Brief regering : Start consultatie Balanced Approach-procedure inzake Kabinetsbesluit Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 461
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 maart 2023
Op 24 juni jl. heeft het kabinet een besluit genomen om een nieuwe balans te vinden
tussen het belang van Schiphol voor Nederland en de kwaliteit van de leefomgeving.1 Vervolgens is gestart met de implementatie van dit kabinetsbesluit. Door middel van
de reguliere voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol (hierna: voortgangsbrief)
is de Kamer hier van op de hoogte gehouden.2 Met deze Kamerbrief wordt de Kamer nader geïnformeerd over de balanced approach-procedure
die wordt doorlopen conform Verordening 598/20143, waaronder het starten van de bijbehorende consultatieperiode.
Zoals aangegeven in de derde voortgangsbrief worden voor de effectuering van het kabinetsbesluit
een drietal sporen gevolgd:
○ Spoor 1: het beëindigen van anticiperend handhaven en het in een experimenteerregeling
vastleggen van strikt preferentieel baangebruik per november 2023. De consultatie
van deze experimenteerregeling, die in januari is gestart, is inmiddels gesloten4. De komende weken worden de reacties geïnventariseerd en beoordeeld.
○ Spoor 2: het verankeren van het maximaal aantal vliegtuigbewegingen van 440.000 vliegtuigbewegingen
in een gewijzigd Luchthavenverkeerbesluit (LVB).
○ Spoor 3: de ontwikkeling van een nieuw normenstelsel voor de milieugebruiksruimte,
met daarin perspectief voor de luchtvaartsector.5
Voordat het maximaal aantal vliegtuigbewegingen kan worden verankerd in een gewijzigd
LVB (spoor 2) dient de zogenoemde «balanced approach-procedure» te worden gevolgd,
dit omdat het conform de verordening een zogenaamde geluidsgerelateerde capaciteitsreductie
betreft. Het kabinetsbesluit van vorig jaar was een afwegingen tussen verschillende
belangen. Voor het geluidsgerelateerde deel van die afweging, doorlopen we de balanced
approach-procedure. Binnen deze Europese procedure moet worden gekeken of het terugdringen
van de geluidshinder ook kan worden bereikt met andere maatregelen.
Los voor het voorgaande gelden voor de inwerkingtreding van het LVB meer verplichtingen,
zoals onder andere een natuurvergunning voor de exploitatie van Schiphol.
Balanced approach-procedure
In de Europese Verordening 598/2014 worden regels en procedures voorgeschreven ten
behoeve van de invoering van (geluidgerelateerde) exploitatiebeperkingen voor luchthavens
met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Deze regels starten met het definiëren
van een geluidsdoel. Om dit doel te behalen vereist de balanced approach dat er breed
gekeken wordt naar de totaliteit aan beschikbare maatregelen. Maatregelen zijn in
te delen in verschillende categorieën:
○ beperking van het vliegtuiggeluid aan de bron;
○ ruimtelijke ordening en beheer;
○ operationele procedures voor de bestrijding van geluidshinder;
○ exploitatiebeperkingen.
Concreet betekent dit dat (combinaties van) beschikbare maatregelen om het geïdentificeerde
geluidsprobleem op te lossen worden verkend. Het doel hierbij is om het geluidsdoel
op de meest kosteneffectieve wijze te behalen.
Proces
Het doorlopen van de balanced approach-procedure vereist een aantal opeenvolgende
stappen:
De technische overleggen zijn een dialoog met de luchtvaartsector om na te gaan met
welke maatregelen het geluid kan worden beperkt. Het vervolg op deze technische overleggen
is de consultatie. Tijdens de consultatie (duur: 3 maanden) hebben alle betrokken
partijen, waaronder de sector en omwonenden, de gelegenheid om te reageren op de voorgestelde
maatregelen om het geluidsdoel te behalen of met alternatieven te komen. Hierna zal
het kabinet een besluit nemen over een definitief pakket aan maatregelen om het geluidsdoel
te behalen en worden de Europese Commissie, EU-lidstaten en andere belanghebbenden
hiervan in kennis gesteld. Van de zes maanden die deze kennisgevingstermijn (notificatie)
duurt, heeft de Europese Commissie de eerste drie maanden de tijd om de voorgenomen
maatregelen en het reeds doorlopen proces te toetsen. Indien zij meent dat de evenwichtige
aanpak niet juist is doorlopen, stelt zij Nederland daarvan in kennis. De Europese
Commissie geeft geen eindoordeel over de voorgenomen maatregel. Ze toetst inhoud en
proces aan de regelgeving, maakt opmerkingen en stelt vragen. Het kabinet beslist
over de definitieve effectuering van de maatregel.
Start consultatie
Vanaf 15 maart hebben alle (internationale) stakeholders, waaronder de sectorpartijen
en omwonenden, drie maanden de tijd om te reageren op de openbare internetconsultatie,
te vinden op www.internetconsultatie.nl. Het doel van de consultatie is om aandachtspunten en suggesties te verzamelen die
zullen worden betrokken bij de afweging van het finale maatregelenpakket. Tevens wordt
door Luchtverkeersleiding Nederland (operationele uitvoerbaarheid) en de Inspectie
Leefomgeving en Transport een uitvoeringstoets uitgevoerd op de verschillende maatregelen.
De Kamer zal middels de reguliere voortgangsbrieven over het Programma Omgeving Luchthaven
Schiphol op de hoogte worden gehouden van de vorderingen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat