Brief regering : Eerste en tweede aanvullende Europese begroting (DAB1 en DAB2) 2023
21 501-03 Begrotingsraad
Nr. 175
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 mei 2023
Via deze brief informeer ik uw Kamer over het voorstel van de Europese Commissie (de
Commissie) voor twee aanvullende Europese begrotingen voor 2023 (Draft Amending Budget 1 en 2, DAB1 en DAB2). In DAB1 worden verschillende beleidswijzigingen budgettair
in de Europese begroting verwerkt. In DAB2 wordt het verschil tussen inkomsten en
uitgaven van het voorgaande jaar verwerkt in de begroting van dit jaar. Uw Kamer is
over de Europese begroting 2023 voor het laatst geïnformeerd op 6 december 2022.1
Voorstel eerste aanvullende Europese begroting 2023
Op 16 maart jl. publiceerde de Commissie de eerste aanvullende Europese begroting
van 2023. De Commissie stelt wijzigingen voor die voortvloeien uit politieke akkoorden.
Als gevolg van de wijzingen stijgen de vastleggingen netto met 52,6 miljoen euro in
2023. Vastleggingen zijn de wettelijke (of contractuele) verplichtingen die worden
aangegaan. De betalingen zijn de kasuitgaven, volgend uit vastleggingen. Omdat deze
hogere vastleggingen naar verwachting niet in 2023 al tot hogere betalingen leiden,
stijgen de betalingen in deze aanvullende begroting niet.
DAB1 bevat verschillende aanpassingen. Ten eerste wordt een begrotingsartikel voor
REPowerEU aangemaakt binnen het begrotingshoofdstuk van de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit
(RRF). Daardoor kunnen opbrengsten uit EU-ETS veilingen en de vrijwillige overdracht
van middelen uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR) ingezet worden voor conform de
REPowerEU-verordening. Ten tweede worden meer uitgaven vastgelegd als gevolg van de
uitvoeringstaken van de Commissie voor de koolstofcorrectie aan de grens (Carbon Border
Adjustment Mechanism, CBAM). De uitgaven zijn voornamelijk nodig voor de ontwikkeling
van een IT-systeem en personeel. De uitgaven worden deels gedekt uit de marge van
de begrotingscategorie landbouw en milieu en uit de middelen voor administratieve
uitgaven. Ten derde wordt het Union Secure Connectivity (USC) programma versterkt,
waarmee de financiering daarvan gedekt is tot en met eind 2027. Tot slot wordt het
mandaat en/of de (personele)organisatie van verschillende decentrale- en uitvoeringsagentschappen
gewijzigd, wat de vastleggingen en betalingen met circa 0,8 miljoen euro vermindert.
Gevolgen voor de Nederlandse afdrachten en appreciatie voorstel
DAB1 heeft geen effect op de hoogte van de raming van de Nederlandse afdrachten aan
de Europese begroting. De raming van de Nederlandse afdrachten wordt gebaseerd op
de omvang van het jaarlijkse betalingenplafond uit het Meerjarig Financieel Kader
(MFK 2021–2027) plus de maximale inzet van speciale instrumenten die boven dit plafond
worden gefinancierd. Wijzigingen onder dit plafond leiden daarom niet tot een wijziging
van de raming. Het kabinet is voornemens in te stemmen met DAB1; het betreft een beperkte
aanpassing van de begroting gebaseerd op eerdere politieke afspraken.
Proces en krachtenveld
Naar verwachting wordt DAB1 begin mei behandeld in het Coreper2, waarna de Raad naar verwachting op 16 mei met gekwalificeerde meerderheid formeel
besluit. De verwachting is dat alle lidstaten zullen instemmen met DAB1. Het Europees
Parlement besluit met gewone meerderheid en zal DAB1 naar verwachting aannemen in
de plenaire vergadering van juni.
Voorstel tweede aanvullende Europese begroting 2023
Op 12 april jl. publiceerde de Commissie de tweede aanvullende Europese begroting
van 2023. In DAB2 verwerkt de Commissie het verschil tussen de inkomsten en uitgaven
(het surplus) van 2022 in de Europese begroting van 2023. Dit surplus over het voorgaande
begrotingsjaar wordt ieder jaar verrekend met de EU-afdrachten van de lidstaten middels
een aanvullende begroting.
De definitieve implementatie van de Europese begroting van 2022 leidt tot een surplus
van 2.519 miljoen euro en is het resultaat van hogere inkomsten en lagere uitgaven
dan begroot. De omvang van het surplus dit jaar is vergelijkbaar met voorgaande jaren.
De inkomsten waren 2.198 miljoen euro hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door
meer dan verwachte inkomsten uit invoerrechten in de laatste maanden van 2022. De
uitgaven waren in totaal 321 miljoen euro lager dan begroot bij zowel de Commissie
als bij de overige instellingen gefinancierd door de Europese begroting.
Gevolgen voor de Nederlandse afdrachten en appreciatie voorstel
Voor Nederland leidt het surplus tot 149,1 miljoen euro lagere EU-afdrachten in 2023.
Dit budgettaire effect wordt bij de eerste suppletoire begroting verwerkt in de raming
op de begroting van Buitenlandse Zaken. Het kabinet is voornemens in te stemmen met
DAB2; het betreft een reguliere technische aanpassing van de begroting.
Proces en krachtenveld
Naar verwachting zullen alle lidstaten instemmen met het voorstel, en stemmen zowel
de Raad (besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid) als het Europees Parlement
(besluitvorming met gewone meerderheid) in juni met dit voorstel in.
De Minister van Financiën,
S.A.M. Kaag
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën