Brief regering : Monitoren van de emancipatie van mensen met een beperking en het instellen van een burgerberaad
30 420 Emancipatiebeleid
Nr. 381
                   BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP EN VOOR LANGDURIGE ZORG
               EN SPORT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 mei 2023
Tijdens het wetgevingsoverleg Emancipatiebeleid van 5 december 2022 (Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 183) zijn twee moties aangenomen (Handelingen II 2022/23, nr. 33, item 38) en is een toezegging gedaan over de emancipatie van mensen met een beperking.1
                  2 De moties gaan over het monitoren van de emancipatie van mensen met een beperking
                  en het instellen van een burgerberaad. De toezegging ziet op gesprekken over de emancipatie
                  van mensen met een beperking met collega bewindspersonen. In deze brief bericht ik
                  u mede namens de Minister voor Langdurige Zorg en Sport (hierna: Minister voor LZS)
                  over de uitvoering hiervan. Ook zal worden ingegaan op een derde motie het delen van
                  goede voorbeelden van de emancipatie van vrouwen en lhbtiq+ personen met vertegenwoordigers
                  die werken aan de emancipatie van mensen met een beperking. Deze laatste motie is
                  aangenomen bij het wetgevingsoverleg van 6 december 2021 (Kamerstuk 35 925 X, nr. 143).3
Allereerst wordt ingegaan op de algemene visie op emancipatie van verschillende groepen
                  mensen, waaronder mensen met een beperking. Vervolgens wordt ingegaan op de verdeling
                  van verantwoordelijkheden binnen het kabinet en tot slot wordt een stand van zaken
                  gegeven op de verschillende moties en de toezegging.
               
Algemeen
Het kabinet staat voor gelijke rechten, kansen en vrijheden voor iedereen, los van
                  geslacht, genderidentiteit, geslachtskenmerken, genderexpressie, seksuele oriëntatie,
                  beperking, etc. Dat is wettelijk goed geregeld, maar pakt in de praktijk nog lang
                  niet altijd zo uit.
               
Een volwaardige deelname aan de samenleving is op dit moment nog niet voor iedereen
                  weggelegd. Nog steeds worden mensen ongelijk behandeld door bestaande (culturele)
                  normen, die ook doorwerken in organisaties. De emancipatie van groepen, zoals mensen
                  met een beperking, vrouwen en lhbtiq+ personen gemarginaliseerde blijft daarom belangrijk
                  en daarbij is het ook belangrijk dat er gekeken wordt naar relevante intersecties
                  van ongelijkheid. Iedereen heeft te maken met andere uitsluitingsgronden of vooroordelen.
                  Het is goed dat we ons ervan bewust zijn dat mensen op meerdere assen of intersecties
                  kunnen afwijken van «de norm», dat die assen elkaar beïnvloeden en dat ze iemands
                  positie in de maatschappij bepalen. Zo kan iemand bijvoorbeeld vrouw zijn, lesbisch
                  zijn en een beperking hebben.
               
Sociaal model en emancipatie
Het is belangrijk om emancipatie te zien in wisselwerking met de maatschappij. Niet
                  alleen voor vrouwen en lhbtiq+ personen is emancipatie belangrijk, maar ook voor mensen
                  met een beperking.4 Zoals eerder aangegeven, willen we weg van een medische blik op beperking en toe
                  naar een meer sociale visie, met een focus op wat een persoon met een beperking wél
                  kan. Want het is niet de beperking die iemand gehandicapt maakt, maar de wisselwerking
                  tussen de beperking en de ontoegankelijkheid van de maatschappij. Als wij er met elkaar
                  in slagen de samenleving toegankelijk en inclusiever te maken, is iemand met een beperking
                  beter in staat tot een volwaardig leven. Dat is de kern van het sociaal model van
                  denken over een beperking, verbonden aan de implementatie van het VN-verdrag, een
                  manier van denken en handelen die wij zien als emancipatie.
               
Verantwoordelijkheden
Binnen het kabinet zijn afspraken gemaakt over de verantwoordelijkheden voor het emancipatie-
                  en antidiscriminatiebeleid. De verschillende intersecties waar mensen mee te maken
                  kunnen krijgen vraagt van emancipatie- en antidiscriminatiebeleid een stevige samenwerking.
                  Dit is belangrijk om de positie van groepen, zoals mensen met een beperking, vrouwen
                  en lhbtiq+ personen op alle maatschappelijke terreinen te verbeteren en om de intersecties
                  van verschillende uitsluitingsgronden goed te kunnen overzien.
               
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is coördinerend Minister voor emancipatie
                  en is in die hoedanigheid primair verantwoordelijk voor de bevordering van gendergelijkheid
                  en gelijke behandeling van personen ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit,
                  geslachtskenmerken en genderexpressie.
               
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport is coördinerend Minister voor de implementatie
                  van het VN-verdrag en in die rol ook betrokken bij de bevordering van de emancipatie
                  van mensen met een beperking, waarbij het sociale model als uitgangspunt dient.
De beide functies en verantwoordelijkheden zijn weliswaar verdeeld over verschillende
                  departementen en personen, maar op deze thema’s wordt waar nodig en nuttig de samenwerking
                  gezocht. Samenhang op het kabinetsbeleid tegen alle vormen van discriminatie, racisme
                  en kansenongelijkheid is van groot belang, maar soms ook een uitdaging. Het gaat immers
                  niet alleen om verschillende gronden waarop discriminatie of kansenongelijkheid zich
                  voordoet, maar ook om verschillende maatschappelijke domeinen. Het is daarom goed
                  dat diverse departementen hierin verantwoordelijkheid hebben en de samenwerking zoeken.
               
                  Binnen het kabinet zullen wij blijvend het gesprek aangaan over optimalisering van
                  de samenwerking: hoe kunnen wij ervoor zorgen dat wij voldoende weten over de inhoudelijke
                  samenhang van discriminatie op basis van racisme, kansenongelijkheid, gender en lhbtiq+-gelijkheid,
                  en beperking, en binnen het beleid hierover ook deze samenhang bewaken.
Invulling motie 2181
Verzoekt de regering de positieve voorbeelden van emancipatie van vrouwen en mensen
                     uit de lhbtiq+-gemeenschap te gebruiken om de emancipatie van mensen met beperkingen
                     te bevorderen.
Op 13 april 2023 vond een bijeenkomst plaats met vertegenwoordigers van verschillende
                  maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor inclusie op het gebied van gendergelijkheid,
                  lhbtiq+ emancipatie en de positie van mensen met een beperking. Deze bijeenkomst werd
                  inhoudelijk geleid door belangenbehartiger Ieder(In). Tijdens de bijeenkomst is eerst
                  gesproken over welke vooroordelen en stereotypen over de doelgroepen bestaan. Zo zijn
                  voorbeelden naar voren gekomen waarin mensen met verschillende achtergronden werden
                  bestempeld als «zielig», «fraudeur» en «minderwaardig». Daaruit bleek dat veel negatieve
                  beelden en geïnternaliseerde vooroordelen leiden tot eenzelfde type problematiek,
                  met name als het gaat om welzijn en veiligheid, maar dat er ook onderwerpen zijn waar
                  de problemen om een andere aanpak vragen. Zo hebben bi+ personen vaker te maken met
                  (seksueel) geweld en ervaren mensen met een beperking andere belemmeringen voor het
                  deelnemen aan de arbeidsmarkt dan transgender personen.
               
Vervolgens is gekeken welke interventies reeds ingezet zijn en tot welke successen
                  dit heeft geleid. Zo is gesproken over het dossier «Wat werkt» van het landelijke
                  kennisinstituut Movisie en hoe de Nederlandse organisatie voor seksediversiteit (NNID)
                  de positie van de doelgroep op de kaart zet vanuit een mensenrechtenoogpunt. Verder
                  is ook gesproken over bewustwording in de maatschappij, het inzetten van zowel onderzoek
                  als rolmodellen en het vergroten van kennis en aandacht voor intersectionele vormen
                  van uitsluiting.
               
Ook is gesproken over hoe de organisaties mogelijk met elkaar kunnen samenwerken en
                  op welke manier zij toegankelijker/inclusiever kunnen zijn voor elkaars doelgroepen
                  en achterban. Daarbij stond vooral het delen van informatie en bijeenkomsten centraal,
                  zodat partijen ook goed met elkaar de samenwerking kunnen opzoeken.
               
Daarnaast is er vanuit de organisaties de wens uitgesproken om met elkaar in contact
                  te blijven en de verbinding te zoeken met andere organisaties die zich inzetten voor
                  diversiteit, gelijkheid en inclusie, zoals de antiracisme beweging. Het kabinet zal
                  een volgende bijeenkomst faciliteren en staat daarnaast open voor andere voorstellen
                  vanuit de doelgroepen.
               
Invulling motie 2366
Verzoekt de regering om emancipatie van mensen met een handicap op te nemen in de
                     monitoring van de effecten van het emancipatiebeleid; verzoekt de regering deze uitbreiding
                     te betrekken bij de verkenning van nieuwe onderzoeksbureaus die de monitoring van
                     de effecten van het emancipatiebeleid van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
                     kunnen overnemen, en de Kamer daarover voor 1 mei 2023 te informeren
Zoals in de emancipatienota is aangegeven is de coördinerend Minister voor Emancipatie
                  bezig te verkennen welke nieuwe onderzoeksbureaus de taak van het SCP kunnen overnemen
                  voor het opstellen van de Emancipatiemonitor en de LHBT-monitor. Bij deze verkenning
                  wordt ook onderzocht op welke wijze het best inzicht kan worden gegeven in de positie
                  van mensen wiens identiteit op verschillende relevante intersecties ligt, waaronder
                  de intersectie van mensen met een beperking. Daarbij wordt ook gekeken of de gegevens
                  uit de monitor «Onbeperkt Meedoen» hiervoor kunnen worden gebruikt.5
Inmiddels heeft de eerste fase van de verkenning plaatsgevonden en wordt er gewerkt
                  aan het opzetten van een aanbestedingstraject voor het voortzetten en doorontwikkelen
                  van de Lhbt(iq+)-monitor. Bij dit aanbestedingstraject zal er onder andere specifiek
                  aandacht zijn voor het meenemen van lhbtiq+ personen met een beperking/handicap. Ook
                  bij het verstrekken van de opdracht voor de volgende Emancipatiemonitor zal er aandacht
                  zijn voor de intersectie tussen gender en beperking/handicap. In hoeverre en op welke
                  wijze er hierover cijfers beschikbaar komen hangt af van de precieze mogelijkheden
                  die de onderzoekers zien. Het gaat immers om kleine groepen. In de eerstvolgende voortgangsrapportage
                  emancipatie zal u hierover nader geïnformeerd worden.
               
Verder is in het huidige vernieuwingstraject van de monitor «Onbeperkt meedoen» specifiek
                  aandacht voor het beter in beeld krijgen van de positie van mensen met een beperking.
                  De Kamer wordt hierover voor de zomer nader geïnformeerd.
               
Verder wordt momenteel in samenwerking met VWS, het Commissariaat voor de Media (hierna:
                  CvdM) en belangenorganisatie Ieder(in) onderzocht of de focus van de monitor naar
                  de representatie van vrouwen in Nederlandse non-fictie programma’s verbreed kan worden.
                  Tijdens de uitvoer van de eerstvolgende representatie monitor wordt, indien mogelijk,
                  ook de representatie van personen met een zichtbare beperking in kaart gebracht. In
                  verband met de verbreding van de monitor wordt mede op advies van het CvdM, een jaar
                  extra uitgetrokken voor de voorbereiding. Het jaar 2023 staat in het teken van de
                  voorbereidende werkzaamheden en afstemming met de doelgroep. De monitor wordt eind
                  2024 opgeleverd.
               
Invulling motie 2367
Verzoekt de regering een burgerberaad in te stellen over emancipatie-beleid voor mensen
                     met een handicap en op basis van de uitkomsten daarvan een actieprogramma en een werkagenda
                     op te stellen, en de Kamer over concrete stappen te informeren voor 1 mei 2023.
Het kabinet onderschrijft het idee van de motie dat het belangrijk is de maatschappij
                  te betrekken bij het aanpakken van maatschappelijke problemen. Een burgerberaad zou
                  daar een manier voor kunnen zijn, maar er zijn ook andere manieren denkbaar waarbij
                  de input vanuit de doelgroep wordt opgehaald, zonder dat er een breed burgerberaad
                  wordt georganiseerd. Juist het betrekken van de doelgroep is een verplichting vanuit
                  het VN-verdrag Handicap. Mensen met een beperking moeten, via hun vertegenwoordigende
                  organisaties, bij het opstellen van beleid en wetgeving worden betrokken. Door te
                  investeren in ervaringskennis als kennisbron sluiten oplossingen, onderzoek, beleid
                  en technologische initiatieven beter aan bij de beleefwereld van mensen. Het kabinet
                  kiest er daarom voor de motie zo in te vullen dat dit geschiedt door te voldoen aan
                  de verplichtingen uit het VN-verdrag Handicap. Op dit moment vullen we deze verplichting
                  op meerdere manieren in.
               
In het Integraal Zorg Akkoord is een structurele intensivering van 25 miljoen euro
                  per jaar voor beweging van representatieve organisaties gerealiseerd, waarvan een
                  groot deel wordt besteed aan het ophogen van de subsidie aan deze organisaties. Deze
                  extra investering draagt bij aan het beter betrekken van mensen met een beperking
                  bij beleid en wetgeving.
               
In de totstandkoming van de meerjarige nationale strategie voor de implementatie van
                  het VN-verdrag Handicap hebben mensen met een beperking (via hun vertegenwoordigende
                  organisaties) een mede bepalende rol. Bij VWS wordt structureel samengewerkt met een
                  aantal vertegenwoordigende (koepel)organisaties op alle actielijnen van de vervolgaanpak
                  «Onbeperkt meedoen». Daarnaast is een spiegelgroep van ervaringsdeskundigen actief
                  betrokken.
               
Vanuit de VWS-brede aanpak discriminatie en gelijke kansen loopt een traject om een
                  panel van ervaringsdeskundigen bij elkaar te brengen. waarin persoonlijke ervaringen
                  met discriminatie op verschillende beleidsterreinen worden gedeeld. Dit zorgt ervoor
                  dat er inclusiever beleid gevoerd kan worden. Dit wordt op verzoek van het Ministerie
                  van VWS uitgevoerd door Pharos en op dit moment worden panelleden geworven.
               
De domeinen waarop dit panel zich richt lopen uiteen van zorg, welzijn en sport. De
                  ervaringen met discriminatie en uitsluiting zijn op basis van godsdienst, levensovertuiging,
                  politieke voorkeuren, huidskleur, geslacht, handicap of seksuele geaardheid. Maar
                  bijvoorbeeld ook genderidentiteit en sociale klasse of positie. In de voortgangsrapportage
                  van de VWS-brede aanpak discriminatie en gelijke kansen zal de Minister voor Langdurige
                  Zorg en Sport een update geven van de stand van zaken van dit panel. Deze rapportage
                  zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 naar uw Kamer worden gestuurd.
               
Toezegging gesprek met collega bewindspersoon VWS
Zoals in het WGO Emancipatie door de Minister van OCW is toegezegd, is het belangrijk
                  om het onderwerp van emancipatie van mensen met een beperking te bespreken met andere
                  bewindslieden. De Minister voor LZS werkt momenteel aan een Nationale Strategie rondom
                  de implementatie van het VN-verdrag. Bij deze Nationale Strategie wordt ook met een
                  brede delegatie van het kabinet gesproken. In deze setting zullen wij ook gezamenlijk
                  de emancipatie van mensen met een beperking bespreken. Het is de inzet deze gesprekken
                  nog dit jaar te voeren.
               
Ten slotte
Zoals uit het bovenstaande hopelijk duidelijk is geworden, vinden wij het als coördinerend
                  Ministers belangrijk de samenwerking op te zoeken om de positie van vrouwen, lhbtiq+
                  personen, mensen met een beperking en mensen die zich op de intersectie van die verschillende
                  groepen bevinden te verbeteren. Het is belangrijk daarbij uit te gaan van een emancipatoire
                  blik vanuit het sociale model. Immers, de marginalisering komt tot stand juist in
                  wisselwerking met de maatschappij, niet enkel vanuit een eenzijdig oogpunt (zoals
                  het medische oogpunt).
               
Om het beleid daarop te verbeteren, heeft het kabinet een aantal zaken in werking
                  gezet die invulling moeten geven aan de verschillende moties en toezeggingen. De samenwerking
                  op dit beleidsterrein vraagt echter onze voortdurende aandacht, die wij daar ook aan
                  zullen geven.
               
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
                  R.H. Dijkgraaf
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
