Amendement : Amendement van de leden Ploumen en Kuzu over invoering van het Noorse model voor het vaststellen van geneesmiddelenprijzen
35 137 Wijziging van de Wet geneesmiddelenprijzen in verband met een aanpassing van de referentielanden
Nr. 5
                   AMENDEMENT VAN DE LEDEN PLOUMEN EN KUZU
            
Ontvangen 26 februari 2019
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In de beweegreden wordt «het referentieland Duitsland te vervangen door Noorwegen»
                     vervangen door «tien referentielanden te hanteren voor het vaststellen van de maximumprijzen
                     van geneesmiddelen».
                  
II
Artikel I wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanhef komt te luiden:
De Wet geneesmiddelenprijzen wordt als volgt gewijzigd:
2. Na de aanhef wordt een onderdeelsaanduiding ingevoegd, luidende:
A
3. In onderdeel A (nieuw) komen de onderdelen 1 en 2 te luiden:
1. In het tweede lid wordt «voor Frankrijk en voor het Verenigd Koninkrijk» vervangen
                        door «voor Denemarken, voor Finland, voor Frankrijk, voor Ierland, voor Noorwegen,
                        voor Oostenrijk, voor het Verenigd Koninkrijk en voor Zweden».
                     
2. In het derde lid wordt na «het Britse pond» ingevoegd «, de Deense kroon, de Noorse
                        kroon en de Zweedse kroon,», wordt «prijslijst» vervangen door «prijslijsten» en wordt
                        na «het Verenigd Koninkrijk,» ingevoegd «Denemarken, Noorwegen en Zweden,».
                     
4. Aan onderdeel A (nieuw) worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:
3. In het vierde lid vervalt «ten minste» en wordt «op grond van de in het derde lid
                        vastgestelde bedragen in euro’s» vervangen door «drie laagste bedragen in euro’s die
                        op grond van het derde lid voor vergelijkbare geneesmiddelen zijn vastgesteld».
                     
4. Na het vijfde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
5a. Indien slechts voor twee van de in het tweede lid genoemde landen voor vergelijkbare
                                 geneesmiddelen een prijs is vermeld in de in het tweede lid bedoelde prijslijsten,
                                 wordt de maximumprijs voor een geneesmiddel vastgesteld op het rekenkundig gemiddelde
                                 van de op grond van het derde lid vastgestelde bedragen in euro’s van deze twee landen.
                              
5. Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
B
Artikel 18 vervalt.
Toelichting
               
Dit amendement beoogt de prijzen van merkgeneesmiddelen te verlagen en daarmee ook
                     de kosten van de zorg te verlagen. Het amendement regelt dat wordt overgegaan op het
                     Noorse systeem. Dit betekent dat in plaats van de vier huidige referentielanden wordt
                     gerekend met de negen referentielanden van Noorwegen en Noorwegen zelf, waarbij vervolgens
                     van de laagste drie het gemiddelde wordt genomen.
                  
– Naast Noorwegen zijn de negen referentielanden België, Denemarken, de Bondsrepubliek
                           Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
                        
– Als een middel in minder dan drie landen beschikbaar is wordt het gemiddelde genomen
                           van de landen waarin het middel wel wordt verkocht.
                        
Het doel van de voorliggende wetswijziging is kostenbesparing door lagere geneesmiddelenprijzen.
De Wet geneesmiddelenprijzen (Wgp) is vooral effectief ten aanzien van het beheersen
                     van prijzen van bestaande specialité»s. De kosten voor merkgeneesmiddelen liggen in
                     Noorwegen ongeveer 7% lager dan in Nederland. Het Noorse systeem gebruikt negen referentielanden,
                     en hanteert als maximumprijs het gemiddelde van de drie laagste prijzen. Deze berekeningswijze
                     is van belang. Wanneer immers alleen het gemiddelde genomen wordt van alle negen Noorse
                     referentielanden, zoals eerder in het Conquestor onderzoek werd gedaan, wordt geen
                     grotere besparing gehaald ten opzichte van het huidige Nederlandse systeem.
                  
Alleen uitbreiding van het aantal referentielanden zal niet leiden tot een verlaging
                  van de prijzen. omdat het gemiddelde bruto prijspeil van de referentielanden die Nederland
                  gebruikt ongeveer gelijk is aan het gemiddelde van de onderzochte tien landen. Uitbreiding
                  leidt wel tot een lagere afhankelijkheid van de individuele referentielanden.
               
Indieners menen dat er geen enkele reden is om – nu de Wgp toch gewijzigd wordt –
                  niet meteen ook voor het Noorse systeem te kiezen, en daarmee een veel hogere besparing
                  te behalen. Aanscherping van de Wgp en een kostenbesparing die kennelijk al mogelijk
                  is in Noorwegen, biedt een mogelijkheid tot een extra besparing die niet ongebruikt
                  mag blijven. Lagere prijzen voor geneesmiddelen betekenen via de premie lagere lasten
                  voor burger, bedrijfsleven en overheid.
               
Het huidige prijspeil van geneesmiddelen in Nederland is niet zodanig dat de beschikbaarheid
                  van geneesmiddelen door een dergelijke wijziging wordt beperkt. Beweerd wordt wel,
                  dat als de prijzen in Nederland lager zouden worden dat zou kunnen betekenen dat geneesmiddelen
                  niet meer in Nederland worden geleverd omdat dat commercieel niet meer interessant
                  is of dat innovatie zou worden geremd, omdat er te weinig aan een geneesmiddel kan
                  worden verdiend. Hetzelfde zou dan op dit moment voor Noorwegen moeten gelden. Dat
                  is niet het geval. Het is onwaarschijnlijk dat de met dit amendement te bewerkstelligen
                  wijziging van het Nederlandse prijsniveau innovatie zou remmen. De prijzen in de rest
                  van Europa zijn zodanig dat er altijd aan kan worden verdiend door de farmaceutische
                  industrie. Bovendien is de omvang van de Nederlandse markt beperkt in relatie tot
                  de totale wereldmarkt.
               
De huidige Wgp heeft de toegankelijkheid van geneesmiddelen tegen redelijke prijzen
                  bevorderd, de voorgestelde aanpassing zal deze toegankelijkheid verder vergroten.
               
Ploumen Kuzu
Indieners
- 
              
                  Indiener
E.M.J. Ploumen, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
T. Kuzu, Tweede Kamerlid 
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| VVD | 33 | Tegen | 
| PVV | 20 | Voor | 
| CDA | 19 | Tegen | 
| D66 | 19 | Tegen | 
| GroenLinks | 14 | Voor | 
| SP | 14 | Voor | 
| PvdA | 9 | Voor | 
| ChristenUnie | 5 | Tegen | 
| PvdD | 5 | Voor | 
| 50PLUS | 4 | Voor | 
| DENK | 3 | Voor | 
| SGP | 3 | Tegen | 
| FVD | 2 | Voor |