Brief regering : Geannoteerde Agenda van de Informele Raad Algemene Zaken d.d. 2 en 3 september 2024
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 2927
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 augustus 2024
Graag bied ik u hierbij de geannoteerde agenda voor de informele Raad Algemene Zaken
van 2 en 3 september 2024 aan.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
C.C.J. Veldkamp
GEANNOTEERDE AGENDA INFORMELE RAAD ALGEMENE ZAKEN 2 en 3 september 2024
Op 2 en 3 september vindt de informele Raad Algemene Zaken (RAZ) plaats in Boedapest,
Hongarije. Tijdens deze informele bijeenkomst zal gesproken worden over het EU-concurrentievermogen
en de demografische transitie. Gezien het informele karakter van de bijeenkomst is
er geen besluitvorming voorzien. De Minister van Buitenlandse Zaken is verhinderd
vanwege een reis elders in de wereld; de directeur-generaal Europese Samenwerking
zal Nederland vertegenwoordigen.
EU-concurrentievermogen
De informele RAZ staat onder meer in het teken van een van de prioriteiten van het
Hongaarse voorzitterschap: het versterken van het Europese concurrentievermogen. Het
versterken van het Europese concurrentievermogen vraagt om actie op alle beleidsterreinen
en politiek commitment, onder andere om gevolg te geven aan het rapport van de heer
Letta.1 Het kabinet verwelkomt het Letta-rapport en kijkt uit naar concrete acties op basis
van de aanbevelingen. Daarnaast kijkt het kabinet uit naar het rapport van de heer
Draghi, dat naar verwachting in het najaar zal worden gepresenteerd. Het kabinet zal
de Kamer hier te zijner tijd over informeren.
Een sterke economie is belangrijk voor de bestaanszekerheid en koopkracht van de Nederlandse
burger. Een stabiele Nederlandse economie en gezonde bedrijven kunnen niet zonder
een goed vestigingsklimaat. Om dit te bereiken is het van belang om ook op Europees
niveau concrete stappen te zetten om de groene groei en het innovatie- en concurrentievermogen
van de EU te bevorderen. Hierbij heeft het kabinet onder meer aandacht voor een sterke
en eerlijke interne markt; het verdiepen van de kapitaalmarktunie; het verminderen
van administratieve lasten voor bedrijven; het verminderen van grondstoffenafhankelijkheden
voor bedrijven; toegang tot voldoende geschoold personeel; en het verstevigen van
de technologische positie van Nederland en de EU door middel van een Europese technologiestrategie.
Voor een gezonde economie en florerende bedrijven is het van belang dat een gelijk
speelveld en open economie wordt gewaarborgd. Het kabinet is geen voorstander van
het aangaan van gemeenschappelijke schulden voor nieuwe Europese instrumenten.
Het Hongaarse voorzitterschap ziet het verminderen van regeldruk en het verbeteren
van het wetgevingsproces als een manier om het Europese concurrentievermogen te versterken
en als hoeksteen van een functionerende rechtsstaat. Het voorzitterschap vraagt lidstaten
om te reflecteren op het gebruik van impact assessments en op de transparantie en effectiviteit van publieksconsultaties. Nederland heeft
op 14 juni jl. een non-paper gepresenteerd met voorstellen voor betere regelgeving,
gezamenlijk met Tsjechië, Italië, Denemarken en Zweden.2 Het kabinet zal de discussie tijdens deze informele RAZ aangrijpen om enkele ideeën
uit dit non-paper opnieuw onder de aandacht te brengen. In het non-paper pleiten de
betrokken lidstaten voor (1) het verbeteren van inzicht in de impact van wetgeving,
ten behoeve van effectievere implementatie en uitvoering en (2) voor het verminderen
van de regeldruk voor uitvoeringsorganisaties en toezichthouders, medeoverheden en
bedrijven. Het voorzitterschap pleit daarnaast voor impact assessments ten aanzien
van amendementen door medewetgevers (Raad en Europees Parlement), om de gevolgen daarvan
in kaart te brengen. Nederland kan dit pleidooi steunen.
Voor het kabinet is het verminderen van administratieve lasten en regeldruk belangrijk
voor het versterken van het Europese concurrentievermogen. Daarnaast zal het kabinet
aandacht blijven vragen voor een sterke rechtsstaat, met aspecten zoals onafhankelijke
rechtspraak, een pluriform mediastelsel en gelijke rechten voor minderheden. Dit doet
het ook bij juist dit voorzitterschap.
Demografische transitie
De informele RAZ zal ook stilstaan bij demografische ontwikkelingen in de EU. De EU
als geheel kampt met een vergrijzende bevolking, een sterk dalend bevolkingscijfer
en emigratie van goedopgeleiden (braindrain) in sommige regio’s. Het Hongaarse voorzitterschap geeft prioriteit aan het toevoegen
van demografische overwegingen aan beleidsdiscussies en beschouwt demografische verandering
als belangrijke factor voor het toekomstige concurrentievermogen van de EU. Het voorzitterschap
voorziet een discussie over de effecten van vergrijzing op het concurrentievermogen
van de EU. Daarbij kijkt het voorzitterschap ook naar het optimaal benutten van het
arbeidsmarktpotentieel in de EU. Nederland zal tijdens deze sessies aandacht vragen
voor de bijzondere positie van ons land, als relatief dichtbevolkt land met een groeiende
bevolking en beperkte ruimte, zoals ook de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen
2050 concludeerde.3 Ook zal Nederland inbrengen dat een optimale benutting van het arbeidsmarktpotentieel
in lidstaten de economische effecten van vergrijzing kan mitigeren en zal tevens veiligheidsaspecten
van (arbeids)migratie benoemen n.a.v. recente beleidswijzigingen in het land van het
voorzitterschap (Nationale Kaart), waarover de Commissie momenteel de verkregen antwoorden
op haar brief van 1 augustus jl. bestudeert.
Indieners
-
Indiener
C.C.J. Veldkamp, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.