Brief regering : Besluit Europese Commissie balanced approach-procedure Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 535
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 maart 2025
Op 6 december 2024 heeft het kabinet de Kamer geïnformeerd over de uitkomst van de
definitieve berekeningen van de balanced approach-procedure voor de luchthaven Schiphol1. Ook de Europese Commissie is op die datum geïnformeerd over de uitkomsten van de
definitieve berekeningen.
Op woensdag 5 maart 2025 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het
besluit van de Europese Commissie over de notificatie van de balanced approach-procedure
voor Schiphol ontvangen.
In het besluit geeft de Europese Commissie aan dat Nederland de balanced approach-procedure
in acht heeft genomen, behalve voor enkele elementen. De Commissie vraagt Nederland
in ieder geval aandacht te besteden aan de volgende punten: hoe General Aviation bijdraagt
aan het terugdringen van geluid, welke effecten autonome ontwikkelingen op Schiphol
hebben, en de operationele maatregelen die zijn overwogen. Het ministerie zal deze
punten meenemen in de Nederlandse reactie op het besluit, zoals de procedure voorschrijft.
Als de reactie is verstuurd, is deze balanced approach-procedure officieel afgerond.
Bij de wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) zullen de aandachtspunten
van de Commissie ook worden meegenomen.
Zoals eerder aan de Kamer gemeld, wordt het maatregelenpakket vervolgens per november
2025 ingevoerd. Daarvoor werkt het ministerie aan een beperkte wijziging van het LVB.
Daarin zal het nieuwe maximumaantal vliegtuigbewegingen van 478.000 voor het etmaal
worden vastgelegd, waarvan 27.000 in de nacht. Dit ontwerp-besluit is in voorhang
bij het parlement. Parallel werkt het ministerie aan de bredere wijziging van het
LVB.
Met dit besluit van de Europese Commissie kan het kabinet verder met het herstellen
van de rechtspositie van omwonenden van Schiphol, het terugdringen van de geluidbelasting
rondom de luchthaven en het wijzigen van het LVB. Dit biedt de benodigde duidelijkheid
en rechtszekerheid in het Schipholdossier, voor zowel de omgeving als de luchtvaartsector.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.