Brief regering : Alternatief voor publiekrechtelijke omvorming ProRail
35 396 Wijziging van de Spoorwegwet en enige andere wetten in verband met de omvorming van ProRail van een besloten vennootschap tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (Wet publiekrechtelijke omvorming ProRail)
Nr. 18 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 juli 2023
Er wordt al langer nagedacht over de positie van ProRail. Mijn ambtsvoorganger heeft
daartoe het wetsvoorstel Publiekrechtelijke omvorming ProRail, mede namens de Staatssecretaris
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, bij de Tweede Kamer ingediend (Kamerstuk
35 396). Dit wetsvoorstel vormt ProRail om van besloten vennootschap (bv) tot publiekrechtelijk
zelfstandig bestuursorgaan. Het voorstel werd tijdens de vorige kabinetsperiode al
kritisch gevolgd. De Raad van State vroeg zich af of een omvorming tot publiekrechtelijk
zbo niet te ingrijpend zou zijn. Ook onder verschillende sectorpartijen heersten zorgen
en de Kamer heeft kritische vragen gesteld over de impact van de omvorming op de ProRail-organisatie
en de sector.
Bij mijn aantreden heb ik dit onderwerp met een open blik bekeken. Om mij een goed
beeld te vormen van het voorstel heb ik met betrokken partijen gesproken. Mij is duidelijk
geworden dat er onvoldoende draagvlak is voor een publiekrechtelijke omvorming van
ProRail. Graag informeer ik uw Kamer daarom alvast dat ik, in samenwerking met ProRail,
een alternatief heb gevonden om de gerealiseerde verbeteringen in de relatie tussen
ProRail en mijn ministerie te borgen. In dit alternatief blijft ProRail een (privaatrechtelijk)
bedrijf. ProRail blijft een bv met statuten en een raad van commissarissen. Tevens
behoud ik de verbeteringen uit het voorstel tot publiekrechtelijk zbo zoals het borgen
van de samenwerkingsstructuur, onafhankelijk van persoonlijke relaties, en het werken
met een integrale begroting. Ook ken ik ProRail openbaar gezag toe waarmee ProRail
een privaatrechtelijk zbo wordt. Gelet op de aard van de wijziging zal ik het alternatief
voor advies aan de Raad van State voorleggen.
Ik kijk ernaar uit om daarna met uw Kamer in gesprek te gaan over dit alternatief.
Het zou mooi zijn om zo de discussie over de positionering van ProRail af te ronden
zodat ProRail en ik ons kunnen focussen op waar het echt om gaat: een robuust Nederlands
spoornetwerk.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat