Brief regering : Verslag van de Raad Algemene Zaken van 18 juli 2025
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 3217
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 juli 2025
Hierbij bied ik u het verslag aan van de Raad Algemene Zaken van 18 juli 2025.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
C.C.J. Veldkamp
Verslag Raad Algemene Zaken van 18 juli 2025
De Raad Algemene Zaken (RAZ) vond plaats op 18 juli jl. in Brussel. Tijdens deze bijeenkomst
presenteerde de Commissie haar voorstellen voor het nieuwe Meerjarig Financieel Kader
(MFK), waarna de Raad een eerste bespreking hield. Het Deens voorzitterschap presenteerde
zijn voornemens voor de vereenvoudigingsagenda. De Raad sprak ook over een voorstel
ter aanpassing van Verordening 1/1958 over officiële EU-talen. De Minister van Buitenlandse
Zaken was niet in de gelegenheid deel te nemen. Nederland werd vertegenwoordigd door
de Permanente Vertegenwoordiger van Nederland bij de EU.
Meerjarig Financieel Kader
De Raad besprak het door de Europese Commissie gepresenteerde voorstel voor het MFK
en het Eigenmiddelenbesluit voor 2028–2034. Het voorgestelde MFK heeft een omvang
van EUR 2 biljoen, circa 1,26% van het EU bruto nationaal inkomen, en is opgebouwd
rond drie pijlers: 1) National and Regional Partnership Plans (NRPP’s); 2) het European Competitiveness Fund (ECF); en 3) Global Europe. Het pakket nieuwe eigen middelen omvat vijf nieuwe voorstellen: Emissions Trading System (ETS1), Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), e-waste, Tobacco Excise Duty Own Resource (TEDOR – tabaksaccijns) en Corporate Resource for Europe (CORE – bedrijfsbelasting). Nederland verwelkomde de voorgestelde versterking van
rechtsstaatconditionaliteit en de voorgestelde modernisering van de begrotingsarchitectuur,
maar plaatste tegelijkertijd kritische kanttekeningen bij verschillende onderdelen
van het voorstel. Samen met diverse netto-betalende lidstaten uitte Nederland stevige
zorgen over de totale omvang van het voorstel, de voorgestelde leenfaciliteiten, het
pakket nieuwe eigen middelen en het ontbreken van een correctiemechanisme. Een andere
groep lidstaten uitte juist zorgen over de samenvoeging van het cohesie- en landbouwbeleid
binnen één nationaal plan, waarbij een deel pleitte voor het behoud van geoormerkte
financiering voor deze beleidsterreinen. Er was brede steun voor het versterken van
het Europees concurrentievermogen, strategische investeringen, uitgaven op het gebied
van defensie en de versterking van rechtsstaatconditionaliteit. De presentatie van
het voorstel in de Raad is het startschot voor de onderhandelingen die naar verwachting
tot de zomer van 2027 zullen duren. Uw Kamer wordt geïnformeerd in lijn met de geldende
informatieafspraken.
Spaanse regionale talen
De Raad besprak het gewijzigde voorstel van Spanje voor aanpassing van Verordening
1/1958.1 Dit voorstel beoogt van het Catalaans, Baskisch en Galicisch officiële EU talen te
maken. Met het gewijzigde voorstel wordt juridisch bindend vastgelegd dat Spanje alle
directe en indirecte kosten zal dragen. Een aantal lidstaten gaf aan dat de openstaande
juridische en financiële vragen op technisch niveau opgehelderd moeten worden voordat
besluitvorming kan plaatsvinden. Enkele andere lidstaten spraken steun uit voor het
voorstel. De juridische dienst van de Raad herhaalde haar visie dat voor het uitbreiden
van het aantal officiële talen verdragswijziging nodig is en wierp vragen op over
de bekostiging. Het voorzitterschap concludeerde dat de discussie in de Raad wordt
voortgezet.
Agenda voor vereenvoudiging regelgeving onder Deens voorzitterschap
Het Deens voorzitterschap kondigde aan de ambitieuze vereenvoudigingsagenda met hoog
tempo te willen voortzetten. Het voorzitterschap handhaaft de bespreking van de omnibusvoorstellen
via de horizontale Antici Group on Simplification. De Commissie vermeldde dat significante stappen zijn en worden gezet met de reeds
gepresenteerde omnibussen, en kondigde nieuwe omnibussen voor het najaar aan (militaire
mobiliteit, digitaal en omgeving/milieu). Enkele lidstaten, waaronder Nederland, spraken
expliciete steun uit voor de grote ambitie op dit dossier en vroegen aandacht voor
behoud van beleidsdoelstellingen. Nederland vroeg specifiek aandacht voor regeldruk
die (economische) activiteiten in de fysieke leefomgeving onevenredig bemoeilijkt,
met name in dichtbevolkte gebieden. De Raad nam het «stop the clock»-voorstel voor wijziging van de batterijverordening2 aan. De toepassing van de due diligence-rapportageverplichtingen uit deze verordening is hiermee met twee jaar uitgesteld
(tot 18 augustus 2027).
Achttiende sanctiepakket
De Raad bereikte een akkoord over het achttiende sanctiepakket in het kader van de
Russische agressie tegen Oekraïne en nam het pakket aan. Conform de motie Van Campen c.s.3 spande het kabinet zich gedurende de onderhandelingen voor dit pakket succesvol in
voor het verlagen van het olieprijsplafond en het afsluiten van Russische banken van
het internationale betalingsverkeer. Daarnaast bevat het pakket sancties tegen 105
schepen uit de Russische schaduwvloot.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.C.J. Veldkamp, minister van Buitenlandse Zaken