Brief regering : Reactie op de motie van het lid Bamenga c.s. over structurele middelen voor de dialoog, verbinding en ontmoeting tussen mensen van verschillende culturele en religieuze achtergronden (Kamerstuk 30950-486)
30 950 Racisme en Discriminatie
Nr. 490
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2025
In het plenair debat over antisemitisme van 23 september jl. kwam het borgen van interreligieuze
dialoog aan de orde.
Het lid Bamenga (D66) heeft daarbij een motie ingediend die de regering verzoekt om
structurele middelen te reserveren en/of vrij te maken voor het borgen en versterken
van dialoog, verbinding en ontmoeting tussen mensen van verschillende culturele en
religieuze achtergronden, met bijzondere aandacht voor de bestrijding van antisemitisme
en bevordering van maatschappelijke cohesie (Kamerstuk 30 950, nr. 486).
In de motie wordt gerefereerd aan een pilot die in opdracht van het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is uitgevoerd in het kader van de preventieve
aanpak van antisemitisme.
Graag informeer ik u hierbij nader over de inzet op interreligieuze dialoog vanuit
SZW en de context waarbinnen deze motie geplaatst moet worden.
De stichting «Geloven in Samenleven» (GIS) heeft een pilot «Interreligieuze dialoog
met jongeren» uitgevoerd in opdracht van SZW (2023–2025). Begin september 2025 is
het definitieve eindrapport opgeleverd (zie bijlage). Deze wordt nog op Rijksoverheid.nl
gepubliceerd.
Deze pilot is onderdeel van de preventieve aanpak op antisemitisme en had als doel
wederzijds begrip te bevorderen en de maatschappelijke afstand tussen jongeren met
verschillende religieuze achtergronden te verkleinen. In zeven gemeenten zijn acht
bijeenkomsten georganiseerd, waarbij 123 jongeren met joodse, islamitische, christelijke
en niet-religieuze achtergronden in gesprek zijn gegaan. Jongeren hebben hierbij persoonlijke
ervaringen gedeeld waardoor, volgens GIS, empathie en wederzijds begrip groeiden en
nieuwe netwerken ontstonden.
Hoewel GIS aangeeft dat continuïteit van de dialoog wenselijk is, maakt het rapport
ook duidelijk dat m.b.t. dergelijke dialoog de juiste randvoorwaarden goed geborgd
moeten zijn.
Deze zien op fysieke en sociale veiligheid, langdurige relatievorming, een kleinschalige
en gefaseerde aanpak, aandacht voor educatie rond maatschappelijke en religieuze thema’s
en expliciete ruimte voor persoonlijke beleving. De uitvoering kende dan ook uitdagingen
op het gebied van werving van deelnemers en het goed kunnen waarborgen van deze randvoorwaarden.
Momenteel wordt verder uitgewerkt of en hoe er een vervolg kan worden gegeven aan
de pilot interreligieuze dialoog, met inachtneming van deze randvoorwaarden.
Mogelijk via het faciliteren en ondersteunen van verschillende kleinere initiatieven.
Hierbij zal elke keer getoetst moeten worden of per initiatief de randvoorwaarden
goed geborgd kunnen worden.
Ik zie de waarde van interculturele en interreligieuze dialoog en ontmoeting bij het
tegengaan van vooroordelen en bevorderen van wederzijds begrip en maatschappelijke
samenhang. Dit is dan ook onderdeel van de Actieagenda Integratie en de Open en Vrije
Samenleving, waarbinnen er op verschillende manieren op wordt ingezet, bv. door het
opzetten van een Nationale Dialoog en initiatieven gericht op het tegengaan van scheidslijnen
in de samenleving.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J.N.J. Nobel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.N.J. Nobel, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid