Brief regering : Geannoteerde agenda voor de Europese Raad en de Eurozonetop van 26 en 27 oktober 2023
21 501-20 Europese Raad
Nr. 1974
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 oktober 2023
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister-President, de geannoteerde agenda aan voor
de Europese Raad en de Eurozonetop van 26 en 27 oktober 2023.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
H.G.J. Bruins Slot
GEANNOTEERDE AGENDA VAN DE EUROPESE RAAD EN DE EUROZONETOP VAN 26 EN 27 OKTOBER 2023
Op donderdag 26 en vrijdag 27 oktober aanstaande vindt de Europese Raad (ER) plaats
in Brussel. Op de agenda van de ER staan de Russische agressie jegens Oekraïne, het
meerjarig financieel kader, economie en migratie. Daarnaast zal er onder externe betrekkingen
onder meer gesproken worden over COP28, de situatie in de Sahel, het Midden-Oosten,
de Zuidelijke Kaukasus en de relatie tussen Kosovo en Servië. Na afloop van de ER
zal ook een Eurozonetop plaatsvinden. De Minister-President is voornemens deel te
nemen aan de ER en de Eurozonetop.
Europese Raad
Russische agressie jegens Oekraïne
De ER zal stilstaan bij de laatste ontwikkelingen van de Russische agressie tegen
Oekraïne. De inzet van het kabinet blijft onverminderd gericht op het verhogen van
de druk op Rusland om de agressie tegen Oekraïne te beëindigen. Daarnaast blijft het
kabinet inzetten op het zoveel mogelijk steunen van Oekraïne op militair, financieel
en humanitair gebied en met herstel en wederopbouw, zowel bilateraal als vanuit de
EU en in nauwe samenwerking met internationale partners en organisaties.
In EU-verband wordt daartoe tevens verkend hoe opbrengsten uit het geïmmobiliseerde
publieke Russische vermogen mogelijk ingezet kunnen worden voor de wederopbouw. Het
kabinet zet hierbij in op een ambitieuze houding waarbij wordt gestreefd naar een
juridisch en financieel zorgvuldige oplossing in samenwerking met internationale partners.
Vanuit de genoemde ambitie stimuleert Nederland de discussie met behulp van historisch
onderzoek naar onteigening na de Tweede Wereldoorlog, juridische kennis en financiële
expertise.
Veiligheidsarrangementen
Ook zal de ER spreken over de gemeenschappelijke verklaring van de G7+ landen over
veiligheidsarrangementen waarin wordt uitgesproken Oekraïne te voorzien van meerjarige
steun.1 Nederland heeft zich 12 juli jl. bij deze verklaring aangesloten. De invulling van
deze arrangementen zal de komende periode worden uitgewerkt. Nederland moedigt alle
lidstaten aan zich aan te sluiten bij de G7+ verklaring. Tevens zal het kabinet tijdens
deze ER het belang van onderlinge coördinatie en afstemming met andere partners van
de invulling van de veiligheidsarrangementen benadrukken.
In lijn met de EU-bijdrage voor veiligheidsarrangementen aan Oekraïne concludeerde
de Europese Raad op 29 juni jl. dat de EU Oekraïne zal blijven steunen zo lang als
nodig is, onder andere via de EU Military Assistance Mission (EUMAM) voor Oekraïne en de Europese Vredesfaciliteit (EPF).2 Gezien de situatie in Oekraïne is en blijft Nederland voorstander van het voortdurend
steunen van Oekraïne, conform de motie van het lid Sjoerdsma c.s.3
Voortbordurend op de ER van 29 juni jl., zal deze ER naar verwachting verder spreken
over het voorstel van de Hoge Vertegenwoordiger (HV) Borrell om binnen de EPF een
aparte envelop voor Oekraïne te creëren: het zogenaamde Ukraine Assistance Fund.4 De Europese Dienst voor Extern Optreden (EDEO) schat momenteel dat er 5 miljard euro
per jaar nodig is om de levering van militair materieel en trainingen door EU-lidstaten
voort te zetten voor de periode van 2024 tot en met 2027. Uw Kamer zal hierover nader
geïnformeerd worden voorafgaand aan formele besluitvorming in Brussel.
Sancties
De ER zal in gesprek gaan over een 12de sanctiepakket gericht tegen Rusland. Het kabinet blijft zich onverminderd inzetten
om de druk op Rusland verder te verhogen door middel van sancties. Het kabinet zal
tijdens de ER pleiten voor een snelle aanname van het 12de pakket.
Graandeal
De Commissie en de aan Oekraïne grenzende EU-lidstaten spannen zich momenteel samen
met Oekraïne in om de capaciteit van de Solidarity Lanes te vergroten. Gelet op het belang van Oekraïense export naar de wereldmarkt en van
mondiale voedselzekerheid blijft Nederland zich samen met de EU en partners inzetten
voor veilige exportroutes van Oekraïens graan, onder andere via de EU Solidarity Lanes.
Accountability
De Commissie en de EU-lidstaten, waaronder Nederland, blijven zich inspannen voor
het realiseren van vooruitgang op accountability voor Oekraïne. De ER zal zich onder andere uitspreken voor het bereiken van politieke
overeenstemming over een toekomstig agressietribunaal met brede internationale steun.
Meerjarig Financieel Kader
De ER zal spreken over de door de Commissie voorgestelde tussentijdse herziening van
het Meerjarig Financieel Kader (MFK). Volgens de Commissie is een gerichte versterking
en herziening van het MFK noodzakelijk, wil de Unie zijn bestaande en nieuwe doelstellingen
verwezenlijken. De inzet van het kabinet ten aanzien van deze voorstellen is opgenomen
in drie BNC-fiches.5 Het uitgangspunt van het kabinet is dat uitdagingen en verplichtingen in principe
worden opgevangen binnen de kaders van het MFK en de daarbij overeengekomen speciale
instrumenten, door optimaal gebruik te maken van bestaande middelen en waar nodig
in te zetten op herprioritering en flexibilisering. Het kabinet staat in beginsel
positief tegenover het structureler vorm geven van de financiële EU-steun aan Oekraïne
en een Europees herstelprogramma gericht op het herstel en wederopbouw van Oekraïne.
Daarbij kijkt het kabinet naar de meest gepaste omvang, voorwaarden en vorm van die
steun. Op het moment van schrijven is het nog onduidelijk hoe de bespreking in de
ER exact zal worden vormgegeven. Besluitvorming tijdens deze ER is niet voorzien.
Economie
De ER zal de voortgang bespreken van de maatregelen die de Commissie en EU-lidstaten
hebben genomen om het Europese concurrentievermogen te versterken. De ER zal hierbij
onder andere oproepen tot spoedige afronding van de onderhandelingen over de Net Zero Industry Act, de Critical Raw Materials Act en de hervorming van de elektriciteitsmarkt. Daarnaast zal er naar verwachting aandacht
zijn voor het verbeteren van het Europese investeringsklimaat, onder meer door het
verminderen van onnodige regeldruk en het verdiepen van de kapitaalmarktunie. Mogelijk
zal een aantal lidstaten de ER benutten om te pleiten voor verlenging van het crisisdeel
van het tijdelijk crisis- en transitiekader (TCTF) tot na de afloopdatum op 31 december
aanstaande. Naar verwachting zal ook de Impact Assessment over de gevolgen van de Inflation Reduction Act van de VS voor de EU aan bod komen, die de Commissie op 24 oktober aanstaande zal
presenteren. Tot slot zal er mogelijk aandacht zijn voor de aanbeveling van de Commissie
van 3 oktober jl. waarin kritieke technologieën zijn geïdentificeerd waarvoor risicoanalyses
zullen worden uitgevoerd.6
Het kabinet acht het positief dat de Commissie en lidstaten werken aan een robuuste
en toekomstbestendige economie die geschikt is voor de groene en digitale transities,
de economische weerbaarheid versterkt en onze welvaart voor de lange termijn veilig
stelt. Het kabinet verwelkomt in dit kader de initiatieven van de Commissie, zoals
het Green Deal Industrial Plan en de ambitieuze digitale agenda van de Commissie. Ook kijkt het kabinet uit naar
het high-level rapport over de toekomst van de interne markt waartoe de ER van 23 maart jl. heeft
opgeroepen.7 Daarnaast heeft Commissievoorzitter Von der Leyen in haar Staat van de Unie speech
een high-level rapport over de toekomst van het Europese concurrentievermogen aangekondigd.8 Beide rapporten zullen in het voorjaar van 2024 worden gepresenteerd. Het kabinet
verwelkomt deze initiatieven en zal oproepen om deze in consultatie met de EU-lidstaten
op te stellen.
Daarnaast zal het kabinet pleiten voor het verder versterken van de kapitaalmarktunie.
Het kabinet acht verdieping en integratie van de kapitaalmarktunie essentieel voor
de benodigde investeringen in duurzaamheid en digitalisering, ter versterking van
het concurrentievermogen. Ten aanzien van de aankomende Impact Assessment van de Commissie over de mogelijke gevolgen van de Inflation Reduction Act voor de EU is het kabinet van mening dat het positief is dat de Commissie de mogelijke
gevolgen voor de EU monitort. Daarbij is het kabinet van mening dat bij maatregelen
om de Europese industrie te beschermen de noodzaak hiervan moet worden aangetoond.
Daarnaast moeten deze maatregelen gericht, proportioneel en tijdelijk zijn. Vanwege
het belang van een gelijk speelveld op de interne markt is het kabinet geen voorstander
van verlenging van het crisisdeel van het TCTF, en is het kabinet van mening dat de
focus voor het versterken van het Europese concurrentievermogen moet liggen op minder
marktverstorende onderdelen. Kijkend naar het Europese krachtenveld is het echter
mogelijk dat onderdelen van het crisisdeel van het TCTF van toepassing blijven na
de afloopdatum eind december. Ten aanzien van de Commissieaanbeveling over kritieke
technologieën en uit te voeren risicoanalyses is het voor het kabinet van belang dat
gedegen risicoanalyses in samenwerking met lidstaten en private sector worden uitgevoerd,
om te voorkomen dat onnodige maatregelen worden genomen met bijvoorbeeld een negatieve
impact op de open economie van de EU.
Migratie
Het kabinet verwelkomt migratie als apart agendapunt op de ER en kijkt uit naar de
reguliere brief van Commissievoorzitter Von Der Leyen over de implementatie van de
conclusies van de ER van februari en maart jl., en de conclusies van de Voorzitter
van de Europese Raad Michel van afgelopen juni.9 De focus van de bespreking zal daarmee liggen op de externe dimensie van migratie.
Tijdens de ER zal naar verwachting ook het 10-puntenplan, gepresenteerd door Commissievoorzitter
Von der Leyen naar aanleiding van de ontwikkelingen op Lampedusa, worden besproken.10 Het kabinet verwelkomt dit plan en uw Kamer ontving middels het Schriftelijk Overleg
Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van 25 september jl. een uitgebreidere appreciatie
hiervan.11 In het kader van het 10-puntenplan onderstreept het kabinet ook de noodzaak van inzet
op de externe dimensie van migratie. Het kabinet zal de Commissie blijven oproepen
om brede en gelijkwaardige partnerschappen te ontwikkelen met belangrijke landen van
herkomst, die in wederzijds belang zijn, met als een van de doelstellingen om irreguliere
migratie tegen te gaan en terugkeer te bevorderen.
Het kabinet zal de bespreking tevens benutten om het belang te benadrukken van snelle
afronding van de onderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement over het
Asiel- en Migratiepact. Tevens zal het kabinet het belang van implementatie van de
huidige afspraken benadrukken, waaronder de naleving van de Dublin-verordening. Het
kabinet zet zich, conform de inzet in de betreffende BNC-fiches uit 2020 in om te
komen tot een effectief en humaan gemeenschappelijk Europees asielstelsel met een
goede balans tussen verantwoordelijkheid en solidariteit.
Externe betrekkingen
COP28
De ER zal kort stilstaan bij de voorbereidingen voor en het belang van een ambitieuze
uitkomst van COP28 waar het kabinet de noodzaak van meer actie en ambitie op adaptatie
en mitigatie zal onderstrepen. De EU-inzet werd vastgesteld in de milieuraad van 16 oktober
jl.12 Over de kabinetsinzet voor COP28 zal uw Kamer voorafgaand aan het verkiezingsreces
worden geïnformeerd.
Sahel
De ER bespreekt mogelijk de ontwikkelingen in de Sahel. De EU heeft grote belangen
in de Sahel-regio, onder andere op het op gebied van migratie, veiligheid, ontwikkelingssamenwerking
en de internationale rechtsorde. Het kabinet zet in op betrokkenheid van de EU en
EU-lidstaten bij de regio, met aandacht voor de bredere bevolking. Hierbij is het
van belang realistisch te blijven over de ambities.
De situatie in Israël en de Palestijnse Gebieden
De ER zal spreken over de situatie in Israël en de Palestijnse Gebieden. Deze discussie
zal voortbouwen op de videoconferentie van de leden van de ER van dinsdag 17 oktober
jl.13 De EU heeft de aanval van Hamas op Israël sterk veroordeeld en steunt het recht van
Israël zichzelf te verdedigen in overeenstemming met internationaal recht.14 Ook vraagt het kabinet aandacht voor de zorgelijke humanitaire situatie in Gaza,
en voor het belang dat humanitaire hulp en middelen in Gaza worden toegelaten. Daarom
roept het kabinet op om humanitaire pauzes in te lassen. Het is van cruciaal belang
dat humanitaire hulp de inwoners van Gaza zo snel mogelijk bereikt. Het kabinet steunt
de extra bijdrage voor humanitaire hulp die de EU aankondigde en zal hier zelf ook
een additionele bijdrage van 10 miljoen euro voor beschikbaar stellen.15 Het kabinet dringt er op aan Europese steun aan de Palestijnse Gebieden voort te
zetten. Een opschorting van de hulp zal ernstige gevolgen hebben voor de Palestijnse
bevolking en zal instabiliteit in de hand werken. Het kabinet acht een gezamenlijke
positie van de ER van groot belang. Het kabinet benadrukt dat voorkomen moet worden
dat het conflict regionaal escaleert.
De relatie tussen Kosovo en Servië
De ER zal spreken over de relatie tussen Servië en Kosovo naar aanleiding van de recente
ontwikkelingen in en rond Noord-Kosovo.16 De Commissie heeft laten weten dat de EU de uitkomsten van het lopende onderzoek
naar de gebeurtenissen van 24 september jl. afwacht en volledige en onvoorwaardelijke
samenwerking van Servië verwacht. Ook zou de EU bereid zijn maatregelen tegen Servië
te bezien als lidstaten hiertoe besluiten op basis van de feiten.
Het kabinet wacht de resultaten van het onderzoek van de Kosovaarse politie, dat wordt
gemonitord door de European Union Rule of Law Mission en de Kosovo Force, af. Het kabinet roept, in lijn met de EU, dringend op tot de-escalatie en voortzetting
van het politieke proces. Het is van cruciaal belang dat beide partijen zich volledig
inzetten voor de door de EU gefaciliteerde Belgrado-Pristina Dialoog en serieuze stappen
zetten om eerder gemaakte afspraken uit te voeren. Daarnaast roept het kabinet Servië
op verdere stappen te zetten richting de-escalatie. Het kabinet steunt de inspanningen
van EU Speciaal Vertegenwoordiger Lajčák, die zich nu beraadt op volgende stappen,
en blijft aandringen op een gebalanceerde aanpak.
Zuidelijke Kaukasus
De ER bespreekt mogelijk de ontwikkelingen in Armenië en Azerbeidzjan, waaronder de
militaire escalatie van Azerbeidzjan in Nagorno-Karabach van 19 en 20 september jl.
en de daardoor veroorzaakte massale exodus van meer dan 100.000 etnisch Armeense inwoners
naar Armenië. Het kabinet zet in op het zo snel mogelijk hervatten van vredesbesprekingen
tussen Armenië en Azerbeidzjan, het benadrukken van de territoriale integriteit van
Armenië, het bieden van humanitaire en politieke steun aan Armenië en het bespreken
van mogelijke maatregelen tegen Azerbeidzjan.
Eurozonetop
En marge van de ER zal een Eurozonetop plaatsvinden. Tijdens de Eurozonetop zullen
naar verwachting de economische situatie, het coördineren van begrotingsbeleid voor
2024,17 de toekomst van de Europese financiële en kapitaalmarkten en de mogelijke introductie
van de digitale euro worden besproken. De voorzitter van de Eurogroep Paschal Donohoe
zal waarschijnlijk een brief aan de voorzitter van de ER Charles Michel sturen waarin
de stand van zaken van de besprekingen in de Eurogroep over deze onderwerpen zal worden
toelicht.
Financiële en kapitaalmarkten
Het is de verwachting dat de voorzitter van de Eurogroep het belang zal benadrukken
van sterke Europese kapitaalmarkten. Het streven van de Eurogroep-voorzitter is om
begin 2024 een strategische visie overeen te komen en daarin prioriteiten te identificeren
om de kapitaalmarktunie verder te ontwikkelen, die als input kan dienen voor de (nieuwe)
Europese Commissie. Het kabinet acht verdere integratie van de kapitaalmarktunie essentieel
voor de benodigde investeringen in duurzaamheid en digitalisering, ter versterking
van het concurrentievermogen.
Digitale euro
Naar verwachting geeft de Europese Centrale Bank (ECB) een presentatie over de stand
van zaken van het technisch traject rond de digitale euro. Daarna zal de Europese
Commissie naar verwachting een toelichting geven over de wetsvoorstellen die zij op
28 juni jl. heeft gepubliceerd. Ook zal de voorzitter van de Eurogroep naar verwachting
de werkstroom in de Eurogroep toelichten. De mogelijke komst van een digitale euro
vraagt om een zorgvuldige afweging en politieke besluitvorming. Het kabinet vindt
dat de kosten (zowel van implementatie als van gebruik) van een digitale euro in verhouding
moeten staan tot de voordelen ervan.18
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Buitenlandse Zaken