van dat het niet de bedoeling is
van het programma «Veilige Bermen» om bomen om te zagen?
66
Betreft de 20,8 miljoen euro, die in 2020 voor het Klimaatakkoord is gereserveerd
en die oploopt naar 36 miljoen in 2021 en 41 miljoen in 2022, hetzelfde geld als in
de brief van Minister Wiebes van 28 juni (budgettaire gevolgen Klimaatakkoord) is
genoemd (jaarlijks 40 miljoen uit de Klimaatenvelop voor mobiliteit)? Zo ja, waar
is de rest van de Klimaatenvelop te vinden in de begroting en waarvoor wordt deze
ingezet, qua verdeling van gelden? Zo nee, kunt u dit nader toelichten?
67
Voor welke projecten zijn de twee derde van de extra 2 miljard euro gebruikt/bestemd?
68
Waarom worden niet alle extra middelen ingezet voor het oplossen van problemen en
knelpunten of het toekomstvast maken van onze infrastructuur?
69
Ad 1. In welke concrete projecten is de tweederde van de Regeerakkoordmiddelen ingezet?
Wanneer wordt het resterende deel ingezet?
70
Ad 2. Is overwogen om een deel van de Regeerakkoordmiddelen, die wordt doorgeschoven
tot na 2021, te benutten voor andere (urgente) infrastructuuropgaven, zoals verkeersveiligheid
of (uitgesteld) onderhoud?
71
In welke concrete projecten is de tweederde van de Regeerakkoordmiddelen ingezet?
Wanneer wordt het resterende deel ingezet
72
Is overwogen om een deel van de Regeerakkoordmiddelen, die wordt doorgeschoven tot
na 2021, te benutten voor andere (urgente) infrastructuuropgaven, zoals verkeersveiligheid
of (uitgesteld) onderhoud?
73
Hoe is de verdeling van de gelden over de drie doeleinden duurzame energiedragers,
duurzame logistiek en verduurzaming personenmobiliteit uit de Klimaatenvelop? En hoe
is de verdeling over typen duurzame energiedragers?
74
Kunt u specificeren en uiteenzetten waarvoor het Regeringsvliegtuig vaker wordt ingezet
dan verwacht? Waarmee worden de jaarlijkse meerkosten van 2,4 miljoen euro per 2020
gerechtvaardigd?
75
Welke gevolgen heeft de kasschuif van 4 miljoen euro voor de EUMETSAT-contributie
van 2023 naar 2020, voor het jaar 2023 (EUMETSAT: European Organisation for the Exploitation
of Meteorological Satellites)?
76
Hoeveel geld heeft Winair in kas?
77
Voor hoeveel procent is Winair staatseigendom?
78
Welke verplichten heeft Nederland tegenover Winair?
79
Hoeveel verdient de directeur van Winair?
80
Hoeveel geld ontvang Winair jaarlijks van de Nederlandse staat?
81
Welke belangen heeft Nederland in Winair?
82
Hoeveel geld mogen werknemers in volledige staatsdeelnemingen per jaar verdienen?
83
Hoeveel werknemers heeft Winair?
84
Op welke wijze is de Nederlandse staat betrokken bij de bedrijfsvoering van Winair?
85
Waarom zijn er geen recentere cijfers betreffende dijken/duinen en kunstwerken?
86
Op welke termijn voldoen de dijken/duinen en kunstwerken die nu nog niet voldoen?
87
Waarom kost het een half miljoen om gemeenten te identificeren die nog niet of nauwelijks
aan het plan van aanpak klimaatadaptatie zijn begonnen?
Hoe wordt ervoor gezorgd dat alle gemeenten hun aandeel leveren?
88
Wat wordt er verstaan onder het «beheersen» van bodemverontreinigingproblematiek en
wat wordt er verwacht van de decentrale overheden?
89
Wat verklaart de sterke toename van de verplichtingen en uitgaven tussen 2020 en 2021?
90
Welk percentage van het budget is er beschikbaar voor Minder Hinder maatregelen bij
renovatie- en vervangingsprojecten?
91
Per wanneer zijn de stimuleringsregelingen voor elektrische bestelauto’s van kracht?
92
Wanneer is het plan van aanpak om tot 30% logistieke efficiency te komen gereed?
93
Kunt u uw verwachtingen schetsen voor verdere verlaging van de CO2-uitstoot van personenauto’s
in 2019 en 2020? Is het Europees afgesproken doel van 95 gram in bereik?
94
Hoe ziet de verdeling van de middelen er over de komende jaren er uit? Wordt er rekening
gehouden met de introductie van de vrachtwagenheffing per 2023 en de terugsluis van
middelen naar de sector per 2024? Met andere woorden, worden de in het Klimaatakkoord
genoemde middelen verdeeld over de jaren 2020 tot en met 2023, als overbruggingsperiode
tot de inwerkingtreding van het programma terugsluis vrachtwagenheffing in 2024, aangezien
in het Klimaatakkoord financiële middelen zijn gealloceerd voor de aanschaf van zero
emissie bestel- en vrachtauto’s voor de stadslogistiek (94 miljoen euro voor vrachtauto’s
en voor bestelauto’s 185 miljoen euro) voor de jaren t/m 2025?
95
Is de onderuitputting van 171 miljoen euro, die vanuit Beter Benutten is teruggestort
naar de inleggers, gelabeld in het Infrastructuurfonds voor wegen?
96
Wat zijn de hoofdredenen waarom Beter Benutten budget niet verder is uitgeput?
97
Waarom blijft het bedrag op art. 14.02 Veiligheid stabiel, gelet op de grote ambities
in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid?
98
Waarom blijft het bedrag op art. 14.02 Veiligheid zo goed als stabiel, terwijl er
grote ambities zijn in het SPV?
99
Waarom blijft het bedrag op art. 14.02 Veiligheid stabiel, gelet op de grote ambities
in het SPV?
100
Wat is de verwachte reizigersgroei in 2020 en 2021 in het openbaar vervoer?
101
Wat is de reden dat het aantal treinbewegingen goederentreinen per week in 2018 met
bijna 100 treinbewegingen per week is gedaald ten opzichte van 2017? Kunt u het antwoord
uitsplitsen naar route?
102
Hoe hoog is de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenvervoer in vergelijking met
buurtlanden?
103
Hoeveel ton goederen zijn er per spoor vervoerd over het jaar 2018 en 2017?
104
Welke nieuwe stations worden er in 2020 en 2021 aangelegd?
105
Hoeveel omwonenden ondervinden hinder van goederenvervoer over heel Nederland en in
welke mate is dit?
106
Hoeveel arbeidsplaatsen moeten er worden gevuld om de doelstellingen te halen van
geplande spoorprojecten, zowel voor onderhoud als aanleg van het spoor?
107
Hoe zorgt u voor een samenhangend pakket en voldoende inhoudelijke diepgang van de
verschillende bouwstenen van marktordening?
108
Wat is de reden dat er gekozen is voor subsidie van de gebruiksvergoeding voor het
spoor in plaats van het verlagen van de gebruikersvergoeding?
109
Wat zijn de financieringsbestedingen die voort zijn gekomen uit de mobiliteitsalliantie
en hoe is dit opgedeeld naar project?
110
Hoeveel geld is er gereserveerd voor het aanleggen van fietsenstallingen rondom openbaar
vervoer?
111
Hoeveel fietsplaatsen zijn er rondom openbaar vervoer in het jaar 2019 aangelegd,
hoeveel worden er in 2020 aangelegd en ligt dit in lijn met de planning?
112
Kunt u in het kader van begrotingsartikel 20.05.02, dat de investeringsruimte voor
spoor bevat, toelichten op welke manier tot een prioritering wordt gekomen en welk
afwegingskader daarbij gebruikt kan worden? Hoe bewaakt u de consistentie tussen de
keuzes?
113
Waarom is er vanaf 2022 niets meer begroot bij begrotingsartikel 17.03 (HSL), aangezien
de voorziene uitgaven van ruim 6 miljoen euro tot en met 2021 gelden? Hoe verhoudt
zich dit tot de 60 miljoen euro voor middellange termijn aanpassingen?
114
Speelt de Organisation pour les Transports Internationaux Ferroviaires (OTIF) een
rol bij het proces rond de Eurostarverbinding Amsterdam – London?
115
Op welke manier pakt u de regie om veiligheid op en rondom Schiphol te borgen?
116
Welke normen worden er door u gesteld in het kader van veiligheid in het gebruik van
netwerken?
117
Neemt het bedrijfsleven haar maximale verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid
en permanenten verbetering van de veiligheid? Kunt u uw antwoord toelichten?
118
Welke vergunningen moeten luchthavens allemaal hebben en binnen welke termijn worden
deze vergunningen herzien?
119
Worden deze luchthavenvergunningen bij elke groei van een luchthaven opnieuw beoordeeld
en afgegeven?
120
Kunt u een overzicht geven van de herbeoordeling van de vergunningen van de afgelopen
tien jaar van Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Lelystad Airport,
Maastricht Aken Airport en Groningen Airport Eelde?
121
Hoeveel vliegbewegingen zijn er in 2017 en 2018 geweest op Schiphol, general aviation
en technische vluchten meegerekend?
122
Waarom is de wijziging van het Luchthavenverkeersbesluit om het nieuwe normen en handhavingsstelsel
voor Schiphol vast te stellen nog niet in procedure gebracht?
123
Waarom zijn de luchthavengelden van Schiphol lager dan die van de luchthavens Frankfurt,
Parijs, Heathrow en Gatwick?
124
Kunt u nader uiteenzetten, en in detail, wat de verschillen zijn in luchthavengelden
van Schiphol met de luchthavengelden van de andere Europese luchthavens zoals genoemd
op bladzijde 78?
125
Kunt u nader uiteenzetten en uitsplitsen per opdracht hoeveel middelen er naar de
vermelde opdrachten gaat onder het kopje van «overige opdrachten»?
126
Hoeveel geld is er beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de integrale veiligheidsanalyse?
127
Hoeveel geld is er gereserveerd voor de opvolging van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad
voor Veiligheid?
128
Wat is de status van het onderzoek naar een nieuwe oeververbinding in de regio Rotterdam?
129
Welke concrete maatregelen zijn getroffen om de modal shift van het water naar de
weg tegen te gaan? Kunt u deze maatregelen opsommen en het effect van deze maatregelen
uitleggen?
130
Op welke wijze wordt het maatregelenpakket voor het Schone Lucht Akkoord (SLA) vormgegeven
en op welke wijze wordt de Kamer hierbij betrokken?
131
Wat voor type maatregelen kunnen opgenomen worden in het SLA?
132
Welke maatregelen zijn voorlopig opgenomen in het maatregelenpakket van het SLA?
133
Hoe is de toename van het totaal aantal ongevallen in de Nederlandse binnenwateren,
in 2018 ten opzichte van 2017, te verklaren?
134
Hoeveel budget is er voor Green Deal Maritiem vrijgemaakt in de aankomende jaren?
135
Op welke wijze worden de gemeenten en provincies gestimuleerd om de leefomgeving te
verbeteren als het gaat om geluidshinder en de uitvoering van SWUNG-2 (Samen werken
aan de uitvoering van nieuw geluidbeleid)?
136
Hoeveel ton buitenlands afval wordt er geïmporteerd? Welk percentage van het geheel
vormt dit?
137
Kan worden aangegeven op welke wijze het uit het buitenland geïmporteerd afval wordt
verwerkt?
138
Op welke wijze kan ofwel de gemeente ofwel de provincie ofwel de rijksoverheid ingrijpen
bij afvalverwerker AEB? Kunnen de verschillende handhavings- en regiemogelijkheden
onder elkaar worden gezet?
139
Kunnen alle posten die voortkomen uit het Rijksbrede programma Circulaire Economie
onder elkaar worden gezet, dat wil zeggen ook de posten die op andere begrotingen
zijn ingeboekt?
140
Waarom wordt gekozen voor een heffing en niet voor een algemeen verbod op de import
van afvalstoffen?
141
Hoeveel ton aan afval wordt er in Nederland geïmporteerd?
142
Hoeveel procent van het in Nederland verwerkte afval is afkomstig uit het buitenland?
143
Welke afvalstoffen worden in Nederland ingevoerd?
144
Worden er bij de import van afvalstoffen ook zeer zorgwekkende stoffen ons land ingevoerd?
Zo ja, welke stoffen betreft dit? Op welke wijze worden deze stoffen verwerkt? Hoe
is de controle op de verwerking van deze stoffen geregeld? Is er een registratiesysteem
voor deze geïmporteerde stoffen?
145
Exporteert Nederland ook afval? Zo ja, om welke hoeveelheden gaat dit? Wat is de samenstelling
van dit afval? Betreft dit ook zeer zorgwekkende stoffen? Naar welke landen worden
deze stoffen geëxporteerd? Op welke wijze worden deze stoffen in het buitenland verwerkt?
Is er een garantie dat dit op een duurzame en milieuvriendelijke wijze gebeurt?
Welke controle en registratie vindt er plaats op afvalstromen vanuit Nederland?
146
Welke actieve bijdrage heeft Nederland geleverd aan het verbeteren van de Europese
en mondiale regels met betrekking tot zeer zorgwekkende stoffen, biociden en gewasbeschermingsmiddelen?
147
Welke Europese en mondiale regels zouden wat Nederland betreft verder moeten worden
aangescherpt?
148
Heeft Nederland, met betrekking tot deze achterstand in Europese en internationale
regelgeving, deze regels zelf al wel aangepast?
Zo nee, waarom niet?
149
Welke balans bestaat er tussen de belangen van het gebruik en transport van zeer zorgwekkende
stoffen en de veiligheid?
150
Hoe groot was de groep mensen die in 2018 een beroep deed op de subsidie voor het
saneren van een asbestdak, nadat het subsidiepotje leeg was? Hoe groot was het totale
bedrag van de subsidieaanvragen van deze groep samen? Is het mogelijk de subsidieaanvraag
van deze groep alsnog toe te kennen als zij kunnen aantonen dat hun asbestdak is gesaneerd?
151
Op welke wijze hebben andere landen in Europa hun wet- en regelgeving invulling gegeven
als het gaat om het verzetten, verhandelen van grond en de mogelijk in deze grond
aanwezigen zeer zorgwekkende stoffen?
152
Kunt u specificeren hoeveel er wordt uitgegeven aan Cogem en aan de modernisering
van biotechnologiebeleid (Cogem: adviesorgaan over de milieurisicoaspecten van genetisch
gemodificeerde organismen)?
153
Op welke wijze komen de onderwerpen van externe veiligheid en omgevingsveiligheid
terug in de programmatische aanpak van de ILT?
154
Waarom daalt de BDU (Brede Doeluitkering) in 2020 en blijft deze nagenoeg gelijk in
2021?
155
Waarom daalt de BDU in 2020, en waarom blijft deze vanaf 2021 nagenoeg gelijk?
156
Welke gevolgen heeft het lagere budget voor 2020 voor het aanbod van openbaar vervoer?
157
Heeft u vanuit uw stelselverantwoordelijkheid een overzicht van de ontwikkelingen
rondom het aanbod en bereik van busdiensten?
158
Waarom daalt de BDU in 2020, en waarom blijft deze vanaf 2021 nagenoeg gelijk?
159
Waarom daalt de BDU in 2020, en waarom blijft deze vanaf 2021 nagenoeg gelijk?
160
Wat is de reden dat de specifieke omzet moederdepartement voor artikel 16 Spoor structureel
lager is in opvolgende jaren?
161
Welke hoofdposten zijn er te onderscheiden in de korte termijn file aanpak waarvoor
100 miljoen is gereserveerd?
162
Welke data en bronnen is de ILT voornemens te gebruiken voor het nog te ontwikkelen
verregaand geautomatiseerd toezichtsysteem?
163
In hoeverre wordt het bedrijfsleven betrokken bij de ontwikkeling van het geautomatiseerde
toezichtsysteem van de ILT?
164
Wat is afgelopen vijf jaar exact uitgegeven aan het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen?
Wat is de verklaring van de toe- of afname?
165
Wat staat er begroot voor 2020 voor het CBR? Hoeveel extra middelen zijn er voor 2020
extra begroot in vergelijking met 2019?
166
Waar zijn de afgelopen vijf jaar de middelen voor het CBR precies aan uitgegeven,
uitgesplitst in onder andere personeel intern, personeel extern, ICT, stafdiensten,
et cetera?
167
Hoe wordt het totale begrote bedrag voor 2020 voor het CBR precies besteed? Kunt u
een uitsplitsing maken waar het aan zal worden uitgegeven?
168
Is in de begroting rekening gehouden met de wens van de Kamer om gedupeerden van het
CBR passend te compenseren (Motie van de leden De Pater-Postma en Schonis over actieve
compensatie voor gedupeerden, Kamerstuk 29 398, nr. 744)? Zo ja, waar blijkt dit uit? Ligt u op schema om conform de wens van de Kamer vóór
de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Waterstaat een voorstel hierover naar de
Kamer te sturen?
169
In hoeverre kan met de middelen van 2020 de extra voorziene kosten door de problemen
bij het CBR worden betaald? Kunt u dit onderbouwen?
170
Welke externe organisaties en adviesbureaus zijn betrokken geweest bij de totstandkoming
van het CBR?
171
Welke externe organisaties en adviesbureaus zijn betrokken geweest bij de ICT-projecten
die zijn uitgevoerd voor het CBR?
172
Welke externe organisaties en adviesbureaus zijn betrokken geweest bij het uitvoeren
van andere projecten dan ICT-projecten voor het CBR?
173
Hoeveel managementfuncties zijn er binnen het CBR en hoe staat dit in verhouding tot
het aantal uitvoerende functies?
174
Hoeveel communicatiefuncties zijn er binnen het CBR en hoe staat dit in verhouding
tot het aantal uitvoerende functies?
175
Hoeveel medewerkers met tijdelijke contracten werken er bij het CBR en hoe staat dit
in verhouding tot het aantal vaste medewerkers?
176
Wat gebeurt er met de € 5 miljoen die genoemd wordt in Beleidsartikel 22 Omgevingsveiligheid
en Milieurisico’s, artikel 22.03, nummer 2 «van asbest naar duurzaam» in 2020 als
het niet lukt om deze middelen in 2019 daadwerkelijk uit te geven?
177
Wat betekent voor de totale filedruk in 2020 (stijging voertuigverliesuren) wanneer
de streefwaarden voor technische beschikbaarheid en files door werk in uitvoering
maar net aan worden gehaald?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M.Y. Israel, griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 32 | Voor |
PVV | 20 | Voor |
CDA | 19 | Voor |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
50PLUS | 4 | Voor |
PvdD | 4 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Tegen |
Van Haga | 1 | Voor |
Van Kooten-Arissen | 1 | Tegen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.