Brief regering : Reactie op de motie van het lid Van Houwelingen over uitspreken dat het onwenselijk is om brandstofauto's voor 2040 op te nemen in de regels omtrent zero-emissiezones (Kamerstuk 31305-442)
30 175 Luchtkwaliteit
31 305
Mobiliteitsbeleid
Nr. 460
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 maart 2024
Op 13 februari jl. ontving het kabinet het verzoek om te reageren op de motie Van
Houwelingen1 die uitspreekt dat het onwenselijk is om brandstofauto’s voor 2040 op te nemen in
de regels omtrent zero-emissiezones.
Hierbij ontvangt uw Kamer deze brief. Gelet op het feit dat het een motie betreft
waarbij de Kamer een uitspraak doet in plaats van een verzoek aan het kabinet, zit
er geen opdracht voor het kabinet in. Een dergelijke motie wordt daarmee ook niet
van een appreciatie voorzien. Om te voldoen aan het verzoek van uw Kamer om te reageren
op de motie wil ik u informeren over de huidige stand van zaken ten aanzien van het
opnemen van brandstofauto’s voor 2040 in de regels omtrent zero-emissiezones
Gemeenten hebben de mogelijkheid om vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te
voeren voor stadslogistiek (bestel- en vrachtauto’s). Voor personenauto’s die rijden
op fossiele brandstof (brandstofauto’s) is die geharmoniseerde mogelijkheid er op
dit moment niet. Bij de Voorjaarsnota-besluitvorming over het klimaatpakket is besloten
om brandstofauto’s (in ieder geval voor 2030) niet toe te voegen aan het regime van
zero-emissiezones2. Opvolging op de aanbeveling zoals opgenomen in het APPM-rapport «toekomstbeeld stedelijke
zonering»3 om brandstofauto’s per 2030 toe te voegen aan het toegangsregime voor zero-emissiezones
wordt overgelaten aan een volgend kabinet.
Zoals eind januari aan uw Kamer gemeld is het, met het oog op harmonisatie, van groot
belang om het «Ontwerpbesluit wijziging RVV nul-emissiezone taxi en nieuw verkeersbord
milieuzone en nul-emissiezone4» alsnog te behandelen. We krijgen signalen binnen van gemeenten die ieder naar een
eigen oplossing zoeken om milieu- en nul-emissiezones naast elkaar te laten bestaan.
Dit zal tot verwarring leiden bij ondernemers.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat