Brief regering : Voortgangsbrief Beleidsagenda Caribisch Nederland 2021-2025 januari 2024
29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde
Nr. 838 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID, DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE
EN VEILIGHEID EN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 februari 2024
Met deze brief brengen wij u op de hoogte van de voortgang van de Justitie en Veiligheid
beleidsagenda voor Caribisch Nederland 2021–20251. Jaarlijks vindt een terugkoppeling plaats, waarvan u vorig jaar de eerste hebt ontvangen2. De brief volgt de opzet van de beleidsagenda 2021–2025 en gaat eerst in op de vier
speerpunten van deze agenda: 1) georganiseerde en ondermijnende criminaliteit, 2) grensbewaking
en migratie, 3) resocialisatie, re-integratie en jeugdbeleid, en 4) crisisbeheersing.
Vervolgens komen de ontwikkelingen rond de randvoorwaarden uit de beleidsagenda aan
bod.
Tevens gaat deze brief nader in op de opvolging van de twee algemene aanbevelingen
van de Raad van de Rechtshandhaving (hierna: Raad) in de Staat van de Rechtshandhaving
CN 2022 (hierna: de Staat 2022; zie ook bijlage 3)3.
Georganiseerde en ondermijnende criminaliteit
Aanpak witwassen
In 2023 zijn de tijdelijke versterking van het Openbaar Ministerie Bonaire, Sint Eustatius
en Saba (BES) en de Rijksrecherche permanent gemaakt. Daarmee zijn structureel twee
rechercheurs van de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) aan de slag gegaan
in Caribisch Nederland (CN). In aanvulling hierop heeft het Openbaar Ministerie BES
in 2023 gewerkt aan een integraal plan van aanpak witwassen. Hier zal in 2024 verder
uitvoering aan worden gegeven.
In 2023 is door het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) in nauwe samenwerking
met het Ministerie van Financiën en partners in CN gewerkt aan de opvolging van de
aanbevelingen uit het evaluatierapport van de Financial Action Task Force (FATF).
Dit evaluatierapport, gepubliceerd in augustus 2022 ging in op het Nederlandse beleid
tegen witwassen, terrorismefinanciering en financiering van de verspreiding van massavernietigingswapens.
Daarin was Caribisch Nederland ook meegenomen. De aanbevelingen zien onder meer op
de aanpassing van een aantal technische tekortkomingen in de BES- wetgeving én op
het prioriteren van witwaszaken door opsporingsinstanties op de BES-eilanden. Deze
aanbevelingen uit het FATF-rapport zijn meegenomen in de uitwerking van het hiervoor
genoemde integrale plan van aanpak witwassen BES.
Corruptiebestrijding
Naast ontwikkelingen op het terrein van de aanpak van witwassen, zijn er ook ontwikkelingen
betreffende het anti-corruptiebeleid van Caribisch Nederland. De Minister van JenV
en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) hebben
uw Kamer hierover geïnformeerd in de Kamerbrief van 18 april 20234. In deze brief is aangegeven dat themaverwerking voor ambtelijke omkoping in Caribisch
Nederland mogelijk zal worden gemaakt met een wijziging van het Besluit politiegegevens5. Zoals destijds is toegelicht wordt bij themaverwerking zachte (opsporings)informatie
betreffende ernstige misdrijven – zoals ambtelijke omkoping – in een zogenoemd themaregister
opgeslagen en bewaard. Hierdoor kan dergelijke informatie later, eventueel in combinatie
met andere informatie uit het register, gestructureerd worden verwerkt en geanalyseerd
en mogelijk een bijdrage leveren aan een strafrechtelijk opsporingsonderzoek. Het
gewijzigde besluit treedt naar verwachting in juli 2024 in werking.
Het onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) naar de aard
en oorzaken van ambtelijke corruptie in Caribisch Nederland is op 14 december jl.6 aan uw Kamer aangeboden. Een beleidsreactie op dit rapport volgt nadat de bevindingen
van het onderzoek met de relevante partijen in zowel Europees als Caribisch Nederland
zijn besproken.
Inrichting notariële dienstverlening
JenV werkt samen met de taskforce Aanpak knelpunten Caribisch Nederland van het Ministerie
van BZK aan het in kaart brengen van de knelpunten bij de inrichting van de notariële
dienstverlening in Caribisch Nederland. Als voorbeeld kan worden genoemd dat de notarissen
aangeven dat het terugstorten van gelden voor diensten ten behoeve van derden op dit
moment niet mogelijk is. Bovendien wordt aangegeven dat banken geen of moeilijk financiële
gegevens willen verstrekken, hetgeen de uitvoering bemoeilijkt. JenV kijkt ook op
welke wijze lopende trajecten kunnen worden versneld en/of worden uitgebreid om een
resultaat te bereiken waar de openbare lichamen mee geholpen zijn.
Voor de notariële dienstverlening op Saba en Sint Eustatius was al een tijdelijke
vervanger, maar per 1 juli 2023 is er voor het eerst in jaren weer een permanent notaris
benoemd op dit protocol voor Saba en Sint Eustatius.7 Dat betekent dat deze notaris de praktijk uit kan bouwen en eventuele achterstanden
weg kan werken. Daarnaast is er achtervang geregeld om continuïteit te borgen in geval
van afwezigheid. De komende tijd zal de taskforce het werk op CN voortzetten en de
geïdentificeerde knelpunten8 verhelpen door gezamenlijk plannen te bedenken.
Cybercrime
Het Korps Politie Caribisch Nederland (KPCN) heeft in de afgelopen jaren, met steun
van de Nationale Politie (NP), een afdeling Cybercrime opgezet. Met de door het Ministerie
van Justitie en Veiligheid aan het KPCN toegekende middelen heeft het KPCN tijdelijk,
van 1 september 2023 tot en met 31 december 2024, een specialist op het gebied van
de bestrijding van cybercrime aan kunnen trekken via de NP, om de kennis te borgen
binnen de afdeling.
Inrichting Informatieknooppunt (KPCN)
Met behulp van de eerdergenoemde, vanuit JenV verstrekte gelden, heeft het KPCN via
de NP een specialist Intelligence op tijdelijke basis geworven. Diens opdracht wordt
onder meer het opzetten van het Real Time Intelligence Center. Dit Intelligence Center
voorziet de politieoperatie van informatie, zowel in de eerste vijf minuten als in
het gouden uur.
Daarnaast wordt nog steeds gewerkt aan de tijdelijke oplossing ten behoeve van het
uitwisselen van politiegegevens, met als doelstelling het mogelijk maken van de structurele
uitwisseling van informatie tussen de politiediensten van de landen binnen het Koninkrijk,
waaronder ook Caribisch Nederland en Europees Nederland, reeds vóór de afronding en
inwerkingtreding van de consensus Rijkswet bescherming persoonsgegevens. Tijdens het
Justitieel Vierpartijen Overleg (JVO) dat in januari 2024 plaats heeft gevonden, is
over dit traject een update gegeven. Uw Kamer zal daarover zoals gebruikelijk een
terugkoppelingsbrief ontvangen.
Versterking aanpak financieel economische criminaliteit / verdieping samenwerking
Recherche samenwerkingsteam en KPCN
Met wederom de eerdergenoemde vanuit JenV toegekende middelen heeft het KPCN ook tijdelijk
een specialist op het gebied van bestrijding van financieel economische criminaliteit
kunnen aantrekken. Zoals hiervoor bij het onderdeel «aanpak witwassen» aangegeven
zijn er per augustus respectievelijk september 2023 twee FIOD-medewerkers toegevoegd
aan het KPCN. Eén van hen is toegevoegd aan de afdeling Informatie en Expertise en
de andere aan de afdeling Opsporing, waarbij ook een bijdrage zal worden geleverd
aan het gecombineerde Recherchesamenwerking (RST)-KPCN team. Hiermee worden deze afdelingen
versterkt en worden de processen en werkwijzen en daarmee de kennis geborgd.
Ook heeft het RST (onder andere) aan het KPCN capaciteit beschikbaar gesteld ten behoeve
van het decentrale «combi»-team en het intelligence center van KPCN. Het decentrale
«combi»-team richt zich primair op de bestrijding van misdrijven die een ernstige
inbreuk maken op de rechtsorde van het betreffende (ei)land. Voorts werkt het RST
samen met het KPCN, bijvoorbeeld op het gebied van interceptie, digitale en technische
of specialistische ondersteuning. Verder is vanuit het RST voorzien in de werving
en selectie van een analist ten behoeve van het KPCN en heeft een training op het
gebied van Interceptie en Telecom plaatsgevonden, waaraan leden van het KPCN hebben
deelgenomen.
Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) CN
In de vorige brief over de beleidsagenda Caribisch Nederland is reeds aangegeven dat
begin 2023 het RIEC-convenant is ondertekend, waarmee betrokken partijen zich hebben
gecommitteerd aan samenwerking binnen het RIEC CN. Daarmee is een volgende stap gezet
in de samenwerking. Voorts is in 2023 gewerkt aan de randvoorwaarden voor een geslaagde
samenwerking voor het RIEC CN. Zo is er onder andere gewerkt aan het onderbrengen
van het RIEC CN bij het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB) als beheerorganisatie, waarmee
zij ondersteunend zijn bij zaken als personeel, ICT, financiën en facilitaire zaken.
Bovendien heeft de stuurgroep RIEC vier prioritaire thema’s benoemd, namelijk: horeca
en aanverwante detailhandel, lucht- en zeehavens, mensenhandel/-smokkel en vastgoed.
De aanpak van witwassen heeft tevens een plek binnen die vier prioritaire thema’s
van het RIEC CN.
Bibob
Ten aanzien van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
(hierna: Wet Bibob) is er, zoals aan uw Kamer eerder is bericht9, vanwege de gedeelde wens om dit voortvarend op te pakken een werkgroep opgericht
om aan een definitief scenario te werken. De deelnemers aan de werkgroep zijn onder
andere afgevaardigden van de eilanden, het politiekorps Caribisch Nederland, het Openbaar
Ministerie BES en het RIEC Caribisch Nederland. In de werkgroep is met het Landelijk
Bureau Bibob gesproken over de mogelijkheden die de Wet Bibob kan bieden in Caribisch
Nederland en inmiddels is al veel input opgehaald bij de openbare lichamen en lokale
organisaties. Op dit moment wordt op basis van alle verzamelde informatie gewerkt
aan een scenario voor een wettelijke basis. Hiermee wordt ook uitvoering gegeven aan
een aanbeveling van de Raad in een eerder rapport10 om een wettelijke basis te creëren voor een Wet Bibob in Caribisch Nederland. De
verwachting is dat hierover begin 2024 kan worden besloten, waarna dat scenario vervolgens
verder kan worden uitgewerkt om te komen tot een concreet wetsvoorstel.
Grensbewaking en migratie
Grensbewaking: organiseren info-uitwisseling «watchlists», overstays en ongewenste
personen
Voor grensbewaking zijn de werkzaamheden tot het beter inrichten van signaleringen
aan de grens voortgezet. Een onderdeel hiervan is de versterkte samenwerking met de
landen binnen het Koninkrijk door middel van het organiseren van informatie-uitwisseling
over ongewenste personen, overstayers en watchlists. Hiertoe zijn de afgelopen periode
mogelijkheden verkend om de uitwisseling van informatie van gesignaleerde personen
op een geautomatiseerde en geanonimiseerde wijze te laten plaatsvinden. Uitwisseling
van informatie van gesignaleerde personen biedt de verantwoordelijke grensbewakingsautoriteiten
in de landen de mogelijkheid om gesignaleerde en ongewenste vreemdelingen door andere
landen aan de grens te onderkennen en het vrij reizen van deze vreemdelingen binnen
het Caribisch deel van het Koninkrijk tegen te gaan. Het juridische kader is de afgelopen
periode uitgewerkt. Het pilotvoorstel is ter besluitvorming voorgelegd aan het JVO
in januari 2024. De landen zijn akkoord gegaan wat betekent dat de voorbereidende
activiteiten ten behoeve van uitvoering van de pilot in gang worden gezet.
API BES
Advanced Passenger Information (API) stelt de Koninklijke Marechaussee (KMar) in staat
om een analyse te maken van de risico’s van passagiers voordat zij op het grondgebied
van CN zijn aangekomen. De KMar is momenteel het gebruik van API-gegevens verder aan
het uitvragen onder de vervoerders in zowel het lucht- als maritieme domein. De verwachting
is dat alle vervoerders deze gegevens vanaf Q1 2024 zullen aanleveren. Deze analyses
leiden er ook toe dat de KMar beter informatie gestuurd kan optreden.
Multidisciplinaire Maritieme Hub
Het in de voortgangsbrief van januari 202311 genoemde patrouillevaartuig ten behoeve van de versterking van de handhaving en opsporing
in het maritieme domein op Bonaire is in oktober 2023 opgeleverd. Medewerkers van
het KPCN en de KMar zijn opgeleid en tussen deze diensten worden thans afspraken gemaakt
over de samenwerking op en rond de boot. Hiermee is een belangrijke stap gezet om
betere grip te krijgen op grensoverschrijdende (ondermijnende) criminaliteit op Bonaire.
Migratiebeleid: visiedocument migratie per eiland
Caribisch Nederland heeft behoefte aan een goed ontwikkeld, integraal en gelijkwaardig
migratiebeleid. Hierbij vragen de unieke kenmerken van ieder eiland tegelijkertijd
een toegespitst migratiebeleid dat rekening houdt met deze kenmerken. Ontwikkelingen
zoals bevolkingstoename, diversifiëring van de economie en de groei van toerisme hebben
invloed op het te voeren migratiebeleid per eiland. Er wordt, in nauwe samenspraak
met de openbare lichamen, lokale ketenpartners, uitvoeringsorganisaties en ministeries
in Den Haag gewerkt aan een meerjarige richtinggevende integrale beleidsvisie op migratie
voor Caribisch Nederland. In het najaar van 2023 is samen met het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW), IND CN en SZW CN een schrijfmissie naar ieder eiland
georganiseerd. Tijdens deze missie zijn de lokale wensen ten behoeve van het concept
integrale visie document in kaart gebracht. Daarnaast kunnen op basis van deze inventarisatie
vervolgstappen op de eilanden worden gezet, zoals het aanscherpen van lokale werkprocessen
en/of regelgeving en nadere uitwerking van een lokaal visie document per eiland. Het
streven is om de integrale beleidsvisie in de eerste helft van 2024 formeel vast te
stellen.
Aanpassing WTU BES
Verder wordt momenteel gewerkt aan de aanpassing van de Wet toelating en uitzetting
(WTU) BES, waar de bovengenoemde meerjarige beleidsvisie op migratie en de evaluatie
van de WTU BES input voor leveren. Tijdens de hierboven genoemde schrijfmissie zijn
de lokale wensen ten behoeve van de integrale meerjarige beleidsvisie op migratie
van JenV in kaart gebracht. Daarnaast kunnen op basis van de inventarisatie vervolgstappen
op de eilanden worden gezet zoals waar nodig het aanscherpen van lokale werkprocessen
en/of regelgeving of het nader uitwerken van een visiedocument per eiland.
Tevens hebben verschillende ketenpartners binnen de vreemdelingenketen in CN nadere
wensen tot aanpassing van de vreemdelingenwet en -regelgeving in CN gedeeld. Hiermee
kunnen volgens de uitvoeringsorganisaties meer handvatten worden gecreëerd om de werkprocessen
beter in te richten en te optimaliseren.
Een eerste concepttekst ten behoeve van de nieuwe WTU BES is inmiddels opgesteld.
Het streven is om de formele consultatie begin 2024 te starten. Uw Kamer zal via de
gebruikelijke procedure over de inhoud van de beoogde wijzigingen worden geïnformeerd.
Implementatie themaregister mensenhandel
Voor de bestrijding van mensenhandel en mensensmokkel is samenwerking tussen de landen
in het Koninkrijk essentieel. Het herziene Memorandum of Understanding (MoU) Mensenhandel
en Mensensmokkel is in augustus jl. bekrachtigd door de vier Ministers van Justitie
en vormt de basis van nauwe samenwerking binnen het Koninkrijk. Om opvolging te geven
aan het MoU heeft er in oktober 2023 een expertsessie mensenhandel en mensensmokkel
plaatsgevonden ten aanzien van informatie-uitwisseling tussen diensten.
Om het gebruik van het themaregister mensenhandel door de ketenpartners te bevorderen
en zo meer zicht te krijgen op signalen van mensenhandel hebben het afgelopen jaar
verschillende tweedaagse trainingen plaatsgevonden. Het doel van deze trainingen is
het vergroten van de bewustwording van signalen van mensenhandel, deze signalen te
registreren in het themaregister, en het stimuleren van de samenwerking tussen de
ketenpartners. Aan de trainingen hebben medewerkers van onder andere de IND, KPCN,
Justitiële Inrichting Caribisch Nederland (JICN), KMar, Douane, Arbeidsinspectie en
de Openbare Lichamen deelgenomen.
Resocialisatie, re-integratie en jeugdbeleid
Actieve detentie gericht op re-integratie
Zoals in de voorgaande brief op de voortgang van de beleidsagenda is gecommuniceerd,
heeft het traject «Veranderende Sanctietoepassing Caribisch Nederland» een beleidskader
ontwikkeld waar concrete plannen uit voort zullen vloeien. Teneinde de visie op detentie,
re-integratie en resocialisatie breed te delen met ketenpartners en stakeholders,
zal op elk eiland een ketensessie georganiseerd worden. Tevens creëren deze sessies
verbinding tussen de ketenpartners en stakeholders die betrokken zijn bij de re-integratieprocessen
van justitiabelen. Ter afsluiting van de ketensessies is het streven om een intentieverklaring
te laten tekenen door de aanwezige partijen.
Het traject «Veranderende Sanctietoepassing» is daarnaast erop gericht om passende
processen te implementeren die werkbaar zijn voor de re-integratie van (ex)gedetineerden
in CN. In de huidige fase wordt onder andere gekeken naar het Europees Nederlandse
re-integratiebeleid en worden de contextverschillen met elkaar afgewogen om tot passende
re-integratievoorstellen te komen die geïmplementeerd kunnen worden.
Extra aandacht terugkeer Saba en Statia
In de voortgangsbrief van 2022 is aangegeven dat gedetineerden uit Sint Eustatius
en Saba een afwijkend verlofproces kenden gelet op de reistijden waar zij mee te maken
hadden door de lange reisafstand van 900 kilometer tussen de justitiële inrichting
op Bonaire en hun eigen eiland. Door de lange reis houden zij minder verlofuren over
in vergelijking met de gedetineerden die op Bonaire met verlof kunnen. Als oplossing
is het «Huishoudelijk reglement penitentiaire inrichtingen BES» op 1 oktober jl. gewijzigd
om de gedetineerden die hiermee te maken hebben te voorzien van twee reisdagen als
onderdeel van de uren die zij buiten de inrichting mogen afleggen. Dit betekent dat
deze gedetineerden hun verlofuren niet kwijt zijn aan reistijd en uiteindelijk evenveel
verlofuren op hun eiland overhouden als de niet-reizende verlofgangers.
Verbetering forensische zorg
Binnen de JICN is de pilot «realiseren van beveiligde forensische zorg voor gedetineerden»
voortgezet, waarbij wordt toegewerkt naar een structurele financieringsvorm. De specialistisch
psychiatrische zorg in de JICN wordt verzorgd door de Psychiaters Maatschap Antillen.
Daarnaast wordt binnen de forensische zorgafdeling (FZA) forensische zorg en behandeling
door het FACT-team van Mental Health Caribbean (MHC) verleend. Een FACT-team zet zich
in voor cliënten met psychiatrische problematiek die hierdoor ook moeilijkheden ervaren
op andere levensgebieden, zoals wonen, werk en het sociale netwerk. Voor ambulante
behandeling na detentie wordt aangesloten bij het detentie- en re-integratie-programma
waarbij ook wordt samengewerkt met Mental Health Caribbean (MHC) en andere relevante
ketenpartners zoals de Stichting Reclassering Caribisch Nederland.
Het JVO heeft in juni 2023 de «Koninkrijksbrede Werkgroep Forensische Zorg, TBS/PIJ»
verzocht een businesscase voor het realiseren van basisvoorzieningen voor forensische
zorg voor alle eilanden verder uit te werken, inclusief de juridische en financiële
consequenties. Voor deze opdracht is samenwerking gezocht met de GGZ-werkgroep vanuit
het Vierlandenoverleg gezondheidszorg. Deze bereidt een gemeenschappelijk kader voor
alle vormen van gedwongen zorg voor, dat alle landen in het Caribisch deel van het
Koninkrijk vervolgens kunnen overnemen in de wetgeving. Forensische zorg zal hier
ook onderdeel van uit moeten gaan maken. Dit onderwerp stond ook op de agenda van
het JVO in januari 2024.
Kwaliteit jeugdstrafrecht
Met ingang van 1 augustus 2020 is het jeugdstrafrecht in Caribisch Nederland formeel
van kracht geworden. In de Beleidsagenda CN 2021–2025 is hierover aangegeven dat aandacht
zal worden besteed aan het verder op peil brengen van de kwaliteit van de uitvoering.
Om een beeld te krijgen van de voortgang, is in 2022 door de betrokken ketenpartners
in gezamenlijkheid een brede evaluatie uitgevoerd waaruit diverse verbeterpunten naar
voren kwamen. Dit beeld wordt bevestigd in het onderzoek van de Raad van maart 2023
naar de toepassing van het jeugdstrafrecht in Caribisch Nederland.12 Dit vraagt om continue aandacht van ketenpartners in CN en het Ministerie van Justitie
en Veiligheid.
Inmiddels zijn al belangrijke stappen gezet ter verbetering. Zo is de Voogdijraad
Caribisch Nederland (hierna: VRCN) opnieuw gestart met het continu informeren van
de politie en leerplichtambtenaren over Halt om deze interventie beter op het netvlies
te brengen en neemt de instroom bij Halt in CN toe. Daarnaast werkt VRCN aan de ontwikkeling
van een voor de doelgroep in CN passend instrument voor risicotaxatie. Naar verwachting
is dit instrument per september 2024 beschikbaar voor de advisering in jeugdstrafzaken.
Op het terrein van jeugdreclasseringszaken zijn de bestaande werkafspraken tussen
betrokken organisaties geëvalueerd en aangescherpt. Ook wordt in 2024 gestart met
specifiek op jeugd gerichte gedragstrainingen op het gebied van agressieregulatie,
zeden en sociale probleemoplossingsvaardigheden. Tot slot kan gewezen worden op het
feit dat per januari 2024 – in eerste instantie op Bonaire – het justitieel casusoverleg
start, waar zowel over casuïstiek als over de onderlinge samenwerking tussen ketenpartners
wordt gesproken.
Inzet preventie jeugdcriminaliteit en samenwerking Openbare Lichamen intensiveren
jeugd en preventiebeleid
De preventieve justitiële gedragsinterventie «Alleen jij bepaalt wie je bent» (AJB)
is in 2023 in Caribisch Nederland voortgezet. Deze interventie is gericht op voorkomen
van crimineel gedrag op het gebied van vermogens-, drugs- en geweldsdelicten. De belangrijkste
elementen waarop de interventie is gestoeld zijn de inzet van trainers als positieve
rolmodellen, vrijetijdsbesteding in groepsverband, duidelijke afspraken over gewenst
en ongewenst gedrag, individuele begeleiding en niet al te intensief interveniëren.
Kort gezegd komt dit erop neer dat extra focus wordt gelegd op dadergerichte preventie
bij jongeren met een risicoprofiel. Dit gebeurt in samenwerking met de scholen. Uitvoering
van AJB vindt sinds 2017 op Bonaire plaats en sinds 2020 ook op Saba en Sint Eustatius.
In 2022 heeft er op Saba een uitbreiding van het aantal kinderen plaatsgevonden.
In 2023 is de gedragsinterventie «Leerorkest» op Saba en Sint Eustatius gestart. Het
Leerorkest wordt al sinds 2019 op Bonaire uitgevoerd. De interventie bestaat uit een
muzikaal en sociaalpedagogisch programma gericht op kwetsbare en beïnvloedbare kinderen
uit achterstandswijken. De doelstelling van het Leerorkest is gedragsverbetering en
het voorkomen van delinquent gedrag. Kinderen krijgen op school muziekles van een
professionele muziekdocent met sociaalpedagogische kennis. In juni 2023 heeft de Minister
voor Rechtsbescherming, tijdens zijn werkbezoek aan Sint Eustatius, het Leerorkest
bezocht.
Op 26 september 202313 is uw Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van het JVO van 22 juni 2023. In de JVO
werkgroep preventie wordt gewerkt aan het formuleren van een levensloopbenadering
met aandacht voor vroegtijdig signaleren, voorkomen (herhaald) daderschap en voorkomen
slachtofferschap. Er wordt bezien hoe binnen de kaders van Preventie met Gezag de
samenwerking met de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten kan worden versterkt op
het thema aanpak jeugdcriminaliteit. Met Preventie met Gezag zetten de Minister van
Justitie en Veiligheid en de Minister voor Rechtsbescherming stevig in op de preventie
van jeugdcriminaliteit. Door te investeren in perspectief en gezag ontnemen we criminele
netwerken hun uitvoeringskracht, dringen we de invloed van criminelen op jongeren
terug en voorkomen we dat jongeren in aanraking komen met criminaliteit of doorgroeien
tot beroepscriminelen14.
Crisisbeheersing
Voortgang Veiligheidswet BES
In de beleidsagenda is op het terrein van crisisbeheersing een aantal speerpunten
benoemd, waaronder het verstevigen van de samenwerking in de regio, informatiemanagement
en -coördinatie, en de kwaliteit en robuustheid van de crisisorganisatie. Voor de
stand van zaken met betrekking tot de versterking van de crisisbeheersing in Caribisch
Nederland verwijs ik u naar de voortgangsbrief «Crisisbeheersing en brandweerzorg»15 die op 14 december 2023 aan uw Kamer is verstuurd alsmede naar de brief aan de Inspectie
van Justitie en Veiligheid die als bijlage16 is gevoegd.
Randvoorwaarden
Toegang tot het recht
Het afgelopen jaar zijn er belangrijke stappen gezet in het realiseren van een laagdrempelige
voorziening voor eerstelijns rechtshulp (juridische loketten) voor burgers in Caribisch
Nederland. Aan de hand van gesprekken met lokale partijen en professionals zijn, in
afstemming met de openbare lichamen en het Juridisch Loket, de contouren van de benodigde
voorziening vastgesteld. Kort gezegd komt er een voorziening waar burgers terecht
kunnen voor begrijpelijke informatie, advies, hulp en (waar nodig) doorverwijzing
naar de advocatuur of hulpverlening. In een separate brief aan uw Kamer17 worden deze contouren nader uiteengezet.
Het Juridisch Loket heeft inmiddels een kwartiermaker aangesteld. Die zal vanuit de
geschetste contouren aan de slag gaan met de concrete vormgeving en organisatie van
de voorziening op de eilanden, in samenwerking met onder meer de openbare lichamen
en lokale partners. Hierbij wordt een combinatie gemaakt met de vanuit het Ministerie
van BZK op te zetten anti-discriminatievoorzieningen, zodat beide voorzieningen voor
burgers achter één deur te vinden zijn. Ook Discriminatie.nl en het Ministerie van
BZK zullen daarom de komende tijd intensief betrokken zijn bij de uitwerking van de
voorziening. De komende tijd wordt gewerkt aan een uitvoeringsplan dat meer zicht
zal geven op de benodigde stappen en het reële tijdspad dat daarbij past. Tot er een
structurele voorziening is wordt de pilot Legal Desk voortgezet. Deze pilot loopt
sinds 2019 op Saba. Binnen deze pilot biedt een jurist op afspraak kosteloze rechtshulp
aan burgers met een juridisch probleem. De lessen uit de pilot zijn meegenomen bij
de uitwerking van de eerdergenoemde contouren en worden ook meegenomen bij de verdere
uitwerking.
Inzetten digitaal passeren notariële akte
Het inzetten op het digitaal passeren van notariële akten is opgenomen in de «Werkagenda
Waardengedreven Digitaliseren».18 De werkagenda verantwoorde digitalisering kent namelijk een themalijn specifiek gericht
op Caribisch Nederland.19 De BZK taskforce die werkt aan de inrichting van de notariële dienstverlening in
Caribisch Nederland ondersteunt waar nodig bij de totstandkoming en implementatie
van deze agenda.
Inzetten digitale aangifte KPCN
Het mogelijk maken van het doen van digitale aangifte wordt als onderwerp meegenomen
in het bredere programma Digitalisering Overheid Caribisch Nederland20. Aan het invullen van de randvoorwaarden om digitale aangifte mogelijk te maken wordt
op dit moment gewerkt. Uw Kamer zal te zijner tijd nader worden geïnformeerd over
de voortgang.
Veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden
De Veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden (hierna: Veiligheidsstrategie)
zet de strategische koers op nationale veiligheid binnen het Koninkrijk voor de komende
zes jaren (2023–2029) uiteen, waarbij de dreigingen (safety en security) in samenhang
worden bezien, met oog voor de onderlinge dwarsverbanden. Op 3 april 2023 is deze
Veiligheidsstrategie verzonden aan uw Kamer21. Caribisch Nederland is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van deze Veiligheidsstrategie.
Het realiseren van de strategische koers op nationale veiligheid vraagt om integrale
regie en sturing op de implementatie en uitvoering. Dit gebeurt overheidsbreed, in
samenwerking tussen nationale, regionale en lokale overheden. De Rijksoverheid coördineert
de uitvoering van de strategie voor Europees en Caribisch Nederland en bespreekt dit
met de betrokken departementen en bewindspersonen.
Stand van zaken ontwikkeling wetgeving
In de beleidsagenda is opgenomen dat de gezaghebbers de komende jaren een aantal nieuwe
bestuursrechtelijke bevoegdheden zullen krijgen. Het in de beleidsagenda genoemde
wetsvoorstel tot wijziging van de Opiumwet 1960 BES ziet op het creëren van de bevoegdheid
om drugspanden te sluiten, zodat de gezaghebbers beter in staat worden gesteld om
de uit drugsgebruik voortvloeiende risico’s voor de volksgezondheid te voorkomen en
te beheersen en de nadelige effecten van de productie en distributie van, handel in
en het gebruik van drugs tegen te gaan. Een voorstel is in consultatie geweest en
ligt inmiddels bij de Afdeling advisering van de Raad van State voor advies.
De verkennende werkzaamheden in voorbereiding op de wijziging van de Wet openbare
lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (WolBES) ten behoeve van enkele bevelsbevoegdheden,
ter handhaving van de openbare orde, en een bestuurlijke boete voor overlast in de
openbare ruimte zijn gestart. Ook is CN vanuit het principe comply or explain meegenomen
in het wetsvoorstel tot wijziging van de Gemeentewet en de WolBES in verband met de
uitbreiding van de sluitingsbevoegdheid van de burgemeester en de gezaghebber ter
handhaving van de openbare orde bij ernstig geweld of een wapenvondst. De Eerste Kamer
heeft op 24 oktober 2023 het wetsvoorstel aangenomen. De gewijzigde wet met deze nieuwe,
specifieke bevoegdheid is op 1 januari 2024 in werking getreden.
Invoering Algemene wet bestuursrecht (Awb) CN
Er wordt in de komende maanden, in opdracht van BZK en JenV, nader (extern) onderzoek
gedaan naar de mogelijkheden voor een Algemene wet bestuursrecht voor de BES-eilanden.
Hierbij wordt allereerst in kaart gebracht wat in CN de stand van de wet- en regelgeving
is als het gaat om algemene regels van bestuursrecht. Daarbij wordt gezocht op regelingen
die delen of artikelen van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing
verklaren (zogenaamde schakelconstructies). Ten tweede wordt bezien waar de in CN
geldende regelingen bepalingen bevatten die overeenkomen met Awb-bepalingen over hetzelfde
onderwerp. Ten derde wordt bekeken waar regels die de Awb bevat over een bestuursrechtelijk
onderwerp in CN-regelingen geheel of gedeeltelijk ontbreken. Dat laatste doet zich
bijvoorbeeld voor bij eilandsverordeningen die wel toezichthouders aanwijzen, maar
verder zwijgen over hun bevoegdheden. Dit geplande onderzoek ondersteunt bij de analyse
van en beslissingen over de vraag welke delen van de Awb voor CN moeten gaan gelden
en geeft verder houvast en sturing bij de gesprekken met de stakeholders. Hierbij
is ook oog voor het feit dat het streven van het steeds verder van toepassing verklaren
van Europees-Nederlandse wetgeving op diverse beleidsterreinen ook gevolgen kan hebben
voor de Awb-regels die in CN moeten gelden, omdat die wetgeving het bestaan van een
Awb dikwijls veronderstelt.
Wetboek van Strafvordering BES
Aangezien het nieuwe Wetboek van Strafvordering voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba
hetzelfde moet zijn als de desbetreffende wetboeken in Aruba, Curaçao en Sint Maarten,
wordt op basis van een onderzoek van de Erasmus Universiteit momenteel studie gedaan
naar de aard van de aanpassingen in regelgeving die nodig zijn om te komen tot een
nieuwe Wetboek van Strafvordering BES en naar de bemensing die nodig is voor de voorbereiding
van het wetsvoorstel. Voor het in procedure brengen van een wetsvoorstel wordt het
wetgevingsproces in de andere landen afgewacht. Voor de voorbereiding en het parlementaire
proces voor een nieuw wetboek voor de BES zal naar verwachting nog enkele jaren nodig
zijn.
Systematiek kinderalimentatie
In de beleidsagenda is aangegeven dat samen met de ketenpartners gewerkt zal worden
aan de systematiek tot vaststelling van kinderalimentatie en indexering van de kinderalimentatie.
Inmiddels is de nieuwe berekeningswijze voor kinderalimentatie – die speciaal voor
de BES is ontwikkeld – ingevoerd. In het najaar van 2024 zal een evaluatie plaatsvinden
rondom het nieuwe berekeningsmodel.
De Voogdijraad is de enige instantie die het Gerecht adviseert over kinderalimentatie.
Het is dan ook belangrijk dat er focus ligt op deze belangrijke wettelijke taak. In
het jaarplan 2024 van de Voogdijraad is opgenomen dat zij prioriteit geven aan het
project Kinderalimentatie. De benodigde acties rondom kinderalimentatie gaan dan ook
de komende jaren door, samen met de betrokken ketenpartners.
Aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling
Aan de versterking van de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in CN
wordt onder meer gewerkt met de pilot tijdelijk huisverbod, in opdracht van de Minister
voor Rechtsbescherming, de Staatssecretaris van VWS en de Staatssecretaris van BZK
en in nauwe samenwerking met de openbare lichamen. Het tijdelijk huisverbod is in
Europees Nederland een bestuursrechtelijke interventie, die in geval van een (dreigende)
situatie van huiselijk geweld en kindermishandeling kan worden opgelegd door de burgemeester
met het doel om snel rust en veiligheid te creëren en om de benodigde hulpverlening
op te starten voor zowel slachtoffer(s) als pleger. Omdat deze interventie thans niet
bestaat in CN, wordt met deze pilot een werkproces tijdelijk huisverbod in CN vormgegeven.
Ook moet inzichtelijk worden gemaakt in hoeverre de randvoorwaarden op de eilanden
aanwezig zijn om een doeltreffende inzet van het tijdelijk huisverbod mogelijk te
maken en in hoeverre een wettelijke regeling voor de uitvoering van het tijdelijk
huisverbod in CN noodzakelijk is. De pilot loopt, met enkele maanden vertraging, naar
verwachting tot en met juni 2024.
Op 25 februari 2022 is uw Kamer geïnformeerd over de voortgang van de aanpak van huiselijk
geweld en kindermishandeling in CN en de stappen die nog worden gezet om het Verdrag
van Istanbul voor CN te bekrachtigen.22 In de bijlage bij de Kamerbrief over de voortgang van de aanpak van huiselijk geweld
en kindermishandeling d.d. 22 september 2023 is hiervan de stand van zaken beschreven.
Na afloop van de pilot tijdelijk huisverbod kan de uitvoeringswetgeving opgesteld
worden, die noodzakelijk is voor de bekrachtiging van dit Verdrag.23
De Raad is voornemens om in 2024 een inspectie-onderzoek te starten naar de aanpak
van huiselijk geweld door justitiële partijen in CN. De Raad zal hierbij onderzoeken
in hoeverre de aanbevelingen uit eerder inspectie-onderzoek24 zijn opgevolgd. Het inspectie-onderzoek zal naar verwachting worden afgerond in 2024.
Consensus Rijkswet gegevensbescherming
De projectgroep harmonisatie gegevensbescherming, bestaande uit vertegenwoordigers
van de vier landen, werkt momenteel in gezamenlijkheid aan de totstandkoming van hoofdstuk
3 van de consensusrijkswet, waarin het wettelijk kader wordt neergezet om politiegegevens,
justitiële en strafvorderlijke gegevens en persoonsgegevens in een persoonsdossier
te kunnen verwerken. Binnen de projectgroep worden momenteel diverse beleidskeuzes
gemaakt die zien op de invulling van dit hoofdstuk. Daarnaast wordt een uitvoeringstoets
op hoofdstuk 2 uitgevoerd. Deze tussentijdse uitvoeringstoets brengt in een vroegtijdig
stadium de uitvoeringslasten in kaart voor de vier landen. Eerder is een dergelijke
uitvoeringstoets al uitgevoerd voor hoofdstuk 1 van de consensusrijkswet. Gestreefd
wordt om hoofdstuk 3 gereed te hebben voor bespreking in het JVO van juni 2024. Ook
de uitvoeringstoets op hoofdstuk 2 zal in het JVO van juni 2024 worden gebracht.
Aanbevelingen van de Raad voor de Rechtshandhaving
In de JVO-kamerbrief van 26 september jl.25 is aangegeven dat de Raad voor de Rechtshandhaving aanbeveelt concrete maatregelen
te nemen om de sturing vanuit Europees Nederland op de opvolging van aanbevelingen
te verbeteren, en de ketensamenwerking tussen Europees Nederland en Caribisch Nederland
te verbeteren. In die brief is daarnaast toegezegd in de volgende voortgangsbrief
van de JenV-beleidsagenda Caribisch Nederland 2021–2025 met een uitgebreidere inhoudelijke
reactie te komen en aan te geven welke opvolging er zal worden gegeven aan deze twee
algemene aanbevelingen van de Raad. Hieronder wordt aan deze toezegging voldaan.
Om invulling te geven aan de eerste aanbeveling zal er binnen JenV één directie als
trekker aangewezen worden van een onderwerp waarop de Raad aanbevelingen heeft gedaan
en zal deze directie ook de voortgang van het onderwerp bewaken. Deze verantwoordelijkheid
blijft bij deze directie liggen totdat de actiepunten zijn afgerond en/of structureel
zijn geïmplementeerd en dit schriftelijk aan de Raad is bevestigd. De andere directies
worden over de voortgang geïnformeerd tijdens de maandelijkse coördinatorenoverleggen.
Aanbeveling twee, de verbetering van ketensamenwerking in Europees Nederland en in
Caribisch Nederland, wordt door meerdere acties opgevolgd. Zo is inmiddels de verbinding
tussen het Strategisch Overleg Justitieketen (SOJ) en het directeurenoverleg in Den
Haag verstevigd door deelname van de voorzitter van het SOJ. Verder zal de Directie
Strafrechtketen van ons ministerie een adviserende rol richting het SOJ oppakken.
Inzet is om het gesprek op beide tafels meer ketengericht van karakter te laten worden.
De Raad voor de Rechtshandhaving zal periodiek aanschuiven bij het directeurenoverleg
om verslag te doen over wat zij signaleren in CN, bijvoorbeeld na publicatie van de
jaarlijkse Staat van de rechtshandhaving. De voortgang van beide aanbevelingen zullen
wij expliciet betrekken bij de totstandkoming van een nieuwe JenV Beleidsagenda CN.
Tot slot
De JenV beleidsagenda voor Caribisch Nederland 2021–2025 biedt een breed overzicht
van de verschillende ambities van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het afgelopen
jaar is op diverse punten voortgang geboekt. Tegelijkertijd is nog veel werk te verzetten.
Het comply or explain-principe en de door uw Kamer eerder aangenomen motie van het lid Wuite c.s.26 helpen ervoor te zorgen dat Caribisch Nederland binnen JenV voortdurende aandacht
krijgt. Daarbij zijn wij ons, net als de Raad, bewust van de kwetsbaarheid van de
openbare lichamen en lokale uitvoeringsorganisaties als gevolg van beperkte capaciteit.
Dit vergt een voortdurend gesprek tussen het ministerie, de openbare lichamen en lokale
organisaties om zo efficiënt mogelijk samen te werken en een goede balans te vinden
tussen sturing vanuit het ministerie en lokale verantwoordelijkheden en initiatieven.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yesilgöz-Zegerius
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, E. van der Burg
De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind
Indieners
-
Indiener
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid -
Medeindiener
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid -
Medeindiener
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.