Brief regering : Reactie op de gewijzigde motie van de leden Krul en Van Zanten over de Kamer informeren over wat scholen hebben gedaan met de handvatten om het continurooster beter vorm te geven (Kamerstuk 36410-VIII-103)
36 600 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2025
Nr. 9
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 oktober 2024
Deze brief gaat in op de motie Peters over «wat scholen hebben gedaan met de handvatten om het continurooster beter vorm te geven», met Kamerstuk 36 410 VIII, nr. 1031.
Aanleiding motie(s)
Naar aanleiding van het NRC-artikel «Continurooster op basisschool schaadt eetgedrag
kinderen» van 7 februari 2023 heeft uw Kamer meerdere keren haar zorgen geuit over
de lunchtijd in het continurooster, mede gezien het feit dat steeds meer scholen een
continurooster hanteren. Naar aanleiding van deze zorgen en de motie van het lid Peters2 zijn eerder gesprekken gevoerd op scholen met een continurooster. Ik heb uw Kamer
teruggekoppeld dat scholen het continurooster op veel verschillende manieren vormgeven,
met aandacht voor voldoende tijd om te eten3.
Om scholen richtlijnen mee te geven voor de invulling van pauzes in het continurooster
zijn tevens de handvatten op de site van de Rijksoverheid4 geüpdatet en via de sectorraden en de Academie & Vakvereniging Schoolleiders onder
de aandacht gebracht bij scholen. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld gelden deze handvatten
nadrukkelijk als een voorbeeld van hoe scholen hun pauzes kunnen invullen, de daadwerkelijke
invulling van de pauzes valt uiteraard onder de verantwoordelijkheid van de scholen
zelf.
In januari van dit jaar hebben de leden Krul (CDA) en Van Zanten (BBB) een nieuwe
motie ingediend over het onderwerp lunchtijd in continuroosters5. Deze motie verzoekt mij om de Kamer te informeren over wat scholen hebben gedaan
met de bovengenoemde handvatten om pauzes in het continurooster beter vorm te geven.
Naar aanleiding hiervan zijn de gesprekken voortgezet en is op een twintigtal scholen
met directeuren, leraren en ouders gesproken. In deze gesprekken is gevraagd naar
de invulling van het continurooster op scholen, de invulling van de pauzes en het
gebruik van de handvatten en de ervaringen hiermee. Uit de gesprekken kan ik een aantal
zaken concluderen. Ik ga daar hieronder verder op in.
Invulling continurooster en pauzetijden in de praktijk
Uit de gesprekken komt allereerst naar voren dat scholen voldoende ruimte hebben en
voelen voor een invulling van de school- en pauzetijden die past bij de populatie
en de context van de school. In de totstandkoming van het continurooster worden ouders
actief betrokken, onder andere via de wettelijke rol die hierin weggelegd is voor
de medezeggenschapsraad.
In de ochtendpauze spelen leerlingen een kwartier tot een half uur buiten en hebben
daarvoor of daarna een kwartier om binnen hun fruit op te eten. In de lunchpauze spelen
ze een half uur buiten en krijgen daarna of daarvoor een kwartier de tijd om in de
klas hun lunch te eten. Soms wordt tijdens een deel van de pauze voorgelezen of een
(educatief) filmpje opgezet, maar leraren zorgen ervoor dat leerlingen voldoende de
tijd hebben voor het opeten van hun lunch. Ik heb hier, naar aanleiding van de zorgen
zoals geuit in uw motie, in de gesprekken expliciet naar gevraagd en ben blij dat
uit de gesprekken een flexibele, professionele houding van de leraar blijkt: in verreweg
de meeste gevallen gaat het gewoon goed, maar wanneer een leerling toch net wat langer
nodig heeft kan diegene de lunch mee naar buiten nemen of tijdens de les nog even
opeten.
Gebruik handvatten
Hoewel ik in de praktijk zie dat de invulling van de pauzetijden overeenkomt met de
voorbeelden in de handvatten, merk ik uit de gesprekken dat scholen de invulling van
hun pauzes er niet expliciet op baseren. Uit de gesprekken blijkt dat beperkte behoefte
is aan extra houvast op dit punt, omdat ze zich voor de invulling van pauzetijden
ofwel baseren op recente (wetenschappelijke) inzichten, ofwel in de context van hun
school zelf kijken wat nodig is. Voor beide gevallen geldt dat de pauzes worden vormgegeven
op een manier die – gezien de context van de school – het meest passend is. Hierbij
wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de leerlingen, de grootte van het plein of
de richting van een school.
Concluderend: toepassing continurooster professioneel en binnen gestelde kaders
Ik vind het net als u belangrijk dat leerlingen rustig kunnen pauzeren en voldoende
tijd krijgen om te eten tijdens de pauzemomenten. Gelukkig blijkt uit de gesprekken
dat leraren en directeuren hier vanuit hun professionaliteit, binnen de gestelde kaders,
op een goede manier invulling aan geven. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een kind
zijn broodtrommel niet helemaal leeg eet, maar in die gevallen zie ik een flexibele
opstelling waarbij ouders en leraren er gezamenlijk uitkomen. Ik vind het daarom op
dit moment niet wenselijk om op dit vlak nadere stappen te ondernemen, ook gezien
het feit dat we al veel vragen van scholen.
Extra regels op het gebied van de invulling van pauzes acht ik dan ook niet passend.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M.L.J. Paul
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap