Brief regering : Evaluatie-aanpak corona steunpakketten
35 420 Noodpakket banen en economie
Nr. 521
                   	BRIEF VAN DE MINISTERS VAN FINANCIËN, VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT EN VAN SOCIALE
               ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 maart 2023
Naar aanleiding van een toezegging aan de leden Snels en Bruins stuurden wij op 18 december
                  2020 een eerste uitwerking van de beoogde evaluatieaanpak van de sociaaleconomische
                  steunpakketten in verband met de coronacrisis.1 In de update van de evaluatieaanpak die wij op 26 november 2021 naar uw Kamer stuurden
                  (Kamerstuk 35 420, nr. 453) deden wij de toezegging om eind 2022 wederom een actualisatie te sturen. In deze
                  brief informeren wij uw Kamer over de verdere stappen en de geactualiseerde evaluatieprogrammering.
                  Daarbij kondigen we in deze brief ook een aanvullende synthesestudie aan, waarin we
                  op basis van individuele evaluaties de belangrijkste overkoepelende lessen identificeren
                  voor de vormgeving van steunpakketten in geval van toekomstige crises.
               
Deze aanpak richt zich op de budgettair meest omvangrijke regelingen op het terrein
                  van SZW, EZK en FIN. Deze regelingen hadden tot doel ondernemers die buitengewoon
                  hard getroffen werden door de coronamaatregelen te steunen, én banen te behouden.
                  De evaluatieaanpak is opgebouwd uit monitoring- en evaluatieactiviteiten van de steunpakketten
                  en een evaluatieplanning van de meest omvangrijke steunmaatregelen van SZW, EZK en
                  Financiën.
               
Monitoring- en evaluatieactiviteiten
We ondernemen sinds de start van de crisis doorlopend monitoringsactiviteiten om zoveel
                  mogelijk tijdig inzichten te vergaren in het gebruik van de verschillende maatregelen.
                  Ook dit jaar zijn er meerdere monitoringsbrieven naar de Kamer gestuurd met informatie
                  over het beroep op de steunmaatregelen op het terrein van het Ministerie van SZW,
                  EZK en Financiën.2 Voor de uitkomsten van deze monitoringsactiviteiten verwijzen wij u naar deze brieven.
                  Dit najaar verscheen tevens een gezamenlijke brief van de departementen over de laatste
                  stand van zaken van de grootste steunmaatregelen.3 Tot slot verscheen medio oktober in opdracht van het Ministerie van EZK het CBS rapport
                  «Twee jaar Coronasteun: een terugblik».4 In dit rapport staat de deelname van bedrijven aan het pakket met steunmaatregelen
                  centraal.
               
Overkoepelende lessen
Naast lessen uit individuele steunpakketten willen we waar mogelijk overkoepelende
                  lessen trekken over de inzet en vormgeving van de coronasteunpakketten als geheel.
                  De macro-economische analyse van het Centraal Planbureau (CPB) gericht op het jaar
                  2020 was daarvoor de eerste stap.5 Voor de volgende stap is het kabinet voornemens om een overkoepelende synthesestudie
                  uit te voeren. De individuele evaluaties vormen hiervoor de basis. Centraal bij deze
                  synthese staat de vraag hoe doeltreffend en doelmatig de opeenvolgende steunpakketten
                  als geheel zijn geweest. Tevens kijken we wat de belangrijkste lessen en eventuele
                  onbedoelde neveneffecten zijn op basis van de individuele evaluaties. De synthese
                  zal zich richten op de grootste steunmaatregelen (TVL/TOGS, NOW, TOZO, belastinguitstel).
                  In de tussentijd wordt er niet stilgezeten. Zo wordt de Kamer begin dit jaar geïnformeerd
                  over het eerder aangekondigde onderzoek naar manieren om coronasteun gerichter vorm
                  te geven.6 Daarnaast is er aandacht voor vergelijking met andere landen. In het hiervoor genoemde
                  onderzoek naar gerichte coronasteun wordt een internationale vergelijking gedaan.
                  Voorts heeft het CPB in 2020 een internationale vergelijking uitgevoerd.7
Afhankelijk van de tijdige totstandkoming van de onderliggende evaluaties, is het
                  kabinet voornemens om uw Kamer op zijn vroegst eind 2024, en uiterlijk eind 2025 een
                  synthesestudie toe te sturen op basis van de tot dan toe beschikbare evaluaties van
                  de afzonderlijke steunpakketten. Hier zullen onafhankelijke experts bij worden betrokken.
                  De synthesestudie wordt opgenomen in de Strategische Evaluatie Agenda’s van EZK, SZW
                  en Financiën.
               
Evaluatieplanning
In de brieven van 18 december 2020 en 26 november 2021 presenteerden wij een overzicht
                  van de beoogde individuele evaluaties van de belangrijkste financiële maatregelen.
                  In de bijlage treft u een geactualiseerde versie van de tabel met daarin een overzicht
                  van de monitoringsactiviteiten en geplande evaluaties per maatregel. Een actueel overzicht
                  per departement is tevens te vinden in de departementale Strategische Evaluatie Agenda’s
                  (SEA’s) die met de departementale begrotingen voor 2023 zijn meegestuurd. Via deze
                  departementale SEA’s zal uw Kamer ook in de toekomst jaarlijks geïnformeerd worden
                  over eventuele aanpassingen van individuele evaluaties.
               
De Minister van Financiën,
                  S.A.M. Kaag
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
                  M.A.M. Adriaansens
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
                  C.E.G. van Gennip
Indieners
- 
              
                  Indiener
 S.A.M. Kaag, minister van Financiën
