Brief regering : Voortgang ontwikkeling Kronenburg
32 847 Integrale visie op de woningmarkt
Nr. 1133
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 januari 2024
De mogelijke ontwikkeling van de locatie Kronenburg heeft al geruime tijd de aandacht.
De gemeente Amstelveen wil het gebied graag ontwikkelen, gericht op het versterken
van de leefbaarheid. Ook is er een grote (studenten-) woningbouwopgave in de regio
Amsterdam. Kronenburg ligt echter direct onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan,
waar rekening gehouden moet worden met geluidshinder of de mogelijkheid van een vliegtuigongeval.
Met deze brief informeer ik uw Kamer, mede namens de Minister voor Infrastructuur
en Waterstaat, over de afspraken die het Rijk en gemeente Amstelveen hebben gemaakt
over de mogelijke ontwikkeling van Kronenburg.
Het kabinet heeft eerder aangekondigd een betere balans na te streven tussen luchtvaart
en de kwaliteit van de leefomgeving van Schiphol1. Een belangrijk doel is het beperken van de overlast. Kronenburg ligt binnen het
beperkingengebied LIB4. Voor gebieden binnen deze contour gelden beperkingen voor
het toevoegen van nieuwe woningen. Er is in deze gebieden sprake van geluidshinder,
die effect kan hebben op de gezondheid, en het risico op een vliegtuigongeval moet
worden afgewogen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor deze externe veiligheid. Het
Rijk ziet echter ook dat mede door de beperkingen die er zijn om omwonenden te beschermen
de leefbaarheid van het gebied onder druk staat. Dit vergt een afweging van verschillende
publieke belangen, waarbij het Rijk inzet op een oplossing voor Kronenburg die alle
partijen duidelijkheid biedt, maar ook een zorgvuldige afweging maakt over de gezondheidsrisico’s.
In de beantwoording (Aanhangsel Handeling II 2023/24, nr. 50) van Kamervragen2 van 25 september 2023 over Kronenburg is benoemd welke mogelijkheden het Rijk ziet
voor verder ontwikkeling van het gebied. In de beantwoording is aangegeven dat verkend
zou kunnen worden of een ontwikkeling van 438 woningen mogelijk is als eerste fase
van ontwikkeling van dit gebied. Dit aantal staat los van het aantal toe te voegen
short-stay woningen, waarvoor binnen het Luchthavenindelingbesluit (LIB) mogelijkheden
zijn. Het Rijk heeft daarbij verder aangegeven dat door onder andere het toepassen
van inzichten van geluidadaptief bouwen, het uitvoeren van tussenevaluaties en monitoring
gekeken zal worden of verdere gebiedsontwikkeling met het toevoegen van meer woningen
gezond kan.
Op 6 december 2023 is dit voorstel besproken met de gemeente Amstelveen.
De gemeente Amstelveen en het Rijk hebben besproken om in te zetten op een ontwikkeling
die de leefomgevingskwaliteit van het gebied verbetert en dat een plan in samenspraak
met het Rijk en gebiedseigenaren die betrokken zijn bij de gebiedsontwikkeling wordt
opgesteld voor de ontwikkeling van circa 438 woningen als eerste fase van ontwikkeling
van dit gebied. Het Rijk en gemeente Amstelveen onderschrijven dat dit een belangrijke
eerste stap kan zijn om te komen tot verbetering van de leefomgeving van het gebied.
Een doorkijk naar een volgende fase binnen afzienbare tijd, waarin met tussenevaluaties
en gezondheidsmonitoring rekening wordt gehouden, is hierbij van belang.
Voor de uitwerking van een nieuw plan is het uitgangspunt dat de 438 woningen zelfstandige
wooneenheden zijn. Indien gewenst kan verkend worden of onzelfstandige wooneenheden
geschikter zijn voor deze locatie. Dit kan niet leiden tot een toename van het aantal
nieuwe bewoners boven het genoemde aantal van circa 438 in de eerste fase. Deze wooneenheden
kunnen geclusterd worden in een deel van het plangebied. Dit aantal mag worden aangevuld
met short-stay woningen (bewoning niet langer dan 6 maanden).
Het Rijk biedt aan om mee te denken over de ontwikkeling van het gebied en kan daarvoor
expertise aanleveren.
Voor het mogelijk maken van de eerste fase met 438 woningen is het wijzigen van het
LIB vereist, omdat als hoofdregel in LIB4-gebied geldt dat slechts 25 woningen per
bouwplan in bestaand stedelijk gebied mogen worden gerealiseerd. Het Rijk is bereid
om voor deze specifieke ontwikkeling een wijzigingsprocedure voor het LIB op te starten
om het clusteren van meer dan 25 wooneenheden voor een bouwplan mogelijk te maken.
Dit zal gebeuren wanneer er een nieuw (concept)plan ligt dat voldoet aan de gezamenlijk
gemaakte afspraken en ook (economisch) haalbaar is. De inzet van het Rijk is om deze
wijziging zoveel mogelijk parallel te laten lopen met de (planologische) procedures
die nodig zijn voor het realiseren van een nieuwe plan. Voor de evaluatie van de mogelijke
effecten van de geluidbelasting op de gezondheid van de potentiële nieuwe bewoners
werken de gemeente Amstelveen en het Rijk samen een aanpak uit. Op basis van de uitkomsten
van tussenevaluaties en gezondheidsmonitoring wordt gezamenlijk besproken of verdere
ontwikkeling van het gebied mogelijk is.
De komende periode zullen bovenstaande afspraken verder worden uitgewerkt om te komen
tot een concreet plan voor ontwikkeling van een deel van het gebied.
Hiermee wordt ook invulling gegeven aan de moties van de leden Boulakjar en Grinwis3, de motie van het lid Boulakjar c.s.4 en enkele toezeggingen5,
6 aan uw Kamer. Ik streef ernaar om uw Kamer medio 2024 verder te informeren.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties