Brief regering : Advies Commissie mer voor de inhoud van het milieueffectrapport wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 518
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 september 2024
Met deze brief ontvangt de Kamer het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage
                  (hierna: Commissie) over de notitie reikwijdte en detailniveau van het milieueffectrapport
                  ter voorbereiding op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit
                  Schiphol1. Het advies is als bijlage opgenomen in deze brief.
               
Ik dank de Commissie voor het deskundige advies. De Commissie bouwt in haar advies
                     voort op de notitie reikwijdte en detailniveau: «Op twee belangrijke punten adviseert de Commissie het onderzoek uit te breiden ten
                        opzichte van de NRD.
Gebruik ten eerste het MER om de keuze te onderzoeken voor nieuwe punten waarop geluid
                        wordt gehandhaafd («handhavingspunten»). Geef daarvoor inzicht hoe deze keuze de geluidhinder,
                        luchtkwaliteit, andere milieueffecten en rechtsbescherming beïnvloedt. Deze informatie
                        helpt de Minister het besluit over de keuze voor de nieuwe handhavingspunten te onderbouwen
                        en uit te leggen.
Als tweede adviseert de Commissie ook andere mogelijkheden te onderzoeken om de kwaliteit
                        van de leefomgeving rondom Schiphol te verbeteren. Voeg daarvoor het alternatief «verdergaande
                        geluidsbescherming» toe en optimaliseer alle alternatieven voor de kwaliteit van de
                        leefomgeving.»
Vervolg
Een inhoudelijk reactie op het advies van de Commissie volgt middels een reactienota.
                  In deze reactienota wordt ook de input betrokken van de Maatschappelijke Raad Schiphol
                  (MRS)2, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de sectorpartijen verenigd in het sectoroverleg.
                  Naar verwachting is deze reactienota eind oktober gereed, waarna de Kamer wordt geïnformeerd.
               
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
                  B. Madlener
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat