Brief regering : Reactie op besluit van de Europese Commissie over de balanced approach-procedure voor de luchthaven Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 539
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 april 2025
Op 5 maart 2025 is de Kamer geïnformeerd over het besluit van de Europese Commissie
over de balanced approach-procedure voor de luchthaven Schiphol. In dit besluit staat
dat Nederland de balanced approach-procedure in acht heeft genomen, behalve voor enkele
elementen. Het kabinet heeft dit besluit bestudeerd. Zoals de balanced approach-verordening1 en het besluit van de Europese Commissie vereisen, heeft het kabinet vandaag zijn
reactie op het besluit naar de Europese Commissie verstuurd. In de bijlage treft u
een afschrift aan van de reactie aan de Europese Commissie.
Nederlandse reactie op besluit Europese Commissie
De punten van de Europese Commissie hebben betrekking op drie onderwerpen. De Europese
Commissie heeft in het besluit gesteld dat Nederland de geluidshinder van General
Aviation (GA) heeft opgenomen in het geluidsprobleem, maar geen geluidsbeperkende
maatregelen voor GA toepast. De Europese Commissie heeft daarnaast gesteld dat Nederland
de verwachte beperking van vliegtuiglawaai aan de bron en de operationele procedures
voor de bestrijding van geluidshinder in overweging heeft genomen, maar slechts ten
dele.
In de reactie geeft het kabinet een nadere toelichting op de drie geconstateerde punten
van de Europese Commissie. Kort samengevat geeft het kabinet in de reactie ten eerste
aan dat GA een volwaardig onderdeel is van de uitgevoerde geluidsberekeningen. Daarnaast
zal de omvang van GA kleiner worden door de beperking van de totale beschikbare milieuruimte.
In de reactie is verder een nadere motivering en toelichting opgenomen over de wijze
waarop autonome ontwikkelingen zijn meegenomen in de berekeningen. Autonome ontwikkelingen
zijn volledig onderdeel van de referentiesituatie en dragen op die manier bij aan
het reduceren van geluid rondom Schiphol. Ten slotte wordt in de reactie toegelicht
dat ook alle procedurele maatregelen zijn overwogen om een bijdrage te leveren aan
het behalen het geluidsdoel per november 2025.
Met de reactie aan de Europese Commissie is de balanced approach-procedure officieel
afgerond. Het kabinet is de Europese Commissie erkentelijk voor het besluit, want
dit betekent dat het kabinet door kan met de ingezette plannen.
Vervolgproces
Om te voldoen aan de uitspraak van de rechter in de zaak van de stichting Recht op
Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) en de rechtspositie van omwonenden zo snel
mogelijk te herstellen, moeten de resultaten van de balanced approach-procedure worden
vastgelegd en geïmplementeerd. Een belangrijke eerste stap is het vastleggen van het
maximumaantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en de nacht in een versnelde wijziging
van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Deze versnelde wijziging van het
LVB ligt nu ter voorhang in de Kamer. De voorhang- en zienswijzenprocedure van deze
versnelde wijziging zijn geëindigd op 31 maart dit jaar. Het gewijzigde LVB wordt
op 8 mei gepubliceerd en zal per 1 november (winterseizoen 2025/2026) in werking treden.
Als op 8 mei de vastlegging van het maximumaantal vliegbewegingen gereed is, kan de
capaciteitsverdeling voor het winterseizoen 2025/2026 daarop gebaseerd worden. De
volgende stap is een algehele wijziging van het LVB, waarna het anticiperend handhaven
kan worden beëindigd en daarmee de rechtspositie van omwonenden worden hersteld.
Naast het maximumaantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en de nacht omvat het
maatregelenpakket ook de maatregelen tariefdifferentiatie, additionele vlootvernieuwing,
weren van lawaaiige toestellen in de nacht en inzet van stillere toestellen in de
nacht die bijdragen aan de reductie van geluid. Deze andere maatregelen uit het balanced
approach-pakket worden niet in het LVB vastgelegd, maar worden door middel van een
ministeriële regeling vastgelegd en er worden (bindende) afspraken met KLM en Schiphol
gemaakt.
Nu de balanced approach-procedure officieel is afgerond, kan het kabinet verder met
het invoeren van het maatregelenpakket, het terugdringen van de geluidbelasting rondom
Schiphol en het herstellen van de rechtspositie van omwonenden.
Zoals toegezegd tijdens het Commissiedebat Luchtvaart van 4 februari jl. wordt de
Kamer nog voor de zomer geïnformeerd over de aanpak voor de invulling van het resterende
percentage van het totale geluidsdoel. In dit plan van aanpak zal de aanpak voor de
invulling van het resterende percentage van het geluidsdoel worden toegelicht. Het
kabinet zal daarin ook de door de Kamer aangenomen motie van het lid De Groot meenemen
waarin wordt verzocht om voor het resterende percentage alle verstilling (zowel autonome
als additionele vlootvernieuwing) mee te nemen2.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.