Brief regering : Voorhang ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met de invoering van een maximum aantal vliegtuigbewegingen voor het etmaal en wijziging van het maximum aantal vliegtuigbewegingen voor de nacht
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 532
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Ontvangen ter Griffie op 14 februari 2025.
De voordracht voor de vast te stellen algemene maatregel van bestuur is aan de Kamer
overgelegd tot en met 14 maart 2025.
De voordracht voor de vast te stellen algemene maatregel van bestuur kan niet eerder
worden gedaan dan op 15 maart 2025.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 februari 2025
Hierbij bied ik u aan het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit
Schiphol in verband met de invoering van een maximum aantal vliegtuigbewegingen voor
het etmaal en wijziging van het maximum aantal vliegtuigbewegingen voor de nacht.
In het Regeerprogramma heeft het kabinet tot doel gesteld de rechtspositie van omwonenden
van Schiphol zo snel mogelijk te herstellen en de geluidsbelasting met 20% terug te
dringen. Om dit te bereiken is de lopende balanced approach-procedure voortgezet.
De balanced approach-procedure is gericht op de inwerkingtreding van een maatregelenpakket
per november 2025. Twee maatregelen van het BA-maatregelenpakket, namelijk het maximum
aantal vliegtuigbewegingen in de nacht en voor het etmaal, moeten in het LVB worden
vastgelegd. De vastlegging van de maximum aantallen vliegtuigbewegingen moet in het
voorjaar gereed zijn om een rol te kunnen spelen bij de capaciteitsverdeling voor
het winterseizoen 25/26.
Inmiddels is duidelijk dat de algehele wijziging van het LVB niet op tijd klaar is
om daarin het maximumaantal vliegtuigbewegingen dat volgt uit de BA-procedure op tijd
in te kunnen voeren. Dit komt omdat in deze algehele wijziging ook andere aspecten
dan het maximumaantal vliegtuigbewegingen (opnieuw) worden geregeld, zoals extra handhavingspunten
geluidbelasting, vastleggen van de regels voor preferentieel baangebruik en een actualisering
van de bepalingen in het algemeen. Voorts moet voor deze wijziging een nieuwe milieueffectrapportage
worden opgesteld. Het kabinet wil echter onverkort vasthouden aan deze datum. Daarom
is parallel aan de algehele LVB-wijziging de bijgevoegde versnelde wijziging van het
LVB opgesteld, waarin uitsluitend het maximum aantal vliegtuigbewegingen van 478.000
voor het etmaal en 27.000 voor de nacht worden vastgesteld. Voor een nadere onderbouwing
van het ontwerpbesluit verwijs ik u naar de ontwerp-nota van toelichting.
De voorlegging geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure
op grond van artikel 8.24 in samenhang met 8.13 en 8.14 van de Wet luchtvaart en biedt
de Kamer de mogelijkheid zich uit te spreken over het ontwerpbesluit voordat het aan
de Afdeling advisering van de Raad van State zal worden voorgelegd en vervolgens zal
worden vastgesteld.
Ter voldoening aan genoemde artikelen van de Wet luchtvaart waarbij conform het besluit
van 9 december 2024 (Stcrt. 2024, 38785) de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van de afdeling 3.4 van de Algemene
wet bestuursrecht is toegepast, is het ontwerpbesluit in de Staatscourant bekend gemaakt
om een ieder de gelegenheid te geven om gedurende zes weken wensen en bedenkingen
kenbaar te maken.
Op grond van de aangehaalde bepalingen geschiedt de voordracht aan de Koning ter verkrijging
van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State over het ontwerpbesluit
niet eerder dan vier weken nadat het ontwerpbesluit aan beide Kamers der Staten-Generaal
is overgelegd.
Een gelijkluidende brief heb ik gezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.