Brief regering : Standen van de Uitvoering 2022
29 362 Modernisering van de overheid
Nr. 356 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 april 2024
Met deze brief informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van BZK, over de belangrijkste
knelpunten die uit de Standen van de Uitvoering door Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
(RVIG), Logius, Huis voor Klokkenluiders, Huurcommissie en het Kadaster binnen het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) naar voren zijn gebracht.
Voor het volledig overzicht verwijs ik graag naar de bijgevoegde Standen van de Uitvoering.
Voor het Kadaster en Huis voor Klokkenluiders geldt dat de Standen van de Uitvoering
in het jaarverslag zijn opgenomen, zoals deze eerder dit jaar door uw Kamer zijn ontvangen.
Het jaarverslag van het Huis voor Klokkenluiders en de desbetreffende passage uit
het jaarverslag van het Kadaster zijn voor de volledigheid bijgevoegd. Ik informeer
u met deze brief ook over de voortgang van de eerder gesignaleerde knelpunten en de
wijze waarop deze binnen het departement zijn opgepakt.
Gesignaleerde knelpunten Standen van de Uitvoering 2022
De knelpunten die benoemd worden in de Standen van de Uitvoering 2022 zijn: een tekort
aan personeel, hoge ambities en complexiteit van wet- en regelgeving. Deze knelpunten
komen grotendeels overeen met de gesignaleerde knelpunten uit de vorige Standen van
de Uitvoering. Ze zijn immers niet op korte termijn eenvoudig oplosbaar en Rijksbreed
voelbaar. Binnen de uitvoering van BZK werken we aan duurzame oplossingen voor de
genoemde knelpunten. Dit past ook in het meerjarige karakter van het programma Werken
aan Uitvoering. Allereerst willen we dat bijvoorbeeld de wacht- en doorlooptijden
voor de reguliere taakuitvoering blijft voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast zijn
diverse initiatieven ontplooid om de dienstverlening richting de afnemers (burgers
en bedrijven) verder te verbeteren, zoals op het gebied van digitale toegankelijkheid.
Het signaal uit de Standen van de Uitvoering, dat zonder aanvullende maatregelen de
uitvoering op termijn verder onder druk komt te staan, neem ik serieus.
Voortgang van de gesignaleerde knelpunten
Deze brief gaat eerst in op een aantal gerealiseerde verbeteringen die vermeld staan
in bijgaande Standen van de Uitvoering 2022. Daarna wordt vooruitgeblikt op resultaten
uit de aanstaande Standen over 2023 en wordt afgesloten met een aantal systeem-initiatieven
om de ingeslagen weg van verbeteren ook structureel te borgen.
Voor de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is geconstateerd dat op het gebied
van de paspoorten tegen de grens van regelgeving wordt aangelopen bij het toezicht
vanuit RvIG. Een verbeterd toezicht geeft meer inzicht in de kwaliteit van gegevens
en processen, als ook een betere naleving van verplichte maatregelen bij uitgevende
instanties.
Voor het Kadaster zijn naar aanleiding van het recente RTL-onderzoek naar het lek
in het besloten deel van het Kadaster maatregelen getroffen, waarbij een goede balans
wordt gezocht tussen het belang van openbaarheid en het belang van het voorkomen van
het opzoeken en verspreiden van persoonsgegevens met de bedoeling te willen intimideren
of te bedreigen. De maatregelen komen tot stand in nauwe afstemming met de driehoek,
waarbij voldoende oog is voor de gevolgen op uitvoerbaarheid en de wetgeving.
Naast de bovengenoemde resultaten op het gebied van uitvoerbaarheid van beleid zijn
ook door Logius en het Huis voor Klokkenluiders concrete resultaten geboekt. Bij Logius
worden goede resultaten gemeld bij het vergroten van de instroom van nieuwe medewerkers
(met 111 vervulde vacatures als gevolg) en het terugdringen van uitstroom. Voor het
Huis voor Klokkenluiders geldt dat, sinds 1 september 2022, klokkenluiders in aanmerking
komen voor psychosociale ondersteuning bij Slachtofferhulp Nederland na doorverwijzing
van het Huis voor Klokkenluiders. Onlangs is het Huis voor Klokkenluiders ook gestart
met een pilot voor stressreductie. Sinds 1 februari 2024 wordt eveneens na doorverwijzing
van het Huis voor Klokkenluiders kosteloos juridische ondersteuning via de Raad voor
Rechtsbijstand aangeboden.
De Standen zijn een momentopname; ik neem u graag mee in een aantal initiatieven die
zullen worden vermeld in de Standen van 2023.
Voor het Kadaster wordt gewerkt aan herziening van de Kadasterwet, waarbij complexiteitsvermindering
en technologie-onafhankelijkheid belangrijke pijlers zijn. Het Kadaster is verder
betrokken bij het initiatief Versnelling Gegevensdeling van het Netwerk Publieke Dienstverleners.
Tenslotte is een AMvB in voorbereiding die gecombineerd bevragen van data door het
Kadaster moet bevorderen.
De Huurcommissie heeft verder ingezet op verbetering van de informatievoorziening
en verlaging van de drempel van toegankelijkheid van deze informatie middels een vernieuwde
website en het Klant Contact Center. Daarnaast bereidt zij zich voor op de invoering
van de Wet Betaalbare Huur, niet alleen om geschillen te kunnen beslechten maar ook
om informatie te geven die geschillen kan voorkomen. Dit geschiedt via alle kanalen,
zoals website en genoemd Klantcontactcentrum. Daarnaast wordt de Huurprijscheck verbeterd.
Tenslotte komt de uitvoerbaarheid van beleid steeds meer op de agenda te staan binnen
de bestuurlijke driehoeken waarin opdrachtnemer, opdrachtgever en eigenaar zijn vertegenwoordigd,
mede naar aanleiding van de Standen van de Uitvoering. Hierdoor worden uitvoerbaarheid
en uitvoeringsconsequenties terecht steeds meer vooraf in de beleidsontwikkeling meegewogen.
Genoemde voorbeelden van RvIG en Kadaster zijn daarvan goede voorbeelden.
In de beleidsontwikkeling zien we erop toe dat uitvoerings- en invoeringstoetsen tijdig
worden uitgevoerd en zal wet- en regelgeving gebaseerd zijn op de mogelijkheden die
ICT biedt en waarbij ruimte is voor de concrete invulling door professionele uitvoerders.
De gewenste doelen van het programma Werk aan Uitvoering vereisen naast de nodige
infrastructurele maatregelen en de toepassing van concreet instrumentarium, ook een
cultuuromslag bij alle betrokken partijen binnen en buiten het departement.
Om BZK-breed stil te staan bij de gesignaleerde knelpunten en de maatregelen voor
de langere termijn, heeft afgelopen juni een directeurenbijeenkomst plaatsgevonden,
waarbij door vertegenwoordigers van de driehoeken van alle uitvoeringsorganisaties
van BZK is stilgestaan bij de hiervoor genoemde knelpunten en de mogelijke oplossingen.
Uit de brainstorms zijn diverse ideeën naar voren gekomen, die in de komende periode
nader zullen worden uitgewerkt. Daarbij valt te denken aan kennisdeling en toepassing
van oplossingen die zich in de praktijk bij een specifieke organisatie reeds hebben
bewezen. Belangrijke constateringen waren daarnaast dat de focus in de uitvoering
nog meer kan worden gericht op het perspectief van de afnemers (burgers en bedrijven),
op basis van haalbare ambities en op basis van meer gelijkwaardigheid tussen beleid
en uitvoering.
Ook dit jaar wordt door de hiervoor genoemde uitvoeringsorganisaties van BZK een Stand
van de Uitvoering worden opgesteld. Tevens zullen ook het Rijksvastgoedbedrijf en
de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw een Stand van de Uitvoering opstellen.
Ik zal u hierover rond de zomer informeren.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties