Brief regering : Voortgang verhoging maximumsnelheid autosnelweg naar 130 km/u
32 646 Maximumsnelheden hoofdwegennet
Nr. 45
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 oktober 2024
In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat het kabinet de maximumsnelheid op de snelweg
– daar waar dat kan – wil verhogen naar 130 kilometer per uur. In het regeerprogramma
is aangegeven dat er dit jaar een aanpak voor 130 km/u komt. Deze maatregel is onderdeel
van de Actieagenda Auto met een breed pakket aan maatregelen gericht op automobiliteit
en meer vrijheid voor automobilisten, waarover de Kamer eind dit jaar wordt geïnformeerd.
Deze brief schetst de aanpak, uitgangspunten, werkwijzen en planning om zo snel mogelijk
op een aantal specifieke trajecten een snelheidsverhoging naar 130 km/u in te voeren.
Tijdens het debat van de vaste commissie voor LNV op 25 juni jl. is door uw Kamer
gevraagd om een brief over de aangenomen motie van de leden Grinwis en Vedder. Daarin
wordt de regering verzocht pas over te gaan tot verhoging van de maximumsnelheid als
alle PAS-melders gelegaliseerd zijn en de garnalenvissers een Wnb-vergunning hebben1. Met deze brief wordt voldaan aan het verzoek te reageren op de betreffende motie.
Huidig snelheidsregime autosnelwegen
De maximumsnelheid op autosnelwegen is vastgesteld in het Reglement verkeersregels
en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Sinds de snelheidsverhoging in 2012 staat in het
RVV 1990 dat de maximumsnelheid op autosnelwegen 130 km/u is. Dat betekent dat op
de autosnelweg 130 km/u gereden mag worden, tenzij met borden (verkeerstekens) een
lagere maximumsnelheid is aangegeven. Bij grensovergangen staat ook dat de maximumsnelheid
op autosnelwegen 130km/u is.
Met de snelheidsverlaging in 20192 is, door het plaatsen van borden in 2020, de maximumsnelheid overdag (tussen 06 en
19 uur) op alle autosnelwegen teruggebracht naar 100 km/u daar waar deze hoger lag.
De avond- en nachtsnelheid (tussen 19 en 06 uur) is destijds ongewijzigd gebleven
en kan 80 km/u, 100 km/u, 120 km/u of 130 km/u zijn. De reden dat de maximumsnelheid
in de nacht op sommige plekken lager dan 130 km/u is, komt vanwege bijvoorbeeld het
wegontwerp of (dreigende) overschrijding van de juridische geluidsnormen.
Voor een snelheidsverhoging op een wegtraject moet een verkeersbesluit worden genomen.
Na het verkeersbesluit worden de verkeersborden lang de weg aangepast.
Aanpak, uitgangspunten en werkwijze verhoging maximumsnelheid autosnelwegen 130 km/u
Een invoering van 130 km/u overdag op alle trajecten waar dit voor 2020 het geval
was, is niet realistisch. Dat komt met name door de juridische regels (o.a. op stikstof
en geluid) waaraan voldaan moet worden. Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/u
vraagt op veel trajecten om mitigerende maatregelen. Het zal niet mogelijk zijn overal
maatregelen (op korte termijn) uit te kunnen voeren. Daarom wordt gekozen voor een
gefaseerde aanpak, waarbij eerst wordt gekeken naar de meest kansrijke trajecten waar
zonder mitigerende maatregelen – binnen de wettelijke kaders – de maximumsnelheid
verhoogd kan worden naar 130 km/h. Dit zijn trajecten waar nu in de avond en nacht
(tussen 19.00 en 06.00 uur) een maximumsnelheid geldt van 130 km/u. Die wegen zijn
qua wegontwerp al ingericht op deze snelheid. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan een
grote wens van het regeerprogramma om daar waar het kan 130km/u te rijden.
Het in eerste instantie kiezen voor een beperkt aantal trajecten vergroot de kans
dat we daadwerkelijk de maximumsnelheid op een aantal plekken snel kunnen verhogen.
Een grootschalige aanpak zal jaren duren. Dat vind ik onwenselijk en daarom kies ik
voor een gefaseerde aanpak.
Door geluidsexperts van IenW en RWS is allereerst een inschatting gemaakt op welke
trajecten het overdag verhogen van de maximumsnelheid naar verwachting niet leidt
tot (naderende) overschrijding van geluidproductieplafonds.
De volgende stap is beoordelen of verhoging van de maximumsnelheid op deze trajecten
mogelijk is zonder dat dit leidt tot mogelijk significant negatieve gevolgen op Natura
2000-gebieden. Een ecologische beoordeling is echter een omvangrijk onderzoek dat
veel doorlooptijd en capaciteit vraagt. Om de onderzoekslast behapbaar te houden,
wordt voor stikstof daarom in een aantal «batches» eerst een verkennend onderzoek
uitgevoerd. Op basis van expert judgement zijn voor de eerste batch van het verkennend
onderzoek de volgende vier kansrijke trajecten in beeld.
Nr.
Traject
Lengte1
1
A7 – Afsluitdijk
(Stevinsluizen – Lorentzsluizen)
Ca. 46 km
2
A7 tussen aansluiting Zuidbroek en de grens met Duitsland
Ca. 38 km
3
A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer
Ca. 30 km
4
A6 tussen aansluiting Lelystad Noord en de Ketelbrug
Ca. 19 km
X Noot
1
Dit is de lengte in totaal voor beide rijrichtingen. Als in deze kolom 46 km lengte
is opgenomen, dan wordt de snelheid verhoogd op ca.23 kilometer in rijrichting A en
ca. 23 km in rijrichting B (in totaal dus ca. 46 km)
Planning
Het is op dit moment nog niet zeker of op deze vier trajecten de maximumsnelheid daadwerkelijk
verhoogd kan worden, maar deze trajecten zijn wel kansrijk. De trajecten worden in
detail onderzocht om een verkeersbesluit te kunnen nemen. In het verkeersbesluit worden
diverse belangen afgewogen waarbij onder andere aspecten van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit
en geluid worden betrokken. De ambitie is dat een definitief verkeersbesluit, mits
kansrijk, in Q1 2025 genomen kan worden.
Na de uitwerking van de eerste batch zullen meerdere batches met trajecten, waarvan
de maximumsnelheid naar 130 km/h mogelijk verhoogd kan worden, volgen. Belangrijk
bij deze aanpak is dat we voortgang blijven maken. Een gefaseerde aanpak is daarmee
effectiever dan een grote uitrol van de maximumsnelheid over grote delen van Nederland.
Motie leden Grinwis en Vedder (Kamerstuk 33 576, nr. 385)
Deze motie verzoekt de regering pas over te gaan tot verhoging van de maximumsnelheid
als alle PAS-melders gelegaliseerd zijn en de garnalenvissers een Wnb-vergunning hebben.
Hierbij ga ik in op de afhandeling van deze motie.
Verhoging van de maximumsnelheid en de legalisatie van alle PAS-melders en Wnb-vergunningen
voor garnalenvissers hoeven elkaar niet te bijten.
Het huidige plan van aanpak voor 130 km/uur richt zich op het identificeren van (deel)trajecten
waar de maximumsnelheid verhoogd kan worden zonder mitigerende maatregelen voor stikstof
en geluid.
Concluderend hoeft het verhogen van de maximumsnelheid niet te wachten tot het moment
waarop alle PAS-melders gelegaliseerd zijn en de garnalenvissers een natuurvergunning
hebben aangezien er geen sprake is van concurrentie om ruimte en de verhoging van
de snelheid daarmee ook geen vertragend effect kan hebben op de legalisatie van PAS-meldingen.
Dit neemt niet weg dat het oplossen van de problematiek van de PAS-melders in het
stikstofdossier één van de belangrijkste opgaven voor het kabinet is. De ambitie is
om PAS-melders zo snel mogelijk van een oplossing te voorzien. Allereerst zal het
legalisatieprogramma onverkort uitgevoerd worden. Daarnaast moeten PAS-melders ook
kunnen kiezen voor andere oplossingen, bijvoorbeeld via maatwerk, vrijwillige uitkoop
en/of een schadevergoeding. De Minister van LVVN zal dit samen met provincies faciliteren.
Wanneer er meer duidelijkheid is over de wegtrajecten die definitief in aanmerking
komen voor snelheidsverhoging via een verkeersbesluit, wordt de Kamer daarover geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat