Brief regering : Stand van zaken contractering 2024
29 689 Herziening Zorgstelsel
Nr. 1233 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 november 2023
In de Kamerbrief over het Integraal Zorgakkoord van 4 oktober jongstleden1 heb ik u geïnformeerd over de beweging naar passende zorg die sindsdien verder is
                  ingezet en door het IZA wordt ondersteund, versterkt en versneld. Eerder dit jaar
                  heb ik u met een kamerbrief over de uitwerking van de IZA-afspraken over de contractering
                  eveneens geïnformeerd over het belang van een adequaat contracteerproces en de mogelijkheid
                  om te kunnen sturen via de contractering om de in IZA afgesproken transities daadwerkelijk
                  mogelijk te maken2. Randvoorwaardelijk om de zorg anders te organiseren, de zorg te gaan transformeren
                  en meer samen te gaan werken is dat hierover concrete inhoudelijke en financiële afspraken
                  worden gemaakt in de contracten tussen individuele zorgverzekeraars en individuele
                  zorgaanbieders. Het is niet alleen belangrijk dat contracten tijdig worden gesloten,
                  maar ook dat er sprake is van contracten waarin voldoende aandacht is voor het borgen
                  van de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg.
               
Het afgelopen jaar hebben IZA-partijen daarom afspraken gemaakt over het verbeteren
                  van het contracteerproces, het vergroten van de sturingsmogelijkheden van zorgverzekeraars.
               
Inmiddels is het contracteerproces voor 2024 in volle gang. In deze Kamerbrief geef
                  ik, zoals toegezegd in het commissiedebat over het Integraal Zorgakkoord op 11 oktober
                  jongstleden, inzicht in de huidige stand van zaken omtrent de zorgcontractering.
               
De kernpunten van deze brief zijn:
• Er zijn geen brede signalen die erop duiden dat de zorgcontractering met het oog op
                        2024 moeizaam verloopt. Ik wil waken voor landelijke interventies of monitoring van
                        de contractering, om zoveel mogelijk rust te behouden aan de lokale onderhandeltafel
                        tussen aanbieders en verzekeraars.
                     
• Het tijdig afronden van de contractering vraagt stevige inspanning van zowel zorgaanbieders
                        als zorgverzekeraars. In het IZA is afgesproken om de komende jaren het contracteerproces
                        zodanig te verbeteren dat er ruim voor het einde van het jaar duidelijkheid is voor
                        verzekerden welke zorg wel en niet gecontracteerd is. Partijen zetten hier met een
                        breed verbetertraject volop op in.
                     
• Begin 2024 zullen de IZA-partijen terugblikken op het huidige contracteerseizoen.
                        De hieronder beschreven evaluatie van de NZa is hier input voor. De Tweede Kamer wordt
                        over de uitkomsten geïnformeerd.
                     
Beeld contractering 2024
De zorgsector bevindt zich op dit moment midden in de contractering voor 2024. De
                  inhoudelijke en financiële gesprekken worden gevoerd tussen de zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
                  In lijn met het IZA zetten zij zich gezamenlijk in om goede inkoopafspraken te maken
                  die de beweging naar passende zorg zoveel mogelijk ondersteunen. Het beeld is dat
                  partijen zich actief inzetten om het inkoopproces zo tijdig mogelijk af te ronden
                  en om ook zo tijdig mogelijk inzicht te geven in welke zorgaanbieders al dan niet
                  gecontracteerd zijn.3
Gedurende het contracteerseizoen wil ik geen monitoring of interventies te plegen,
                  juist met het oog op het behouden van rust aan de lokale contracteertafels.
               
Indien partijen er in de contractering niet uitkomen, dan is het in eerste instantie
                  aan henzelf om dit gezamenlijk op te lossen. Zij kunnen dan op (bestuurlijk) niveau
                  escaleren. Als men ook hier niet tot overeenstemming komt, dan kunnen deze signalen
                  bij de toezichthouder, de NZa, worden neergelegd. De NZa zal partijen dan aan de hand
                  van een zelfonderzoek bevragen en het signaal verder onderzoeken.
               
Op dit moment zijn er landelijk gezien een zeer beperkt aantal signalen die erop wijzen
                  dat er sprake is van een moeizame contractering, waarbij partijen er niet goed samen
                  uitkomen. Uiteraard zijn er net als andere jaren thema’s die tijdens dit contracteerseizoen
                  een rol spelen, deze zullen na afloop van het contracteerseizoen worden betrokken
                  bij de evaluatie van het contracteerseizoen 2024. Voorbeelden van deze thema’s zijn
                  onduidelijkheid over de data van deadlines, de wijze van aanleveren van volumeprognoses
                  of over de wijze waarop indexen worden gehanteerd. Er zijn op dit moment (nog) geen
                  signalen dat de contractering over de hele linie in een specifieke sector of bij een
                  specifieke zorgverzekeraars is vertraagd, zoals vorig jaar wel het geval was en wat
                  ten dele werd veroorzaakt door onder andere het laat in het jaar afsluiten van het
                  Integraal Zorgakkoord. De NZa zal de komende maanden op diverse momenten peilen hoe
                  de contracteergraad zich ontwikkelt en betrekt deze gegevens bij de evaluatie van
                  het contracteerseizoen begin volgend jaar.
               
Nagenoeg alle ziekenhuizen en grote GGZ-instellingen worden uiteindelijk gecontracteerd
                  door verzekeraars. Men heeft elkaar namelijk nodig om enerzijds te voldoen aan de
                  zorgplicht in de regio en anderzijds om de exploitatie van een instelling te borgen.
                  Bij de overige sectoren zoals de eerstelijnszorg, de kleine GGZ-aanbieders en de wijkverpleging
                  is voor het merendeel de contractering wel degelijk afgerond om en nabij 12 november.
                  Hier speelt onduidelijk richting de verzekerden tijdens het overstapseizoen minder
                  een rol.
               
Tijdig en adequaat contracteerproces vraagt inspanning van twee partijen
Zorgverzekeraars en zorgaanbieders gaan jaarlijks met elkaar in gesprek en voeren
                  vervolgens onderhandelingen over het gecontracteerde zorgaanbod. In het IZA zijn ten
                  behoeve van het verbeteren van de contractering uitgebreide afspraken gemaakt over
                  het tijdig afronden van het inkoopproces en het geven van meer inzicht in de kwaliteit
                  van de geleverde zorg.
               
Door te veel druk te zetten op de termijn van 12 november kan er onwenselijke spanning
                  komen te ontstaan op een evenwichtige onderhandelpositie van zowel de zorgverzekeraar
                  als de zorgaanbieder. Met als mogelijk gevolg slechtere onderhandeluitkomsten van
                  de contractering in termen van betaalbaarheid, kwaliteit en de veranderopgaven zoals
                  beschreven in het IZA. Daarmee is beïnvloeding van de contractering of onevenredige
                  druk op dan wel verzekeraars dan wel aanbieders ongunstig en niet in het belang van
                  de verzekerde, omdat dit kan leiden tot ongewenste uitkomsten.
               
Binnen ons zorgstelsel met gereguleerde marktwerking is het van belang dat verzekerden
                  keuzes kunnen maken op basis van hun eigen voorkeuren. Dit stimuleren we door zorgaanbieders
                  en zorgverzekeraars onderling te laten concurreren. Zij kunnen zich onderscheiden
                  door te onderhandelen over goede, toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg. Dit
                  onderscheid maakt dat de verzekerde een keuze heeft en zijn eigen voorkeur kan volgen
               
Het doel van partijen is het steeds meer binnen de contouren van 12 november organiseren
                  van het contracteerproces. Dit vraagt echter een verandering van de contractering,
                  het proces en de contracteercultuur en vraagt daarmee veel inspanning van zowel zorgverzekeraars
                  als zorgaanbieders. Daarmee is het ook aan de orde om de verwachting te temperen dat
                  de contractering al volgend jaar voor 12 november in zijn geheel is afgerond. De hiervoor
                  benodigde cultuurverandering (evenals tal van mogelijke procesverbeteringen) is bij
                  zowel aanbieders en verzekeraars is weliswaar in volle gang, maar neemt ook zeker
                  nog de nodige tijd in beslag.
               
Hieronder volgt een toelichting op een aantal inspanningen die gericht zijn op het
                  bijdragen aan een beter en evenwichtiger contracteerproces.
               
Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft op 11 juli 2023, in samenspraak met de IZA-partijen,
                  de «Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg»4 gepubliceerd. Dit document heeft als doel het contracteerproces makkelijker en sneller
                  te laten verlopen. Bestaande normen en kaders zijn gebundeld en nieuwe richtsnoeren
                  zijn geïntroduceerd. Zowel de normen, kaders als richtsnoeren zien toe op een ordentelijk
                  contracteerproces en de informatieverstrekking aan consumenten en verzekerden.
               
Ten aanzien van de informatietransparantie is bijvoorbeeld het volgende opgenomen:
«Zorgaanbieders en zorgverzekeraars die face-to-face contracteren, maken vóór 1 september
                           afspraken over de techniek en/of methodiek van zaken als benchmarking of volumeprognoses.
                           Dit indien daarvan gebruik wordt gemaakt.» Voor digitale contractering geldt dat:
                           «Wanneer bij digitale contractering gebruik wordt gemaakt van zaken als benchmarking
                           of volumeprognoses, licht de zorgverzekeraar de toegepast techniek en/of methodiek
                           toe. Dit doet hij in ieder geval niet later dan het moment waarop het contract wordt
                           aangeboden.»
Ten behoeve van de transparantie aan verzekerden is opgenomen:
«De zorgverzekeraar verstrekt bruikbare informatie over het gecontracteerde zorgaanbod
                           en hanteert hierbij zoveel mogelijk uniforme, vergelijkbare taal.» Ook zijn er richtsnoeren
                           opgenomen voor de zorgverzekeraars en zorgaanbieders over het jaarlijks vanaf 12 november
                           transparant maken met welke zorgaanbieders/zorgverzekeraars zij een contract hebben
                           afgesloten.
Leidraad Brancheorganisaties en zorgcontractering
Ook heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gewerkt aan een leidraad voor brancheorganisaties
                  ten aanzien van het ondersteunen van hun leden tijdens de individuele zorgcontractering5. Met deze leidraad verduidelijkt de ACM de mogelijkheden en grenzen voor brancheorganisaties
                  in de zorgsector om hun leden te ondersteunen bij de zorgcontractering. Zorgverzekeraars
                  Nederland (ZN) heeft daarnaast met verschillende partijen gesprekken gevoerd over
                  het verbeteren van de contracteerprocessen per sector.
               
Verbeteren informatievoorziening verzekerden
Naast het verbeteren van het contracteerproces is ingezet op het verbeteren van de
                     informatievoorziening aan verzekerden. Zorgverzekeraars hechten belang aan eenduidige
                     en uniforme communicatie naar verzekerden. Alle zorgverzekeraars hanteren nu daarom
                     dezelfde definities om de contracteerstatus weer te geven aan de hand van vijf kernboodschappen,
                     zodat duidelijk is in hoeverre er al een contract is afgesloten en wat de mogelijke
                     financiële consequenties zijn:
                  
1. Contract: vergoed
2. (Nog) geen contract: wel vergoed
3. Nog geen contract: wel vergoed zolang de onderhandeling loopt
4. Nog geen contract: mogelijk een deel niet vergoed
5. Geen contract: meestal een deel niet vergoed.
Tijdens het komende overstapseizoen voert ZN een onderzoek uit om na te gaan of de
                     teksten ook de gewenste duidelijkheid hebben opgeleverd bij verzekerden en zo niet,
                     wat er dan verder verbeterd moet worden, ten einde de verzekerde goed te informeren,
                     zodat deze een weloverwogen keuze kan maken tijdens het overstapseizoen. Daarnaast
                     is een animatiefilmpje gemaakt, waarin uitleg wordt gegeven over het overstapseizoen.
                  
Evaluatie contracteerproces 2024
IZA partijen hebben met elkaar afgesproken dat er tijdens het lopende contracteerseizoen
                     geen (algemene) signalen besproken worden met branchepartijen, zodat er niet onnodig
                     geïntervenieerd wordt in het individuele contracteerproces. In maart 2024 is er een
                     bestuurlijk overleg contractering gepland om met de IZA partijen de thema’s te bespreken
                     die een rol speelden in het contracteerseizoen 2024 en hier indien nodig ook afspraken
                     richting 2025 over te maken. De Nederlandse Zorgautoriteit evalueert in aanloop naar
                     dit overleg drie elementen van de contractering:
                  
1. Contracteerstatus: op vier peilmomenten (12 november, 8 december, 22 december en midden
                           januari) wordt in samenwerking met ZN in kaart gebracht hoe de contracteergraad zich
                           heeft ontwikkeld over de verschillende sectoren Dit geeft een inzicht over de voortgang
                           van de contractering, over de contracteergraad binnen deze sectoren en over de bruikbaarheid
                           van informatie bij de polis keuze.
                        
2. Self-assessment op basis van de Handvatten Contractering: indien partijen er samen
                           bij de onderhandelingen niet uitkomen, kunnen zij hier bij de NZa een melding van
                           maken. De NZa vraagt hen (de zorgaanbieder en zorgverzekeraar) dan om een self-assessment
                           in te vullen. Hierin vraagt de NZa aan beide partijen om zichzelf en de ander een
                           score te geven op de naleving van ieder richtsnoer. Dit geeft een indicatie welk onderdeel
                           in het zorginkoopproces stroef verliep en welke richtsnoeren niet goed werden nageleefd.
                        
3. Analyse meldingen en signalen: alle ontvangen meldingen en signalen worden eind januari/begin
                           februari geanalyseerd. De NZa analyseert welke thema’s, welke sectoren en over welke
                           onderdelen veel meldingen en signalen zijn binnengekomen. In het Bestuurlijk Overleg
                           over de contractering wordt dit met de IZA-partijen besproken en indien nodig worden
                           naar aanleiding hiervan aanvullende afspraken gemaakt met het oog op het contracteerseizoen
                           2025.
                        
De NZa zal ook inventariseren of de richtsnoeren uit de Handvatten voor het contracteerseizoen
                     voor 2025 aangescherpt of aangepast moeten worden.
                  
Tevens is in het bestuurlijk overleg in maart 2024 aandacht voor de sectorale verbetertrajecten
                     die op initiatief van ZN zijn opgestart, zoals het traject succesvol contracteren
                     in de medisch specialistische zorg, en de inventarisatie en verkenning naar de informatievoorziening
                     aan verzekerden over niet-gecontracteerde zorg. Tot slot wordt de voortgang van alle
                     IZA afspraken ten aanzien van contractering geagendeerd.
                  
In het voorjaar informeer ik uw Kamer graag over bovengenoemde onderwerpen allen gericht
                  op het verbeteren van het contracteerproces. Ik kan u dan ook meer inzicht kan geven
                  over hoe het contracteerseizoen in 2024 is verlopen.
               
Tot slot
De contractering van zorg wordt gekenmerkt door verschillende belangen, maar met een
                  gezamenlijk overstijgend belang: passende zorg en ondersteuning op de juiste plek.
                  Er wordt door alle partijen keihard gewerkt aan de contractering van passende zorg
                  voor 2024. Ik heb op dit moment geen aanleiding om in te grijpen gezien het beperkte
                  aantal probleemsignalen. Het is overigens ook niet aan mij om te interveniëren in
                  het proces tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar als daar geen concrete aanleiding
                  toe is. Verstoringen van het huidige systeem van vrije onderhandelingen zijn in niemands
                  belang en kunnen juist nadelig uitpakken voor verzekerden, zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
                  Ik heb er daarom het volste vertrouwen in dat de betrokken partijen er samen uit gaan
                  komen en dat de verbetermaatregelen voor de contractering die het afgelopen jaar samen
                  zijn uitgewerkt hier een bijdrage aan zullen leveren.
               
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport