Brief regering : Veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden
30 821 Nationale Veiligheid
Nr. 178 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 april 2023
Onze veiligheid is niet vanzelfsprekend. Dit vraagt onze constante aandacht, om ervoor
te zorgen dat we veilig zijn én veilig blijven. Want zonder veiligheid, kunnen we
niet in vrijheid leven. De Veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden
(hierna: Veiligheidsstrategie) zet uiteen wat we de komende zes jaren (2023–2029)
gaan doen ten behoeve van onze nationale veiligheid.
De urgentie is hoog. Dreigingen tegen onze veiligheid zijn veelvuldig, veelzijdig
en met elkaar verweven. Geopolitieke spanningen en militaire dreiging door onder meer
de oorlog in Oekraïne, (digitale) dreigingen voor onze vitale infrastructuur en georganiseerde
ondermijnende criminaliteit zijn hier voorbeelden van. Maar ook pandemieën en klimaat-
en natuurrampen kunnen leiden tot ontwrichting van onze maatschappij. De voorliggende
Veiligheidsstrategie geeft richting aan wat we doen op nationale veiligheid, waarbij
we de dreigingen (safety en security) in samenhang bezien, met oog voor de onderlinge dwarsverbanden.
Dreigingen kennen bovendien geen grenzen, ook niet binnen ons Koninkrijk. Als Nederland
en als Koninkrijk zijn we niet immuun voor de veranderingen in de wereld. Nationale
veiligheid is internationale veiligheid en andersom. Des te belangrijker is het dat
we onze inzet op veiligheid, nationaal én internationaal, in deze strategie aan elkaar
verbinden. De Veiligheidsstrategie voegt dan ook de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie
(2018) en de Nationale Veiligheid Strategie (2019) samen.1
De nauwe verwevenheid van dreiging vraagt om een integrale strategische koers en urgente
actie in het nationale en internationale domein. We nemen daarvoor binnen de specifieke
werkterreinen onze respectievelijke coördinerende verantwoordelijkheid. Zodat we weerbaarheid
over de hele linie bestendigen en waar nodig vergroten. De Veiligheidsstrategie zet
deze koers uit en geeft daarmee richting aan domeinspecifieke strategieën en beleids-
en actieplannen op de verschillende onderwerpen, met oog voor onderlinge samenhang.
Een beslissing op één beleidsthema kan namelijk weerslag hebben – in positieve en
negatieve zin – op een ander thema. De uitwerking van de Veiligheidsstrategie valt
binnen de bestaande beleidsverantwoordelijkheid van ieder land in het Koninkrijk,
ieder bewindspersoon en ieder departement. Zonder aan deze autonome beleidsverantwoordelijkheid
te tornen, zorgen we wel voor de nodige integraliteit door met elkaar de samenhang
en voortgang te bewaken. Samen werken we aan weerbaarheid.
Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Tegelijkertijd bestaat er geen absolute veiligheid. Dreigingen kunnen niet helemaal worden weggenomen. Dat betekent dat deze
Veiligheidsstrategie ook een beroep doet op burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties
en andere instellingen om dreigingen te mitigeren. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten
redundantie en het tegengaan van ongewenste kennis- en technologieoverdracht. Maar
het is ook een oproep om alert en voorbereid te zijn. Voor als het onverhoopt toch
mis gaat. Deze Veiligheidsstrategie markeert dan ook het startpunt van het intensiveren
van de risicocommunicatie vanuit de rijksoverheid in samenwerking met onder andere
veiligheidsregio’s, gemeenten en maatschappelijke organisaties. We maken met denkvooruit.nl
duidelijk wat de overheid doet in voorbereiding op dreigingen en crisis én hoe burgers
en bedrijven zich kunnen voorbereiden. Zo stimuleren we ook het gesprek in de samenleving
over risico’s, preparatie en weerbaarheid.
Bij de totstandkoming van de Veiligheidsstrategie is gebruik gemaakt van de Rijksbrede
Risicoanalyse Nationale Veiligheid2 die is opgesteld door het Analistennetwerk Nationale Veiligheid. In aanvulling op
deze analyse heeft het Analistennetwerk een analyse naar de impact van de oorlog in
Oekraïne voor onze nationale veiligheid opgesteld.3 Deze analyse, als bijlage bijgevoegd, heeft eveneens als input gediend voor de Veiligheidsstrategie.
Tot slot is de brief van de Inspectie Justitie en Veiligheid met de uitkomsten van
het onderzoek naar de Nationale Veiligheid Strategie 2019 bijgevoegd. De bevindingen
zijn betrokken in de totstandkoming van de Veiligheidsstrategie. Dit is terug te zien
in de integraliteit van de strategische koers inclusief prioritaire inzet, de aandacht
voor het versterken van het risicobewustzijn en de paraatheid in de samenleving –
door onder andere het intensiveren van risicocommunicatie – en de inzet op meer integrale
sturing op de implementatie en uitvoering van de strategische koers.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
De Minister van Buitenlandse Zaken, W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.