Brief regering : Reactie op besluit van de Europese Commissie over de balanced approach-procedure voor de luchthaven Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 539
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 april 2025
Op 5 maart 2025 is de Kamer geïnformeerd over het besluit van de Europese Commissie
                  over de balanced approach-procedure voor de luchthaven Schiphol. In dit besluit staat
                  dat Nederland de balanced approach-procedure in acht heeft genomen, behalve voor enkele
                  elementen. Het kabinet heeft dit besluit bestudeerd. Zoals de balanced approach-verordening1 en het besluit van de Europese Commissie vereisen, heeft het kabinet vandaag zijn
                  reactie op het besluit naar de Europese Commissie verstuurd. In de bijlage treft u
                  een afschrift aan van de reactie aan de Europese Commissie.
               
Nederlandse reactie op besluit Europese Commissie
De punten van de Europese Commissie hebben betrekking op drie onderwerpen. De Europese
                  Commissie heeft in het besluit gesteld dat Nederland de geluidshinder van General
                  Aviation (GA) heeft opgenomen in het geluidsprobleem, maar geen geluidsbeperkende
                  maatregelen voor GA toepast. De Europese Commissie heeft daarnaast gesteld dat Nederland
                  de verwachte beperking van vliegtuiglawaai aan de bron en de operationele procedures
                  voor de bestrijding van geluidshinder in overweging heeft genomen, maar slechts ten
                  dele.
               
In de reactie geeft het kabinet een nadere toelichting op de drie geconstateerde punten
                  van de Europese Commissie. Kort samengevat geeft het kabinet in de reactie ten eerste
                  aan dat GA een volwaardig onderdeel is van de uitgevoerde geluidsberekeningen. Daarnaast
                  zal de omvang van GA kleiner worden door de beperking van de totale beschikbare milieuruimte.
                  In de reactie is verder een nadere motivering en toelichting opgenomen over de wijze
                  waarop autonome ontwikkelingen zijn meegenomen in de berekeningen. Autonome ontwikkelingen
                  zijn volledig onderdeel van de referentiesituatie en dragen op die manier bij aan
                  het reduceren van geluid rondom Schiphol. Ten slotte wordt in de reactie toegelicht
                  dat ook alle procedurele maatregelen zijn overwogen om een bijdrage te leveren aan
                  het behalen het geluidsdoel per november 2025.
               
Met de reactie aan de Europese Commissie is de balanced approach-procedure officieel
                  afgerond. Het kabinet is de Europese Commissie erkentelijk voor het besluit, want
                  dit betekent dat het kabinet door kan met de ingezette plannen.
               
Vervolgproces
Om te voldoen aan de uitspraak van de rechter in de zaak van de stichting Recht op
                  Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) en de rechtspositie van omwonenden zo snel
                  mogelijk te herstellen, moeten de resultaten van de balanced approach-procedure worden
                  vastgelegd en geïmplementeerd. Een belangrijke eerste stap is het vastleggen van het
                  maximumaantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en de nacht in een versnelde wijziging
                  van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Deze versnelde wijziging van het
                  LVB ligt nu ter voorhang in de Kamer. De voorhang- en zienswijzenprocedure van deze
                  versnelde wijziging zijn geëindigd op 31 maart dit jaar. Het gewijzigde LVB wordt
                  op 8 mei gepubliceerd en zal per 1 november (winterseizoen 2025/2026) in werking treden.
                  Als op 8 mei de vastlegging van het maximumaantal vliegbewegingen gereed is, kan de
                  capaciteitsverdeling voor het winterseizoen 2025/2026 daarop gebaseerd worden. De
                  volgende stap is een algehele wijziging van het LVB, waarna het anticiperend handhaven
                  kan worden beëindigd en daarmee de rechtspositie van omwonenden worden hersteld.
               
Naast het maximumaantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en de nacht omvat het
                  maatregelenpakket ook de maatregelen tariefdifferentiatie, additionele vlootvernieuwing,
                  weren van lawaaiige toestellen in de nacht en inzet van stillere toestellen in de
                  nacht die bijdragen aan de reductie van geluid. Deze andere maatregelen uit het balanced
                  approach-pakket worden niet in het LVB vastgelegd, maar worden door middel van een
                  ministeriële regeling vastgelegd en er worden (bindende) afspraken met KLM en Schiphol
                  gemaakt.
               
Nu de balanced approach-procedure officieel is afgerond, kan het kabinet verder met
                  het invoeren van het maatregelenpakket, het terugdringen van de geluidbelasting rondom
                  Schiphol en het herstellen van de rechtspositie van omwonenden.
               
Zoals toegezegd tijdens het Commissiedebat Luchtvaart van 4 februari jl. wordt de
                  Kamer nog voor de zomer geïnformeerd over de aanpak voor de invulling van het resterende
                  percentage van het totale geluidsdoel. In dit plan van aanpak zal de aanpak voor de
                  invulling van het resterende percentage van het geluidsdoel worden toegelicht. Het
                  kabinet zal daarin ook de door de Kamer aangenomen motie van het lid De Groot meenemen
                  waarin wordt verzocht om voor het resterende percentage alle verstilling (zowel autonome
                  als additionele vlootvernieuwing) mee te nemen2.
               
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
                  B. Madlener
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.