Brief regering : Advies ICT toetsing op project SMZ IV Optimalisatie Ziektewet-Arbo
26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)
               26 643
                Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
         
Nr. 800
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 februari 2025
Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) heeft op verzoek van mijn ambtsvoorganger onderzoek
                  verricht naar het UWV-project SMZ IV Optimalisatie Ziektewet-Arbo (SIO ZW-Arbo) en
                  heeft op 23 januari 2025 zijn definitieve advies opgeleverd. In deze brief zal ik
                  nader ingaan op het project SIO ZW-Arbo, de conclusies en de opvolging van het uitgebrachte
                  advies door UWV. Het advies van AcICT deel ik als bijlage bij deze brief met uw Kamer.
               
Project SIO ZW-Arbo
Binnen UWV heeft de divisie Sociaal Medische Zaken (SMZ) als kerntaak het arbeidsvermogen
                  van mensen beoordelen. Dit is een cruciaal onderdeel van de UWV-dienstverlening, omdat
                  het direct invloed heeft op de inzetbaarheid van burgers en hun toegang tot sociale
                  voorzieningen.
               
In 2020 is het overkoepelende programma SMZ IV Optimalisatie (SIO) gestart om het
                  systeemlandschap van SMZ in stappen te vernieuwen. Het eerste project onder regie
                  van dit programma, SMZ IV Optimalisatie ZW-Arbo (SIO ZW-Arbo), is in april 2021 gestart.
                  Het richt zich op optimalisatie van de informatievoorziening voor uitvoering van de
                  Ziektewet door het onderdeel SMZ/ZW-Arbo. Dit onderdeel ondersteunt de rol van UWV-medewerkers,
                  werkgever en arbodienst voor mensen met een Ziektewetuitkering. Bij de start van project
                  SIO ZW-Arbo lag de focus op procesvernieuwing en op het oplossen van onvolkomenheden
                  in de informatievoorziening. In 2023 is besloten dat technische vervanging, met waar
                  mogelijk functionele verbeteringen, van het Informatiesysteem Medische Functie (IMF)
                  het primaire doel van het project is. Het huidige kernsysteem voor ZW-Arbo, het Informatiesysteem
                  Medische Functie (IMF), draait op het verouderde besturingssysteem OpenVMS en maakt
                  gebruik van een verouderde CODASYL database. Hierdoor is de continuïteit van IMF op
                  termijn niet gewaarborgd. Met het nieuwe systeem MWP kunnen gebruikers teamgericht
                  samenwerken binnen een moderne interface.
               
In juli 2022 heeft UWV het overkoepelende programma SIO beëindigd omdat de programmasturing
                  onvoldoende toegevoegde waarde had. De sturing op SIO ZW-Arbo is belegd bij de IV-organisatie
                  van SMZ.
               
Het AcICT heeft de afgelopen maanden onderzoek verricht naar het functioneren van
                  het project SIO ZW-Arbo en heeft daarbij ook gekeken naar de oorspronkelijke doelstellingen
                  van het programma SIO. Onderstaand deel ik de conclusie van AcICT met de daarbij geïdentificeerde
                  oorzaken, waarna ik vervolgens per advies inga op hoe UWV daar opvolging aan geeft.
               
Conclusie AcICT
AcICT onderschrijft de keuze van SIO ZW-Arbo om IMF snel te vervangen aangezien het
                  om een moeilijk aanpasbaar en verouderd systeem met continuïteitsrisico’s gaat. Gezien
                  de relatief beperkte omvang van IMF heeft nieuwbouw daarbij de voorkeur boven andere
                  scenario’s om de continuïteit zeker te stellen. Het terugbrengen van de scope van
                  project SIO ZW-Arbo tot het vervangen van IMF heeft er, samen met een aantal aanpassingen
                  in de projectorganisatie die eind 2023 zijn doorgevoerd, bovendien voor gezorgd dat
                  het project beter beheersbaar is geworden. Hierdoor is de omvang scherper in beeld,
                  is er meer discipline in de aansturing en heeft het project beter zicht op de risico’s,
                  waardoor tijdig mitigerende maatregelen kunnen worden genomen. Tegelijkertijd concludeert
                  AcICT dat SMZ beperkt voortgang realiseert bij de noodzakelijke bredere IV-optimalisatie.
                  AcICT ziet daarvoor drie oorzaken.
               
A. SIO ZW-Arbo draagt beperkt bij aan IV-optimalisatie
               
AcICT benadrukt dat de focus op snelle vervanging van IMF door nieuwbouw binnen het
                  project terecht is en dat dit ook zeker een relevante bijdrage aan de IV-optimalisatie
                  van SMZ is. Dit zorgt namelijk voor een systeem gebaseerd op moderne technologie dat
                  relatief eenvoudig door te ontwikkelen is. Deze keuze leidt er echter ook toe dat
                  belangrijke onderdelen van de oorspronkelijk geplande IV-optimalisatie van SMZ nog
                  niet zijn gerealiseerd. Ook spreekt AcICT de zorg uit dat bepaalde risico’s, bijvoorbeeld
                  risico’s op het gebied van interne projectbeheersing, kunnen leiden tot verdere uitloop
                  in tijd en geld bij de uitfasering van IMF.
               
B. Verdere vertraging dreigt door onvoldoende zicht op vervolgaanpak
               
AcICT signaleert het risico op verdere vertraging van de brede IV-optimalisatie van
                  SMZ. Binnen SMZ lopen -parallel aan ZW-Arbo- nog enkele projecten die moeten bijdragen
                  aan het realiseren van de veranderambitie. AcICT constateert echter dat per saldo
                  het grootste deel van die ambitie nog niet is vertaald naar concrete activiteiten.
                  AcICT is bang dat de beoogde brede IV-optimalisatie verdere vertraging oploopt. Hierbij
                  wordt op twee zaken gewezen. Een duidelijk plan voor het verder uitbouwen van MWP
                  (dus na realisatie van MWP 2.0) na oplevering door het project ontbreekt en daardoor
                  is er nog geen zicht op afhankelijkheden en synergiemogelijkheden. Bovendien ziet
                  AcICT een risico op vertraging door de voorgenomen afbouw van externe deskundigheid
                  binnen de IV-organisatie van SMZ.
               
C. Onnodige bureaucratie binnen de IV-functie belemmert voortgang
               
Bij het vaststellen van deze oorzaak van de opgelopen vertraging neemt AcICT ook zijn
                  bevindingen van eerdere onderzoeken bij UWV mee. Het ingewikkelde speelveld waarin
                  SIO ZW-Arbo en andere projecten opereren binnen UWV beperkt de handelingsruimte en
                  daarmee de ontwikkelsnelheid van projecten.
               
Daarbij wijst AcICT op onderlinge afhankelijkheden en onduidelijke verantwoordelijkheden
                     en sturings- en verantwoordingslijnen tussen de centrale ICT-directie en de IV-functie
                     binnen SMZ. Bovendien constateert AcICT inefficiënte en soms ook ineffectieve afstemming
                     tussen projectarchitecten en concernarchitecten. De architectuurfunctie op concernniveau
                     is onvoldoende in staat om projecten te faciliteren bij het vertalen van centrale
                     kaders naar de project specifieke architectuuroplossingen. Terwijl personele wisselingen
                     en relatief veel ruimte voor eigen inkleuring zorgen voor gebrek aan continuïteit
                     bij de architectuurrol binnen het project.
                  
Opvolging advies AcICT
Naar aanleiding van de bevindingen heeft AcICT een drietal adviezen voor UWV geformuleerd.
                  Onderstaand ga ik in op de adviezen en hoe UWV daar opvolging aan geeft.
               
1. Blijf koersen op het zo snel mogelijk uitfaseren van IMF
               
AcICT adviseert om de prioriteit te blijven leggen op het uitfaseren van IMF en daarbij
                  een aantal maatregelen te nemen om dit voor eind 2025 succesvol te laten zijn. Het
                  is belangrijk om duidelijkheid te scheppen rondom stuur- en verantwoordingsinformatie
                  voor MWP 2.0, gebaseerd op gebruikerswensen en in afstemming met andere collega’s
                  binnen UWV. Bovendien adviseert AcICT samen met de gebruikersgroepen een implementatieplan
                  op te stellen en te zorgen voor een plan voor de datamigratie inclusief representatieve
                  testen. Ten slotte raadt AcICT aan duidelijke afspraken te maken met de SMZ IV-organisatie
                  over overdracht en acceptatie.
               
UWV herkent het belang van de voorgestelde maatregelen en heeft reeds acties ondernomen
                  om hier invulling aan te geven. Een deelprojectleider is aangesteld om regie te nemen
                  op de realisatie van de wijzigingen in de stuur- en verantwoordingsinformatieketen.
                  Verder volgt zo snel mogelijk een met gebruikers afgestemd implementatieplan. Bovendien
                  wordt Q1 2025 een plan opgeleverd hoe de data van het oude systeem naar het nieuwe
                  gemigreerd gaat worden. Ook worden met de IV-organisatie afspraken gemaakt over het
                  acceptatieproces van met name de technische schuld vóór de overdracht naar de IV-organisatie.
                  Verderop in deze brief gaat UWV bovendien nader in op de reeds geïntensiveerde samenwerking
                  tussen project en lijnorganisatie.
               
2. Werk parallel aan een vernieuwingsaanpak voor SMZ met kleine, beheersbare stappen
               
AcICT adviseert om in 2025 de vernieuwingsambitie verder uit te werken in een aanpak
                  waarmee SMZ vanaf 2026 kleine, beheersbare verbeterstappen in de dienstverlening kan
                  maken. Door bijvoorbeeld de gewenste situatie over vijf jaar in beeld te brengen en
                  daarbij voor kortere termijnen concrete plannen op te stellen en deze periodiek te
                  herijken- en daarbij afhankelijkheden in beeld te brengen. Hierbij is het belangrijk
                  dat het lijnmanagement actief stuurt op kortcyclische verbeterstappen. Verder adviseert
                  AcICT daarin de gewenste werkprocessen leidend en de ICT-ontwikkeling volgend te maken
                  en gebruikers hierin te betrekken. Ook dient een passende organisatievorm te worden
                  gekozen met daarin beschikbaarheid van voldoende specialistische kennis van bijvoorbeeld
                  ontwikkelraamwerken.
               
UWV onderschrijft de noodzaak om de gewenste optimalisaties uit de oorspronkelijke
                     scope alsnog op te pakken. Momenteel wordt een lijst met wensen bijgehouden (backlog)
                     vanuit gebruikersperspectief (hoe kunnen we het eenvoudiger, beter en sneller maken
                     voor de uitvoering) en de technische schuld.
                  
Bovendien wordt gewerkt aan reductie in complexiteit en consistentie in interactie
                     met gebruikers. Dit in lijn met de in ontwikkeling zijnde Digitaliseringsstrategie
                     van UWV, waarin de focus ligt op waardecreatie voor cliënten, werkgevers, partners
                     en medewerkers van UWV.
                  
De adviezen van AcICT hoe dit planmatig en in samenhang uit te werken neemt UWV ter
                     harte.
                  
Het huidige ontwikkelteam zal landen in de lijnorganisatie van waaruit ook de huidige
                  projectbemensing plaatsvindt. De betrokkenheid van de lijnorganisatie wordt gedurende
                  het project al geïntensiveerd. Daarmee wordt de basis gelegd om ook na oplevering
                  van het project SIO ZW-Arbo door te kunnen pakken op de vernieuwingsambitie. Het afbouwen
                  van externe capaciteit past in de beweging van het terugbrengen van kosten, het borgen
                  van kennis bij interne medewerkers en het naleven van de Wet Deregulering Beoordeling
                  Arbeidsrelatie (DBA). Het project ondervangt het risico op vertraging door interne
                  medewerkers te werven, waarbij deze op een gelijk kennisniveau dienen te worden gebracht
                  voordat contracten met externen via natuurlijk verloop eindigen.
               
De positieve samenwerkingservaringen met de uitvoering bij de landelijke uitrol neemt
                  het project als vertrekpunt. Ook zal SMZ de gewenste werkprocessen leidend maken en
                  de ICT ondersteuning volgend. Om te borgen dat de te realiseren functionaliteiten
                  en oplossingsrichtingen goed aansluiten bij de wensen van de uitvoering is regelmatig
                  en intensief contact met een regionaal kantoor ingeregeld, met wie alle functionaliteiten
                  en oplossingsrichtingen worden getoetst. Bovendien worden de resultaten hiervan weer
                  getoetst bij een kernteam en expertteam met daarin vertegenwoordiging vanuit alle
                  districten. Met de komst van de voorgenomen organisatiestructuur van de ‘Verandermotor’
                  zal het projectteam vervolgens ook geheel overgaan naar deze nieuwe indeling.
               
3. Elimineer onnodige bureaucratie die de slagkracht van projecten belemmert
               
AcICT adviseert de bureaucratie binnen de IV-functie te verminderen om zo projecten
                     meer ruimte te geven. Dit kan door te werken aan een centrale architectuurfunctie
                     die meer faciliterend is naar de projecten. Om te zorgen voor meer continuïteit in
                     de inbreng van projectarchitecten is het goed deze meer in teamverband te laten opereren.
                     Ten slotte adviseert AcICT om het portfoliomanagement en de bijbehorende rapportagestructuur
                     te versimpelen en in te richten langs de lijn van de processen in plaats van de organisatiestructuur.
                  
UWV herkent dat de ontwikkelproductiviteit binnen het project SIO ZW-Arbo achter is
                     gebleven. Deels is dit te verklaren door vertraging opgelopen doordat er ten tijde
                     van Covid met de Digitale Gevalskaart een tijdelijk nieuw systeem is ontwikkeld, waar
                     onverwacht veel ontwikkelcapaciteit naar toe is gegaan. Bovendien is daarbij veel
                     tijd verloren gegaan doordat een oplossing binnen de geldende architectuurkaders niet
                     tot de gewenste resultaten leidde voor de uitvoering. Het verloop van interne en externe
                     architecten op het project is inderdaad erg hoog geweest. Het advies van AcICT om
                     architecten, in teamverband, zich meer te laten richten op het oplossen van concrete
                     problemen met simpele, schaalbare oplossingen wordt door het project overgenomen.
                  
Deze lessen neemt UWV ook na het project mee bij de ontwikkeling van nieuw functionaliteiten
                     in het kader van optimalisatie.
                  
Aangezien AcICT in zijn advies ingaat op het ingewikkelde speelveld binnen de bredere
                  IV-functie van UWV vind ik het belangrijk te benadrukken dat daar al reeds langer
                  erkenning voor is binnen UWV. Om sneller te kunnen veranderen en het speelveld te
                  verbeteren, wil UWV zich op een andere manier organiseren, waarbij het plan is dat
                  alle collega's die zich bezighouden met de verandering, samenwerken in de Verandermotor.
                  De interne beweging rondom de Verandermotor biedt de mogelijkheid om invulling te
                  geven aan het advies van AcICT. Momenteel is de adviesaanvraag over de Verandermotor
                  in behandeling bij de OR van UWV.
               
De Verandermotor is één organisatieonderdeel waarin zowel IV als dienstverleningsfuncties
                     op een centrale, divisie-overstijgende plek samenwerken. Het doel is om door effectievere
                     samenwerking in, en tussen, multidisciplinaire teams en de uitvoerende divisies, sneller
                     merkbare verbeteringen door te voeren voor cliënten, werkgevers en onze eigen medewerkers.
                  
De kern van deze Verandermotor bestaat uit clusters, waar vanuit een cliëntperspectief
                     en Agile mindset kort cyclisch wordt samengewerkt aan veranderingen voor cliënten,
                     werkgevers en medewerkers. Het Agile gedachtegoed is vanuit de externe methodieken
                     (zoals Agile, SAFe en Scrum) eenduidig vertaald door UWV in één uniforme Verandermotor
                     werkwijze. De multidisciplinaire teams in de Verandermotor krijgen autonomie met duidelijke
                     verantwoordelijkheden. Vakmanschap, expertise en ontwikkeling van medewerkers staan
                     hierin centraal, net als gestructureerde besluitvorming.
                  
Zoals eerder vermeld zal naar verwachting het projectteam van SIO ZW-Arbo onderdeel
                  worden van een zelfstandig cluster en zal ook de gehele IV-organisatie van SMZ overgaan
                  naar de nieuwe indeling volgens de Verandermotor.
               
Ook de architectuurfunctie zal als gevolg van de Verandermotor veranderen. De contouren
                  van de nieuwe architectuurfunctie zijn bekend. UWV gaat uit van centrale kaderstelling
                  waarbij wordt onderkend dat de architectuur meer richtinggevend moet zijn en minder
                  ‘in beton gegoten’. Alle architecten worden hiërarchisch in één vakgroep georganiseerd
                  en staan ter beschikking aan de veranderopgaves. Door architecten in een vroeg stadium
                  te betrekken en gedurende het traject betrokken te houden bij de gewenste oplossingsrichting,
                  wordt het gat tussen beoogde oplossing en de architectuur verkleind. Aan de gedetailleerdere
                  uitwerking van de architectuurfunctie wordt momenteel nog gewerkt waarbij de aanbevelingen
                  van AcICT verder worden meegenomen.
               
Binnen de Verandermotor zet UWV een volgende stap in het werken met kwartaalsturing,
                     waarbij op één centrale plek, wordt geprioriteerd en besloten over de gehele veranderopgave.
                     Deze beweging is in 2023 ingezet. In de kwartaalsturing worden de volledige veranderdoelstellingen
                     en -middelen op het gebied van continuïteit, compliancy en dienstverlening behandeld.
                     Door veranderopgaves in kleine stukken op te breken neemt de slagingskans toe. Hierdoor
                     wordt het steeds beter mogelijk om elk kwartaal nadrukkelijker richting geven, te
                     prioriteren en capaciteit (her)alloceren. Bovendien is er ruimte onderlinge afhankelijkheden
                     te identificeren en in gezamenlijkheid oplossen.
                  
Ten slotte adviseert AcICT de rapportagestructuur te versimpelen en anders in te richten.
Binnen de Verandermotor gaat UWV resultaten en voortgang (rapportage) uniformeren
                     waardoor afstemming tussen de organisatieonderdelen eenvoudiger en het continue verbeterproces
                     wordt gestimuleerd.
                  
Bij de kwantitatieve en kwalitatieve opgaven die spelen bij SMZ, is een goed werkende
                  IT van groot belang. In het zorgen voor inkomenszekerheid en de ondersteuning bij
                  vinden van werk, als ook de actuele opgaven die er liggen bij sociaal medisch beoordelen
                  is een goed werkende IT van groot belang. Over grote IT projecten en programma’s,
                  de totale veranderportfolio en de beheersing van de IT veranderopgave wordt tussen
                  UWV en SZW regelmatig gesproken. Alle projecten boven de 5 miljoen euro worden aangemeld
                  voor advies bij de AcICT en gepubliceerd op het Rijks ICT dashboard.
               
Tezamen met interne onderzoeken en rapportages die UWV met SZW deelt en periodieke
                  beleidsevaluaties wordt hiermee een beeld gevormd van de voortgang en doelmatigheid
                  van de bredere IT transitie bij UWV. De Kamer wordt via de Stand van de Uitvoering
                  regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken.
               
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
                  Y.J. van Hijum
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
