Brief regering : Rapportage onregelmatigheden Wet biometrie in de vreemdelingenketen Wbvk
35 604 Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met de tijdelijke verlenging van de bevoegdheid om biometrische gegevens van vreemdelingen af te nemen en te verwerken
Nr. 10
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 maart 2024
Zoals u is toegezegd1, ontvangt u hierbij de tweede conceptrapportage inzake de onregelmatigheden die door
toepassing van de Wbvk zijn ontdekt. Deze rapportage heeft enige vertraging opgelopen
vanwege een aantal uitzoekpunten die laat in het proces naar boven kwamen. Voordat
ik op cijfers inga, wil ik een nadere uitleg geven over de registratie.
Voor de conceptrapportage is gebruik gemaakt van bestaande voorzieningen van ketenpartners
en van de Basisvoorziening Vreemdelingen (BVV), het centrale vreemdelingen administratiesysteem
in de migratieketen dat door alle ketenpartners wordt gebruikt. De kracht van het
inzetten van biometrie bij het eenduidig vaststellen van de identiteit van vreemdelingen
reikt verder dan alleen het faciliteren van primaire processen in de uitvoering. Het
biedt tevens een onontbeerlijk middel ter preventie van identiteitsfraude.
Een eerder gesignaleerde zorg vanuit uw Kamer was in hoeverre in de conceptrapportage
de geregistreerde onregelmatigheden herleidbaar zouden zijn tot individuele vreemdelingen.
Voor de conceptrapportage is deze herleidbaarheid niet strikt noodzakelijk. Dit is
mede ingegeven door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) waarin staat
dat de verwerking van persoonsgegevens beperkt moet zijn tot wat noodzakelijk is voor
de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt (minimale gegevensverwerking). Om dubbele
geregistreerde onregelmatigheden te voorkomen, worden uitsluitend V-nummers vergeleken.
Op deze manier blijven vreemdelingen zelf buiten beschouwing, waardoor wordt voldaan
aan de geldende privacy voorschriften en de vergelijking geen nadelige gevolgen heeft
voor de betrokken vreemdelingen.
Categorieën onregelmatigheden
Er zullen drie categorieën onregelmatigheden worden gerapporteerd, namelijk:
− Signalen van mogelijk(e) identiteitsfraude en misbruik2 (onder te verdelen in subcategorieën).
− Administratieve onregelmatigheden (onopzettelijke functionele onregelmatigheden).
− Overige onregelmatigheden; deze moeten nog nader worden uitgezocht.
Vorm van registratie
Om een beeld te krijgen van de aantallen en typen afwijkingen is een specifiek logboek
gecreëerd binnen de BVV.3 Dit logboek houdt de reacties van het systeem (de BVV) op de registratie en verificatie
van vingerafdrukken bij, zodat deze na de analyse gecategoriseerd kunnen worden. Het
voor de analyse gebruikte logboek in de BVV bestrijkt het jaar 2022. De volgende,
tevens derde conceptrapportage inzake de onregelmatigheden over het jaar 2023 wordt
verwacht in het vierde kwartaal van 2024.
Uitkomsten conceptrapportage BVV:
• Administratieve onregelmatigheden
:
379
• Overige/nader te onderzoeken
:
88
• Signalen van mogelijke ID-fraude
:
31
Het Handhavingsinformatieknooppunt (HIK) van de IND heeft een conceptrapportage inzake
onregelmatigheden over 2022 opgeleverd, die gegevens bevat over onregelmatigheden
en mogelijke fraude op het gebied van de identiteit ten behoeve van de evaluatie van
de Wbvk. Het HIK ontvangt deze gegevens niet alleen van de IND maar van alle relevante
ketenpartners, zoals het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nationale Politie.
Uitkomsten conceptrapportage HIK:
• Signalen mogelijke ID-fraude
:
259
○ Schengen Informatiesysteem (SIS II)
(256)
○ IND-loketten
(2)
○ Voorziening Identiteitsvaststelling vreemdeling in het buitenland (VIB)
(1)
Zoals eerder aangegeven, is het vanwege het ontbreken van een nulmeting vóór de inwerkingtreding
van de Wbvk op 1 maart 2014, niet goed mogelijk om aan bovenstaande cijfers een conclusie
te verbinden wat betreft de doelmatigheid van de wet4. De komende jaren zal gemonitord worden of er trendmatige ontwikkelingen zichtbaar
zijn. Het is aan de Ketenpartners om gevolgen te verbinden aan de constatering van
een onregelmatigheid; zo kan een machtiging tot voorlopig verblijf of een verblijfsvergunning
worden geweigerd, of kan de administratie worden aangepast.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
E. van der Burg
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid