Brief regering : Draagvlakonderzoek Luchtvaart 2023
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1133
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 december 2023
Hierbij ontvangt u de rapportage met de resultaten van het Draagvlakonderzoek Luchtvaart
dat in 2023 uitgevoerd is in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
door onderzoeksbureau Motivaction. Sinds 2018 wordt dit kwantitatieve onderzoek naar
het draagvlak voor luchtvaart onder het Nederlandse publiek uitgevoerd.
Het onderzoek geeft onder andere inzicht in (trends in) het draagvlak voor luchtvaart
in Nederland en voor mogelijke beleidsmaatregelen. Daarnaast wordt onderzocht wat
het huidige vlieggedrag van Nederlanders is en hun houding ten aanzien van toekomstig
vlieggedrag.
Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders positief staat tegenover
luchtvaart. Ten opzichte van 2022 is dit aandeel afgenomen (van 71% naar 66%). Ook
blijft het draagvlak voor verduurzaming groot en wordt aangegeven dat er prioriteit
moet zijn voor veiligheid, natuur en milieu en landschap.
Tevens blijkt uit het onderzoek dat het aantal voorstanders van krimp voor luchtvaart
nog steeds hoog is. Belangrijke redenen die hiervoor gegeven worden zijn milieuvervuiling
en geluidsoverlast. Hierbij dient wel aangegeven te worden dat dit aantal t.o.v. 2022
iets afgenomen is (van 50% naar 44%). De voorstanders van groei geven met name het
economische belang van luchtvaart aan als reden. Het draagvlak om boven stedelijk
gebied te vliegen is groter dan vliegen boven natuurgebied. Ook is het draagvlak hoog
om rechtstreeks te vliegen als dit ten bate komt van CO2-uitstoot. Ook als dit meer geluidhinder veroorzaakt.
Andere conclusies die terugkomen in het rapport zijn dat er veel steun is voor verduurzaming
van luchtvaart door schoner te vliegen en het toepassen van technologische innovatie.
Een minderheid steunt maatregelen die vliegen duurder maken. Hierbij wordt gedacht
aan het duurder maken van tickets, maar ook een vrijwillige bijdrage om de CO2-uitstoot van de vliegreis te compenseren.
Vliegschaamte lijkt onder de respondenten niet te spelen. Vliegen roept met name positieve
emoties op en daarnaast valt het ook op dat de hinderbeleving rondom een vliegveld
af lijkt te nemen t.o.v. van eerdere metingen.
Tot slot neemt de steun voor verplaatsing van vluchten naar regionale luchthavens
t.o.v. vorig jaar af. De steun voor het aantrekkelijker maken van de trein voor korte
vliegafstanden is verder gegroeid.
De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt bij het opstellen en uitwerken van
luchtvaartbeleid.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat