Brief regering : Evaluatie storing DigiD 1 en 2 maart 2023
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 1051
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2023
Steeds vaker is DigiD nodig om zaken te doen met de overheid. Daarom moet DigiD goed
beschikbaar zijn. Op 1 en 2 maart 2023 kon niet iedereen DigiD gebruiken vanwege een
storing. Ook konden burgers de telefonische helpdesk van DigiD niet in alle gevallen
bereiken. Dit is niet de bedoeling en het is onterecht dat burgers in die periode
hun aangifte niet hebben kunnen doen of de telefonische helpdesk niet hebben kunnen
bereiken. Zoals ik u heb toegezegd in het commissiedebat Digitale dienstverlening
door de overheid van 23 maart 2023 (Kamerstukken 26 643 en 29 362, nr. 1012), heb ik laten onderzoeken hoe dit kon gebeuren en hoe dit in de toekomst kan worden
voorkomen. Ook heb ik uitgezocht of burgers door de storing bij DigiD problemen hebben
gehad. Ik wil benadrukken dat het mij zeer spijt en dat ik er alles aan doe om herhaling
te voorkomen.
Storing DigiD
Op woensdag 1 maart 2023 begon de aangifteperiode voor de inkomstenbelasting bij de
Belastingdienst. Op 1 en 2 maart konden burgers niet of moeilijk inloggen met DigiD.
Logius, de beheerder van DigiD, heeft diverse maatregelen genomen. om DigiD beschikbaar
te houden. Die gaven niet direct het gewenste resultaat. Na verder onderzoek en maatregelen
was DigiD in de loop van 2 maart weer volledig beschikbaar.
Onderzoek en oplossing DigiD-storing
De storing ontstond door een combinatie van factoren, waaraan menselijke fouten ten
grondslag lagen:
1. Een technische instelling stond verkeerd, waardoor de verbindingen met DigiD onbedoeld
werd gelimiteerd.
2. Het gebruik van de DigiD-app leidde tot meer verkeer naar DigiD;
• Een fout in de DigiD-app leidde tot extra verbindingspogingen waar één verbindingspoging
voldoende zou zijn geweest.
• Burgers moesten voor het eerst verplicht met een extra beveiliging inloggen om aangifte
inkomstenbelasting te kunnen doen, namelijk met de DigiD-app of een SMS-code. Nog
niet iedereen had dat vooraf geregeld. Daardoor hebben op 1 en 2 maart veel meer burgers
dan normaal geprobeerd om hun DigiD-app te activeren. Dit jaar waren er op 1 maart
87.774 activaties van de app versus 20.338 activaties op 1 maart 2022.
3. Partners konden voor het eerst samen aangifte doen via de Belastingdienst app, waarbij
zij allebei met hun DigiD moesten inloggen. Er waren daardoor meer inlogpogingen in
een kortere periode.
4. In de digitale wereld wordt bij drukte gewerkt met wachtrijen en gedoseerde toegang.
Op 1 maart bleek de gedoseerde toegang voor de Belastingdienst onverwacht alleen te
werken voor aanvragen via de website en niet voor de app van de Belastingdienst. Daardoor
konden burgers blijven proberen om in te loggen via de app en bleef het aantal connectieverzoeken
hoog.
Nadat op 2 maart de onjuiste technische instelling was gedetecteerd en hersteld, kon
DigiD weer gebruikt worden. In de loop van maart is een nieuwe versie van de DigiD-app
uitgekomen die ervoor zorgt dat de app niet langer meerdere keren verbinding maakt
met DigiD1. De rest van de aangifteperiode heeft DigiD geen storingen meer gehad, ook niet toen
veel mensen in de laatste dagen nog aangifte wilden doen.
Helpdesk DigiD en MijnOverheid tijdelijk onbereikbaar
Op 1 en 2 maart konden burgers de helpdesk van DigiD en MijnOverheid niet via de normale
nummers bereiken. Op 1 maart is er wel een tijdelijk telefoonnummer beschikbaar gesteld.
Dat is gemeld op de website van DigiD. De helpdesk was op 2 maart weer telefonisch
bereikbaar.
De helpdesk werkt met telefoonnummers die bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM)
zijn ingekocht. De helpdesk was onbereikbaar omdat ACM deze nummers had opgezegd.
Door menselijke fouten binnen Logius was een factuur van ACM niet betaald, ook niet
na diverse betalingsherinneringen. Na contact hierover was de helpdesk op 2 maart
weer op de gebruikelijke nummers bereikbaar.
Verbeteracties
Logius heeft een evaluatie uitgevoerd en de volgende verbeteracties aangekondigd:
• Logius en publieke dienstverleners kunnen samen nog beter voorbereiden op verwachte
drukte, onder andere door meer informatie uit te wisselen. Ook kan worden bezien of
de drukte niet beter kan worden gespreid.
• Logius gaat bij testen van DigiD uit van grotere aantallen inloggen, die beter passen
bij het verwachte gebruik.
• Logius onderzoekt hoe de beschikbare capaciteit voor DigiD optimaal kan worden ingezet,
zodat een storing niet de gehele dienstverlening van de overheid raakt. Gekeken wordt
of een wachtrij per dienstverlener mogelijk is, waardoor andere dienstverlening minder
last heeft van de drukte bij bijvoorbeeld de Belastingdienst.
• Logius zorgt ervoor dat afsluiten van belangrijke telefoonnummers niet meer kan plaatsvinden
en zorgt voor tijdige betaling.
Gevolgen voor burgers
Mij hebben geen signalen bereikt dat burgers nadelige gevolgen hebben gehad van de
storing bij DigiD. Burgers hebben hun zaken niet op het moment kunnen regelen dat
zij willen en hebben er in die zin wel last van gehad. Er lijkt echter voor zover
nu bekend geen schade te zijn geleden. Verschillende dienstverleners melden dat het
belcontact in deze periode toe is genomen. Bij de Informatiepunten Digitale Overheid
(IDO) moesten afspraken afgezegd of verzet worden door de storing, soms op het laatste
moment waardoor burgers voor niets naar het IDO zijn gekomen.
Dienstverleners melden dat zij rekening houden met eventuele verstoringen en gestelde
termijnen. En dat zij coulance bieden op het gebied van termijnen die door systeemverstoringen
niet gehaald worden. Hoewel ernstige problemen zijn uitgebleven, is een storing op
deze schaal bijzonder vervelend. Ik zal er met de geleerde lessen alles aan doen om
herhaling in de toekomst te voorkomen.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A.C. van Huffelen
Indieners
-
Indiener
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties