Brief regering : Geannoteerde Agenda formele Energieraad van 30 mei 2024
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 1070
                   BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 mei 2024
Bijgevoegd vindt u de Geannoteerde Agenda voor de formele Energieraad van 30 mei a.s.
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Geannoteerde Agenda formele Energieraad 30 mei
               
Op 30 mei a.s. vindt in Brussel de formele Energieraad plaats onder het Belgische
                  EU-voorzitterschap. Tijdens de Raad zullen naar verwachting Raadsconclusies over elektriciteitsinfrastructuur
                  worden aangenomen. Tevens zullen twee beleidsdebatten plaatsvinden over de Green Deal
                  en het over RepowerEU pakket. Op het moment van schrijven is de exacte strekking van
                  deze twee agendapunten nog niet bekend. Tot slot staan nog een aantal diversenpunten
                  op de agenda waar geen beleidsdiscussie wordt voorzien, namelijk een update vanuit
                  de Europese Commissie (hierna: Commissie) over de Integrale Nationale Energie- en
                  Klimaatplannen (hierna: INEK’s), een update vanuit de Commissie over capaciteitsmechanismen
                  en een toelichting van de Hongaarse delegatie over de prioriteiten voor hun inkomende
                  EU-voorzitterschap (tweede helft van dit kalenderjaar). Op het moment van schrijven
                  is de exacte invulling van deze diversenpunten nog niet bekend. Op basis van de huidige
                  informatie wordt verwacht dat Nederland deze punten kan aanhoren.
               
Raadsconclusies elektriciteitsinfrastructuur
Tijdens de informele Energieraad van 15-16 april jl. heeft een beleidsdebat plaatsgevonden
                  ter voorbereiding op de Raadsconclusies over elektriciteitsinfrastructuur, die op
                  basis van unanimiteit moeten worden vastgesteld1. Het is goed om te benadrukken dat Raadsconclusies geen (nieuwe) wetgevende verplichtingen
                  met zich meebrengen, maar kunnen worden beschouwd als een niet-bindende oproep naar
                  de EU-instellingen, met aandachtspunten en prioriteiten voor de beleidsagenda. In
                  deze Geannoteerde Agenda zet ik uiteen wat de prioriteiten voor Nederland zijn voor
                  deze Raadsconclusies. Deze zijn al eerder met uw Kamer gecommuniceerd middels de Geannoteerde
                  Agenda van de informele Energieraad van 15 en 16 april jl. en in de non-papers die
                  ik met het verslag van de Energieraad van 4 maart jl. heb meegestuurd2.
               
De concept Raadsconclusies over elektriciteitsinfrastructuur benoemen het belang van
                  een sterker gecoördineerde lange-termijn planning van het Europese elektriciteitsnetwerk.
                  Ook wordt er aandacht besteed aan de benodigde investeringen, de veiligheid en weerbaarheid
                  en het versnellen van de uitrol van energie-infrastructuur. Nederland kan zich goed
                  vinden in de lijn van de concept conclusies. In het algemeen beschouwt het kabinet
                  deze Raadsconclusies als een oproep tot een uitvoeringsagenda voor de energietransitie
                  en de bijbehorende uitrol van elektriciteitsinfrastructuur, conform motie Erkens3.
               
Nederland pleit in de nog lopende onderhandelingen over de Raadsconclusies voor een
                  oproep aan de Commissie om de mogelijkheid van versnelde (vergunning)procedures nader
                  te onderzoeken, bovenop de stappen die reeds gezet zijn. Hierbij is het noodzakelijk
                  te onderzoeken hoe vergunningsprocedures voor energie-infrastructuur meer gestroomlijnd
                  kunnen worden, maar ook hoe daarbij voldoende rekening kan worden gehouden met natuur-
                  en milieuregelgeving. Daarnaast wil ik de Raadsconclusies benutten om een oproep aan
                  de Commissie te doen om andere belemmeringen voor de energietransitie weg te nemen,
                  onder andere door met een aanpak voor netcongestie te komen. Dit is nu in Nederland
                  al een groot probleem en heeft ook de potentie om in andere lidstaten problematisch
                  te worden in het elektriciteitsnetwerk. Het is daarbij van belang dat er voldoende
                  opties en prikkels voor flexibel gebruik van het net zijn. Ook blijft het voor Nederland
                  van belang dat er voldoende prijssignalen voor elektriciteit zijn en dat een gelijk
                  speelveld in de energiemarkt behouden blijft.
               
De Raadsconclusies zullen toegespitst zijn op elektriciteitsinfrastructuur. Daarnaast
                  blijft Nederland oproepen tot de bevordering van een meer geïntegreerde planning voor
                  het energiesysteem. Dit is nodig om de transitie zo efficiënt en georganiseerd mogelijk
                  in te richten. Ik zal tevens blijven benadrukken dat grensoverschrijdende infrastructuur
                  en opslag van waterstof en groen gas eveneens belangrijk zijn voor de energietransitie.
                  Ook zal Nederland bewaken dat de Europese energie-infrastructuur weerbaar is tegen
                  externe dreigingen en dat dit ook landt in de Raadsconclusies.
               
Nederland hecht met name aan een eerlijke transitie waarin kosten voor energie-infrastructuur
                  naar enige mate van evenredigheid worden verdeeld. Daarom pleit ik voor de ontwikkeling
                  van een mechanisme binnen de huidige beleidskaders waarmee de kosten tussen lidstaten
                  voor de aanleg van grootschalige infrastructuur op zee op objectieve wijze verdeeld
                  kunnen worden. Ook pleit Nederland voor meer duidelijkheid over offshore gebiedzones
                  binnen het huidige marktkader. Daarnaast roep ik op om te onderzoeken hoe de systematiek
                  in netwerktarieven kan worden verbeterd. Bij het verslag van de formele Energieraad
                  van 4 maart jl. heb ik een non-paper met uw Kamer gedeeld over verdere harmonisatie
                  van nettarieven4. Hierin roept Nederland op tot meer sturing van de Commissie en ACER om netwerktarieven
                  meer te harmoniseren om zo een gelijker speelveld te creëren tussen lidstaten.
               
Beleidsdebatten Green Deal en RepowerEU
Op het moment van schrijven is de strekking van beide beleidsdebatten over de Green
                  Deal en RepowerEU nog niet bekend. Naar verwachting zal de Commissie terugblikken
                  op wat de afgelopen twee jaar allemaal is bereikt binnen deze twee pakketten en wat
                  eventueel nodig is qua implementatie. In dit verband heeft de Commissie reeds twee
                  informerende mededelingen gedeeld. Nederland steunt de doelen en inhoud van deze beleidsagenda’s
                  en heeft daarom ook de wetgeving uit het Fit-for-55-pakket gesteund dat dient ter invulling van de Green Deal en RepowerEU. Nederland
                  werkt nu aan de nationale implementatie van dit pakket, waarover uw Kamer separaat
                  is geïnformeerd.
               
Sinds de lancering van de Europese Green Deal in december 2019 heeft u reeds verschillende
                  appreciaties ontvangen over de doelstellingen en beleidsinitiatieven die helpen met
                  de groene transitie, met als einddoel klimaatneutraliteit uiterlijk in 2050. Onder
                  andere het Fit for 55-pakket, de EU biodiversiteitsstrategie en het «Zero Pollution» Actieplan zijn hier
                  onderdeel van. De afgelopen jaren heeft het kabinet zich ingezet voor een brede en
                  ambitieuze aanpak van de Green Deal. Nu een groot deel van de wetgeving onder de Green
                  Deal is aangenomen, zou de discussie zich moeten richten op implementatie, waarbij
                  een conflicterende uitwerking tussen verschillende wetten voorkomen dient te worden.
                  Eventuele Europese acties op het gebied van biodiversiteit, natuur en milieu zouden
                  voldoende in goede samenhang moeten zijn met de energietransitie, bijvoorbeeld bij
                  de uitrol van nieuwe energie-infrastructuur en energie-opwek, en de verduurzaming
                  van de industrie.
               
Na de publicatie van de mededeling rondom RepowerEU heeft u reeds een appreciatie
                  ontvangen waarin Nederland steun uitsprak voor de doelstellingen, zoals versnelling
                  van de energietransitie, diversificatie van energiebronnen en -import, en vergroten
                  van de risicoparaatheid voor mogelijke verstoringen in de energievoorziening. Inmiddels
                  zijn de doelstellingen van RePowerEU geïntegreerd in nieuwe Europese regelgeving5. Zo zijn op Europees niveau akkoorden bereikt op de herziening van de hernieuwbare
                  energierichtlijn (RED) en de Energie-Efficiëntierichtlijn (EED). Ook heeft de EU in
                  2022 meerdere noodverordeningen aangenomen om de schokken ten gevolge van de Russische
                  inval in Oekraïne in de energievoorziening op te vangen. Verder zijn er grote stappen
                  gezet op verdere ontwikkeling van de energiemarkt met onder andere het gas- en decarbonisatiepakket
                  (ten behoeve van leveringszekerheid en marktordening voor gas en waterstof) en de
                  hervorming van de elektriciteitsmarkt (onder andere om hernieuwbare energie beter
                  te integreren in het elektriciteitsnet). De EU heeft ook aanvullende actie ondernemen
                  richting derde landen in het kader van diversificatie van energiebronnen en import.
                  De Nederlandse strategie ten aanzien van energiediplomatie op het vlak van leveringszekerheid
                  en diversificatie is beschreven in de Kamerbrief Energiediplomatie van 8 mei jl.6
De doelen uit de Green Deal en RepowerEU zijn onderdeel geworden van de geldende Europese
                  regelgeving en vormen daarmee de kern van het Nederlandse beleid voor de transitie.
                  Echter, het blijft van groot belang om aandacht te hebben voor het wegnemen van belemmeringen
                  voor de uitvoering van de transitie, zoals hierboven reeds beschreven. Door middel
                  van de Raadsconclusies over elektriciteits-infrastructuur wordt de Commissie opgeroepen
                  om hiermee aan de slag te gaan. Nederland zal zich blijven inzetten om aandacht te
                  hebben voor de uitvoering en de Commissie oproepen om de lidstaten hierin te ondersteunen.
                  Tijdens de Energieraad zal ik oproepen om gezamenlijk te werken aan een uitvoeringsagenda
                  voor de energietransitie om de gezamenlijke doelen van de Green Deal en RepowerEU
                  te bereiken, conform de eerder met uw Kamer gecommuniceerde prioriteiten.
               
Diversenpunten
Tijdens de Energieraad zal de Europese Commissie een stand van zaken rondom de Integrale
                  Nationale Energie- en Klimaatplannen geven. Momenteel werkt het kabinet aan de update
                  van de INEK die eind juni bij de Europese Commissie ingediend moet worden. Hier wordt
                  uw Kamer op korte termijn nader over geïnformeerd.
               
Tevens zal de Commissie informatie verstrekken over het vaststellen van mechanismen
                  voor capaciteitsvergoeding. In lijn met de Kamerbrief van 11 maart 2024 over leveringszekerheid
                  elektriciteit7 zal ik met belangstelling kennis nemen van de update van de Commissie op dit thema.
                  Ik acht de inzet van een capaciteitsmechanisme of het anderszins ingrijpen in de markt
                  ter borging van de leveringszekerheid op dit moment niet nodig, en daarom niet gewenst.
                  Voor de (middel)lange termijn zie ik wel het belang van het nader en grondig verkennen
                  en bezien van instrumenten die kunnen bijdragen aan de borging van de leveringszekerheid.
                  Ik zal de Kamer uiterlijk eind 2024 verder informeren over de mogelijkheden om de
                  leveringszekerheid na 2030 te versterken.
               
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
