Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de evaluatie Beleidskeuzes Uitgelegd
31 865 Verbetering verantwoording en begroting
Nr. 252
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET
ONDERWIJS
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 mei 2024
Met interesse hebben wij kennisgenomen van de vragen van de vaste commissie voor Sociale
Zaken en Werkgelegenheid naar aanleiding van de evaluatie Beleidskeuzes Uitgelegd,
welke op 17 juli 2023 door de Minister van Financiën naar de Kamer is gestuurd1. De vragen werden ingezonden op 25 januari 2024 met kenmerk 2024Z01109/2024D02622. Middels deze brief geven wij antwoord op de gestelde vragen.
Vraag 1
In hoeverre ziet u mogelijkheden om in beleidsbrieven (incl. kaders) nadrukkelijker
dan tot nog toe het geval is aandacht te besteden aan het inzichtelijk maken van de
gemaakte afwegingen die tot de beleidskeuze hebben geleid, inclusief gewogen alternatieve
beleidsinstrumenten en dilemma’s?
Antwoord 1
Het inzichtelijk maken van gemaakte afwegingen en gewogen alternatieve beleidsinstrumenten
is geïntegreerd in het Beleidskompas. Wij zien de lancering van het Beleidskompas
dan ook als kans om in beleidsbrieven meer aandacht te besteden aan deze elementen.
Een dergelijke beschouwing kan ook een manier zijn om doeltreffendheid en doelmatigheid
toe te lichten in het kader Beleidskeuzes uitgelegd, hoewel dit geen verplicht onderdeel
is van het kader.
Tevens wordt met de openbaarmaking van onderliggende beslisnota’s bij Kamerbrieven
sinds 2021 beoogd om meer inzage te geven in de totstandkoming van beleid. Daarmee
worden gemaakte afwegingen die ten grondslag liggen aan beleid nog beter inzichtelijk.
In een beslisnota staat voor de bewindspersoon uiteengezet welke opties, alternatieven,
risico’s, voor/nadelen, dilemma’s, gevolgen, (on)wenselijkheden en andere aspecten
van beleidskeuzes er zijn, en waarom een bepaalde richting wordt geadviseerd ten opzichte
van andere opties.
Deze afwegingen maken wij eveneens in Kamerbrieven inzichtelijk, ook als de werkwijze
Beleidskeuzes uitgelegd niet toegepast hoeft te worden. Een goed voorbeeld hiervan
is de NOW2.
Vraag 2
Welke mogelijkheden ziet u om meer aandacht te besteden aan eventuele neveneffecten
en risico’s van voorgesteld beleid en de beheersing daarvan?
Antwoord 2
Het in kaart brengen van neveneffecten en risico’s van voorgesteld beleid, evenals
de beheersing daarvan, maakt onderdeel uit van het Beleidskompas. Het doorlopen van
het Beleidskompas bij de beleidsvoorbereiding kan als hulpmiddel dienen om deze aspecten
nadrukkelijker te benoemen in de kaders Beleidskeuzes uitgelegd. Wanneer mogelijk
en relevant beogen we dit te doen. Echter, om misbruik en oneigenlijk gebruik niet
in de hand te werken is het niet altijd mogelijk alle risico’s van voorgesteld beleid
openbaar te maken.
Vraag 3
In hoeverre ziet u ruimte om de Kamer eerder in het beleidsproces te betrekken en
de kaders «Beleidskeuzes uitgelegd» eerder toe te sturen, ook als de beleidsvoorstellen
nog niet volledig uitgewerkt zijn?
Antwoord 3
De werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd3 biedt deze ruimte; als er met een voorlopig voorstel al budgettaire besluitvorming
gemoeid is, is de richtlijn om het kader Beleidskeuzes Uitgelegd op te nemen in de
Kamerbrief. Als het kader op dat moment nog niet volledig ingevuld kan worden, kan
worden aangegeven dat nadere uitwerking op een later moment in een vervolgbrief volgt.
Als er nog geen budgettaire besluitvorming nodig is, dan is het uitgangspunt om het
kader niet in de Kamerbrief op te nemen en te verwijzen naar de vervolgbrief waarin
het kader zal worden opgenomen. Ook Hoofdlijnenbrieven, Impactanalyses en Bouwstenen-overzichten
zijn voorbeelden van manieren waarop de Kamer zo vroeg mogelijk in het beleidsproces
wordt betrokken. Voor alle beleidsvoorstellen geldt dat de Kamer de mogelijkheid heeft
om via een technische briefing van ambtenaren toelichting te krijgen op deze voorstellen.
Vraag 4
Kunt u een geactualiseerd overzicht geven van de naleving van de werkwijze Beleidskeuzes
uitgelegd door uw ministerie?
Antwoord 4
In het Financieel Jaarverslag Rijk 2023 zal een actueel overzicht worden gegeven van
de naleving van de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd door de verschillende departementen.
SZW heeft in de periode van januari tot en met november 2023 bij vier4 van de zes relevante brieven de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd gevolgd. De twee
gevallen waarbij de werkwijze niet correct is toegepast betreffen het wetsvoorstel
Energietoeslag5 en de Kamerbrief alleenverdienende huishoudens6. Bij het wetsvoorstel Energietoeslag geldt dat de onderdelen uit de werkwijze wel
zijn opgenomen in de memorie van toelichting, echter niet onder de herkenbare kopjes
zoals voorgeschreven in de werkwijze. Bij de Kamerbrief alleenverdienende huishoudens
ontbrak het kader als gevolg van de snelle totstandkoming. Wij zetten ons in 2024
in om de toepassing van de werkwijze binnen SZW verder te verbeteren zodat de werkwijze
in alle gevallen wordt nageleefd.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
C.E.G. van Gennip
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen