Brief regering : Kwaliteitsverbetering gegevens in de justitiële documentatie
35 916 Wijziging van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens ter implementatie van Europese regelgeving over het Europees strafregisterinformatiesysteem
Nr. 7 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 april 2023
Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel ter implementatie van Europese regelgeving
over het Europees strafregistersysteem (Ecris) op 19 oktober 2022 zijn de controlewerkzaamheden
die worden verricht voordat een betrokkene zijn justitiële documentatie kan inzien
aan de orde gekomen.1 De aanleiding hiervan was de uitvoeringstoets van de Justitiële Informatiedienst
bij het wetsvoorstel, waaruit naar voren kwam dat er bij 8% van de inzageverzoeken
eerst handmatig gegevens in de justitiële documentatie worden aangevuld of verbeterd.
Dit komt omdat een deel van de geregistreerde justitiële gegevens niet altijd volledig,
juist of actueel is. Door het verrichten van controlewerkzaamheden verstrekt de Justitiële
Informatiedienst na een inzageverzoek een compleet en actueel uittreksel aan de betrokkene.
Ik heb uw Kamer tijdens de plenaire behandeling laten weten dat ik toewerk naar een
percentage van maximaal 6% correcties bij inzageverzoeken voor het einde van dit jaar.
Het verlagen van het aantal correcties is belangrijk omdat het een indicatie is van
de kwaliteit van de gegevens in de justitiële documentatie. In deze brief informeer
ik u over de geboekte voortgang.
Ik werk samen met de Justitiële Informatiedienst en het Openbaar Ministerie aan de
kwaliteitsverbetering van de gegevens, door de oorzaken van deze problematiek aan
te pakken. In dit traject zijn elf verbeterpunten geïdentificeerd die naar verwachting
een grote bijdrage zullen leveren aan de kwaliteitsverbetering van de gegevens in
de justitiële documentatie. De maatregelen betreffen veelal wijzigingen in systemen
en afspraken over de wijze waarop gegevens worden uitgewisseld. De werkzaamheden voor
de eerste drie verbeterpunten zijn reeds afgerond. Dit betreft bijvoorbeeld het implementeren
van de eerder vastgestelde verhoging van het wettelijk bodembedrag voor overtredingen
die worden opgenomen in de justitiële documentatie van € 100 naar € 130. Hierdoor
worden overtredingen waarvoor een boete onder de € 130 wordt opgelegd niet meer onterecht
geregistreerd in de justitiële documentatie. De werkzaamheden voor de resterende acht
verbeterpunten zijn inmiddels gestart. Zo komt het voor dat bepaalde informatie over
de afloop van een zaak nog niet in iemands justitiële documentatie staat. Dan is bijvoorbeeld
nog niet opgenomen dat het vonnis inmiddels onherroepelijk is geworden. Te denken
valt ook aan zaken die zijn aangeleverd zonder vermelding van het strafbare feit en
het desbetreffende wetsartikel. Hierdoor kan de bewaartermijn van deze zaken niet
goed bepaald worden. Aan de oplossing van deze knelpunten wordt gewerkt.
Het is nog te vroeg om te concluderen of de genomen stappen al effect hebben. Wel
is er sinds de vorige telling een dalende trend waar te nemen. In onderstaande tabel
met gegevens over vorig jaar is te zien dat in gemiddeld 5,8% van de inzageverzoeken
een correctie nodig is. Echter valt ook uit cijfers van de laatste maanden van 2022
op te maken dat die daling nog niet stabiel is.
Totaal aantal inzageverzoeken1
Waarvan op voorhand gecorrigeerd (aantal)
Waarvan op voorhand gecorrigeerd (percentage)
Januari 2022
240
14
5,8%
Februari 2022
231
14
6,1%
Maart 2022
254
16
6,3%
April 2022
216
6
2,8%
Mei 2022
235
10
4,3%
Juni 2022
228
4
1,8%
Juli 2022
185
9
4,9%
Augustus 2022
240
13
5,4%
September 2022
239
17
7,1%
Oktober 2022
240
12
5,0%
November 2022
275
27
9,8%
December 2022
256
22
8,6%
Totaal
2.839
164
5,8%
X Noot
1
Dit betreft inzageverzoeken waarbij de desbetreffende persoon bekend was bij de Justitiële
Informatiedienst.
Ik zal blijven monitoren hoe het ervoor staat met de kwaliteitsverbetering van gegevens
in de justitiële documentatie. Na het zomerreces zal ik uw Kamer opnieuw informeren
over de laatste stand van zaken.
De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming